Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Waarschijnlijk bewegingsonscherpte.
    De Sony heeft anti-shake in de camera ingebouwd en deze zal waarschijnlijk opgestaan hebben zodat daar de foto scherper was.

Kan ook te maken hebben met verschillende instellingen op de verschillende toestellen (diafragma, sluitertijd, iso).
    Da's inderdaad allicht de meest logische uitleg. De anti-shake van de Sony maakte allicht het verschil in de toch wel duistere omstandigheden van de winkel.

Over scherpte checken op het LCD scherm... 't Hangt er natuurlijk van af welke camera je hebt, en ik moet toegeven dat scherpte checken op m'n *istDS indertijd niet echt kon op 't LCD scherm, waardoor regelmatig op 't eerste zicht goede foto's na bekijken op PC toch in de prullenmand belandden zonder dat ik bij het reviewen op de camera doorhad dat ik 'm beter opnieuw had gemaakt, maar de K10D en zeker de K20D hebben een schermpje dat dat effectief wel toelaat. Op de K20D is het zelfs voldoende om te gebruiken bij de fijnstelling van de autofocus. Ik veronderstel dat dat niet uniek is aan Pentax en dat de meeste andere fabrikanten ook wel minstens op 't zelfde niveau zitten!

Scherpte checken op 't LCD scherm lijkt me perfect mogelijk met de huidige generatie DSLRs. Natuurlijk moet je anticiperen en zorgen dat je instellingen OK zijn, maar soms wordt je door de omstandigheden gedwongen op 't randje te werken en dan is dat LCD schermpje toch wel erg handig. Iedere foto reviewen heeft idd weinig zin, en de onmiddellijke preview staat idd best af (om batterijen te sparen, maar persoonlijk vind ik het ook gewoon erg hinderen dat na het nemen van een foto een vlek onder m'n oog plots oplicht, zeker in donkere omstandigheden zoals de studio of op een concert of zo). 't Belangrijkste gebruik is natuurlijk het checken van de belichting in moeilijkere omstandigheden. Maar dan nog doe ik dat meestal enkel voor enkele voorbereidende testshots.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb gewoon een paar foto's getrokken op de automatische stand...maar ik wil wel even dit zeggen als ik op het lcd-scherm daadwerkelijk kan zien dat de foto onscherp is dan zal deze zeker niet scherp zijn op mijn pc...of ben ik zot!!

Als ik een foto zie op mijn lcd-scherm van mijn pana fz18 dan is deze scherp en ook op de pc...andersom ook als ik zie dat hij onscherp is dan is hij ook onscherp op de pc...

Zal wellicht gelogen hebben aan de instellingen of dat ik inderdaad nog veel moet leren hoe ik goede foto's maak met een dslr

Grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
        of dat ik inderdaad nog veel moet leren hoe ik goede foto's maak met een dslrGrtz Dirk
        Zonder enige twijfel !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Zonder enige twijfel !
          Knal erop

Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Ik heb gewoon een paar foto's getrokken op de automatische stand...maar ik wil wel even dit zeggen als ik op het lcd-scherm daadwerkelijk kan zien dat de foto onscherp is dan zal deze zeker niet scherp zijn op mijn pc...of ben ik zot!!

Grtz Dirk
            Dat hoeft niet waar te zijn, hangt ervan af hoe het plaatje op het scherm komt, is dit het volledige JPG bestand, is dit een bewerkte RAW, is dit een embedded thumbnail , iedere fabrikant heeft zijn methodiek.
            Indien er slechts een verkleind plaatje wordt weergegeven, hoeft dit bij sterk inzoomen niet scherp te zijn, terwijl het volledige bestand op de PC dat wel is.....

Comment

Working...
            X