Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

    @Kaneda:

    Ik heb ook een D40x gekocht omwille van dezelfde redenen als jij. Ik wil me niet verder verdiepen in fotografie maar gewoon met redelijke kennis van zaken foto's nemen die voor mij persoonlijk ok zijn. Ik wil bewust op amateur-level blijven . Ik kijk dan ook meer naar de kwaliteit van de foto dan naar de artistieke correctheid ...en het moet éénvoudig blijven. Daarom heb ik gekozen voor de D40x en ik ben enorm tevreden van dat toestel...hij is klein, naar mijn mening snel en neemt mooie foto's. Qua prijs valt hij trouwens heel goed mee. Ik heb de kit met de 18-55 & de 55-200 VR. Ik heb er ook even aan gedacht om de 18-200 VR te kopen maar ik weet het nog niet. Blijkbaar zijn er wat afwijkingen op het einde van het zoombereik, je koopt dus blijkbaar beter 2 verschillende lenzen...enfin dat hebben ze mij toch verteld. Het kan ook zijn dat ik de 70-300 VR koop voor ik op vakantie vertrek want het stoort niet om lenzen te verwisselen. Ik neem ook liever foto's van "op afstand" omdat dan de mensen niet weten dat er van hen een foto genomen wordt en ze dus een spontane houding aannemen (mijn zoontje bvb) en dit levert mooie foto's op. Op automatische stand neemt de D40x behoorlijke foto's, er zijn ook een paar sceneries en indien je wenst kan je ook volledig manueel gaan. De opvolger van de D40(x) is de D60 trouwens.

    Succes.

    Comment


    • #17
      Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

      Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      @Kaneda:

      Ik heb ook een D40x gekocht omwille van dezelfde redenen als jij. Ik wil me niet verder verdiepen in fotografie maar gewoon met redelijke kennis van zaken foto's nemen die voor mij persoonlijk ok zijn. Ik wil bewust op amateur-level blijven . Ik kijk dan ook meer naar de kwaliteit van de foto dan naar de artistieke correctheid ...en het moet éénvoudig blijven. Daarom heb ik gekozen voor de D40x en ik ben enorm tevreden van dat toestel...hij is klein, naar mijn mening snel en neemt mooie foto's. Qua prijs valt hij trouwens heel goed mee. Ik heb de kit met de 18-55 & de 55-200 VR. Ik heb er ook even aan gedacht om de 18-200 VR te kopen maar ik weet het nog niet. Blijkbaar zijn er wat afwijkingen op het einde van het zoombereik, je koopt dus blijkbaar beter 2 verschillende lenzen...enfin dat hebben ze mij toch verteld. Het kan ook zijn dat ik de 70-300 VR koop voor ik op vakantie vertrek want het stoort niet om lenzen te verwisselen. Ik neem ook liever foto's van "op afstand" omdat dan de mensen niet weten dat er van hen een foto genomen wordt en ze dus een spontane houding aannemen (mijn zoontje bvb) en dit levert mooie foto's op. Op automatische stand neemt de D40x behoorlijke foto's, er zijn ook een paar sceneries en indien je wenst kan je ook volledig manueel gaan. De opvolger van de D40(x) is de D60 trouwens.

      Succes.
      De D60 is mij iets te duur. En ik heb de prijs gezien van een 18-200VR lens. Om van achterover te vallen : 790€ van Nikon, 590€ van Sigma. Dat zijn geen prijzen meer voor amateurfotografen...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #18
        Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

        Misschien zullen jullie wel denken dat ik niet goed weet wat ik wil, maar dat weet ik wel. Ik heb gewoon een budget wat me echt op de "grens" plaatst tussen een bridge en een reflex. Ik was initieel van plan een bridge te kopen, maar ik hoor van alle kanten dat de pijnpunten die ik ervaar met mijn Olympus niet echt van de baan zouden zijn met een bridge. Ik neem dus ook een reflex in overweging omdat ik de "kwaliteit" van een reflextoestel wel ken. Ik heb (heel) vroeger nog een Canon EOS620 gehad met 35-105 objectief en dat was een fantastisch toestel. Was toen een toestel dat tegen de 40000 oude Belgische frankskes kostte, maar was gelukkig gesponsord door m'n ouders. Jammer genoeg ben ik er nooit toe gekomen om het daadwerkelijk te gebruiken waarvoor het bedoeld was (ik wou mij echt verdiepen in fotografie maar verder dan enkele vakantiekiekjes ben ik niet gekomen, noem het wispelturigheid, de "zotte" jaren, ...). Soit, ettelijke jaren later verkocht voor 10000 fr en daar dan toch wel ergens spijt van gehad. Dus een digitale reflex zou mijn interesse 'van oudsher' in fotografie weer doen opflakkeren. De digitale camera die ik nu heb (Olympus C750) heb ik gekocht omdat ik op dat moment zonder fototoestel zat en omdat ik op dat moment niet echt iets met fotografie wou gaan doen). Dus ik dacht nu aan een bridge omdat die toch iets heeft van een reflex zonder het hoge prijskaartje. Er zijn wel degelijk betaalbare reflexen, maar dan zijn de lenzen peperduur (als je het gemak wilt van met één lens te werken mét een groot zoombereik). Het perfecte toestel bestaat dus echt wel niet. Het is dus afwegen tussen enerzijds gebruiksgemak en goede kwaliteit (bridge) of heel goede kwaliteit en iets minder praktisch (reflex).
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #19
          Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

          Dat zijn geen prijzen meer voor amateurfotografen...
          Om die reden heb ik onlangs een tamron 70-300 gekocht voor mijn D40. Zeker niet duur en voor mij zeker geschikt (mocht iets sneller zijn). Persoonlijk zou ik opteren voor een (instap)DSLR (ongeacht het merk ) ipv van een bridge. Werkt even gemakkelijk, beter geschikt om te "evolueren" en je hebt de snelheid en alle andere voordelen tov. een bridge. En het wisselen van lenzen valt echt wel mee.
          ____________________________________________
          Nikon D7000 met 10-20/35/16-85/80-200/70-300

          Comment


          • #20
            Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

            Heb nog wat rondgekeken en het gaat nog steeds tussen drie toestellen, 2 bridges (Lumix FZ50 en de Finepix S100fs) en een reflex (Nikon D40x). Bij Pixmania vond ik bvb. de D40X inclusief 2 Nikor lenzen (18-55 en 55-200) voor 599€. Ben niet zo happig om een fototoestel online te kopen, dus is dit een realistische winkelprijs ? Anders gezegd, waar kopen en tegen welke prijs ? Ik woon dicht bij Kortrijk en wil niet heel België doorkruisen.
            En er bestaan sites waar je de huidige marktwaarde van je mac nog kan vinden ; bestaat er ook zo'n site voor fototoestellen ? Of nog, hoeveel is mijn Olympus Camedia C750 nog waard (perfecte staat, 4MP, 10x optisch, incl. draagtas, 3 sets batterijen, lader, 5 xd memory cards ttz 1x16Mb, 1x32Mb, 2x128Mb, 1x512Mb) ?
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #21
              Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

              Ander idee, aangezien je duidelijk twijfelt. En als je twijfelt, leert de ervaring dat je uiteindelijk toch naar een DSLR overschakelt mettertijd.
              In 'Aangeboden' hier op 't forum vind je tweedehands materiaal. Er staan altijd instaptoestellen en bijbehorende lenzen tussen, en wellicht kan je die overnemen voor ongeveer je budget. De meestel toestellen zijn onder garantie en werden perfect onderhouden. Om eerlijk te zijn: al mijn materiaal heb ik via dit forum gekocht, en altijd was alles in perfecte nieuwstaat, maar wel voor een prijs die een stuk lager is dan als je nieuw koopt. Ik, en met mij veel anderen, willen je daar gerust een handje bij helpen.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                Zucht...
                Heb een beslissing genomen (min of meer ).
                Ik heb hier en daar al wat user reviews gelezen en blijkt toch dat die Finepix S100fs een uitstekend toestel is. Heb de voor- en nadelen tov een reflex goed afgewogen en voor mij persoonlijk denk ik toch dat een bridge de betere keuze is. Heb lang getwijfeld tussen deze en de Nikon D40x maar uiteindelijk wil ik toch niet constant van lens verwisselen (ik wil me wel wat meer verdiepen in fotografie en meer doen dan gewoon de toerist uithangen, maar het blijft uiteindelijk recreatief).
                Het wordt dus de Fuji Finepix S100fs. 'k Ga nog enkele weekjes wachten (eigenlijk krijg ik hem van vrouwtjelief voor mijn verjaardag begin juli ) maar 'k ga toch al eventjes in de winkel kijken. En tenzij ik in de komende weken uiterst negatieve reviews lees over dit toestel, ga ik hem ergens in juni kopen.

                In ieder geval nen dikke merci aan iedereen voor de feedback en proficiat dat ge zolang mijn gezaag hebt aanhoord !
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #23
                  Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Zucht...

                  In ieder geval nen dikke merci aan iedereen voor de feedback en proficiat dat ge zolang mijn gezaag hebt aanhoord !
                  proficiat met je keuze.

                  ik denk dat een bridge idd meer jou ding gaat zijn.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                    Nog eventjes :
                    Zoals gezegd, heb ik beslist om de Fuji Finepix S100fs te kopen. Wie kan mij een goede winkel aanraden in de streek van Kortrijk ?
                    Iedereen op het forum blijkt hier vol te zijn van Foto Konijnenberg. Maar Turnhout is voor mij wel meer dan anderhalf uur rijden. Loont het echt de moeite ? Als hij goedkoper is dan de concurrentie, moet dat wel serieus goedkoper zijn want ik zal meer dan een halve tank brandstof verstoken om heen en terug te rijden.
                    Eigenlijk liever in eigen streek. Iemand van Zuid-Westvlaanderen hier die me een dealer kan aanraden ?
                    Alvast bedankt !

                    Edit : ben niet echt te vinden om een fototoestel online te kopen, maar heeft iemand toevallig ervaring hiermee ? Vb. Pixmania en andere online stores, zijn die betrouwbaar ?
                    Last edited by Kaneda; 11 mei 2008, 22:44.
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                      In Kortrijk heb je er twee, Foto Robert in de Brugsestraat en Verstraete in de Stationstraat op de hoek. Of ze het door u gekozen toestel binnen hebben weet ik niet.
                      Of anders eens tot Auchan gaan in Roncq
                      Aja, in de Ringshopping is er ook een.

                      Grtz, RF


                      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        In Kortrijk heb je er twee, Foto Robert in de Brugsestraat en Verstraete in de Stationstraat op de hoek. Of ze het door u gekozen toestel binnen hebben weet ik niet.
                        Of anders eens tot Auchan gaan in Roncq
                        Aja, in de Ringshopping is er ook een.

                        Grtz, RF
                        Ik ken die winkels, maar heeft er iemand ervaring mee ? Of welke winkel raden jullie aan ?
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                          Ik ken die winkels, maar heeft er iemand ervaring mee ? Of welke winkel raden jullie aan ?
                          Vroeger kocht ik altijd bij Foto Robert maar dat is al een hele tijd geleden, was dan tevreden. Verstraete weet ik niet, nooit iets gekocht.


                          Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                            Nog een allerlaatste vraagje :
                            op de site van Fuji staat dat het gebruik van xD kaartjes wordt aangeraden. Is er een reden waarom deze beter/sneller zouden zijn dan een SD of SDHC kaartje ? Ik dacht eraan een 2Gb Fuji xD kaartje te nemen maar die SDHC's gaan tot 4Gb (of nog hoger ?). En wat met die Extreme-gelabelde kaarten. Zijn die zoveel sneller en loont het wel de moeite om zo'n kaart te nemen ?
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                              Die geheugenkaarten ken ik niet, maar als de fabricant deze aanraad zal dat wel z'n reden hebben veronderstel ik. Wacht mss. de reactie af van Fuji bezitters.
                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                                Nog een allerlaatste vraagje :
                                op de site van Fuji staat dat het gebruik van xD kaartjes wordt aangeraden. Is er een reden waarom deze beter/sneller zouden zijn dan een SD of SDHC kaartje ? Ik dacht eraan een 2Gb Fuji xD kaartje te nemen maar die SDHC's gaan tot 4Gb (of nog hoger ?). En wat met die Extreme-gelabelde kaarten. Zijn die zoveel sneller en loont het wel de moeite om zo'n kaart te nemen ?

                                Comment

                                Working...
                                X