Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d80 & objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon d80 & objectieven

hallo,

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken om een digitale spiegelreflexcamera aan te kopen. Tot nogtoe fotografeerde ik alles met een canon ixus.
    Ik neem in de eerste plaats vooral foto's van sport: waterskiën, paardrijden en snowboarden vooral. Daarnaast neem ik ook graag foto's op zeilvakanties: prachtige landschappen, zonsondergangen, zee... Af en toe doe ik ook een citytrip en ook daar neem ik graag foto's als aandenken. Dan is er uiteraard ook nog de typische familiefeestfoto's.
    Vooral omwille van de sportfotografie zou ik willen overschakelen naar een spiegelreflexcamera, maar ook omdat het me echt interesseert.

Nu, ik wou een niet te dure body, omdat goed glas toch veel belangrijker zijn. en ik ook niet wil dat ik mijn camera steeds thuislaat wanneer ik bang ben dat ik hem stukmaak (water, zand, ..) Ik twijfelde lang tussen een Canon 400D en een Nikon d80. Kdenk dat ik toch voor de Nikon ga gaan omdat die beter in de hand ligt. Of zouden jullie mij iets anders aanbevelen? (gezien wat ik ermee wil doen)

Qua objectieven ben ik er nog niet uit. Ik weet wel dat ik verschillende objectieven nodig zal hebben. Want voor sportfotografie heb je al andere nodig dan voor landschappen en nog andere voor steden. Ofwel koop ik me eerst een allroundlens, en zie ik wel wat ik mis. Ofwel probeer ik toch al direct wat goed glas te kopen. Ik denk dat de tweede optie beter is, want goed glas is zo belangrijk, maar ik weet niet goed wat nodig zou hebben.

Ik vroeg me ook af of ik analoge Nikor objectieven van mijn vader zou kunnen gebruiken op die d80? Hij heeft namelijk nog enkele oude liggen: 3 primes (28mm f/3.5, 50mm f/1.4 en 135mm f/2.8) en een zoom (35-105mm f/3.5-4.5). Daarnaast heeft hij ook nog een allround D-lens van zijn huidige analoge camera (28-200mm f/3.5-5.6) maar die is 72mm ipv 52mm.

hopelijk kunnen jullie mij wat raad geven.
    alvast bedankt.

Alex

Re: Nikon d80 & objectieven

mss is de 18-200 vr van nikon iets voor jou?

dan heb je het hele bereik.

wanneer je later beter glas gaat kopen dan heb je toch nog altijd een hele goeie vakantie en wandellens.

de 18-200 is echt wel goed voor een super zoom hoor.

Comment

mss is de 18-200 vr van nikon iets voor jou?
      Die gebruik ik ook voor de meeste van mijn foto's.....niet superscherp, maar te doen en zeker op reis.

Grtz R.
      Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

Is de combinatie van een 17-55 f/3.5-5.6 VR en een 55-200 f/4.5-5.6 VR scherper of net niet? Ik lees hier toch vaker dat mensen die 18-200 niet scherp genoeg vinden en verkopen. Ik schrik er niet van terug om af en toe van objectief te moeten veranderen.

En kan er me iemand vertellen of ik nog wat ben met die oude objectieven? Ik twijfel of autofocus zal werken? De nikon d80 heeft wel een focusmotor, maar werken die lenzen daarmee? Ander twijfelpunt is dat het diafragma moet worden aangepast met een diafragmaring op het objectief..

alvast bedankt voor jullie reacties!

Comment

hallo,je oude lenzen"primes"kan je gebuiken op je D80,alleen geen lichtmeting zoals op de 200-300 D3 enz,enkel in M stand perfect te gebruiken,ik heb deze body zelf gehad en er kan niets aan dit oude glas "scherpte"of het kost zoals we zeggen een fortuintje
          BD0968BE
          nikon
          D2Xs

Comment

oeps vergeten,o ja,die 28-200 nikkor AF werkt perfect op de D80 en die 18-200 vr is zeer scherp bij mij op de D300,hangt ook veel af op welk scherm je ze bekijkt,maar druk ze maar eens af op A3 en je zult zien dat deze zeer goed zijn werk doet,altans het exemplaar die ik heb gaat NOOIT de deur uit
            BD0968BE
            nikon
            D2Xs

Comment

ik denk dat ik dan een rare versie heb van de 18-200 vr.

ik vind die dus wel scherp he, zeker naar de 200mm toe.op 18mm idd minder.
              we moeten eens minder gaan pixelpeepen denk ik

mijn mening is dat je met de 18-200 geen miskoop doet.
              maar je momet ze dan ook niet gaan vergelijken met een 28-70 in het bereik 28-70.
              logisch toch?..

met de 18-200 kan je zeker mooie foto's nemen.en ideaal als reis lens.

Comment

Working...
              X