Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pinhole met dslr ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pinhole met dslr ??

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
    Ik heb het gisteren snel geprobeerd, met macrobuizerijen. Brandpunt wordt inderdaad langer, je krijgt een tele-pinhole. En het beeld is niet scherp. Ook met een teleconverter tussen de pinhole en de buizen kreeg ik meer tele. Ik heb wel met hoge ISO getest (6400 en meer) om niet te lang te moeten niksen, sluitertijden minder dan 30s.
    Als ik meer tijd heb, dan ga ik dit grondig onderzoeken, bij lage ISO (100 ISO had me per beeld wel 15min en langer gekost, tot een uur of twee, en dat vond ik voor een "snelle" test wat veel)

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
    Mnoach,

Aangezien het vandaag weer pinhole day is... Was ik even aan het neuzen op het web. Ik kwam dit bericht tegen en vroeg me af of je al hebt kunnen testen?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Harm,

ik heb wel kunnen testen, dwz de mogelijkheid gehad, maar ik heb het nog niet gedaan.
      Ik heb sinds kort een balg, ik zal trachten komende week een paar tests uit te voeren. Het is nu ook helderder weer, en minder koud. Van de kou zou de pinhole wel eens kunnen krimpen
      Misschien iets voor een fenomenaal topic, de invloed van temperatuur op het diafragma en hoe je dit kunt berekenen en opvangen....

Michel (de m van mnoach, de rest is mijn familienaam)
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Harm,

ik heb wel kunnen testen, dwz de mogelijkheid gehad, maar ik heb het nog niet gedaan.
        Ik heb sinds kort een balg, ik zal trachten komende week een paar tests uit te voeren. Het is nu ook helderder weer, en minder koud. Van de kou zou de pinhole wel eens kunnen krimpen
        Misschien iets voor een fenomenaal topic, de invloed van temperatuur op het diafragma en hoe je dit kunt berekenen en opvangen....

Michel (de m van mnoach, de rest is mijn familienaam)
        Ik denk dat ik deze week mijn bodydop maar eens opoffer voor een pinhole.
        Ik heb ondertussen wat kunnen vinden over sluitertijden maar dat is met een omrekening van een lichtmeter. Die heb ik niet. Nu dacht ik het volgende. Ik zet mijn 18-105 lens er op. Ik bekijk welke sluitertijd met welk diafragma nodig is voor een neutrale foto. Niet onderbelicht, niet overbelicht. Ik haal de lens er af en zet mijn pinholedop er op. Via de omrekening kan ik dan mijn sluitertijd bepalen. Klopt dit?

Michel. H@rm is iets van mijn "middle name".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Link werkt niet.

Walter
          D850

Comment

Ik heb daarnet wat testjes geschoten met de balg. Je krijgt dus meer tele, zoals verwacht. Maar het is niet scherp, en dit zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat een sensor vol lensjes zit, zoals hoger beschreven. Iemand met een Nikon Fxx, dan kunnen we dat eens met film testen.
            De voorbeeldjes zijn het publiceren niet waard, de gevel en daken hiertegenover, wel weer mijn sensor gereinigd. Een diafragma van 200-500 ziet alles en vergeeft niet.
            Ik heb op statief gewerkt, natuurlijk. Scherpstellen is een makkie . Heel snelle AF, maar LoFi. Je ziet ook weinig door de zoeker, net een defecte nachtkijker op een maanloze nacht achterin een kolenmijn.
            De balg heeft een uittrek van 140mm.
            De sluitertijd en compo bepaal je best zo:
            1. stel de hoogst mogelijke ISO in, stel dan je sluitertijd in op een correcte belichting mbv de lichtmeter.
            2. maak een proeffoto, gaat lekker snel door de hoge ISO (25K bij mij), beoordeel die, evalueer of je over- dan wel moet onderbelichten.
            3. Verlaag je ISO met zoveel mogelijk stops, en verleng overeenkomstig de sluitertijd. Bv, bij ISO 25K was je sluitertijd 1/30ste. Je wil ISO 100 gebruiken, hetzij 8 stops lager. Dus moet je je sluitertijd 8 stops verlengen, dus tot 8s.
            4. Druk af, met remote of timer. En hoop maar dat je je niet vergist hebt. 8s is nog kort, maar als je bij weinig licht werkt, dan is een kwartier of langer niet uitzonderlijk, en dan merken dat de belichting niet ideaal is...
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb daarnet wat testjes geschoten met de balg. Je krijgt dus meer tele, zoals verwacht. Maar het is niet scherp, en dit zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat een sensor vol lensjes zit, zoals hoger beschreven. Iemand met een Nikon Fxx, dan kunnen we dat eens met film testen.
              Meer tele? Ik heb veel pinhole camera's gemaakt en gebruikt en nog nooit gemerkt dat het verschuiven van beeldvlak of lens (gaatje) in of uit zou zoomen. De afstand van het gaatje tot het beeldvlak verschuiven doe je om scherp te stellen, net zoals met een gewone lens.

Als het niet scherp is, dan is dat omdat je niet goed scherp hebt gesteld. Met die balg moet je perfect scherp kunnen stellen.

als de fijne lensjes het beeld van een gewone lens niet om zeep helpen, waarom zouden ze dat dan doen bij pinhole?
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Meer tele? Ik heb veel pinhole camera's gemaakt en gebruikt en nog nooit gemerkt dat het verschuiven van beeldvlak of lens (gaatje) in of uit zou zoomen. De afstand van het gaatje tot het beeldvlak verschuiven doe je om scherp te stellen, net zoals met een gewone lens.

Als het niet scherp is, dan is dat omdat je niet goed scherp hebt gesteld. Met die balg moet je perfect scherp kunnen stellen.

als de fijne lensjes het beeld van een gewone lens niet om zeep helpen, waarom zouden ze dat dan doen bij pinhole?
                Onscherpte van je foto heeft dus te maken met een onjuiste verhouding tussen pinhole en afstand van de pinhole tot aan je sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                  Onscherpte van je foto heeft dus te maken met een onjuiste verhouding tussen pinhole en afstand van de pinhole tot aan je sensor.
                  euh ja dat heet scherpstellen, de afstand van je pinhole tot je sensor veranderen. Dat is exact gelijk aan wat een gewone lens doet.

Comment

euh ja dat heet scherpstellen, de afstand van je pinhole tot je sensor veranderen. Dat is exact gelijk aan wat een gewone lens doet.
                    Volgens mij had ik net iets te snel op verzenden gedrukt. Mijn bedoeling was om te zeggen dat het dus gaat om de verhouding van de afmeting van het gaatje tot de afstand van het gaatje tot de sensor. Opdit moment heb ik mijn bodydop omgebouwd tot pinhole. Ik kan dus niets wijzigen aan de afmeting van het gaatje en niets wijzigen aan de afstand. Dus moet de afmeting van het gaatje pefect over eenstemmen met de afstand gaatje- sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Link werkt niet.

Walter
                      Je verwijst dan ook naar een topic van 2008.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Volgens mij had ik net iets te snel op verzenden gedrukt. Mijn bedoeling was om te zeggen dat het dus gaat om de verhouding van de afmeting van het gaatje tot de afstand van het gaatje tot de sensor.
                        En welk verband zie je tussen de grootte van dat gaatje en de positie van het focusvlak?

Comment

En welk verband zie je tussen de grootte van dat gaatje en de positie van het focusvlak?
                          Volgens deze site hoe ik alleen maar de afstand op te geven en heb daaraan direct gekoppeld een afmeting van het gaatje. Dus een rechtstreeks verband in mijn ogen.

Comment

Volgens deze site hoe ik alleen maar de afstand op te geven en heb daaraan direct gekoppeld een afmeting van het gaatje. Dus een rechtstreeks verband in mijn ogen.
                            die formule geeft het kleinst mogelijk gaatje weer dat niet door diffractie wordt beïnvloedt. Licht is een golf en doet dus vreemd als het door kleine gaatjes moet. Hoe dichter het gaatje bij de sensor zit (focus meestal enkel op oneindig) hoe kleiner het kan zijn voor diffractie optreedt. Simpele verklaring: hoe korter de opening bij de sensor hoe minder ver het licht door diffractie van het beoogde punt terecht kan komen ofwel: na 1cm is 1° afwijling minder ver naast dan na 20 cm.

Die formule gaat je scherpte maximaliseren, maar er niet voor zorgen dat je scherp kan stellen. Als je met gat-in-bodydop werk moet je ermee kunnen leven dat de enige mogelijkheid tot scherpstellen bestaat uit je te verplaatsen.

Comment

Working...
                            X