Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Canon 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 of Canon 400D

Ik ben heel blij dat hier nog mensen zeggen dat ze gekozen hebben voor het toestel dat hen het best in handen lag. Zelf heb ik een Canon en waarom? Omdat ik deze het beste aanvoelde. Welk merk/type je ook kiest, met deze die je het beste aanvoelt ga je de beste resultaten halen. Zal je ook graag mee werken. Noch Canon, noch Nikon maken slechte toestellen.
    Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ikzelf heb mijn toestel op basis van de aankoopprijs aangekocht, het was min of meer halsoverkop dat ik in het DSLR gebeuren ben gerold, hoewel ik wel van plan was om er eentje aan te kopen in de toekomst, maar toen Saturn de 350D aan een dumpprijs verkocht kon ik dit echt niet aan me laten voorbijgaan. Tussen dan en nu kijk ik wel es naar andere toestellen, neem ze vast, kijk door de zoeker, speel er wat mee en bekijk hoe de knopjes geplaatst zitten en als ik eerlijk mag zijn, dan vond ik de Canon toch een van de betere (amateur/semi-prof) DSLR's die ik al vastgenomen heb.
      Dit wil hoegenaamd niet zeggen dat Canon beter is, het is zo'n beetje hetzelfde als een wagen kiezen, iedereen heeft andere verwachtingen en eisen.

Liggen beide toestellen je goed in de hand, kijk dan naar de specificaties, lensaanbod en bijhorende prijzen, prijs van het toestel en maak dan een keuze.
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Anderhalf jaar geleden stond ik voor de keuze tussen een D80 en 350D was het geloof ik. Ik heb voor de D80 gekozen om 2 redenen:

- Hij lag stukken beter in de hand. (Dit is mijn persoonlijke mening en geen vast feit. Ik zou wel eens de reviews van Nikon en Canon toestellen op dpreview.com lezen en op het gedeelte "in your hand" letten.)
        Dit gezegd zijnde ligt de D300 die ik dit weekend van een vriend die een camerawinkel heeft me nog een stuk beter in de hand dan de D80, maar dat komt door zijn grootte. Een battery pack vergroot het comfort ook nog eens, maar ik moest er wel even aan wennen, vooral met de linkerhand die de lens ondersteunt. Plaatsing van de knoppen die je tijdens het fotograferen gebruilt is eveneens belangrijk.

- Het lenzenaanbod: Voor ik de camera kocht heb ik het lenzenaanbod van beide merken eens bekeken en proberen een combinatie aan lenzen samen te stellen die voor mij geschikt leek. Dit is voor iedereen gedeeltelijk anders, en je moet hierbij ook met de cropfactor (1,5 bij Nikon en 1,6 bij Canon) rekening houden.

En zoals reeds gezegd werd in deze discussie, goed glas is nog steeds belangrijker dan de body, maar een body moet wel goed in de hand liggen. Maar let op, lichtsterk pro glas is duur.

Ik heb trouwens een tiental jaar geleden vaak met een Canon van m'n vader gefotgrafeerd (film). Toendertijd vond ik dit ook een goed toestel.
        Daarna een tijdje met digitale compacts bezig geweest (alle Canons), en eind 2006 de hobby weer opgenomen. Ik had geen specifieke voorkeur voor Nikon of Canon, maar ik ben tevreden met mijn keuze en denk niet nog ooit over te stappen.
        Maar ja, vele Canon gebruikers denken er natuurlijk ook zo over.
        Je moet dus zelf de keuze maken door uit te proberen en te letten op de lenzen die je denkt nodig te hebben.

Mijn huidige lenzen :
        12-24 f4 DX / 16-85 f3,5-5,6 DX VR / 70-300 f4,5-5,6 VR / 18-200 f3,5-5,6 DX VR / 50 f1,8

En verlangend naar :
        enkele lichtsterke primes van 35mm en 85mm
        de 105mm VR Macro
        een nieuwe versie van de 70-200 f2,8 en misschien ook de 24-70 f2,8
        maar 't zal niet voor vandaag zijn
        Last edited by Luna-L; 30 april 2008, 16:40. Reden: foutje corrigeren
        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

Comment

verwijderen
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Kan je niet beter vergelijken met de nieuwe Canon 450 ipv met de 400?
            Welke keuze ik gemaakt heb is wel duidelijk... om de redenen die hierboven al staan. Nog geen spijt van.
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Hallo aan iedereen , ik ben nieuw op het forum en heb mijn EOS 300 D te koop gezet en mij een nikon D80 met 18-200 VR DX lens gekocht en ik moet zeggen dat het toestel goed in de hand ligt dit heeft volgens mij ook te maken met de batterij grip , de eerste foto's zien er zeer goed uit maar het toestel heeft zo veel te bieden dat ik er nog wel een tijdje mee zoet zal zijn .
              als er hier mensen met tips zijn omtrent dit toestel laat maar weten , ik heb nog getwijfeld tussen een canon maar ik vond de nikon toch beter in de hand liggen .

Comment

als je voor Canon had gekozen, had ik je graag met advies terzijde gestaan, maar met de keuze Nikon, moet ik helaas verstek laten gaan.(gebruik nooit smileys).
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Gefeliciteerd met je nieuwe toestel en lens!
                  Ik weet uit ervaring dat de D80 wat overbelicht, dus als je daar rekening mee houd, zit je goed. Ik trek trouwens altijd op manueel.....

Voor de rest, veel je gebruiksaanwijzing lezen en oefenen

Grtz R.
                  Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

@b_tech,

Nu ben je al wel veel wijzer geworden zeker? Het is altijd hetzelfde liedje als het over Nikon en Canon gaat: ze zijn namelijk allebei de beste, voor de een is dit Canon, voor de ander Nikon, een eindeloze en zinloze discussie.

Waar ik niet bij kan is dat er zoveel gepraat wordt (ik had eigenlijk minder deftig woord dan praten in gedachten) over "in de hand liggen" en de extra grip die toch o zo fantastisch zou zijn. Ik ben groot en heb grote handen, en ik heb al met een hele reeks reflexcamera's gewerkt, maar bij geen enkel van deze toestellen heb ik ooit last gehad om het te bedienen, niet bij Canon en niet bij Nikon.

Voorts wordt er regelmatig gezinspeeld op het gewicht, dat een zwaarder toestel "beter in de hand ligt" (nog maar eens). Je moet wel bedenken dat als je al een zware camera hebt en als je daar dan nog eens een kwaliteitslens daarop monteert je al heel vlug een serieus gewicht aan je nek hebt hangen. Geen probleem voor een paar minuten, maar wel als je er een paar uur mee rondtrekt, onderschat dit niet.

Wat je ook koopt: veel succes!

Mijn persoonlijke opinie: 400D, 450D of 40D wegens de ruiseigenschappen bij hoge gevoeligheden. Voor mij is dat het enige technische argument.
                    Beauty need only be a whisper
                    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Ik heb lang getwijfeld tussen de D80 en 40D. ben ik blij dat ik de 40D heb gekozen en nu met deze acties.. toch eens in het achterhoofd steken vind ik.

Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                      @b_tech,

Nu ben je al wel veel wijzer geworden zeker? Het is altijd hetzelfde liedje als het over Nikon en Canon gaat: ze zijn namelijk allebei de beste, voor de een is dit Canon, voor de ander Nikon, een eindeloze en zinloze discussie.

Waar ik niet bij kan is dat er zoveel gepraat wordt (ik had eigenlijk minder deftig woord dan praten in gedachten) over "in de hand liggen" en de extra grip die toch o zo fantastisch zou zijn. Ik ben groot en heb grote handen, en ik heb al met een hele reeks reflexcamera's gewerkt, maar bij geen enkel van deze toestellen heb ik ooit last gehad om het te bedienen, niet bij Canon en niet bij Nikon.

Voorts wordt er regelmatig gezinspeeld op het gewicht, dat een zwaarder toestel "beter in de hand ligt" (nog maar eens). Je moet wel bedenken dat als je al een zware camera hebt en als je daar dan nog eens een kwaliteitslens daarop monteert je al heel vlug een serieus gewicht aan je nek hebt hangen. Geen probleem voor een paar minuten, maar wel als je er een paar uur mee rondtrekt, onderschat dit niet.

Wat je ook koopt: veel succes!

Mijn persoonlijke opinie: 400D, 450D of 40D wegens de ruiseigenschappen bij hoge gevoeligheden. Voor mij is dat het enige technische argument.
                      --> www.browet-photography.be <-- Canon EOS 5D Mark II - Canon 50mm 1.4 - Canon 24 L 1.4 - Tamron AF 90mm 2.8 macro - canon 135 L 2.0 - speedlite 430 EX en 580 II - LEE filters, Mafrotto statief, California sunbounce

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexe Bekijk bericht
                        Ik moet voor mezelf ook deze keuze maken... Net als voor u zijn het ook voor mij de eerste ervaringen met (d)SLR-camera's.

Na heel wat op dit forum en op dpreview.com te lezen heb ik lijstje gemaakt van positieve punten van beide camera's..

positieve punten van de D80 tov de 400D
                        - spotmetering
                        - extra scherm bovenaan
                        - grotere zoeker & optioneel gridlines in de zoeker
                        - AF assist lampje (bij 400D kan je wel de flits gebruiken)
                        - SD kaartjes (omdat ik er al enkele bezit...)
                        - krachtigere batterij

positieve punten van de 400D tov D80
                        - anti dust (maar vaak lees je dat dit niet veel voorstelt, het stof blijft bovendien in de body hé)
                        - volgens wat ik lees minder ruis op hoge ISO, maar niet iedereen gaat akkoord
                        - volgens wat ik lees beter voor sportfotografie, iets sneller (belangrijk voor mij omdat ik het vooral zou gebruiken voor watersportfoto's..), maar verwaarloosbaar tov D80
                        - goedkoper
                        - groter instelbaar bereik aan image parameters

als iemand dit lijstje kan aanvullen, be my guest
                        hopelijk kan je nu beter je keuze maken...
                        ik ben er in ieder geval nog niet uit.

mvg
                        Het lijstje dat je hier geeft, klopt wel allemaal. Maar valt het niet op dat de voordelen van de D80 tov de 400D wel veel meer gaan over dingen die echt praktisch van pas komen tijdens het gebruik, en dat de voordelen van de 400D tov de D80 eigenlijk details zijn, naast de ISO prestatie (wat ook subjectief is, ik vind ISO 1600 of 3200 ruis van de D80 in zwartwit zeer mooi).

De D80 heeft bijvoorbeeld spotmetering en een eigen AF hulplicht. De Canon heeft geen spotmetering, waardoor je bij moeilijk licht, verplicht bent om manueel te belichten of om verschillende foto's te nemen en te compenseren. Bij de Canon gaat je flits af om te focussen bij weining licht, dit is soms zeer opvallend en storend als de omstandigheden geen flits verdragen (huwelijk, begrafenis, ...). Net als het kleine monochroom LCD-scherm bovenop de D80, zo kan je alles aflezen wat je nodig hebt. Bij de veel kleinere en lichtere Canon moet je op de grote batterij-verslurpende LCD kijken telkens.

Hetzelfde met de grotere zoeker bij de D80. Het verschil is niet significant, maar die zoeker is toch geen gadget die je af & toe gebruikt. Je kijkt erdoor telkens je een foto neemt. Ik zou niet kunnen kiezen voor een camera waar hij kleiner is dan mijn huidige D80.

Tuurlijk heb ik meer ervaring met mijn toestel en ben ik niet objectief. Maar de specificaties staan op papier en daar valt weinig over smaak te twisten.

Nog een opmerking: als je de Sigma 18-200mm gaat gebruiken, de niét OS-versie, vergeet dan niet dat je met een niet zo heel goede lens zit, en dat de prestaties que scherpte en lichtsterkte kunnen ontgoochelen.
                        Last edited by caleido; 7 mei 2008, 14:11.

Comment

Waarom niet gaan voor de nieuwste telg : D60

Deze gebruikt dezelfde expeed technologie van de D300.
                          Heeft trouwens ook anti-dust.

Waarom Nikon boven Canon... ???

Wel, beiden maken toptoestellen, dat is een zekere zaak.
                          Waarom werk ik met Nikon ?

Ik vind een Nikon gewoon veel beter in de hand liggen en ben de menu's gewoon. Tevens makkelijk dat je heel veel kan bedienen met knoppen zonder altijd in de menu's vanalles te moeten veranderen.
                          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

naar wat ik al gelezen heb kun je de combinatie
                            canon 400 d + sigma 18-200 Os lens
                            vergelijken met de nikon d60 + sigma 18-200 Os lens
                            de d80 is een andere klasse (ook kwa prijs) dan de vorige body's
                            Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

De nikon d60 vind ik een pak minder interessant tov de nikon d80 omwille van 3 redenen:

- kleinere zoeker
                              - geen top LCD
                              - geen bracketing functie

de eerste 2 komen dan wel overeen met de canon 400D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                                De D80 heeft bijvoorbeeld spotmetering en een eigen AF hulplicht. De Canon heeft geen spotmetering, waardoor je bij moeilijk licht, verplicht bent om manueel te belichten of om verschillende foto's te nemen en te compenseren. Bij de Canon gaat je flits af om te focussen bij weining licht, dit is soms zeer opvallend en storend als de omstandigheden geen flits verdragen (huwelijk, begrafenis, ...). Net als het kleine monochroom LCD-scherm bovenop de D80, zo kan je alles aflezen wat je nodig hebt. Bij de veel kleinere en lichtere Canon moet je op de grote batterij-verslurpende LCD kijken telkens.
                                Je kan steeds alles in 2 richtingen draaien hé

De canon heeft partial metering, het noemt niet spot omdat de spot eigenlijk iets groter is. Ik ken de verschillen in procenten niet meer, maar het lijkt mij een detail. En hoe kleiner de spot hoe moeilijker werken want dan moet je of manueel werken of meerdere foto's nemen om het juist te hebben. Want de kleine spot zorgt alleen voor een correcte belichting van dat kleine stukje en de rest van de foto is dan overbelicht of onderbelicht. Het werkt altijd in 2 richtingen. Je zal zowiezo de verschillende meetmethoden van jouw toestel moeten leren kennen en leren inschatten welke wanneer beter is.

Een AF hulplicht kan ook storen. Volgens mij als de flits niet kan gebruikt worden, dan stoort het AF hulp licht ook. Ik ken velen die dit standaard af zetten in hun Nikon. En ik heb nog nooit een foto gemist omdat de Canon geen ingebouwd AF-hulp licht heeft. Die stelt ook in mindere lichtomstandigheden scherp zonder. Het is wel zo dat het iets sneller gaat met AF-hulp licht.

En ik kon 1000 foto's met 1 batterij op de 400D maken. Het is ook een voordeel dat er is geen extra LCD bovenaan is dus verbruik je minder. En ik keek zelden naar de instellingen op de grote LCD, want je moet weten wat je ingesteld hebt.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X