Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een jaar naar Zuid-Amerika: welke compact ?

Ik weet niet als je het nog graag hoort, maar ik geef je oko het advies om je 30D en lenzen mee te nemen. Rondreis maken door Afrika, is gewoonweg schitterend. Ik denk dat voor velen iets unieks is. Laat je camera en de rest verzekeren. Ik heb dit ook gedaan, toen ik naar Thailand ging. Had toen maar 1 camera en lens mee (huwelijksreis, dus niet 100% foto's maken) en ik heb toen alles verzekerd via mijn bank.
    En als je een grip hebt voor je 30D, dan kun je daar toch ook AA batterijen insteken via de adapter.
    "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

Comment

18-55 + 55-250? kost even veel als een deftige bridge. En je neemt één van de 30D's mee... zo zou je het toch ook kunnen doen, denk ik. Of de nog wat lichtere variant: 28-135.
      Hangt er ook van af of je veel 'te voet' wil trekken, of eerder van plek naar plek verhuist waar je ergens blijft hangen op een 'basisstation'.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

Comment

man man man.. ik heb het hier al eens gezegd en ik zal het nóg eens zeggen:

Sommige mensen kunnen blijkbaar niet vatten dat niet iedereen op zijn gemakje de gangbare paden bewandelt op reis. Als ik sommige reacties hier lees, aandringend dat hij tóch maar zijn dSLR mee moet nemen... Wanneer ik op trekking m'n zwaar gerief een +4000m hoge berg opsleur terwijl elke andere - mentaal gezonde - persoon een compactje of ten hoogste een bridge meesleurt, dan vraag ik me toch ook wel eens af: waar bén ik in gódsnaam mee bezig? Ik wil het niet overdrijven, maar bekijk het eens zo: elke lens die je meesleurt is 1 of minstens 0.5 liter (broodnodig) water die je minder mee kan meenemen. En ja, soms maakt 0.5 liter water een enorm verschil. Om nog maar te zwijgen van de plaats dat hij inneemt in je ultra-compacte rugzakje.

Ik begrijp Tom perféct wanneer hij zegt dat hij dat zware materiaal niet mee wil sleuren. Mooie foto's/instelmogelijkheden, prachtig materiaal, inclusief een statief e.d., is allemaal zeer fijn voor mensen die op 't gemakje een wandelingetje maken in de natuur en eens met de auto op stap gaan, hun enige zorg zijnde of de kindjes achteraan in de auto een béétje stil blijven.. (ik overdrijf een beetje, but you get the picture). Da's allemaal heel goed hé, begrijp me niet verkeerd, mijn dag voor dergelijke uitstappen komt immers ook nog wel, en dán zal ik óók AL mijn materiaal meenemen, maar sóms gáát dat nu eenmaal niet. Ik ben binnenkort naar Vietnam en heb een práchtige Sigma 150mm macro. Geen háár op m'n hoofd die ook maar een secónde overweegt om dat ding mee te sleuren. Ongetwijfeld zal ik wel eens een mooie foto missen. Maar ja, ...

Tom,

De interessantste bridge die ik de laatste tijd gezien heb is de Fuji S100fs. Het devies voor bridges is niet anders dan voor nieuwe dSLRs, dus mijn mening: ga eens naar een winkel die ze al in de rekken heeft, neem het eens vast en bekijk het. Als het een goede winkel is: vraag het eens aan de verkoper.
        equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
          allemaal zeer fijn voor mensen die op 't gemakje een wandelingetje maken in de natuur
          Ik heb de indruk dat veel mensen die hier geantwoord hebben ervaring hebben met reizen en zelfs avontuurlijke reizen. In mijn geval wist ik niet waar ik 's avonds ging slapen, vervoer was lokale 'chicken'-bussen/boten/paarden, en een heel hoop avontuurlijke bestemmingen gedaan (bergen, hoogvlakten, oerwouden, enz enz). Fotomateriaal was beperkt maar inderdaad een extra last, maar zijn gewicht in goud waard.

Ik heb zowel foto's getrokken met SLR als met compactje en kan dus vergelijken. Mijn (D)SLR foto's zijn mijn beste ooit geworden. Natuutlijk is Tom vrij om voor het gemak en veiligheid te kiezen, maar ik en anderen waarschuwen hem om goed na te denken om later geen spijt te hebben. Fotokansen krijg je geen twee keer.

C.

Comment

Goeie raad ,
            Als je geen DSLR mee neemt FZ 18 TOP
            Krijg je nooit spijt van

Comment

Sommige mensen kunnen blijkbaar niet vatten dat niet iedereen op zijn gemakje de gangbare paden bewandelt op reis. Als ik sommige reacties hier lees, aandringend dat hij tóch maar zijn dSLR mee moet nemen... Wanneer ik op trekking m'n zwaar gerief een +4000m hoge berg opsleur terwijl elke andere - mentaal gezonde - persoon een compactje of ten hoogste een bridge meesleurt, dan vraag ik me toch ook wel eens af: waar bén ik in gódsnaam mee bezig? Ik wil het niet overdrijven, maar bekijk het eens zo: elke lens die je meesleurt is 1 of minstens 0.5 liter (broodnodig) water die je minder mee kan meenemen. En ja, soms maakt 0.5 liter water een enorm verschil. Om nog maar te zwijgen van de plaats dat hij inneemt in je ultra-compacte rugzakje.
              En ga je een jaar op stap met je ultra-compacte rugzakje dan? Ik ben met mijn 65 literzak eens in een busje gekropen; waarbij ik dacht da'k de laatste was die er bij geraakte. Nadien zijn er nog 6 mensen bij gekropen en is er nog eentje extra op het bankje tussen de andere bankzitters komen zitten. Maar dat moet je zelf meegemaakt hebben om het te begrijpen...
              Als ik alleen een bergtocht ga doen langsheen een gletsjer, dan geef ik mijn route en vermoedelijke doorgansgtijden aan iemand door. En zelfs dan neem ik wat gerief mee: appel, water, reep, boterhammetjes, en euh... fototoestel.
              Op 2000 meter zweten in T-shirt, maar dat gaat boven de 4000 wel over hé.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                En ga je een jaar op stap met je ultra-compacte rugzakje dan?
                nog erger dan --> nog méér besparen op KG's.

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Op 2000 meter zweten in T-shirt, maar dat gaat boven de 4000 wel over hé.
                Dát is een feit.
                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Ja mannekes, jullie doen me meer en meer twijfelen

Hoe zit het eigenlijk met de ruisgevoeligheid van de toestellen die ik genoemd heb ?

In een grip kunnen inderdaad AA-batterijen maar dan maak ik mijn camera nog groter en opvallender (diefstal in Zuid-Amerika is echt een groot probleem). Trouwens, ik heb mijn grip net verkocht omdat ik hem toch niet gebruikte.

Tom.

Comment

My 2 cents:

We hebben een jaartje in azie gezeten. Onze bridge cam van op reis is nu vervangen door een dslr met 2 lenzen Die we ook op reis meenemen. Ja dat weegt meer, maar als je terug bent van op reis heb je alleen maar je foto's als concrete herinnering. Het is daarnaast zowat de enige manier om je verhaal aan je vrienden en familie te kunnen vertellen. Geur kan je niet meenemen, en voor klank heb je ook al een hoop materiaal nodig. Rest je verhaal en je foto's.......

vandaar volgend advies
                    -aan je ideeen te zien bedoel je een bridge camera. Hopelijk, want compactjes gaan je volgens mij toch wat teleurstellen als je een 30D met bijhorende toeters gewoon bent.
                    -Maak je geen zorgen over diefstal: je kan je toestel verzekeren. En ne boef zal je nie laten lopen omdat je 'maar' een Pana Z8 hebt, en je wél volgen omwille van je 30D. Op reis is ons compactje gestolen en onze bridge niet... Kleef desnoods wat zwarte ductape over het merk, zodat tenminste dat al minder om aandacht schreeuwt.

-al overwogen om een 2e handse 400D te kopen? Compacter en lichter dan je 30D, en je kan evt met je lenzen nog wat doen. Of hier occazie een kitlensje scoren. Belangrijker zijn de prestaties om Binnen foto's te trekken. Wij hebben geen enkele gelukte foto van een aantal bezoeken aan families in westmongolie. Het enige wat je ziet zijn ofwel donkere bewogen ruis, of fel overflitse witte vlekken. Interieur van tempels (waar het mocht) zijn allemaal mislukt....

-zorg in elk geval voor een polarisatie filter als je de hoogte in gaat. Wij hebben behoorlijk staan knoeien met een zonnebril voor de lens van die bridgecam om toch een paar foto's te hebben van het hooggebergte...

-ook voor een bridge zal je opslag- en backupmedia, batterijlader, batterijen, etc meenemen. De vraag is dus hoeveel gewicht je wérkelijk uitspaart. Eigenlijk is gewicht trouwens veel minder een issue dan volume. Hoe vaak draag je werkelijk ALLES mee? 5% van de tijd? Hoeveel % van je tijd wil je mooie foto's kunnen trekken? 100% zeker?

-Beter een half kilootje meer meesleuren voor goeie foto's dan teveel ondergoed mee. En je kan gewicht sparen op honderden manieren:
                    -stuur spullen die je een tijd niet nodig hebt (bergschoenen, dikke slaapzakken) door naar een stad die je later aandoet via poste restante. Of maak thuis een pakket aan dat je familie na een paar maanden opstuurt, zodat je t niet al die tijd meesleurt (boeken, kampeerspul...) Dit hebben wij vaak gedaan en dat werkte altijd (tent, slaapzakken en bergschoenen vanuit mongolie naar poste restante gestuurd in kathmandu. Er lag 5 maand later nogal wat stof op, maar t was er wel foutloos. Zo hebben we ook pakketten met boeken en snoep naar China laten komen voor sinterklaas :-)
                    -koop kleren onderweg, naarmate je noden ter plekke. Als je een beetje vooruit denkt vind je vlot fleece én surfshorts ter plekke, waarmee je na gebruik iemand kan blijmaken.
                    -ruil boeken met andere rezigers, zodat je zelf geen halve bibliotheek meezeult.
                    -voor trekkings: vraag je af wat je niet nodig hebt (Als er dekens zijn in de hutten heb je al geen slaapzak nodig, werk je met een organized tour, dan hebben zij allicht zelf tenten)
                    -doe een local een plezier en huur een drager, of ezeltje. Of beter nog: doe iets aan je conditie en sleur de boel gewoon mee. En kom je als een gestaalde god mét foto's terug de berg af!

PM maar mocht je nog vragen hebben
                    http://www.effieweg.tk

Comment

Working...
                    X