Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Kan er mij iemand zeggen de live viwe op de D 300 werkt ie hetzelfde als bij de 40D als bij scherpstelling het schermpje even uitvalt en dan weer terug aan gaat
nope, blijkbaar blijft de scherpstelling met de spiegel halfdoorlatend werken of zo... weet het niet exact, maar het blijft daar wel werken.
Er zijn 2 live view modes bij de D300 (via LCD scherm).
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Er zijn inderdaad twee verschillende manieren voor scherpstelling. Een is zoals bij de 40D (scherm valt even weg aangezien de spiegel terugklapt voor scherpstelling), de andere is via contrastdetectie (zoals bij compact, maar iets trager). Kijk ook eens naar de review op dpreview.com, staat daar mooi uitgelegd.
Je kan ook opteren voor een methode van scherpstellen zonder dat de spiegel opklapt,de D300 gaat dan scherpstellen als een compact.Maar (!) opgelet,kom je nu van een compact?Stel je dan vooral niet teveel voor van die liveview.Het duurt eeeeeeuwen eer de camera op die manier heeft scherpgesteld,niet vergelijkbaar met het goedkoopste compactje van 5 jaar geleden.Live view op een DSLR,het zou prachtig zijn,moest het naar behoren werken......
Omdat de kijkhoek van het scherm van de D300 bijna 180° is is het redelijk goed te doen om in Lifeview boven het hoofd te trekken. Een beetje kantelen zou wel aangenamer zijn maar dan breng je toch een zwak punt in de montage van de monitor in de camera.
Ik vind het zo best bruikbaar, zeker als je het maar af en toe nodig hebt.
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Die schermpjes moeten voor mij vooral zo weinig mogelijk aan je batterij vreten (foto's keuren kan je er toch niet op, enkel wat betreft histogram en zo).
Live View vind ik goed om op statief met 10 X zoom even scherpte te checken of om bvb. boven je hoofd te fotograferen (of elders, weg van je oog). Heeft eigenlijk niks met compact-fotografie te maken en gaat bij mij dan ook niet aan buiten de 2 boven genoemde gevallen.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Comment