Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    neen ... not even by a long shot !
    dank u.

dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      dank u.

dave
      you are welcom ... http://www.foveon.com/article.php?a=67

Comment

In een "preview" van digifotopro.nl over de nieuwe Cancon EOS 1000D staat het volgende te lezen...

"Sterk punt van Canon blijft de cmos-sensor, al zal in de praktijk nog moeten blijken hoe deze in de 1000D presteert. Te verwachten is de prestaties vergelijkbaar of iets beter zullen zijn als de 400D, waar de concurrentie (die in dit segment van ccd-sensoren gebruikt maakt) op gebied van beeldkwaliteit achter blijft."

Hier gaat men er vanuit dat een CMOS altijd beter is als een CCD...? Terwijl ik toch juist begreep dat een CCD eigenlijk "beter" is, maar economisch minder aantrekkelijk, waardoor er op gebied van de CMOS processor meer ontwikkelingen gedaan worden..?

En bovenstaande uitspraak van hun dus eigenlijk kant nog wal raakt? (Ik ga er toch van uit eigenlijk dat bijvoorbeeld de CCD uit een Pentax K10D "beter" presteert als de CMOS uit een EOS 1000D? Alhoewel de K20D dan ook weer CMOS heeft...pff... )
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ten eerste zou ik niet veel geloven van wat die schrijven, en mij beroepen op iets betrouwbaardere bronnen, maar aan de andere kant: 't is maar hoe je beeldkwaliteit bekijkt.

Als voor iemand beeldkwaliteit begint en stopt met ruisniveau's, dan moet die persoon beslist een CMOS nemen (en er de lagere dynamiek en de plastiekerige beelden bijnemen...)
          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            In een "preview" van digifotopro.nl over de nieuwe Cancon EOS 1000D staat het volgende te lezen...

"Sterk punt van Canon blijft de cmos-sensor, al zal in de praktijk nog moeten blijken hoe deze in de 1000D presteert. Te verwachten is de prestaties vergelijkbaar of iets beter zullen zijn als de 400D, waar de concurrentie (die in dit segment van ccd-sensoren gebruikt maakt) op gebied van beeldkwaliteit achter blijft."

Hier gaat men er vanuit dat een CMOS altijd beter is als een CCD...?
            Er staat niet expliciet dat de CMOS sensor het sterke punt is vanwege het feit dat het een CMOS sensor is. Laat staan dat je eruit kunt concluderen dat men er vanuit gaat dat CMOS altijd beter is. Wat niet wegneemt dat dat wel bedoeld zou kunnen worden .
            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            Terwijl ik toch juist begreep dat een CCD eigenlijk "beter" is, maar economisch minder aantrekkelijk, waardoor er op gebied van de CMOS processor meer ontwikkelingen gedaan worden..?
            CMOS is nieuwer en daarom minder ontwikkeld dan CCD. Daarom wordt er ook meer ontwikkeld aan CMOS. Er zal wellicht een punt komen waarop CMOS beter is dan CCD. Misschien is dat punt nu wel bereikt voor sommige CMOS sensoren?

Ik ben alleen een beetje huiverig voor CMOS omdat een CMOS chip nog wel gebruikt kan worden ondanks dat niet alle pixels goed werken, terwijl bij een CCD chip dat betekent dat een hele lijn of zelfs een groot gedeelte van het beeld wegvalt. Aangezien de kapotte pixels van een CMOS gewoon ingevuld kunnen worden door interpolatie, kunnen veel meer van de geproduceerde chips daadwerkelijk verkocht worden. Dat is veel economischer dan dat een producent een gedeelte van de chips weg moet gooien. Als consument weet je dan nooit zeker wat de kwaliteit van je camera sensor is voordat je hem koopt. En zelfs erna niet echt. Je zal het waarschijnlijk alleen kunnen zien als je weet waar je moet kijken en het kapotte pixel precies op een overgang in je foto valt.

Ik heb gehoord dat er op vrijwel elke CMOS sensor wel een paar mislukte sensoren zitten. Maarja, als je er in de praktijk niets van merkt vanwege het interpoleren van missende pixels, kun je je ook afvragen wat het uitmaakt dat een beeldsensor niet 'perfect' is
            Last edited by JeroenL; 10 juni 2008, 15:33.
            Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

Comment

Wanneer men de CMOS sensor als voordeel aanhaalt met als argument dat de concurrentie CCD gebruikt zie ik dat toch zeker als beweren dat CMOS beter is omdat het CMOS is

Maar dat terzijde...thanks for the reply..! Helder in taal die ik begrijp
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                Maar de grootste stap vooruit is denk ik gewoon overstappen op zwart-wit camera's.
                Binnenkort heb ik zowel de zwart-wit als de kleurenversie van de
                STINGRAY F-046B/C in handen

De B&C hebben exact dezelfde chip, met als enig verschil het Bayer filter.
                Ik wil nu voor eens en voor altijd duidelijkheid hebben over het werkelijke verschil in scherpte en lichtgevoeligheid tussen kleur en geen-kleur.
                Imiddels heb ik de vergelijking gepost in een nieuw topic
                Dit laat eindelijk zien wat nu echt de nadelen zijn van een kleurencamera (zonder AA filter), namelijk minder scherpte en minder licht (1,5 stops verlies).
                Jeroen
                Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

Comment

Working...
                X