Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met scherpte (link aangepast)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem met scherpte (link aangepast)

eentje op F8

Hier de grote versie

Verwacht ik nu echt teveel van die lens? Als de focustest goed is, blijf ik er bij dat die paarden er NIET scherp op staan. Dan toch de UV filter

Bernard

Comment

Dat ziet er voor mij heel normaal uit: 1/3 scherp vóór het scherpstelpunt en 2/3 erachter.

Ik hoop dat je de camera onder de juiste hoek geplaatst hebt.
      Als je écht nauwkeurig wil zijn, moet het blad mooi "in lijn" met het objectief liggen en helemaal het beeld vullen.
      Last edited by Jos Vanhengel; 18 maart 2008, 13:59.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

De foto op zich is scherp hoor. doe eens de volgende test:

neem een foto op 5.6 van iets of iemand met redelijk wat structuur erin. Een keer mét filter, en een keer zonder. Jij hebt hier een front/backfocus test gedaan, en dat heeft op zich niks te zien met de scherpte van een foto, en zeker niet van een foto zoals die van die paarden, waar je op 19mm toch redelijk veraf gestaan hebt, en waar dus front/backfocus veel minder speelt. Neem bijvoorbeeld eens een foto van een kat, een pop met haar, dat soort dingen. en geen extreme situaties opzoeken zoals bijvoorbeeld een zwarte kat hé. Iets van hout, zoals een speeltuig bijvoorbeeld, is ook goed. Als 't maar geen egaal vlak is, want dan kan je het niet goed beoordelen.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Dat ziet er voor mij heel normaal uit: 1/3 scherp vóór het scherpstelpunt en 2/3 erachter.
          Is het normaal niet evenveel voor als achter het scherpstelpunt of ben ik mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
            Is het normaal niet evenveel voor als achter het scherpstelpunt of ben ik mis?
            Zo uit het hoofd dacht ik dat ook. Ben even op het net gaan zoeken en kwam op deze website.

Bij korte focus afstanden :
            40 mm op F4 op 50 cm => 49% voor en 51% achter
            100 mm op F4 op 50 cm => 50% voor en 50% achter
            maar bij langere:
            100 mm op F4 op 10 m => 46% voor en 54% achter
            100 mm op F4 op 50 m => 31% voor en 69% achter

Jullie hebben dus beide gelijk, maar toch niet helemaal
            DigiCam

Comment

Als je zonder de filter ook nog chromatische aberratie hebt dan moet je met je lens terug naar de winkel. Dit is een 17-40 onwaardig.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Heb test gedaan met popje, op 60 cm vanaf de camera, scherpgesteld op ogen
                f 7.1
                1/30 vanop statief met afstandsbediening
                40 mm
                Voldoet de 17-40 of niet?

Hier
                de grotere versie

Bedankt
                Bernard

Comment

Is de filter eraf en zeker dat je geen beweging hebt? Want dit voldoet absoluut niet.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Geen filter gebruikt.
                    Zoals al gezegd, vanaf statief met afstandsbediening.
                    De enige beweging die ik mij nog kan inbeelden is het opklappen van de spiegel.
                    Als DAT (spiegel dus) het probleem zou zijn, amai amai amai

Ik weet nu wel dat ik maar enkele cm scherptediepte heb voor en achter, en dan nog.
                    Voor mij staat er maar één haartje scherp: linksboven thv bovenkant houten plank.

Bernard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bernardus Bekijk bericht
                      Geen filter gebruikt.
                      Zoals al gezegd, vanaf statief met afstandsbediening.
                      De enige beweging die ik mij nog kan inbeelden is het opklappen van de spiegel.
                      Als DAT (spiegel dus) het probleem zou zijn, amai amai amai

Ik weet nu wel dat ik maar enkele cm scherptediepte heb voor en achter, en dan nog.
                      Voor mij staat er maar één haartje scherp: linksboven thv bovenkant houten plank.

Bernard
                      Zelfs hetgeen niet scherp is zou zacht in beeld moeten zijn. Dit lijkt echt nergens op hoor. Terug met die lens.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Enig idee wat het kan zijn???

Comment

Dat kan vanalles zijn. De lenselementen die niet goed zitten, glas niet goed geslepen... je hebt er het raden naar.

Het mag echter een stuk scherper, en de bokeh moet lekker zacht zijn. Zoals hier:

en als je nog meer voorbeelden met die lens wil:

Als 't geen L-kwaliteit levert, moet ie terug.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Heb je nog andere objectieven (bvb met langere brandpuntsafstand, en heb je het daar ook?)
                            Dit lijkt eerder een backfocus probleem, wat normaal met afregeling van de body (door een technieker) kan gecorrigeerd worden. De houtstructuur achter het popje is scherp, net als de achterste haren...

Ik merk ook wel op dat de verscherping op de laatste foto enorm hoog is, die witte randjes rond de scherpe haartjes (halo's) duiden op teveel verscherping, maar die hebben niets te maken met je probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
                              Heb je nog andere objectieven (bvb met langere brandpuntsafstand, en heb je het daar ook?)
                              Dit lijkt eerder een backfocus probleem, wat normaal met afregeling van de body (door een technieker) kan gecorrigeerd worden. De houtstructuur achter het popje is scherp, net als de achterste haren...

Ik merk ook wel op dat de verscherping op de laatste foto enorm hoog is, die witte randjes rond de scherpe haartjes (halo's) duiden op teveel verscherping, maar die hebben niets te maken met je probleem.
                              Ik denk niet dat er verscherpt is, of tenminste: dat zou niet mogen. De foto's recht uit het toestel zouden op zich al prima scherp moeten zijn met die lens.
                              Dus vergewis je ervan dat er geen manipulatie aan die foto's is gedaan, want anders is onze beoordeling fout.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Jpeg compressie is hoog, de foto is alleszins opgeslagen vanuit Photoshop, en bevat ong 5 miljoen pixels, wat niet de volle resolutie is van de 400D (dus evt verkleind in Photoshop)

Maar zelfs dan zie ik de scherpte liggen op het hout, dus iets achter de pop. Ervanuit gaande dat de scherpstelling is gebeurd op de neus van de pop, is dat vermoedelijk toch een backfocus van ong 6 cm.

Misschien toch eens proberen de autofocus uitschakelen, en manueel scherpstellen. Als dan nog deze focusfout op de uiteindelijke foto te zien is, dan is er serieuze backfocus op de body. Als de foto door de zoeker manueel niet scherp te krijgen is (ervanuit gaande dat de dioptrie instelling goed is), dan is het misschien toch best van het objectief terug te brengen naar de winkel.

Maar met dergelijke focusfouten blijft altijd hetzelfde gelden, verschillende objectieven proberen, manueel proberen, verschillende afstanden, verschillende zoominstellingen, de camera op volle resolutie en kwaliteit, ...

Comment

Working...
                                X