Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D/5D... vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 30D/5D... vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door ruto Bekijk bericht
    En ik vraag me af waarom er kanjers van toestellen worden gekocht en dan de mogelijkheden die deze toestellen bieden niet zou worden benut.
    Da's niks nieuws. In Word gebruik ik ook niet alle opties, idem voor Photoshop en zelfs mijn auto heeft functionaliteit (airbags) die ik nooit hoop te gebruiken.

    Laat ik het anders formuleren: ik vind het prima dat het erop zit (er zal dus wel vraag naar zijn) maar persoonlijk zie ik geen toepassing.

    Comment


    • #17
      Re: 30D/5D... vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      ... en zelfs mijn auto heeft functionaliteit (airbags) die ik nooit hoop te gebruiken.


      Hihihi, wat een vergelijking ! Das wel een functionaliteit die je zelf niet kiest van wel of niet te gebruiken hé
      Last edited by DigiWilly; 14 maart 2008, 09:39.
      Make love not war !!!

      Comment


      • #18
        Re: 30D/5D... vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Ik ken maar weinig mensen die alles handmatig doen, en dan heb ik het over scherpstellen inc afstand meten en dat soort dus echt alles handmatig.

        Greetz rich
        totaal off-topic, maar je moet maar 1 generatie verder gaan hoor. Mijn vader deed alles handmatig, en jouw vader, als ie aan fotografie deed en een SLR had, zou ook alles handmatig gedaan hebben...

        maargoed, ben uiteraard wel ontzettend blij met enkele van de automatische functies op mijn D70s, en die is dan niet eens geavanceerd...
        || Photography Blog ||

        Comment


        • #19
          Re: 30D/5D... vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
          ik doe zoveel mogelijk alles manueel, camera staat bijna altijd in de M-stand.

          maar vorige zomer ben ik met een telelens een BMXcontest in Duitsland gaan fotograferen, en als je de hele tijd een rijder volgt die door het hele park rijdt dan veranderd het licht constant, en je weet ook niet waarheen de rijder gaat gaan, en dan is een autofunctie wel handig. En met een sluitertijd langer dan 1/500th kan je je foto's wel wegwerpen...
          Waarom maak je het voor jezelf moeilijk??
          Als je in de diafragma of sluitertijdvoorkeuze werkt, dan heb je alle mogelijkheden die je maar wil, en als het licht niet de hele tijd hetzelfde blijft moet je ook niet constant blijven "bijregelen" om de foto's juist belicht te krijgen (dat doet de camera dan wel).

          Alleen voor flitsfotografie zet ik de camera wel eens in de "M" stand, meestal gebruik ik diafragmavoorkeuze, en als de sluitertijd heel belangrijk is (bijvoorbeeld bij sportvliegtuigjes, dat de propeller niet "stilvalt" als je er een foto van maakt) dan gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze.

          Ik maak toch geregeld sportfoto's met een langere sluitertijd dan 1/500sec, net om te laten zien dat er "beweging" inzit. Bij heel wat sporten verlies je de actie in de foto als de sluitertijd te kort is.
          Als je circuitfoto's maakt met een te korte sluitertijd, dan kan je net zo goed geparkeerde voertuigen fotograferen, daar zit evenveel "actie" in.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: 30D/5D... vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Waarom maak je het voor jezelf moeilijk??
            Als je in de diafragma of sluitertijdvoorkeuze werkt, dan heb je alle mogelijkheden die je maar wil, en als het licht niet de hele tijd hetzelfde blijft moet je ook niet constant blijven "bijregelen" om de foto's juist belicht te krijgen (dat doet de camera dan wel).

            Alleen voor flitsfotografie zet ik de camera wel eens in de "M" stand, meestal gebruik ik diafragmavoorkeuze, en als de sluitertijd heel belangrijk is (bijvoorbeeld bij sportvliegtuigjes, dat de propeller niet "stilvalt" als je er een foto van maakt) dan gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze.

            Ik maak toch geregeld sportfoto's met een langere sluitertijd dan 1/500sec, net om te laten zien dat er "beweging" inzit. Bij heel wat sporten verlies je de actie in de foto als de sluitertijd te kort is.
            Als je circuitfoto's maakt met een te korte sluitertijd, dan kan je net zo goed geparkeerde voertuigen fotograferen, daar zit evenveel "actie" in.
            is wel off-topic een beetje, maargoed.

            je moet eens even op de link in mijn signature klikken, dan heb je een beter beeld van het type fotografie dat ik doe.
            ik gebruik zo goed als altijd een flits, die 99.999% van de gevallen niet op mijn camera staat, maar op een statief. en dan ben je niets met de autofunctie.

            Voor downhill Mountainbiking, waar snelheid belangerijk is, gebruik ik ook wel langere sluitertijden, maar vaak ook weer een flits, dus weer in de M-stand.

            Verder ben ik eigenlijk heel vaak niet tevreden met de keuzes die mijn camera voor mij maakt. Vaak trek ik even een paar foto's op Auto, ben ik er niet helemaal tevreden mee, en zet ik 'm toch in de M-stand om wat bij te regelen.

            Het zijn echt maar enkele uitzonderingen waar ik de camera maar laat doen, bijvoorbeeld op familiefeestjes of zo. En dus wanneer het onderwerp heel de tijd van plaats veranderd,zoals op een contest (denk aan de X-games), staat hij op sluitertijdvoorkeuze.
            || Photography Blog ||

            Comment


            • #21
              Re: 30D/5D... vraagje

              Dus als ik het goed begrijp kan je alleen met een D200 (en wellicht D300) wel de onderrange afstellen, en met alle canon's behalve 1D dus niks qua limits instellen.
              (alhoewel, ISO range kan je ook beetje limiteren)

              Daaraan zie je eigenlijk wel dat iedere camera zijn voor&nadelen heeft in ieder segment waardoor ze allemaal vrij uniek blijven.

              In ons geval:

              30D : voor tele (gezien x1,6 crop)
              5D : 16-35 breedhoeklens en mooie range v/d 28-300 is wel super
              1D : in de rest van de gevallen the best (70-80% v/D tijd)

              Qua features, technologie, menu's, ... vind ik de 1D (ik ken enkel mk3) wel top. Maar af en toe is die fullframe toch ook wel superleuk.
              Ze gaan eens een "1Ds light" moeten uitbrengen.
              (met 10 of 12mpix resolutie, maar met 1D features @ low price ;-)
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #22
                Re: 30D/5D... vraagje

                Als je toestel het niet heeft, heb je toch nog altijd je handjes???
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #23
                  Re: 30D/5D... vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Als je toestel het niet heeft, heb je toch nog altijd je handjes???
                  Dit doet me denken aan de discussie met mijn ouders die het nut niet inzien van een vaatwas... ;-)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment

                  Working...
                  X