Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D80 of Canon 40D

    ik denk dat die SD moet lukken. Zal eens kijken of ik nog een adapterke heb liggen. ALs dat zo is, plaats ik het resultaat onder deze tekst.

    EDIT: Het werkt, maar gaat merkelijk trager qua schrijven. AL ligt dat mss. aan mijn SD kaartje (een Sandisk 2GB, gewoon blauw model met rood opschrift).
    Last edited by Yourt; 17 maart 2008, 19:04. Reden: extra info
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D80 of Canon 40D

      Persoonlijk vind ik dat de D80 méér dan voldoende mogelijkheden heeft.
      Ook qua ruis is dit zeker geen slechte camera.
      Misschien kan je beter beginnen met een D80 en na enkele jaren een beter toestel kopen? Ik vraag me trouwens af hoeveel van de BD'ers daadwerkelijk het maximum uit hun camera halen. Je eigen onkunde steek je niet weg door duurder materiaal.
      Tenslotte denk ik dat als je deze vraag stelt, je nog veel te leren hebt. En dan kan je dat geld wel anders gebruiken.
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D80 of Canon 40D

        Ik ken de toestellen niet (heb ze zelf niet), maar als regel kan je beter meer geld aan lenzen besteden dan aan de body. De lenzen gaan meer verschil geven dan het verschil tss bv de D80 en 40D. Moest je bv kiezen voor canon, is het misschien niet slecht om voor de 400D te gaan en het verschil in fatsoenlijk lensmateriaal te steken.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D80 of Canon 40D

          Als nikon fan, en bij gedwongen keuze tussen D80 en 40D, zou ik toch voor de 40D gaan, toch trapje hoger dan de D80, afgaande op de specs. (ik heb geen van beiden gehad).

          Smt.
          Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D80 of Canon 40D

            Heb een tijdje geleden ook zitten kijken naar een DSLR camera, maar toch besloten nog even de kat uit de boom te kijken op dat vlak en te gaan voor een bridge (FZ18) om toch wat meer ervaring op te doen alvorens die stap te zetten.

            Uiteraard heb ik toen de verschillende Nikon en Canon modellen vegeleken, maar ook de Pentax K10D. De K20D is ondertussen verschenen, en deze lijkt me ook de moeite waard om in overweging te nemen. Het aanbod lenzen voor Pentax (zeker 2dehands) is minder dan bij Nikon en Canon. Ikzelf vond dat, op dat moment, niet het grootste probleem gezien fotografie een hobby is en geen beroep.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D80 of Canon 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
              Moest je bv kiezen voor canon, is het misschien niet slecht om voor de 400D te gaan en het verschil in fatsoenlijk lensmateriaal te steken.
              dacht eventueel aan een 70-200mm f4 L lens om op deze 40D te zetten. Ik denk dat dit wel een kwalitatief hoogstaande lens is, en vermits ik niet direct van plan ben indoor sportfotografie te gaan doen lijkt mij een f2,8 lens nog effe overbodig.

              Mvg,

              Vincent
              Vincent blogt

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D80 of Canon 40D

                Met een 40D en een 70-200 F1:4.0 ben je al een goed eind op weg.
                Eerst bridge, dan 400d of instapmodel van Nikon, Pentax,... en dan duurdere DSLR?

                Doet me denken aan motorrijden: sommigen kopen eerst een opstapper van 500cc, en doen daar heel lang mee. Maar het gebeurt veel vaker dat ze de smaak te pakken krijgen en die nieuw gekochte 500 cc na 6 maanden verkopen voor een zwaarder model dat beter bij hun behoeften aansluit.

                Moraal van het verhaal: als je een instapper wil kopen, neem dan een tweedehands. Als je dan al vrij snel de smaak te pakken hebt en het lukt allemaal een beetje, dan kan je die terug kwijt zonder (veel) verlies. Sommigen doen alsof je jaren nodig hebt om een beetje deftig een fototoestel te gebruiken. Maar als je de smaak te pakken hebt, en je doet bvb. mee aan de challenge van deze maand, dan sta je daar mooi met een instapperke met veel ruis. Op voorhand verloren...
                Last edited by Yourt; 19 maart 2008, 21:38.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D80 of Canon 40D

                  De 400d of d80 of 40d of d200 of d300 ... welke is beter, welke biedt meer, …?
                  Als je enkel naar de bodies kijkt (wat niet volstaat, want zonder lens neem je natuurlijk geen foto’s) zijn er een paar simpele vuistregels die je best niet vergeet.
                  1) er worden geen slechte DSLR’s gemaakt. Als je met een dslr die je vandaag koopt geen geslaagde foto’s kan maken, ligt het aan de fotograaf, niet aan het toestel.
                  2) Je krijgt waar je voor betaalt. Dit gaat zeker op binnen één merk. Een toestel dat duurder wordt gepositioneerd, zal meer mogelijkheden bieden. Dit wordt al wat moeilijker om tussen verschillende merken te vergelijken en het wordt helemaal moeilijk wanneer men solden gaat houden. De 40D werd geïntroduceerd aan 1300 US$ maar staat nu een pak goedkoper.
                  3) Een toestel dat meer mogelijkheden heeft of duurder is, is daarom niet technisch beter. Toestellen worden immers nog altijd beter, dus een nieuwe generatie is doorgaans beter dan een vorige. De beeldkwaliteit van een d60 zal dus zeker niet slechter zijn dan die van een duurdere (oudere) d80, die wel meer mogelijkheden zal hebben.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D80 of Canon 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door viniv Bekijk bericht
                    dacht eventueel aan een 70-200mm f4 L lens om op deze 40D te zetten. Ik denk dat dit wel een kwalitatief hoogstaande lens is, en vermits ik niet direct van plan ben indoor sportfotografie te gaan doen lijkt mij een f2,8 lens nog effe overbodig.

                    Mvg,

                    Vincent
                    Dat is een hele goede tele lens, maar alleen deze lens is echter niet voldoende.

                    Je hebt ook nog een breedhoek lens nodig. Iets in de range van 17-50. Anders kan je nooit binnenshuis werken of een gebouw volledig op de foto krijgen. Je kan hiervoor de kitlens nemen om te starten. In een kit-packet kost deze lens bijna niets.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D80 of Canon 40D

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Dat is een hele goede tele lens, maar alleen deze lens is echter niet voldoende.

                      Je hebt ook nog een breedhoek lens nodig. Iets in de range van 17-50. Anders kan je nooit binnenshuis werken of een gebouw volledig op de foto krijgen. Je kan hiervoor de kitlens nemen om te starten. In een kit-packet kost deze lens bijna niets.

                      nja, vreesde er al lichtjes voor...

                      had een buget van een 1400€ in gedachte, en met alle accesoires viel die der net in (1396 bij konijn)

                      dus als iemand zo' kitlensje heeft liggen dat hij toch niet meer gebruikt, laat gerust iets weten.

                      Mvg,

                      Vincent
                      Vincent blogt

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D80 of Canon 40D

                        Zo'n standaard lens van canon (50 mm 1.8) kost toch maar een 85 euro dacht ik?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D80 of Canon 40D

                          Canon EOS 40D +EF-S 17-85mmIS USM & EF 70-300mm IS
                          setje kost € 1699 met CASHBACK ACTIE € 250 => € 1450

                          De 17-85 is goed, de 70-300 wordt door sommigen een "vermomde L" genoemd (So in terms of optical quality the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens). Scherp, snelle AF, IS, UD-element,...
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D80 of Canon 40D

                            Wat ik ook eens zou doen, is beide body´s eens in je handen nemen en kijken waar jij je zelf het best mee voelt.
                            Het zijn beiden goede machines, maar de 40D is een andere klasse dan de D80.
                            Het belangrijkste is nog steeds de persoon die achter de camera staat

                            Ik ben ooit gestart met nikon met de reden de camera die ik toen kochte (een F60) me beter in de hand lag dan de canon. Al waren de specs van die canon wat beter. Ik heb er nog steeds geen spijt van

                            Succes met je keuze
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D80 of Canon 40D

                              Hallo,

                              Momenteel zit ik ook met de vraag welk van deze 2 toestellen te kiezen.
                              Als ik de Nikon D80 zou kiezen is het omwille van de aanbieding met de lens 18-200VR. Omdat dit toch volgens mij een vrij complete lens is.

                              Ik les overal dat je beide toestellen niet echt kan vergelijken (dat de 40D een trapje hoger zit) Omdat de body toch een vrij mooie prijs heeft twijfel ik om deze te kopen met een lens naar keuze.

                              Omdat ik merk dat bij de keuzebepaling het handig te weten is wat voor eisen ik stel en waarom ik toestel wil kopen wil ik beschrijven waarvoor ik het wil gebruiken.

                              Ik heb vroeger altijd met een bridge-camera gewerkt van Fuiji. Maar mogelijkheden zijn te beperkt zeker wanneer ik sportwedstrijden ga fotograferen.

                              Voor wat gebruik ik het?
                              - foto's van mensen op straat een goede zoom vind ik belangrijk omdat ik niet iedereen wil aanspreken of ik ze mag fotograferen)
                              - sport (wielerwedstrijden, amateurvoetbal, basketbal)
                              - natuurfoto's

                              Het gaat mij om te werken in thema's en ben veel met compositie bezig. Technisch sta ik nu zwak omdat ik geen ervaring heb met DSLR. Dit wordt mijn eerste DSLR camera. Ik ben zeker niet iemand die altijd de automatische stand gebruikt. ISO aanpassen, sluitertijden, ... Maar moet hier nog in groeien en leren. Ik ben iemand dat een apparaat grondig wil leren kennen en ook bijscholen.

                              Ik heb beide toestellen al vast gehad en ze liggen mij beiden goed. Nikon iets beter.

                              De keuze van lens is erg belanrgijk. Nu kan ik mij één lens veroorloven. Mijn budget body + lens ligt rond 1300 a 1400.

                              Wie kan mij helpen want ik zie soms eind van de tunnel niet meer. Ik heb gene canon-nikon voorkeur!

                              Wat heeft de andere wel en de andere niet en of dit doorslaggeven is..

                              MVG
                              Last edited by elvinio; 30 maart 2008, 14:23.
                              --> www.browet-photography.be <-- Canon EOS 5D Mark II - Canon 50mm 1.4 - Canon 24 L 1.4 - Tamron AF 90mm 2.8 macro - canon 135 L 2.0 - speedlite 430 EX en 580 II - LEE filters, Mafrotto statief, California sunbounce

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D80 of Canon 40D

                                Oorspronkelijk geplaatst door elvinio Bekijk bericht
                                Hallo,

                                Momenteel zit ik ook met de vraag welk van deze 2 toestellen te kiezen.
                                Als ik de Nikon D80 zou kiezen is het omwille van de aanbieding met de lens 18-200VR. Omdat dit toch volgens mij een vrij complete lens is.

                                Ik les overal dat je beide toestellen niet echt kan vergelijken (dat de 40D een trapje hoger zit) Omdat de body toch een vrij mooie prijs heeft twijfel ik om deze te kopen met een lens naar keuze.

                                Omdat ik merk dat bij de keuzebepaling het handig te weten is wat voor eisen ik stel en waarom ik toestel wil kopen wil ik beschrijven waarvoor ik het wil gebruiken.

                                Ik heb vroeger altijd met een bridge-camera gewerkt van Fuiji. Maar mogelijkheden zijn te beperkt zeker wanneer ik sportwedstrijden ga fotograferen.

                                Voor wat gebruik ik het?
                                - foto's van mensen op straat een goede zoom vind ik belangrijk omdat ik niet iedereen wil aanspreken of ik ze mag fotograferen)
                                - sport (wielerwedstrijden, amateurvoetbal, basketbal)
                                - natuurfoto's

                                Het gaat mij om te werken in thema's en ben veel met compositie bezig. Technisch sta ik nu zwak omdat ik geen ervaring heb met DSLR. Dit wordt mijn eerste DSLR camera. Ik ben zeker niet iemand die altijd de automatische stand gebruikt. ISO aanpassen, sluitertijden, ... Maar moet hier nog in groeien en leren. Ik ben iemand dat een apparaat grondig wil leren kennen en ook bijscholen.

                                Ik heb beide toestellen al vast gehad en ze liggen mij beiden goed. Nikon iets beter.

                                De keuze van lens is erg belanrgijk. Nu kan ik mij één lens veroorloven. Mijn budget body + lens ligt rond 1300 a 1400.

                                Wie kan mij helpen want ik zie soms eind van de tunnel niet meer. Ik heb gene canon-nikon voorkeur!

                                Wat heeft de andere wel en de andere niet en of dit doorslaggeven is..

                                MVG
                                De 40D is een generatie verder en heel wat bang for the buck.
                                Cropcamera dus goed voor tele en goede AF.

                                De 18-200 lens van Nikon is een klassieker maar een reflex koop je oa om van lenzen te kunnen wisselen, vind ik. Niet om alles met één lens te doen. Dan ga je beter voor een bridge.
                                Dus voor sport en inzoomen ga je dan misschien beter voor een 70-200 en voor landschappen vb voor een 17-40.
                                Wat je precies onder natuur verstaat, weet ik niet, maar als het beestjes in de verte is, gaat de 70-200 daar ook goed werken.
                                Sigma heeft ook een 70-200 die niet slecht zou zijn en beter bij uw budget past, maar check dit nog eens na.

                                Als je maar geld hebt voor één lens, kun je daarmee beginnen en later bijkopen.

                                My 2 cents...
                                Last edited by PSG; 30 maart 2008, 14:56.

                                Comment

                                Working...
                                X