Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
    Ik had tot nu toe een FZ50 (bridge). Ik was hier heel tevreden over, maar je diafragma erg veel verkleinen was er niet bij. Dat kon die lens niet aan. Een goede zoom wel, wel te weining breedhoek, maar de FZ18 is daarom al beter. Maar een oneindige scherptediepte kon je niet bekomen. Da's dan weer het voordeel van een dslr. Je kiest een lens die dat wel kan.
    Het is vooral een kleine scherptediepte die met een bridge moeilijk te bereiken is. Het grote nadeel van de kleine sensors is dat de scherptediepte veel te groot is voor veel toepassingen.

    Je kan een nog grotere scherptediepte bereiken met een DSLR maar dat is dat omwille van het begin van de scherptediepte. De oneindige scherptediepte is toch makkelijk te bereiken met een FZ50?

    Comment


    • #17
      Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

      Heeft er al iemand op gelet welke lens er op zo'n bridge zit met het oog op landschapsfotografie?
      FZ8 begint aan 36mm (35equiv)
      G9 begint aan 35mm
      FZ18 begint aan 28mm en is de enige die in de buurt komt van een instap dslr die tegenwoordig allemaal aan 27mm beginnen.
      10x zooms voor een dslr worden hier steevast tot de grond afgebrand, maar op een camera met een veel kleinere sensor zou zo'n lens plots wel aanvaardbaar zijn? Het is niet omdat er Leica op zo'n lenske staat dat die in de buurt zou komen van een 3x kitlens op een dslr.

      Comment


      • #18
        Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
        Heeft er al iemand op gelet welke lens er op zo'n bridge zit met het oog op landschapsfotografie?
        FZ8 begint aan 36mm (35equiv)
        G9 begint aan 35mm
        FZ18 begint aan 28mm en is de enige die in de buurt komt van een instap dslr die tegenwoordig allemaal aan 27mm beginnen.
        10x zooms voor een dslr worden hier steevast tot de grond afgebrand, maar op een camera met een veel kleinere sensor zou zo'n lens plots wel aanvaardbaar zijn? Het is niet omdat er Leica op zo'n lenske staat dat die in de buurt zou komen van een 3x kitlens op een dslr.
        Het is heel wat gemakkelijker (en goedkoper) om voor zo'n kleine sensor een redelijke lens te maken. Maar de meeste compacts en bridge-camera's hebben ook heel veel last van vervorming (het meest in de breedste stand) en gewoonlijk zijn de randen van de foto's ook heel wat minder scherp.
        De FZ18 zou wel een vrij goede lens hebben, maar met de 35mm van de Canon Powerschot G9 kan ik ook zonder problemen landschapsfoto's maken. Als die niet breed genoeg is, dan gebruik ik wel de ingebouwde "panoramafunctie" (Stitch hulp) waardoor het vrij simpel is om de foto's achteraf aan elkaar te zetten.

        Op de G9 kan je ook een breedhoekconverter (WC-DC58B = 0,75X) of een teleconverter (TC-DC58C = 2X) gebruiken, maar die zijn ook niet erg goedkoop.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

          Heb onlangs ook een vriend van mij een dslr aangeraden.
          Was in het begin ook aan het twijfelen tussen bridge en dslr, maar heeft uiteindelijk toch de dslr genomen met kitlens 18-55
          Het betreft de nikon d40.
          Hij is er ongeloofelijk tevreden van. Vooral omdat dit een instap dslr is en als je wil je het volledig automatisch kan laten gebeuren, maar ook voorgeprogrameerde functies kan gebruiken voor bv landschap, nacht, etc.
          Met een dslr kan je nadien altijd aanpassingen doen (bv andere lens, flash, etc) en met een bridge zit je vast.

          De kwaliteit van de kitlens valt zeker en vast mee.
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

            Heel erg bedankt voor de goeie reacties.

            De D40 staat voorlopig nummer één op mijn lijstje. Omwille van de zeer goeie reviews, de heel scherpe prijs, de mogelijkheid om - na veel studeren - er betere foto's mee te maken en de uitbreidmogelijkheden (hoewel ik die niet meteen verwacht - maar iedereen zegt me dat ik me hier vergis, dat ik WEL ga uitbreiden één keer ik de micro te pakken heb).

            Tweede plaats is de Panasonic FZ8. Niet de FZ18 omdat ik hier het gevoel heb dat ze "te veel" proberen in dat machientje te stoppen; en dat de FZ8 meer "evenwichtig" is. Mijn argumentatie hier is zeer gevoelsmatig; dus als iemand met kennis van zaken me zou kunnen uitleggen welk model geheel nuchter gezien het beste is (FZ8 vs FZ18) dan zou me dat héél erg helpen.

            Canon staat laatste. Omwille van de prijs. Maar blijft op de lijst omdat het tja... Canon is (zéér slechte argumentatie I know....) en er familieleden zijn met Canon. Dit gezegd zijnde... Het zal ofwel de D40 ofwel "een" Panasonic worden. Met een lichte subjectieve voorkeur voor een SLR op dit ogenblik... maar ik besef dat ik makkelijker mooiere foto's zou kunnen maken met een Panasonic... de uitdaging van een SLR heeft ook wat...

            Kan iemand me ook zeggen of ik voor deze package deal zou moeten gaan:



            De standaard lens samen met de 55-200mm telelens? Of heb ik daar in feite niets aan als "landschapfotograaf" (of ga ik het me achteraf beklagen dat ik die 150 € niet bijgelegd heb voor een telelens).

            Bedankt!!

            Comment


            • #21
              Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door Trango Bekijk bericht


              Kan iemand me ook zeggen of ik voor deze package deal zou moeten gaan:



              De standaard lens samen met de 55-200mm telelens? Of heb ik daar in feite niets aan als "landschapfotograaf" (of ga ik het me achteraf beklagen dat ik die 150 € niet bijgelegd heb voor een telelens).

              Bedankt!!

              http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=50947
              Het prijsverschil tussen de aankoop nu of later van telelens kost maar iets van 25 euro.
              Een nieuwe 55-200 kost maar iets van 153 euro.



              Persoonlijk zou ik nog even wachten, en als je de microbe echt te pakken hebt, dan kan je nog altijd kopen wat je wil.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #22
                Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                De standaard lens samen met de 55-200mm telelens? Of heb ik daar in feite niets aan als "landschapfotograaf"
                Met die lens kan je weinig doen in het kader van landschapsfotografie. Landschappen fotograferen is mijn interesse en ik gebruik hiervoor steeds mijn Sigma 10-20mm lens. Nu ben ik (als Pentax-adept) geen Nikon-kenner, maar kijk toch maar eens na dat er (betaalbare) breedhoeklenzen beschikbaar zijn voor de D40. (opgelet: de D40 heeft geen scherpstelmotor) Moest dit niet zijn dan kan ik je een budgetvriendelijk alternatief voorstellen, namelijk de Pentax K100D en de Sigma 10-20mm lens. Koop hierbij nog een slim-line polarisatiefilter en je hebt een krachtige combinatie om landschappen te fotograferen.
                Mijn gouden regel: landschapsfotografie smeekt om een breedhoeklens en elke mm winst onderin, maakt een wereld van verschil. Daarom zijn bridge-cameras eigenlijk echt niet geschikt voor de job. Om de reden dat ze veel te weinig breedhoek bieden.
                Mijn advies: koop zeker een DSLR en investeer in een BREEDHOEK-lens en liefst met zoveel mogelijk bereik onderin. Een polarisatiefilter is ook een must. Veergeet bridge-toestellen. Deze zijn ontwikkeld als compromis-toestellen (waar zeker niets mis mee is). Maar als je passie (zoals bij mij) bij landschapsfotografie ligt is een bridge geen optie. Als je naast de breedhoek nog een 'polyvalente' lens aankoopt, zoals de Sigma 18-200 heb je betaalbaar duo waarmee je mooi gebied bestrijkt.
                Succes, groeten. Peter.
                Last edited by Peter K; 6 maart 2008, 05:50.
                Homo Sapiens Pentaxiensis

                Comment


                • #23
                  Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                  Landschappen fotograferen is mijn interesse en ik gebruik hiervoor steeds mijn Sigma 10-20mm lens. Nu ben ik (als Pentax-adept) geen Nikon-kenner, maar kijk toch maar eens na dat er (betaalbare) breedhoeklenzen beschikbaar zijn voor de D40. (opgelet: de D40 heeft geen scherpstelmotor) Moest dit niet zijn dan kan ik je een budgetvriendelijk alternatief voorstellen, namelijk de Pentax K100D en de Sigma 10-20mm lens.
                  De Sigma voor Nikon mount heeft HSM, en werkt dus feilloos en snel op de D40

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Trango Bekijk bericht
                    Tweede plaats is de Panasonic FZ8. Niet de FZ18 omdat ik hier het gevoel heb dat ze "te veel" proberen in dat machientje te stoppen; en dat de FZ8 meer "evenwichtig" is. Mijn argumentatie hier is zeer gevoelsmatig; dus als iemand met kennis van zaken me zou kunnen uitleggen welk model geheel nuchter gezien het beste is (FZ8 vs FZ18) dan zou me dat héél erg helpen.
                    Maak je maar geen zorgen om een "te veel" in de FZ18; de techniek is er erg op vooruit gegaan (bovendien werken zowel Leica als Olympus momenteel aan een 20 X zoom lens) en ik verbaas me nog dagelijks over de enorm hoge kwaliteit van de in de FZ18 ingebouwde Leica lens, echt een juweeltje hoor
                    Als, zoals je zelf reeds aangaf, landschapsfotografie je hoofddoel is, dan is de FZ18 ook in het voordeel tegenover de FZ8, want de FZ18 begint zijn lensbereik vanaf 28mm daar waar dit bij FZ8 slechts vanaf 36mm is en, geloof me vrij, dat is een hemelsbreed verschil in landschapsfotografie.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                      Bedankt. Dat is dus duidelijk. Als het de Panasonic wordt dan wordt het de FZ18.

                      Nu moet ik wel zeggen dat voor het ogenblik de weegschaal doorslaat naar SLR. D40 is goedkoop dus aanvaardbare investering voor een beginner. Kit lenzen blijken ook goeie kritiek te krijgen en de help functie ziet er ideaal uit voor iemand die begint vanaf nul.

                      Maar de keuze is nog niet gemaakt!

                      Om het helemaal ingewikkeld te maken... ik hou van eenvoudige landschappen die door ideale omstandigheden plots iets dramatisch krijgen. Nu lijkt de IR fotografie hier wel ideaal voor. Wellicht al een stap te ver voor een beginner als mezelf, maar - for what it's worth - ik ben al jaren vertrouwd met foto editing software. Kan iemand me een goeie maar toch betaalbare IR filter aanbevelen voor de D40?

                      Opnieuw heel erg bedankt voor de hulp. Dit voelt fantastisch aan. Ik sta op het punt een nieuwe wereld binnen te gaan; waar ik veel zal kunnen leren. Zeer verrijkend allemaal! Bedankt!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                        IR filter ... ik dacht dat de HOYA N72 iets is waar men niet naast mag kijken (corrigeer mij mede forumleden als ik niet het exacte model vermeld)

                        gegroet
                        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                          Toch eventjes snel updaten: het is een Nikon D40 geworden. met cashback zakt de prijs een stuk onder de 400EUR.

                          Ik heb bewust NIET voor de D40x gegaan omdat meer megapixels me een te gemakkelijke marketingstrategie lijkt. Daarbij meer pixels maar voor de rest de camera hetzelfde houden lijkt me weinig zinvol.

                          Zeer tevreden over de camera: gebruiksgemak, in-camera help, heel tevreden over de ruis, start razendsnel op, batterij gaat zeer lang mee en laadt op in een uur, enfin... ik ben duidelijk veel minder sterk (vandaag) dan mijn camera. Ook het Nikon D40/D40x Digital Field Guide boek erbij gekocht; goeie aanvulling bij de handleiding.

                          Enig minpunt (maar dit is dan heel subjectief): er zit geen AEB bij. Blijkt een bewuste strategie te zijn binnen Nikon om dit enkel op de hogere modellen aan te bieden D70 en +. Jammer.
                          Last edited by Trango; 25 maart 2008, 15:14.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke camera voor een beginner voor landschapfotografie?

                            Proficiat met je nieuwe aanwinst, je hebt een goede keuze gemaakt laat nu maar snel wat foto's zien
                            Eric Van Aerschot BD0730BE

                            Comment

                            Working...
                            X