Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen & convertors: verschil?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen & convertors: verschil?

Mogelijk is het een domme vraag maar zijn tussenringen en convertors hetzelfde? Ik dacht van niet aangezien Keiko voor EOS-toestellen bijvoorbeeld twee convertors (1,4x en 2x) aanbiedt maar daarnaast ook een set extensieringen (om bijvoorbeeld macrofoto's te maken).

Kent iemand het verschil tussen een convertor en een extensiering? Heeft het soms met AF/MF te maken?

Frank

Tussenringen zijn in ieder geval gewoon ringetjes waarmee je van diameter kan veranderen (bvb van 43 naar 55mm) om zodoende bepaalde lenzen toch te kunnen monteren op je toestel!

Convertors heb je in tele en wide ... een 2x levert bvb bij een toestel met 3x zoom 6x op. Een 0.8x geeft bvb bij een 35mm lens 28mm (38 x 0.8)

Ik denk dat je met die extensieringen gewoon macro-voorzetlenzen bedoelt. Die heb je in soorten van +1, +2 tem +10 en daarmee kan je dan bijvoorbeeld de ogen van een vlieg fotograferen

Comment

Convertors zijn opgebouwd uit enkele lenselementen en hebben tot doel de brandpuntsafstand met een bepaalde factor te vermenigvuldigen. Tussenringen zijn bedoeld om de lens verder van de camera af te plaatsen. De range van de lens blijft daardoor gelijk, maar je kan dichterbij fotograferen en kleine objecten meer beeldvullend fotograferen. Je maakt dus met andere woorden van een standaardlens een macrolens. Kwaliteit verlies je niet of nauwelijks, maar wel een beetje licht.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt Pieter en Tony voor de uitleg.

Frank

Comment

Als ik de reactie van PGordebeke goed begrijp, ben ik beter af met
          voorzetlenzen, bv op de Canon EF 28-135, dan met een macrolens.
          In een andere topic vroeg ik namelijk naar de mogelijkheden om insecten bijna beeldvullend te kunnen fotograferen. De ogen van een vlieg lijken mij een leuk foto - object.
          Kan een voorzetlens wel op een zoom-objectief?
          Of koop ik beter een macro lens + voorzetlens?

Groetjes, Hugo

Comment

Originally posted by hugoke
            Als ik de reactie van PGordebeke goed begrijp, ben ik beter af met
            voorzetlenzen, bv op de Canon EF 28-135, dan met een macrolens.
            In een andere topic vroeg ik namelijk naar de mogelijkheden om insecten bijna beeldvullend te kunnen fotograferen. De ogen van een vlieg lijken mij een leuk foto - object.
            Kan een voorzetlens wel op een zoom-objectief?
            Of koop ik beter een macro lens + voorzetlens?
            Momentje, Hugo. Voorzetlenzen zijn een extra optisch element, dus je gaat kwaliteitsverlies hebben. Hoeveel of hoe zichtbaar, dat hangt van de sterkte en de kwaliteit van de voorzetlens af. Met tussenringen kan je vrijwel zonder kwaliteitsverlies van een gewone lens een macrolens maken. Maar daarbij verlies je wel een paar stops licht (afhankelijk van de lengte van de ring.

Maar deze oplossingen kunnen niet tippen aan een echte macrolens, omdat die zowel kwaliteit als lichtsterkte biedt. De Canons van 100mm en meer zijn vrij prijzig (maar wel uitstekend). Er zijn echter alternatieven: Tamron heeft een uitstekende 90mm, Sigma een 105mm (EX?) en Tokina heeft er een tweetal, geloof ik, in de meer dan behoorlijke AT-X Pro reeks.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
            X