Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fz50 of reflex moeilijke keuze.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fz50 of reflex moeilijke keuze.....

Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
    Ik niet dus
    Laat het duidelijk zijn dat de fotograaf achter de camera nog steeds de belangrijkste schakel is in de hele ketting.
    Zo denk ik er ook over.
    En de keuze voor compact, bridge of DSLR is vooral persoonlijk en dikwijls budgetgebonden.
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

een dslr heb je pas nodig als je echt wilt verdiepen in fotografie want het voordeel met een dslr is dat je zelf alles manueel kan instellen, dit kan je beter foto's bezorgen

maar: je moet ermee kunnen en willen werken. Ik ken er genoeg die een dslr kopen en alleen maar in auto mode werken. Maar dan neem ik met een fz50 zelf nog betere foto's.

Het is maar wat je wilt. Mijn mooiste macro foto is momenteel nog altijd ene die ik met mijn fz50 heb genomen.

ps de fz50 heb je al voor 389 euro

Een dslr moet je toch al eerder 600 a 700 euro neerleggen. Dat is bijna het dubbel.

Wat je ook koopt, beide zijn goed

Wij kunnen maar advies geven maar jij zal moeten beslissen hoe groot de hobby fotografie is.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
        Ik ken er genoeg die een dslr kopen en alleen maar in auto mode werken.
        Mijn schoonbroer is er één van.

Hij heeft in 2005 bewust de toestellen met compacte sensor links laten liggen en een Nikon D70 gekocht voor de goede hoge ISO, respons en AF, en hij is nog altijd zeer tevreden over zijn toenmalige keuze

MVG,
        Last edited by frank207be; 27 februari 2008, 07:11.

Comment

Aan Nabi: Inderdaad, typo want het moest natuurlijk "logge" zijn. Maar log betekent letterlijk zwaar, onhandelbaar. Log wijst helemaal niet op de snelheid. Ik heb dus vastgesteld door hem vast te houden dat het niet de meest praktische camera is...voor een bridge. En zoals hier al ergens geschreven, dat is een persoonlijke mening, voor anderen kan hij perfect in de hand liggen. Bij mij dus niet. De D40x is niet alleen lichter, ook de afmetingen zijn verschillend:

FZ50: 14.1 cm x 14.2 cm x 8.6 cm
          D40x: 12.6 cm x 6.4 cm x 9.4 cm

Dus in mijn ogen is de D40x compacter en vooral sneller wat toch grote voordelen zijn. Als ik dan toch een bridge zou nemen, kies ik voor de FZ18 of de TZ5 als het compact moet zijn & toch zoom hebben.

Comment

@ Cubalistic
            Je typefout is je vergeven. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen

Blijkbaar hangt de betekenis van 'log' af van de bron. Ik stem in met de betekenis van onhandelbaar, zwaar (Van Dale, intussen opgezocht), maar volgens Wikipedia betekent log traag, langzaam. Vandaar dus.

Nu is zowel het gewicht en grootte als de traagheid van een camera een persoonlijke appreciatie, net zoals de handelbaarheid. Kijk maar eens rond op BD hoe dikwijls de 400D wordt besproken in samenhang met hoe klein of groot je handen zijn.

Toch vind ik het niet vanzelfsprekend dat je de D40x qua grootte in de vergelijking betrekt zonder enige lens gemonteerd, waardoor de afmetingen (en het gewicht) van de body (zonder lens) uiteraard kleiner zijn dan deze van de FZ50 (met een vaste lens). Qua vooringenomenheid kan dat volgens mij tellen.

Het heeft er totaal niks mee te maken dat ik zelf een FZ30 heb. Ik zou deze opmerking ook maken in het voordeel van bijvoorbeeld een Fuji s9600, die ook vergelijkbaar is qua grootte en gewicht.

Maar je hebt wel volledig gelijk op een punt: qua snelheid kan de FZ50 niet tippen aan deze van de d40x. Buiten kijf. Daarvoor is de laatste dan ook een DSLR en de FZ50 niet.

Daar staat tegenover dat de FZ50 ook in staat is om goede sportfoto's te nemen. (niet noodzakelijk alleen van schaaksport of van vissers naast de vijver ).
            De vraag die moet beantwoord worden is wel welke sport TS op het oog heeft? En in welke lichtomstandigheden? Zaal? Openlucht? Zonlicht? Kunstlicht? Deze dingen kunnen bepalen of een FZ50 voldoende is of niet.

Nete heeft hier eens een prachtfoto geplaatst, met zijn FZ30 in uiterste tele genomen, van de Memorial in kunstlicht. Dus oordeel niet te snel. En bedenk eens welke lens je op je D40x moet monteren om dezelfde foto te maken? En wakosda?

Qua camera voor op reis is de FZ50 een uitstekend alles-in-één toestel. Dat staat ook vast. Daarvoor heb je geen (duurdere) reflex nodig.

Comment

Was het deze ? Genomen vanop een dikke 100 meter afstand.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hela,
                bedankt voor de reacties....
                Ik denk dat ik toch zal gaan voor de FZ50, bij redcoon staat hij voor 392 euro zonder verzendingskosten, nog enkele vragen
                -welke geheugenkaart koop ik er best bij? wat is het verschil tussen een gewone sd kaart en een extreme?
                - heeft er iemand ervaring met de reserve accu die ze aanbieden op redcoon Hähnel HL-006 ? of ga ik beter voor een originele?
                greets

Comment

Ik had er een gewone sd kaart bij en een accu koop je het best op ebay ofzo voor 5 €
                  Die werken ongeveer net zo goed als de origineele alleen een fractie van de kosten

Comment

@ Nabi

Yep met mijn 55-200VR erop is hij wel iets langer & ook zwaarder dan met de kitlens erop. Ik gok een 830gram maar toch nog een compacte & handige body

Inderdaad, als we zien wat de TS nodig heeft is het voornamelijk een toestel om te reizen en kitesurfers te fotograferen. Mijn oordeel is dan: om te reizen, liefst zo compact mogelijk & toch zoom => FZ18 of de binnenkort verschijnende TZ5 bvb (er zijn er nog wel meer, gewoon enkele vb).

Laten we dezelfde foto eens nemen in een sporthal, niet wanneer de lopers/loopsters stil staan maar wanneer ze in actie zijn? Geeft de FZ30 dan nog hetzelfde resultaat?

Comment

Ik denk niet dat voor zijn sport (kitesurfen) dit binnen zal doorgaan , Dus denk ik dat Hij toch goed gaat zitten met de fz50 (kost een heel pak minder) wil je dubbel zoveel uitgeven, neem dan maar een dslr.

ps: bij digitalstreet is het nog goedkoper 387 euro. Je hebt dan 5 euro om eventueel kraslotje te kopen en veel geld te winnen voor nieuwe lenzen

Groeten Davy
                      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                        Laten we dezelfde foto eens nemen in een sporthal, niet wanneer de lopers/loopsters stil staan maar wanneer ze in actie zijn? Geeft de FZ30 dan nog hetzelfde resultaat?
                        Hierover discussiëren heef toch geen zin

Ik heb wel al lang zin gehad om eens voor de fun één van deze wonderbaarlijke toestellen tweedehands te kopen en te vergelijken met de D40 op gebied van scherpte, ruis artefacten, AF snelheid en tracking. Alleen spijtig dat mijn D40 bijna verkocht is Een vergelijk met de D300 zou immers met veel boegeroep weggehoond worden

MVG,

Comment

@ nete inderdaad,dat was 'm.

@ cubalistic
                          Ik vraag me af of het zin heeft te reageren op je post. Je blijft je in bochten wringen om je toch wel beperkte mening te blijven bevestigen en de vraag 'wakosda?' ontwijk je helemaal.

Bovendien denk in mijn vorige post toch ruim te hebben geantwoord en te hebben toegegeven dat de D40 sneller is. Of niet? Lees mijn antwoord maar eens over.

Voor het overige, even goede vrienden

Comment

Begrijp me niet verkeerd hoor, het was niet om een discussie te starten. Daarom ook de "" erbij. Ik ben eveneens een voorstaander van compact & bridge. Van alle toestellen eigenlijk want iedereen moet zelf bepalen wat hij/zij nodig heeft. Je hebt zeker geen DSLR nodig om mooie foto's te nemen. Ik heb zelf een TZ5 in bestelling staan bij top-foto en ik heb al veel compactjes de revue laten passeren...en vele mooie foto's gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat voor zijn sport (kitesurfen) dit binnen zal doorgaan , Dus denk ik dat Hij toch goed gaat zitten met de fz50 (kost een heel pak minder) wil je dubbel zoveel uitgeven, neem dan maar een dslr.
                              Ik denk het ook... heb me er ooit ook eens aan gewaagd, kijk HIER maar... met de FZ30 (De FZ50 zou nog beter moeten presteren). Het was trouwens toen de eerste keer dat ik me daaraan waagde.

Comment

Denk dat hier bewezen is dat een fz50 voldoende is voor het vastleggen van zo'n plaatjes. 1ste foto is mooi.

Let wel op dat je met de fz50 niet met een teleconverter werkt. Ik heb zo eentje gehad en moet zeggen, niet echt super.

Comment

Working...
                                X