Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor EOS D10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

En de Canon EF 180/3.5 L Macro USM ? Is dat geen optie ?
    Wel duurder natuurlijk, maar is het geen voordeel dat je verder van je onderwerp kan blijven ?
    Of zou deze dan weer te zwak zijn inzake f-waarde ?
    Als je echt van plan ben om je op macro's toe te leggen, zou ik op geen euro kijken.

Comment

Originally posted by CAN10NE
      En de Canon EF 180/3.5 L Macro USM ? Is dat geen optie ?
      Wel duurder natuurlijk, maar is het geen voordeel dat je verder van je onderwerp kan blijven ?
      Of zou deze dan weer te zwak zijn inzake f-waarde ?
      Als je echt van plan ben om je op macro's toe te leggen, zou ik op geen euro kijken.
      Ja, ik vroeg me dit ook af. Wie kan hierop antwoorden? Is het dan geen bijkomend nadeel dat de hoek eveneens verkleint door de 180mm?
      Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

Comment

Hugo,<br>
        De 100/105/90 macro lenzen zijn idd zeer goed voor macrofotografie op 1:1. Natuurlijk spelt de 1.6x factor erin zodat je 1:1.6 magnification krijgt met een 10D.

Maar je vraagt gaat eingelijk over lenzen om foto's van vliegen en andere ZEER kleine beesten te kunnen nemen. Als je het serious wilt doen, de beste optie is de MP-E65 1x-5x van Canon. Een uitstekende lens voor macrofotografie (mijn droomlens!). Er zijn andere opties zoals een balg met een goede lens erop of een std. lens gebruiken als diopter.

- Een auto-balg voor Canon EF is redelijk duur (zie Novoflex). Je kan ook een FD balg gebruiken + een manuele lens + een FD-EOS macroconvertor die eigelijk je toelaat om de FD mount op een EOS toestel te gebruiken. Je hebt ook een ZEER stabiele statief nodig en bij voorkeur een 'geared head' erop.

- Optie 2 is veel makkelijker: een lens gebruiken als diopter is ook bekend als "Stacked Lens Technique". Je neemt een std of breedhoek lens (50mmf/1.8 BVB) en je keer het om op een telelens (75-300, 300f/4, 200/2.8 ...) dus de twee voorkanten van beide lenzen 'kijken' aan meekaar (bestaan adaptors daarvoor: iets zoals een step-up ring maar met draad aan beide kanten, je kan ook twee cokin adaptor rings samenlijmen). De vergroting die je krijg is in grote lijnen focal lengte van de tele/focal lengte van de 2e lens. (bvb als je een 75-300 op 300mm gebruikt met een 50mm erop, krijg je ong. 300/50 = 6x (op 35mm, je moet nog de 1.6 factor meerekenen = 9.6x).
        4x is ong. een full-frame van een mug, 8x een portret.
        Je kan mijn portfolio zien op photo.net: http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=306515
        Die zijn met een balg een en speciale 35f/2.8 macrophoto lens van Canon gemaakt. Die zijn nog op dia genomen. Ik wacht nog voor mijn 10D !!!

Ik hoop dat ik mijn of meer verstandbaar ben...
        Moest je nog vragen hebben...
        -groetjes,

Gerard.
        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
        Blog: www.gerardmaas.net
        Port: www.gerardmaas.com

Comment

de 1.6x factor erin zodat je 1:1.6 magnification krijgt met een 10D
          volgens mij is dit dan 1.6/1 word
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Aan iedereen: bedankt. Nu weet ik echt meer: wat kan en wat niet
            (financiële kant speelt ook mee). Over afzienbare tijd, ttz enkele weken hoop ik iets te laten zien.
            Groetjes, Hugo

Comment

Originally posted by fredericrom
              de 1.6x factor erin zodat je 1:1.6 magnification krijgt met een 10D
              volgens mij is dit dan 1.6/1 word
              ja idd of 1.6x om het goed te maken

-groetjes,
              Gerard
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

Comment

Working...
              X