Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 10D focusprobleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ook effe iets uitgetest. Heb eigenlijk geen tijd, maar ja dat ligt daar zo te lachen naar u....

Pijltje wijst naar de dennetop waarop gefocust werd. Centraal focuspunt geselecteerd.

Ik heb gezocht naar een voor de camera moeilijke situatie - de toppen stonden vrij dicht bij mekaar maar dus niet in hetzelfde vlak.

De test is maar rap-rap gemaakt, maar ik hoop vanaf donderdag wat meer tijd te hebben.

Exposure time 1/750 s
    F-number 5.6
    ISO speed ratings 100
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Een paar bemerkingen bij jouw bevindingen:
      1. De lens die je gebruikt, is de testlens van Canon, en heeft uiteraard een beperkte DOF bij max. diafragma.
      Dit is in mijn ogen juist de reden waarom dit een ideale lens is om te testen...

2. Dat jouw ogen beter zijn in combinatie met MF dan het toestel met MF, dat is vrij normaal. Dit is ook het grote voordeel van DSLR (optische viewfinder).
      Of mijn ogen zo goed zijn betwijfel ik, gelukkig bestaan er brillen en lenzen

3. Het zou kunnen dat het focuspunt waarmee je richt niet telkens perfect op dezelfde plaats stond - de punten zijn vrij klein.
      Toestel stond vast op tafel en heb gewoon verschillende keer na elkaar afgedrukt...

5. Het zou kunnen dat je target chart niet exact was opgehangen, of dat de afstand tussen lens en target niet bij iedere meting constant was.
      Ik ga zeker niet beweren dat mijn testwerk professioneel was, maar de hoek was bij benadering 45 graden, doordat de camera vast op tafel stond en het blad was vastgekleegd op een vastpunt zat er zeker niet meer dan een mm verschil afstand bij elke foto.

Neem die resultaten met een grove korrel zout.
      Geloof me ik neem de resultaten met een grove korrel zout, er wordt zoveel gezegd en geschreven.
      De reden dat ik echter de test heb gedaan was de volgende:
      Ik ben een beginnende DSLR gebruiker en moet dus nog veel leren. Oorspronkelijk was ik een beetje teleurgesteld over de resultaten die ik boekte met mijn 10D (niet van de kwaliteit van de foto op zich) vooral dan wat betreft foto's die niet juist in focus waren.
      Ik kom van een G2, ook een toestel waar ik regelmatig eens een onscherpe mee had en had verwachtte dat dat percentage ging dalen met de 10D. Dat was niet zo en dan begin je te zoeken naar oorzaken, deze heb ik ondertussen al voor een deel ontdekt (1/3 waren gebruikersfouten, 1/3 het gebruik van matige lenzen, rest nog 1/3) maar af en toe begrijp ik toch nog niet waarom een foto niet is zoals ik dat wou...

Tijd, veel testshots en dit forum brengen echter wel raad!
      Christian D.

Comment

Originally posted by christian
        Ik kom van een G2, ook een toestel waar ik regelmatig eens een onscherpe mee had en had verwachtte dat dat percentage ging dalen met de 10D. Dat was niet zo en dan begin je te zoeken naar oorzaken, deze heb ik ondertussen al voor een deel ontdekt (1/3 waren gebruikersfouten, 1/3 het gebruik van matige lenzen, rest nog 1/3) maar af en toe begrijp ik toch nog niet waarom een foto niet is zoals ik dat wou...
        In vergelijking met de G2 mag je de 10D een precisie-instrument noemen. Dat je percentage onscherpe foto's niet zakt, is dus wel normaal volgens mij. En als je soms niet begrijpt wat je verkeerd hebt gedaan, tja... De AF is ook niet heilig of onfeilbaar, hoor.

Veel schieten en je apparatuur door en door leren kennen, dat is wellicht het belangrijkste.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De 10D zou focusproblemen hebben wanneer je een groter diafragme bekomt dan F8. Vraag me niet of het waar is, heb het net gelezen.
          Frank
          http://www.mirrorshades.be

Comment

Originally posted by Catscratch
            De 10D zou focusproblemen hebben wanneer je een groter diafragme bekomt dan F8. Vraag me niet of het waar is, heb het net gelezen.
            Dat kan toch niet? AF gebeurt met het diafragma wijd open; het wordt pas dichtgedraaid bij het nemen van de foto. Aangezien de AF in principe maar werkt tot f5.6, zie ik ook niet in wat die f8 ermee te maken zou hebben.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
            X