Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400 D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 400 D

Inderdaad. Hoe korter de sluitertijd, hoe minder kans op bewegingsonscherpte ( van de camera of het bewegend onderwerp).

Reken als regel om camera-onscherpte te vermijden, een sluitertijd van 1/de bandpuntsafstand. Bijvoorbeeld een foto nemen met 200 mm doe je best bij een sluitertijd van 1/200 of sneller ( 1/300 - 1/500 - ...)

Let wel op, als je met 50 mm fotografeert en een sluitertijd instelt van 1/50, zal je zien dat een bewegend voorwerp vervaagt. In zo'n geval moet je een kortere sluitertijd instellen.

Dit kan door het diafragma meer open te zetten. bv f2.8 ipv f4.0. (Let erop dat niet elke lens even wijd open kan. Sommige lenzen hebben een max. diafragma opening van f4, andere lenzen gaan tot f2.8 - f1.8 - f1.4 - f1.2. Hoe kleiner het getal, hoe lichtsterker de lens.)

En/of door de ISO waarde hoger in te stellen. Hoe hoger de ISO, hoe lichtgevoeliger de sensor wordt, waardoor je met kortere sluitertijden kunt werken.

Een flitser gebruiken kan ook een oplossing vormen, maar dat is nog een héél ander verhaal.

In de praktijk zal je een beetje moeten experimenteren voor je in kan schatten wanneer je wat moet aanpassen.

Veel succes!
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Ik maak de foto's van de shows van de dansstudio waar mijn dochters dansen. En gebruik ISO1600 zowat voor 70% van al mijn foto's. Want anders kan ik mijn sluiter niet snel genoeg krijgen.

Hier een voorbeeldje.

Ik kan niet zoveel bijvoegen, behalve dat je ISO 1600 best vermijdt op de 400D. Het ruisniveau ligt op die stand verschrikkelijk hoog.
      Wat ruis, Waar ruis,

Mooi Dirk,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
        een stom beginners vraagje, maar je wil je sluitersnelheid zo kort hebben voor de scherpheid?
        domme vragen bestaan niet... alleen domme antwoorden.

ik zal proberen een zinnig antwoord te geven

als je sluitertijd te lang is, ga je de beweging van je onderwerp op de foto vastleggen en is de foto bijgevolg niet scherp. Dit kan echter ook mooie effecten geven...

Lees meer op wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewegingsonscherpte
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
          een stom beginners vraagje, maar je wil je sluitersnelheid zo kort hebben voor de scherpheid?
          Sluitersnelheid heb je nodig om de actie te bevriezen.
          Een stilleven kan je trekken met een instelling van 30s want het beweegt niet. Je moet er dan ook natuurlijk voor zorgen dat je camera niet beweegt dus moet hij op een statief voor dergelijke lange tijden.

Personen die poseren kan je eenvoudig op 1/50s of 1/60s trekken.

Personen die bewegen dan moet je sluiter al sneller worden, neem toch maar minstens 1/125s. Dans eerder naar de 1/250s.

Bij een racewagen zal je op 1/1000s of nog sneller moeten knippen.

Bij een optreden is het donkerder en je moet toch voldoende sluiter kunnen halen want ze bewegen. Dus blijft er nog over om de opening te vergroten en de ISO te verhogen.

Let op de foto heeft wel ruis, als je het uitvergroot wordt het zichtbaar. Maar de truk is om goed te belichten. Ruis ontwikkeld zich voornamelijk in de onderbelichte delen. Dus een hoge ISO en onderbelichten is niet goed. Als je daarna via een programma wat wilt bijlichten dan wordt de ruis inderdaad te veel. Bij een goed belichte foto is de ruis ook op ISO1600 voor een 400D meer dan aanvaardbaar. Ik had deze poster op A3 laten drukken en buiten ikzelf zag niemand op de dansschool enige ruis op die afdruk.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
          X