Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelheid compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Snelheid compact camera

    Als ik hier op de cyclocross foto's maak, dan hoor ik telkens weer ergens iemand vloeken omdat ze de "actie" weer gemist hebben doordat de camera te traag reageerde (meestal staat dan alleen de achtergrond op de foto, in het beste geval zie je nog net het achterwiel).
    De autofocus van zo'n compact kan ook al niet volgen, als de actie dan toch eens op de foto staat, dan is er nog heel veel kans dat de foto onscherp is.

    Soms lukt het dus wel eens met een compact.
    Half to Full-press Lag (S1->S2) LCD live view ~ 0.08 sec
    Half to Full-press Lag (S1->S2) Electronic Viewfinder ~ 0.1 sec
    Met een shutterlag van 0.1 sec van de S5 denk ik dat het dan toch meer aan het mannetje of vrouwtje achter de camera ligt dan aan de camera zelf.

    Ik wil ook helemaal niet ontkennen dat een dslr sneller is, maar er zijn hier veel personen die hardnekkig vol blijven houden dat er met een compactje geen goede foto's te maken zijn.
    Van mij mag iedereen dat thuis vertellen hoor, om de hoge aanschaf prijzen goed te praten, maar een ieder hier met een compactje weet wel beter.
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

    Comment


    • #17
      Re: Snelheid compact camera

      Deze is het vervolg op de vorige foto


      En nog enkele van die reeks dolfijnen:



      Allemaal toevalstreffers?

      Hoeveel foto's moet ik hier publiceren? Die dag heb ik nog veel gelukte foto's gemaakt. Maar geen van de cyclocross een beetje verderop
      Last edited by nabi; 14 februari 2008, 17:52.

      Comment


      • #18
        Re: Snelheid compact camera

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        (ijshockey geloof ik, Hubert?) een DSLR beter geschikt.
        Helaba,

        Ik heb hier niets mee te maken.
        Ik heb trouwens ook voor mijn DSLR tijdperk met een bridge gewerkt(FujiS7000) maar het percentage treffers lag bij een DSLR, wel een stuk hoger. Langs de andere kant was ik een 3 tal jaren geleden in Oostenrijk aan het wandelen in de bergen en kwam een mooi panorama tegen(zoals er daar vele zijn) dus: rugzak afzetten, boel uitpakken, juiste lens monteren, kadreren, enkele fotokes trekken, en dan alles terug andersom, wegwezen. Ondertussen was een collega wandelaar, die 500m achter me was en ook een foto genomen had met zijn compactje reeds 500m verder. Ik denk ook dat ik s' avond mijne rugzak iets meer in mijn benen voelde dan hij zijn compactje.

        Om terug te komen op ijshockey. Daar kan je bijna niet zonder DSLR omdat de indoor lichtomstandigheden bijna altijd barslecht zijn. en als je je DSLR niet tegen de grenzen gaat gebruiken, komt er ook niet veel van. Natuurlijk maakt de nieuwe Nikon D3 het hier weer een pak gemakkelijker daar de grensen terug een stuk verlegd zijn maar het kost je weer enkele kilokes meer.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #19
          Re: Snelheid compact camera

          Volledig met je eens Hubert.
          De extra kilootjes, de lenswissel, altijd (meestal) de verkeerde lens gemonteerd, de kostprijs, ... je moet toch wat over hebben om de (misschien) perfecte foto te realiseren, nietwaar? Je krijgt er wel wat conditie voor terug . En dan zien dat een alles-in-één toestelletje het ook aankan. Mits wat (ingecalculeerde) beperkingen dan.

          Wat Janus007 en ik hier eigenlijk proberen aan te tonen is dat een moderne bridge (niet noodzakelijk elke bridge of compact toestel) IN GOEDE OMSTANDIGHEDEN in staat is om snel te reageren en de actie vast te leggen. En dus wat vooroordelen uit te roeien. Maar blijkbaar zitten die toch te erg vastgeroest.

          Zoals je zelf zegt heeft in moeilijke omstandigheden (ijshockey is een prima voorbeeld) een (doorsnee) DSLR ook problemen (want moet tegen de grenzen werken). Niettemin liggen de grenzen van een DSLR verder dan deze van een doorsnee bridge. Met mijn FZ30 lukt het gewoon niet om een deftige foto te maken van de actie (ttz in kunstlicht (Hasselt), ik ben nog niet in bijv. Herentals geweest). Voor dergelijke foto's is een reflex echt noodzakelijk.

          Comment


          • #20
            Re: Snelheid compact camera

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            ik ben nog niet in bijv. Herentals geweest). Voor dergelijke foto's is een reflex echt noodzakelijk.
            Als je daar gaat in de dag(als het niet regent) dan zul je zien dat er een zee aan licht en dus aan mogelijkheden open gaan en het enige dat dan nog parten kan spelen is shutterlag. Ik kwam daar eens rond 11h aan op een bewolkte dag(een uurtje later regende het trouwens) met mijn cam op indoor instelling(F2.8 ISO 1600) en ik moest toen prompt overgaan op F4 bij ISO 200 om tijden tussen 1/250 en 1/500 te verkrijgen. Wat moet dat zijn bij zonnig weer.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #21
              Re: Snelheid compact camera

              Nog een voorbeeld van een compact. (deze zijn niet gemaakt met continue transport of bracketting)





              enkele foto's van enkele jaren terug.
              genomen in full manuele mode , al kijkend door de optische viewer.

              compact camera's hebben groot scherptedieptebereik vandaar dat autofocus niet noodzakelijk is .(vandaar manueel werken , ik denk dat Janus007 ook met Manuele instelling gewerkt heeft aan zijn Exif te zien)

              bij heel die opname's van de cross die dag was er geen enkel achterwiel erbij (95 opnames), en die motoren stonden niet stil.
              het was foto 7528 met dit toestel.(zie handtekening, toestel aangekocht in 2003)

              dit kan echter alleen bij goede lichtomstandigheden.

              Nb is er nog iemand die de link weet naar dat shutterlagtest programmetje , het is een klok die op het beeldscherm ronddraait
              waarvan men een foto maakt als de wijzer door 0 gaat , hier zit uiteraard ook de reactie van het mannetje erbij ?
              Last edited by dacale; 14 februari 2008, 05:19. Reden: tevoeging tekst
              Groeten Leon
              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

              Comment

              Working...
              X