Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D60

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
    Ziet nu niemand in dat die camera helemaal niet bedoeld is als concurrentie voor de 450D? Net zoals de D40X geen concurrentie was voor de 400D? De D40 en D60 is gemaakt als concurrentie voor Canon Powershot G9, bridgecamera's,... De mensen die eigenlijk wel een 400-500 euro willen uitgeven aan een compact/bridge en dan in de winkel zien dat ze voor een 150 euro meer plots een 10MP digitale reflexcamera kunnen kopen. Mensen die wel geïnteresseerd zijn in 'zelf kunnen kiezen waar de camera scherpstelt (3 punten zelfs!)', 'nieuwste EXPEED processing (wat dat ook betekent)', 'stop motion video', een 'kleine, lichte camera',... Dezelfde doelgroep dus die massaal de D40 en D40X heeft gekocht. Dezelfde groep mensen waarvan Nikon hoopt dat ze door hun Nikonlens nadien mogelijk ook zullen overstappen naar de D80,...

Ik snap die teleurgestelde reacties niet goed. Zijn er echt mensen met een D40(X) die hun camera al beu zijn en nu een camera verwachtten die voor 50 euro extra plots alle functies van de D80 heeft? Voor de mensen die aan het hopen waren op een D80X, ziet het er naar uit dat het nog een een half jaartje wachten zal worden op die aankondiging. Maar hij zal niet verkocht worden aan de prijs van een D40
    goe bezig

Comment

Het klopt wel dat je geen D80 opvolger kan verwachten als ze de 40 willen vervangen. Maar als merk als Nikon met veel tromgeroffel een model aankondigt met een naam D60, verwacht je dat de specs en kwaliteiten ook ergens halfweg tussen de 40 en 80 landen. Als je de speclist echter bekijkt hadden ze m beter een D46X genoemd.
      Stel dat BMW een 4-reeks zou uitbrengen, verwacht je ook meer dan een badge-engineered 3-reeks met een extra spoilertje...
      Ik hoor pal in de doelgroep van de D60 (bridge cam gestolen, interesse om het nivo een stapje hoger te brengen bij die gelegenheid) En ik heb gewacht op een D60, omdat voor mijn beginnende fotografische vermogens een D80 met evenwaardig glas nét te duur is naast een paar prioritaire hobbies die ook tijd en geld kosten (downhill mountainbiken, old timer moto's, verre reizen...) Ik had onder andere gehoopt dat de motoren terug in de body zouden zitten in plaats van de lens, zodat ik een paar goeie lenzen van mn vader kon overnemen.
      Maar het wordt K10 of 450D. Of de D80 moet onder de 1000€ komen incl deftige lens.
      Last edited by Mingh; 30 januari 2008, 08:54.
      http://www.effieweg.tk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        De bedoeling van een nieuw model is dat er iets nieuws in zit.
        't Is hoe je het beziet. De bedoeling is evengoed een marketingzet van de fabrikant. Iemand dit binnen 6 maanden een instap dslr wil kopen, ziet dat Nikon een nieuw model heeft. Dit is een andere perceptie dan een model dat al 2 jaar op de markt is. Die potentiële nieuwe dslr gebruiker is totaal niet op de hoogte van het verschil dat er al dan niet is met de voorganger van die D60. Dit kan hem (terecht) ook geen barst schelen. Dit segment heeft Nikon gelanceerd om nieuwe dslr gebruikers binnen te loodsen. Volgens mij heeft de D60 hier goeie troeven voor aan boord. Enkele meer dan z'n voorganger.

De miniscule veranderingen aan dit toestel zijn de naam D60 niet waard. Nu lijkt het alsof de D60 tussen de D40x en D80 ligt qua prestaties en kenmerken, wat natuurlijk totaal niet waar is. Als we die logica volgen, lijkt mij de naam D41 beter gepast
        De D60 ligt natuurlijk wel tussen de D40x en de D80. Hij heeft alles van de D40x + een beetje meer. Niemand zegt dat hij in het midden tussen die twee ligt en wie dit hoopte was gewoon naief.

Wie ligt er nu wakker van een naam?

Het is gewoon een naamsverandering en geen nieuw model. Nikon herpositioneert zijn assortiment. D40 nog even als base model met 6MP, D60 met 10MP en dan D80 met meer toeters en bellen. Het is nu wel logisch, maar de consument die een nieuwe dslr verwachtte, blijft wel met lege handen achter.
        "De consument die een nieuwe dslr verwachtte" wie is dat eigenlijk? Je koopt toch geen camera omdat hij nieuw is of omdat hij 25% nieuwe functies bezit dan een voorganger. Wat ik vooral niet snap is dat deze opmerkingen komen van een d80 bezitter.

Nikon heeft nu twee bodies in een segment waar Canon er maar één heeft. Dit is commercieel een goeie zet, wat gebleken is uit de verkoopscijfers van dslr's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
          ...D60 is gemaakt als concurrentie voor Canon Powershot G9, bridgecamera's,... De mensen die eigenlijk wel een 400-500 euro willen uitgeven aan een compact/bridge en dan in de winkel zien dat ze voor een 150 euro meer plots een 10MP digitale reflexcamera kunnen kopen....
          De prijs van de beste bridgecamera's ligt momenteel gemiddeld rond de 360 euro (Canon S5IS : 314, Panasonic FZ18 : 325, Panasonic FZ50 : 393, Canon G9 : 424).
          Je zal dus wel héél wat méér dan 150 euro moeten ophoesten voor een D60 en dan heb je enkel maar een body of een body met een simpel kitlensje, wat meestal niet te vergelijken is met het zoombereik dat je op vele bridgecamera's terugvind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            't Is hoe je het beziet. De bedoeling is evengoed een marketingzet van de fabrikant. Iemand dit binnen 6 maanden een instap dslr wil kopen, ziet dat Nikon een nieuw model heeft. Dit is een andere perceptie dan een model dat al 2 jaar op de markt is. Die potentiële nieuwe dslr gebruiker is totaal niet op de hoogte van het verschil dat er al dan niet is met de voorganger van die D60. Dit kan hem (terecht) ook geen barst schelen. Dit segment heeft Nikon gelanceerd om nieuwe dslr gebruikers binnen te loodsen. Volgens mij heeft de D60 hier goeie troeven voor aan boord. Enkele meer dan z'n voorganger.
            Ik reageerde op de teleurstelling van sommigen. Want dit ís dan wel pure marketing van Nikon, zoals ik al zei is er voor de consument niets nieuws. Behalve de nieuwe benaming. En die enkele goede troeven die je zegt, zijn compleet verwaarloosbaar.
            VW gaat toch ook nooit een gefacelifte Polo de naam Passat geven hé.
            De D60 ligt natuurlijk wel tussen de D40x en de D80. Hij heeft alles van de D40x + een beetje meer. Niemand zegt dat hij in het midden tussen die twee ligt en wie dit hoopte was gewoon naief.
            De D50 heeft al meer dan de D40(x), alleen al de zo belangrijke focusmotor. En AF-punten,.. en toch D60 erop kleven?
            "De consument die een nieuwe dslr verwachtte" wie is dat eigenlijk? Je koopt toch geen camera omdat hij nieuw is of omdat hij 25% nieuwe functies bezit dan een voorganger. Wat ik vooral niet snap is dat deze opmerkingen komen van een d80 bezitter.
            Nikon heeft nu twee bodies in een segment waar Canon er maar één heeft. Dit is commercieel een goeie zet, wat gebleken is uit de verkoopscijfers van dslr's.
            25% nieuw? De D60 is meer 5% nieuw tov de D40x. Het is niet omdat ik een D80 heb dat ik mij niet kan inleven in iemand die nu nog een D50 of oude D70 heeft en voor weinig geld een nieuwe Nikon dslr wilt. Die mensen wilden geen D40x omdat ze dan geen AF hebben met hun oude lenzen, dus hoopten die op iets dat tussen de D40x en D80 lag, mét focusmoter maar goedkoper dan D80 (cf. Mingh hieronder). Er is nu een D60, maar het wachten is voor niets geweest want het is een D40x met gewoon twee nieuwe achteruitkijkspiegels. Dus ofwel blijven ze nu bij hun D50 & kitlens, ofwel wachten & sparen ze wéér verder voor een D80 opvolger. Ofwel kopen ze bij de concurrentie, puur uit ontevredenheid en ongeduld.

Op lange termijn zal Nikon wel centjes verdienen uit deze beslissing, maar je kan toch niet ontkennen dat op dit moment de ontgoocheling van velen groot en terecht is.

Comment

is helemaal niet ontchoogeld.

Natuurlijk zijn er velen die het beter weten dan KR maar die neem ik dan weer met een korrel zout.

De D60 zal het wel redden.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm

is helemaal niet ontchoogeld.

Natuurlijk zijn er velen die het beter weten dan KR maar die neem ik dan weer met een korrel zout.

De D60 zal het wel redden.

Karel
                De D60 zal het inderdaad goed redden.
                Zoals ik al een lange tijd vermoed laat Nikon zijn AF-motor in de body "uitsterven".
                Volgens mij zal de opvolger van de D80 er ook geen meer hebben.
                Alles alleen AF-S en AF-I.(mijn gedacht,he)

Boony
                I would, if I could ...

Comment

Ik zie echt de noodzaak tot geklaag niet. Gewoon nog even wachten op de opvolger van de D80.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
                    De D60 zal het inderdaad goed redden.
                    Zoals ik al een lange tijd vermoed laat Nikon zijn AF-motor in de body "uitsterven".
                    Volgens mij zal de opvolger van de D80 er ook geen meer hebben.
                    Alles alleen AF-S en AF-I.(mijn gedacht,he)

Boony

Ik denk ook dat nikon gaat proberen om zijn AF-motor in de body te laten verdwijnen, behalve in de opvolgers van de D300 en D3 ed (net zoals je daar ook nog lichtmeting hebt met MF-lenzen)

Maar bij de directe opvolger van de D80 zal dit nog niet het geval zijn (dat hoop ik toch van harte ) aangezien nikon nog een veel te groot aanbod van lenzen heeft (denk maar aan bijna alle primes) zonder AF-motor
                    en ik denk dat het toch nog wel zeker een jaar of twee duurt eer ze die allemaal vervangen zullen hebben
                    Nice pen, bet you write good stories with it.
                    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Commentaar van Thom Hogan kan ik altijd wel smaken.

Basically, it looks like Nikon concentrated on fixing the big issues that some have found with the D40x, a camera I already liked and think is under-rated. I expect a chorus of "disappointment" posts on the various Internet fora, but I think you need to look at the price/performance of this low-end camera.

Coupled with the new 17-55mm VR lens in the basic kit, the D60 makes one heck of a compact travel camera. Add a Sigma 30mm f/1.4 and a 55-200mm VR and you've got a pretty compact kit that can do most of what the consumer needs to do.

Comment

25% nieuw? De D60 is meer 5% nieuw tov de D40x. Het is niet omdat ik een D80 heb dat ik mij niet kan inleven in iemand die nu nog een D50 of oude D70 heeft en voor weinig geld een nieuwe Nikon dslr wilt. Die mensen wilden geen D40x omdat ze dan geen AF hebben met hun oude lenzen, dus hoopten die op iets dat tussen de D40x en D80 lag, mét focusmoter maar goedkoper dan D80 (cf. Mingh hieronder). Er is nu een D60, maar het wachten is voor niets geweest want het is een D40x met gewoon twee nieuwe achteruitkijkspiegels. Dus ofwel blijven ze nu bij hun D50 & kitlens, ofwel wachten & sparen ze wéér verder voor een D80 opvolger. Ofwel kopen ze bij de concurrentie, puur uit ontevredenheid en ongeduld.
                        Zobiezo, iemand die een D70 heeft en wil upgraden, zal niet uitgegaan hebben van een D60 als upgrade. De D60 is bij mijn weten aangekondigd als een instapmodel, niet de opvolger van de D80.

Ik zou persoonlijk ook geen D60 kopen, maar ik heb dan ook geen D40(x) in het verleden gekocht. Maar voor de beginners kan dit een zeer goede oplossing zijn.

Comment

Ik reageerde op de teleurstelling van sommigen. Want dit ís dan wel pure marketing van Nikon, zoals ik al zei is er voor de consument niets nieuws. Behalve de nieuwe benaming. En die enkele goede troeven die je zegt, zijn compleet verwaarloosbaar.
                          Er is wel iets nieuws voor de consument. Als je dat ontkent kan je evengoed stellen dat de zon niet meer ondergaat. Wat jij verwaarloosbaar vindt, vinden anderen leuk en nog anderen onontbeerlijk.

VW gaat toch ook nooit een gefacelifte Polo de naam Passat geven hé.
                          Serieus blijven hé. Ze hebben hem D60 genoemd. Niet D3x.
                          Los hiervan is de vergelijking met de automarkt op z'n minst gezegd een beetje van de pot gerukt.

De D50 heeft al meer dan de D40(x), alleen al de zo belangrijke focusmotor.
                          Nu zijn we er. Je bent één van die focusmotorklagers. Toen de D40 uitkwam viel iedereen over elkaar om te stellen hoe dom het wel niet was van Nikon om een camera zonder focusmotor uit te brengen. Wel, die klagers waren net niet de doelgroep van dit toestel. Er bleek een andere veel grotere doelgroep te bestaan die massaal de D40(x) kochten en er heel tevreden over zijn. Dankzij de D40 sprong Nikon over Canon in Japan qua marktaandeel (dslr). Consument tevreden, fabrikant tevreden.

Het is niet omdat ik een D80 heb dat ik mij niet kan inleven in iemand die nu nog een D50 of oude D70 heeft en voor weinig geld een nieuwe Nikon dslr wilt. Die mensen wilden geen D40x omdat ze dan geen AF hebben met hun oude lenzen, dus hoopten die op iets dat tussen de D40x en D80 lag, mét focusmoter maar goedkoper dan D80 (cf. Mingh hieronder). Er is nu een D60, maar het wachten is voor niets geweest want het is een D40x met gewoon twee nieuwe achteruitkijkspiegels. Dus ofwel blijven ze nu bij hun D50 & kitlens, ofwel wachten & sparen ze wéér verder voor een D80 opvolger. Ofwel kopen ze bij de concurrentie, puur uit ontevredenheid en ongeduld.
                          Ik heb een 'oude D70' en zou het natuurlijk leuk vinden om voor weinig geld een nieuwe Nikon dslr te kopen (wie niet?). Ik ben evenwel niet zo naief om te denken dat Nikon plots instapmodellen gaat maken die de mogelijkheden bieden die mijn oude D70 biedt, met alle technische verbeteringen van de laatste 4 jaar er bovenop. De D40, D40x, D60 is geen upgrade toestel. Upgraden doe je naar een D80, D300, D3

Op lange termijn zal Nikon wel centjes verdienen uit deze beslissing, maar je kan toch niet ontkennen dat op dit moment de ontgoocheling van velen groot en terecht is.
                          Ik denk dat die velen met heel weinig zijn. Ze hadden die ontgoocheling ook kunnen voorkomen door zich wat beter te informeren.

Comment

Commentaar van Thom Hogan kan ik altijd wel smaken.

Basically, it looks like Nikon concentrated on fixing the big issues that some have found with the D40x, a camera I already liked and think is under-rated. I expect a chorus of "disappointment" posts on the various Internet fora, but I think you need to look at the price/performance of this low-end camera.

Coupled with the new 17-55mm VR lens in the basic kit, the D60 makes one heck of a compact travel camera. Add a Sigma 30mm f/1.4 and a 55-200mm VR and you've got a pretty compact kit that can do most of what the consumer needs to do.
                            Kan ik 100% volgen

Wat een overdreven reacties soms; en dan nog enkel gebaseerd op een aantal specificaties. OK, qua naamgeving is D60 initiëel misschien wat misleidend, maar Nikon beslist toch zelf hoe ze dit aanpakken?
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Er is wel iets nieuws voor de consument. Als je dat ontkent kan je evengoed stellen dat de zon niet meer ondergaat. Wat jij verwaarloosbaar vindt, vinden anderen leuk en nog anderen onontbeerlijk.

Serieus blijven hé. Ze hebben hem D60 genoemd. Niet D3x.
                              Los hiervan is de vergelijking met de automarkt op z'n minst gezegd een beetje van de pot gerukt.

Nu zijn we er. Je bent één van die focusmotorklagers. Toen de D40 uitkwam viel iedereen over elkaar om te stellen hoe dom het wel niet was van Nikon om een camera zonder focusmotor uit te brengen. Wel, die klagers waren net niet de doelgroep van dit toestel. Er bleek een andere veel grotere doelgroep te bestaan die massaal de D40(x) kochten en er heel tevreden over zijn. Dankzij de D40 sprong Nikon over Canon in Japan qua marktaandeel (dslr). Consument tevreden, fabrikant tevreden.

Ik heb een 'oude D70' en zou het natuurlijk leuk vinden om voor weinig geld een nieuwe Nikon dslr te kopen (wie niet?). Ik ben evenwel niet zo naief om te denken dat Nikon plots instapmodellen gaat maken die de mogelijkheden bieden die mijn oude D70 biedt, met alle technische verbeteringen van de laatste 4 jaar er bovenop. De D40, D40x, D60 is geen upgrade toestel. Upgraden doe je naar een D80, D300, D3

Ik denk dat die velen met heel weinig zijn. Ze hadden die ontgoocheling ook kunnen voorkomen door zich wat beter te informeren.

100% mijn mening ook. Trouwens het publiek voor de D40-D60 heeft waarschijnlijk geen lenzen en zal gretig de kitlenzen erbij pakken. Alle nieuwe low-end lenzen van Nikon hebben AFS en zowel Sigma als Tamron past zicht op aan.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                                Alle nieuwe low-end lenzen van Nikon hebben AFS en zowel Sigma als Tamron past zicht op aan.
                                behalve de supergoede en goedkope primes...

Comment

Working...
                                X