Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: pentax

    Oorspronkelijk geplaatst door vviicc Bekijk bericht
    wij hebben enkel een goede camera nodig met uitdaging, eenmalig in aankoop en degelijk voor de rest van ons jaren (afin). Ik ben blij dat jullie ons in een rustig forum klare info konden bieden. Nu enkel nog het correcte model kiezen. We wachten nog even op de setprijzen van de K20D, of body met tamron 18/200(250). Welbedankt
    Maar waarom de K20D met zo'n megazoom Die body met 14.6MP schreeuwt toch om superkwaliteitsglas? Dan kan je m.i. even goed de K10D overwegen.

    MVG,

    Comment


    • #17
      Re: pentax

      Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
      Het zal wel een domme vraag van me zijn maar daar krijg ik hopelijk toch een slim antwoord op. Kun je een paar van die onbetwistbare juweeltjes, die bovendien niet duur zijn, vermelden?
      Ik denk dat "niet duur" hier relatief bedoeld is...

      De juweeltjes die je nog nieuw kunt krijgen zijn met name de Limiteds. Dit is een serie lenzen met een vaste brandpunt:

      DA 21mm f3.2 (490 euro)
      FA 31mm f1.8 (975 euro)
      DA 40mm f2.8 (315 euro)
      FA 43mm f1.9 (545 euro)
      DA 70mm f2.4 (489 euro)
      FA 77mm f1.8 (844 euro)

      Allemaal topkwaliteit lenzen, zeker niet goedkoop maar ten opzichte van vergelijkbare lenzen van de concurrentie toch wel voordeliger...

      Dan heb je nog een paar goedkopere vaste brandpunt lenzen die eveneens een zéér goede IQ leveren. Deze zijn alleen wat goedkoper gebouwd. (plastic ipv metaal enzo)

      FA 35mm f2 (kost bij b&h in de VS $ 299)
      FA 50mm f1.4 (rond 230 euro)

      Verder heeft Pentax ook een aantal zéér goede zoomlenzen in haar programma maar ook die zijn niet echt goedkoop te noemen, hoewel óók deze ten opzichte van de concurrentie toch weer voordeliger zijn.

      Ik heb het hier overigens dus alleen over op dit moment verkrijgbare nieuwe lenzen. Maar Pentax heeft vroeger al véél meer topglas gebouwd. 't Is op de tweedehands markt vandaag-de-dag alleen wel zoeken naar een speld in een hooiberg om die nog te vinden. (om dan nog maar te zwijgen over de vraagprijzen.....)
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #18
        Re: pentax

        Dat is een mooi overzicht. Bedankt!

        Comment


        • #19
          Re: pentax

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik heb het hier overigens dus alleen over op dit moment verkrijgbare nieuwe lenzen. Maar Pentax heeft vroeger al véél meer topglas gebouwd. 't Is op de tweedehands markt vandaag-de-dag alleen wel zoeken naar een speld in een hooiberg om die nog te vinden. (om dan nog maar te zwijgen over de vraagprijzen.....)
          Dat valt best mee. Als je naar de beurzen gaat kun je nog veel Pentax materiaal krijgen voor zeer aangename prijzen. Met name de oude MF 50mm primes zijn zeer goedkoop te koop. Ik kocht vrij snel na de aankoop van mijn istDs bijvoorbeeld een A 1.7/50 voor 20 Euro. Een andere lens waar ik zeer tevreden over ben is de M 2.5/135. Die kostte mij 75 Euro. Tegenwoordig kost ie iets meer op de beurzen.
          Ook andere lenzenbouwers hebben zeer mooi spul gebouwd voor de K-bajonet. Een aantal suggesties voor Manual Focus lenzen voor Pentax:

          Zenitar 2.8/16. Een fisheye van Russische makelij, in M-vorm. Kost afhankelijk van de bron 100-150 Euro.
          Soligor 2.8/20. Door sommigen verguisd, voorzien van zonnekap is het een lens die mij goed bevalt. Is een A-lens, dus alle belichtingsprogramma's werken.
          Cosinon 2.0/28. Was echt een koopje, kostte mij net iets meer dan 20 Euro en een van mijn favoriete lenzen.
          Pentax A 1.7/50, spotgoedkoop en ideaal als MF lens
          Porst 1.2/55. Een superlens voor situaties met weinig licht. Wel zwaar en omvangrijk. Tegenwoordig ligt de gangbare prijs voor deze lens rond de 150 Euro. Het is een gerebadgede Tomioka.
          Jupiter 9, 2.0/85. Ergonomisch rampzalig maar heb je er eenmaal mee leren werken is dit een super portretlens. Wordt nog steeds geproduceerd. Prijzen zijn erg afhankelijk van de bron, tussen de 15 en 150 Euro.

          Comment


          • #20
            Re: pentax

            Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
            Dat valt best mee. Als je naar de beurzen gaat kun je nog veel Pentax materiaal krijgen voor zeer aangename prijzen. Met name de oude MF 50mm primes zijn zeer goedkoop te koop. Ik kocht vrij snel na de aankoop van mijn istDs bijvoorbeeld een A 1.7/50 voor 20 Euro. Een andere lens waar ik zeer tevreden over ben is de M 2.5/135. Die kostte mij 75 Euro. Tegenwoordig kost ie iets meer op de beurzen.
            Ook andere lenzenbouwers hebben zeer mooi spul gebouwd voor de K-bajonet. Een aantal suggesties voor Manual Focus lenzen voor Pentax:

            Zenitar 2.8/16. Een fisheye van Russische makelij, in M-vorm. Kost afhankelijk van de bron 100-150 Euro.
            Soligor 2.8/20. Door sommigen verguisd, voorzien van zonnekap is het een lens die mij goed bevalt. Is een A-lens, dus alle belichtingsprogramma's werken.
            Cosinon 2.0/28. Was echt een koopje, kostte mij net iets meer dan 20 Euro en een van mijn favoriete lenzen.
            Pentax A 1.7/50, spotgoedkoop en ideaal als MF lens
            Porst 1.2/55. Een superlens voor situaties met weinig licht. Wel zwaar en omvangrijk. Tegenwoordig ligt de gangbare prijs voor deze lens rond de 150 Euro. Het is een gerebadgede Tomioka.
            Jupiter 9, 2.0/85. Ergonomisch rampzalig maar heb je er eenmaal mee leren werken is dit een super portretlens. Wordt nog steeds geproduceerd. Prijzen zijn erg afhankelijk van de bron, tussen de 15 en 150 Euro.
            Nou ja, idd. Die Pentax-M en soms Pentax-A 50mm lensjes enzo zijn idd nog wel voor redelijk geld verkrijgbaar. Ik doelde dan ook meer op de FA* lenzen enzo...
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #21
              Re: pentax

              Ik had ergens vernomen dat je met Pentax lenzen (of 3rd party met Pentax-mount) die geen interne motor bezitten
              geen front- of backfocus kan hebben ? (dus AF door de body ipv interne motor in lens)

              Klopt dit ?

              Zoja, welke lenzen hebben dat wél een interne motor ?
              Enkel SDM ?

              Thanx

              Comment


              • #22
                Re: pentax

                Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                Ik had ergens vernomen dat je met Pentax lenzen (of 3rd party met Pentax-mount) die geen interne motor bezitten
                geen front- of backfocus kan hebben ? (dus AF door de body ipv interne motor in lens)

                Klopt dit ?
                Nee dit klopt niet....

                Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                Zoja, welke lenzen hebben dat wél een interne motor ?
                Enkel SDM ?

                Thanx
                Inderdaad, alleen de SDM lenzen hebben een interne motor. Alle andere AF lenzen worden maken gebruik van de AF motor in de body....
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #23
                  Re: pentax

                  Tot nu toe is Ivo's lijst inderdaad erg fijn glas voor een uitstekende prijs... Maar ik vrees dat de steeds toenemende MP deze objectieven in 't kort wel eens in hun blootje zou kunnen zetten... Met de K20D zou het al prijs kunnen zijn (als je ziet dat Pentax explicitiet een nieuwe 18-55 uitbrengt alleen al om die reden)...

                  Welke objectieven eraan zullen geloven is wel de vraag, maar m'n onderbuik doet me geloven dat het gros van de door Ivo aangehaalde objectieven voor de bijl zullen gaan. Andere zoals de limiteds en de diverse *-objectieven zullen nog wel meekunnen, evenals enkele anderen.

                  Nu gaan de eindresultaten op slag niet slechter gaan worden dan met de vorige generatie DSLRs natuurlijk. Maar met deze oudjes riskeer je wel niet optimaal gebruik te kunnen maken van het toegenomen detail door de extra MPs... Niet dat dat altijd echt nodig is natuurlijk...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #24
                    Re: pentax

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

                    Nu gaan de eindresultaten op slag niet slechter gaan worden dan met de vorige generatie DSLRs natuurlijk. Maar met deze oudjes riskeer je wel niet optimaal gebruik te kunnen maken van het toegenomen detail door de extra MPs... Niet dat dat altijd echt nodig is natuurlijk...

                    Wim
                    Als de lenzen de resolutie niet aankunnen is niet enkel de detaillering beperkt maar krijg je daarbij vervelende CA achtige bijverschijnselen. Op welk formaat dit zichtbaar wordt weet ik niet, maar dit zal ook weeral lens afhankelijk zijn.
                    Voor een 14mp APS-c sensor mag je toch, ruw geschat, aannemen dat de lens een resolutie hoger dan 20mp moet aankunnen om optimaal van de sensor resolutie te kunnen genieten.
                    Maar zijn er geen carl zeiss lenzen met K-vatting ??

                    Comment


                    • #25
                      Re: pentax

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Als de lenzen de resolutie niet aankunnen is niet enkel de detaillering beperkt maar krijg je daarbij vervelende CA achtige bijverschijnselen. Op welk formaat dit zichtbaar wordt weet ik niet, maar dit zal ook weeral lens afhankelijk zijn.
                      Voor een 14mp APS-c sensor mag je toch, ruw geschat, aannemen dat de lens een resolutie hoger dan 20mp moet aankunnen om optimaal van de sensor resolutie te kunnen genieten.
                      Maar zijn er geen carl zeiss lenzen met K-vatting ??
                      Relatief... CA is eigen aan het objectief, niet aan de sensor. Je gaat dus enkel meer verschil merken op 100%, maar die 100% wordt wel steeds een kleiner relatief stukje van je beeld. Als je ervan uit gaat dat je gebruikte papiergrootte gelijk blijft of dat je dezelfde beeldgrootte blijft gebruiken voor webpublicatie e.d. ... dan gaat het resultaat nooit verslechteren. Maar de toegevoegde waarde van je sensor zal wel een stuk minder of helemaal niet-bestaande zijn...

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #26
                        Re: pentax

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Relatief... CA is eigen aan het objectief, niet aan de sensor. Je gaat dus enkel meer verschil merken op 100%, maar die 100% wordt wel steeds een kleiner relatief stukje van je beeld. Als je ervan uit gaat dat je gebruikte papiergrootte gelijk blijft of dat je dezelfde beeldgrootte blijft gebruiken voor webpublicatie e.d. ... dan gaat het resultaat nooit verslechteren. Maar de toegevoegde waarde van je sensor zal wel een stuk minder of helemaal niet-bestaande zijn...

                        Wim
                        wat ik wil zeggen is dat als de resolutie van je systeem "lens limited" is, je bijkomende neveneffecten krijgt gelijkend op CA vervorming.

                        Comment


                        • #27
                          Re: pentax

                          De serie lenzen die ik noemde zijn gemaakt voor film. Ze werden ook gebruikt voor 50 ASA diafilm door de fotografen van die tijd. Dia's die op zeer ruim formaat geprojecteerd werden. Ik ga er iig niet van uit dat deze lenzen niet goed genoeg zullen zijn voor de K20D. Sterker nog, ik ga er zelfs van uit dat het gros van de genoemde lenzen de niet limited lenzen van Pentax verslaat. Om maar te zwijgen van ander goedkoper glas van andere fabrikanten. Oude lenzen van dubieuzere fabrikanten zouden wel een probleem kunnen vormen. Mischien interesant om zo snel de eerste K20D's op dit forum beschikbaar zijn eens een meet te houden waarop we allerhande oud en nieuw glas uitproberen op 14MP.

                          Comment


                          • #28
                            Re: pentax

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                            De serie lenzen die ik noemde zijn gemaakt voor film. Ze werden ook gebruikt voor 50 ASA diafilm door de fotografen van die tijd. Dia's die op zeer ruim formaat geprojecteerd werden. Ik ga er iig niet van uit dat deze lenzen niet goed genoeg zullen zijn voor de K20D. Sterker nog, ik ga er zelfs van uit dat het gros van de genoemde lenzen de niet limited lenzen van Pentax verslaat. Om maar te zwijgen van ander goedkoper glas van andere fabrikanten. Oude lenzen van dubieuzere fabrikanten zouden wel een probleem kunnen vormen. Mischien interesant om zo snel de eerste K20D's op dit forum beschikbaar zijn eens een meet te houden waarop we allerhande oud en nieuw glas uitproberen op 14MP.
                            hoop dat je gelijk hebt maar misschien het volgende eens beschouwen:
                            -dia's hoever ga je van het scherm zitten ?
                            -wat is de resolutie van een oude diafilm, schat 8 a 10mp als het zoveel is.
                            -K20D is APS-C met een cropfactor van 1,5 , en vraagt veel meer van de lens wat resolutie betreft dan een FF camera.

                            Ik ben niet tegen 14mp, integendeel, vind dat de technologische vooruitgang niet mag gehinderd worden omwille van oudere lenzen.Alles eens rustig beschouwen, en afwachten wat de praktische impact uiteindelijk is.

                            Daarbij, andere merken hebben zelfde probleem:
                            -canon met 450d:12mp op 1,6 maakt uiteindelijk niet veel verschil met 14mp op 1,5.
                            -sony komt waarschijnlijk ook met 14mp aandraven (A300)
                            -nikon zal vroeg of laat volgen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: pentax

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              hoop dat je gelijk hebt maar misschien het volgende eens beschouwen:
                              -dia's hoever ga je van het scherm zitten ?
                              -wat is de resolutie van een oude diafilm, schat 8 a 10mp als het zoveel is.
                              -K20D is APS-C met een cropfactor van 1,5 , en vraagt veel meer van de lens wat resolutie betreft dan een FF camera.

                              Ik ben niet tegen 14mp, integendeel, vind dat de technologische vooruitgang niet mag gehinderd worden omwille van oudere lenzen.Alles eens rustig beschouwen, en afwachten wat de praktische impact uiteindelijk is.

                              Daarbij, andere merken hebben zelfde probleem:
                              -canon met 450d:12mp op 1,6 maakt uiteindelijk niet veel verschil met 14mp op 1,5.
                              -sony komt waarschijnlijk ook met 14mp aandraven (A300)
                              -nikon zal vroeg of laat volgen.
                              Beschouwen, afwachten en testen hoeft niet Sommigen zullen niet blij zijn om het woord diffractie weer te horen, maar dit is de realiteit waar je met zo'n straffe pixel densiteiten rekening mee moet houden. Alleen de lichtsterkste objectieven van f1.4-f2.8 die pieken rond f/4 zullen het volledige potentieel van zo'n sensor kunnen benutten, alle anderen zullen gedoemd zijn om zonder uitzondering minder te presteren. En dat is uiteindelijk de tol die APS-C eist: goedkoper te produceren voor de fabrikanten, maar duurder voor de gebruikers die alles uit hun toestel halen

                              MVG,

                              Comment


                              • #30
                                Re: pentax

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                hoop dat je gelijk hebt maar misschien het volgende eens beschouwen:
                                -dia's hoever ga je van het scherm zitten ?
                                -wat is de resolutie van een oude diafilm, schat 8 a 10mp als het zoveel is.
                                -K20D is APS-C met een cropfactor van 1,5 , en vraagt veel meer van de lens wat resolutie betreft dan een FF camera.

                                Dia's waren toch heel gevoelig want soms zaten de mensen vlakbij het scherm, soms werden dia's op een soort melkglas geprojecteerd (waarop je heel veel details zag) en soms werden dia's gebruikt voor drukwerk. De resolutie van ene oude diafilm, als die geoed ontwikkeld was, lag tussen de 16 en 18 MP. Dus dat is behoorlijk veel. Ik vermoed daarom dat de oude lenzen ook nog behoorlijk op de K20D zullen presteren, temeer omdat je door de cropfactor toch alleen het binnenstuk van de lenzen (= het scherpste stuk) gebruikt.

                                Comment

                                Working...
                                X