Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: welke camera

    Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
    Hallo,

    Bedankt voor de vele reacties. Nu weet ik wat een lens van 55mm en 200mm aan zoomcapaciteit heeft.

    De panasonic dmc FZ50 lijkt me wel wat. Ik wil gewoon zeker weten als ik mijn zus een toestel aanbeveel, wanneer ze het dan heeft, het haar het gevoel heeft alsof ze terug met een analoog reflextoestel werkt. De Pentax K100D ziet er ook wel goed uit.
    Ze wil met scherptediepte kunnen spelen en heeft een beetje een degout van al die typisch voorgeïnstalleerde modi van de huidige digitale camera's (ikzelf heb een compactje van canon en geniet van de mogelijkheden die digitaal heeft, maar m'n zus houdt meer van het fotograferen van voor de digitalisering).

    Bedankt voor de vele tips
    Door de kleinere beeldsensor heb je in een compact camera altijd veel meer scherpte-diepte. En dit maakt het lastig om met de scherpte-diepte te spelen omdat je altijd al veel scherpte-diepte hebt. Voor het isoleren van beelden (onderwerp losmaken van de achtergrond) is dit wel lastig en heeft een spiegelreflex een voordeel. Daar tegenover staat natuurlijk dat een bridge camera minder last heeft van stof. Je minder hoeft te sjouwen. De beeldkwaliteit heel accceptabel is naar het geld wat je betaald en je in een keer ver klaar bent.

    Succes,
    Bart

    Comment


    • #32
      Re: welke camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
      Hallo,

      Bedankt voor de vele reacties. Nu weet ik wat een lens van 55mm en 200mm aan zoomcapaciteit heeft.

      De panasonic dmc FZ50 lijkt me wel wat. Ik wil gewoon zeker weten als ik mijn zus een toestel aanbeveel, wanneer ze het dan heeft, het haar het gevoel heeft alsof ze terug met een analoog reflextoestel werkt. De Pentax K100D ziet er ook wel goed uit.
      Ze wil met scherptediepte kunnen spelen en heeft een beetje een degout van al die typisch voorgeïnstalleerde modi van de huidige digitale camera's
      (ikzelf heb een compactje van canon en geniet van de mogelijkheden die digitaal heeft, maar m'n zus houdt meer van het fotograferen van voor de digitalisering).

      Bedankt voor de vele tips
      Als ik dit lees, niet twijfelen, het is best dat ze dadelijk voor een reflex gaat. Ik weet dat dit een beetje boven het budget gaat, maar ze zal er geen spijt van hebben; de pentax K10D + 18-250mm. Later kunnen er dan eventueel andere (en betere) lenzen bijkomen. De K100D zeg ik bewust niet, want als ze er meer en meer mee bezig zal zijn, zal ze het apprecieren dat je alles veel makkelijker kan instellen op het toestel zelf (sommige dingen zijn op de basisreflexen -niet enkel pentax- enkel via het menu verstelbaar en dit is soms zeer frustrerend).
      Indien budget echt niet aanpasbaar is, is dit ook een mogelijkheid; K100D + 18-55 + 50-200.
      Maar alleszins, als ze met de scherptediepte wil spelen, ga dan resoluut voor een reflex.

      Ivm de zoomfactor... vergeet wat je daar over weet. Zoom is een onbepaalde waarde, ze zegt enkel de verhouding tussen de uiterste groothoekstand (zo breed mogelijk gezichtsveld) en de uiterste telestand (dingen dichterbij halen). Maar de zoomfactor zegt niet hoeveel die groothoek (en bijgevolg de telestand) is.
      Om te vergelijken kan je best altijd omrekenen naar de waarde in kleinbeeld. Ik weet het, het maakt het er niet makkelijker op :-)
      Hoeveel tele iemand nodig heeft kan moeilijk door iemand anders bepaald worden natuurlijk... Dit is een vrij persoonlijke voorkeur (en natuurlijk afhankelijk wat je wil vastleggen). Als ze een voorbeeld heeft wat ze minstens nodig heeft, dan kunnen we hierop wel beter raad (proberen te) geven.
      Last edited by Jdude; 27 januari 2008, 17:23.
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #33
        Re: welke camera

        Ik raad haar dus een spiegelreflex aan. Zijn die sets goed?



        Comment


        • #34
          Re: welke camera

          Over beide toestellen zijn wel voor- en nadelen te vertellen. Ik zou gaan voor de pentax (alleen al voor de stabilisatie).

          Maar de belangijkste manier van kiezen is in mijn ogen; laat haar naar de winkel gaan (minstens 2 keer) en laat haar gewoon op het gevoel afgaan! Er is trouwens geen slechte dslr meer. Ze hebben allen hun eigen sterktes en zwaktes. Welke je dan kiest is persoonlijk.
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

          Comment


          • #35
            Re: welke camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
            Maar de belangijkste manier van kiezen is in mijn ogen; laat haar naar de winkel gaan (minstens 2 keer) en laat haar gewoon op het gevoel afgaan!
            Dit is inderdaad een een goede raad, maar het probleem is dat ze dat in Afrika niet kan. Hij zal moeten opgestuurd worden vanaf hier...

            Comment


            • #36
              Re: welke camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
              Dit is inderdaad een een goede raad, maar het probleem is dat ze dat in Afrika niet kan. Hij zal moeten opgestuurd worden vanaf hier...
              Ah, oei, dan is dit moeilijker ja. Dan zal ze moeten vertrouwen op jouw gevoel
              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

              Comment

              Working...
              X