Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zijn iso waardes bij Canon en Nikon wel gelijk????

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Op DPReview is bij cameratests al vaker geconstateerd dat de ISO-waarde van Canon niet helemaal juist is.
    Helemaal juist zal het inderdaad nooit zijn.
    Een lens is meestal ook niet EXACT die focale afstand en een bepaalde sluitertijd is ook bijna nooit volledig exact.

Maar ik hoop toch dat ik mag vertrouwen op onze camera-makers dat ze ons niet gaan bedotten door iso waardes te gaan wijzingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
      Maar ik hoop toch dat ik mag vertrouwen op onze camera-makers dat ze ons niet gaan bedotten door iso waardes te gaan wijzingen
      Bedotten? Als je een 17" monitor denkt te kopen en met een 15" thuiskomt kan ik me daar iets bij voorstellen. Of mijn ISO 100 nu in het echt 75 of 125 is zal me eerlijk gezegd worst wezen. Zelfs al zou ik met een externe lichtmeter meten en daardoor de werkelijke waarde van belang zijn, dan is een correctie toch vrij eenvoudig.

Zoals hier een paar dagen geleden ook al iemand schreef: ook filmrolletjes van bijv. ISO 400 hadden in werkelijkheid afwijkende gevoeligheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
        En als het in het voordeel is

Bovendien, maakt het werkelijk iets uit voor het maken van de foto je merkt er pas iets van bij het vergelijken tussen camera's
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Bij de reviews van dpreview wordt ook de ISO waarde gemeten.

Bij Nikon is ISO 100 altijd ISO 100.
          Bij Canon is ISO 100 nu ook ISO 100.

Maar tot voor de Canon 400D was dit niet het geval.
          De 1DII(n) en de 5D hebben een iets hogere gevoeligheid.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
            Bovendien, maakt het werkelijk iets uit voor het maken van de foto je merkt er pas iets van bij het vergelijken tussen camera's
            Dat vind ik er ook van

Als je iets in moeilijke omstandigheden niet met de Canon 1DIII of met de Nikon D3 kan fotograferen blijft er niet veel anders over dan de handdoek in de ring te gooien denk ik

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
              Ook op het net zie ik plaatjes uit de D3 van het afgelopen wk atletiek op iso 5000 met ook een relatief lage sluitertijd.
              Zal even voorbeeld bijvoegen van zo`n foto.

buiten 5000 iso/2.8 en toch een relatief lage sluitertijd van 1/1600 ste
              Wat wil je met deze foto nu bewijzen? De foto is duidelijk in kunstlicht gemaakt en weten wij veel hoeveel lux er in Osaka hangt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                .... waarom Hubert, kan je dit even toelichten aub....

MOD:even off topic, maar dit wil ik eigenlijk wel weten...

mvg,

Roland
                Zoals Maarten T reeds goed gegokt had. Omwille van het hogere niveau van ijshockey in NL en ook omwille van regelmatige televisie aanwezigheid is er op de Nederlandse ijsbanen gemiddeld 1 tot 1 1/2 stop meer licht.
                In Belgie is Hasselt het beste tijdens de finale van de Beker van Belgie(1/2 tot 1 stop) en Turnhout zowat het slechtste(1 stop). De rest is zowat gemiddeld.
                O ja er is één uitschieter. Herentals tijdens de dag, daar die open lucht is. Ik had daar op een bewolkte voormiddag op ISO 1600 tijden van 1/4000. Ik heb tijd snel terug naar ISO 200 gedraait en had tijd 1/500 wat nog ruim in orde was.

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Zoals Maarten T reeds goed gegokt had. Omwille van het hogere niveau van ijshockey in NL en ook omwille van regelmatige televisie aanwezigheid is er op de Nederlandse ijsbanen gemiddeld 1 tot 1 1/2 stop meer licht.
                  In Belgie is Hasselt het beste tijdens de finale van de Beker van Belgie(1/2 tot 1 stop) en Turnhout zowat het slechtste(1 stop). De rest is zowat gemiddeld.
                  O ja er is één uitschieter. Herentals tijdens de dag, daar die open lucht is. Ik had daar op een bewolkte voormiddag op ISO 1600 tijden van 1/4000. Ik heb tijd snel terug naar ISO 200 gedraait en had tijd 1/500 wat nog ruim in orde was.

Hubert
                  Hubert, bedankt voor deze toelichting.
                  Dit weten we dan weer

Roland

Comment

Ik vind nu niet onmiddellijk de link terug maar ik herinner me dat Canon nogal conservatief is in ISO aanduiding. Als ze 1250 ISO aangeven is het eigenlijk in realiteit 1600 ISO. Nikon was spot-on in de gevoeligheidsaanduiding.

Comment

Leest er hier iemand eigenlijk iets over de technische achtergronden van een probleem of blijft iedereen liever wat in de ruimte zwammen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Leest er hier iemand eigenlijk iets over de technische achtergronden van een probleem of blijft iedereen liever wat in de ruimte zwammen ?
                        Mijn excuses, ik zie juist tussen alle berichten dat de links bij jou er al tussen staan, net als een referentie naar dpreview bij een andere post.
                        Als ik es wat tijd vind lees ik die pdf's eens door.

En nu ga ik ergens anders "zwammen"....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Diplomatie is ook niet direct een van je sterkste punten

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
                            iso 1600, f2.8, 1/500 en -1 ev
                            iso 6400 f4 en 1/500 en 0 ev
                            is hetzelfde hoor

1600 > 6400 = +2
                            f2.8 > f4 = -1
                            -1 ev = -1
                            ________________ +
                            0
                            Kan je dan op die manier het ruisprobleem van Nikon cameras boven de 800 iso omzeilen of uitstellen?
                            In plaats van op iso 1600 te trekken, heb je dezelfde foto met minder ruis als je op Iso 400 trekt met 2 Stopjes eraf? Of lost dit nix op?

Wat is trouwens het verschil tussel ruis op een digicam en korrel op de goeien ouwen film? Behalve dat t toen mooi werd genoemd?
                            http://www.effieweg.tk

Comment

Working...
                            X