Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D300 tips en trucs gevraagd

    In het algemeen vind ik dit zeker geen slecht idee. De D300 is wel een zeer complex ding , en het zou inderdaad nuttig zijn konden we elkaar helpen.
    Op sommige fora heb je zelfs een onderverdeling in bijv Nikon D50, Nikon D200, Canon 400D etc...waar men specifieke technische besprekingen houdt. Dit zou misschien hier ook een goed idee zijn....misschien kan het nog, nu men toch de structuur aan het 'updaten' is (hint , hint )

    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

    Comment


    • #17
      Re: D300 tips en trucs gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Ik vind het idee van een 'tips en trucs'-thread wel goed, maar hang het dan niet op aan 'ik moet vanmiddag naar een sporthal'. Dan komt het op mij meer over als 'Let op allemaal, ik heb ook een D300'.
      Ik ben ook jaloers hoor

      Ben nog aan 't twijfelen

      Comment


      • #18
        Re: D300 tips en trucs gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Ik zou dan weer voor "centrummeting" opteren denk ik
        En wel om volgende reden : als je net scherpstelt op een stukje felbelicht witte shirt of - omgekeerd - een zwart broekje of zoiets, dan gaat je lichtmeter toch in de fout. De kans op fout belichte opnames wordt zo toch wat groter...
        Dat scherpstellen op een broek/shirt doe je toch zelf, maar normaal gesproken zal je toch scherpstellen op een gezicht. Ik kies, op een D200, een scherpstelpunt waar ik het gezicht verwacht(portretstand en dan één van de bovenste), stel scherp en volg dat met de camera en dan klik....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: D300 tips en trucs gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dat scherpstellen op een broek/shirt doe je toch zelf, maar normaal gesproken zal je toch scherpstellen op een gezicht. Ik kies, op een D200, een scherpstelpunt waar ik het gezicht verwacht(portretstand en dan één van de bovenste), stel scherp en volg dat met de camera en dan klik....
          Daar heb je uiteraard volkomen gelijk in. Edoch tijdens de snelle acties van een basketbalwedstrijd denk ik niet dat je tijd zal hebben om daar op te letten. Ik denk - dat is toch mijn ervaring tijdens een voetbalwedstrijd die ik onlangs probeerde vast te leggen - dat je al blij mag zijn als je de actie mooi kan kadreren. Als je daarbij nog moet opletten op welk (helder of donker) vlak je spotmeetpunt valt...
          Maar inderdaad, het kan natuurlijk...
          Let op, ik heb het hier wel over de keuze of je spotmeting of centerweighted licht moet meten...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #20
            Re: D300 tips en trucs gevraagd

            Ik zoom iets verder uit en kader thuis.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: D300 tips en trucs gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik zoom iets verder uit en kader thuis.
              OK ! Ik begrijp je. Maar het lijkt me toch niet echt eenvoudig...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #22
                Re: D300 tips en trucs gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik zou spotmeting gebruiken, dan meet je licht waar je scherpstelt.
                Inderdaad. In een hal zijn er soms spots die de matrixmetering kunnen beinvloeden. Probeer eens een paar testshots voor de wedstrijd beginnt en raadpleeg je histogram.
                Success!

                Comment


                • #23
                  Re: D300 tips en trucs gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                  In het algemeen vind ik dit zeker geen slecht idee. De D300 is wel een zeer complex ding , en het zou inderdaad nuttig zijn konden we elkaar helpen.
                  Op sommige fora heb je zelfs een onderverdeling in bijv Nikon D50, Nikon D200, Canon 400D etc...waar men specifieke technische besprekingen houdt. Dit zou misschien hier ook een goed idee zijn....misschien kan het nog, nu men toch de structuur aan het 'updaten' is (hint , hint )

                  JanMetDePet
                  *** even off-topic ***
                  Een fijne site ivm onderverdeling is www.nikon-fotografie.de of zelfs ook www.dslr-forum.de (maar dan moet je het duits erbij nemen)
                  Daar houden ze het Nikon camp gescheiden van de Canon gebruikers, dus heb je alvast minder 'Nikon tegen Canon oorlogen'. Bij www.nikon-fotografie.de houden ze zelfs ook de verschillende camera's gescheiden wat toch voor het overzicht voordelig is.
                  Beste BD admins, ga daar aub eventjes neuzen voor inspiratie.

                  Comment


                  • #24
                    Re: D300 tips en trucs gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                    *** even off-topic ***
                    Een fijne site ivm onderverdeling is www.nikon-fotografie.de of zelfs ook www.dslr-forum.de (maar dan moet je het duits erbij nemen)
                    Daar houden ze het Nikon camp gescheiden van de Canon gebruikers, dus heb je alvast minder 'Nikon tegen Canon oorlogen'. Bij www.nikon-fotografie.de houden ze zelfs ook de verschillende camera's gescheiden wat toch voor het overzicht voordelig is.
                    Beste BD admins, ga daar aub eventjes neuzen voor inspiratie.


                    Inderdaad, het dslr-forum...dat is het forum waar ik eigenlijk naar verwijs. Heb hier in het verleden ook al wat andere ideeen naar voren gebracht, doch blijkbaar wordt er hier weinig aandacht aan besteed , maar ja ...wie ben ik.

                    JanMetDePet
                    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                    Comment


                    • #25
                      Re: D300 tips en trucs gevraagd

                      Daar houden ze het Nikon camp gescheiden van de Canon gebruikers
                      Waar mensen zich toch allemaal mee bezighouden ! ?
                      Belgiumdigital heeft toch als hoofdoel het resultaat van al "het technisch geweld" te vertonen, te bespreken, en het hoofddoel zouden toch de daaruit voortvloeiende beelden als hoofonderwerp te behandelen.
                      BOF 2007 is daar HET MOOISTE voorbeeld van, een boek om van te genieten. Hopelijk wordt die eens zo dik als de voormalige Gouden Gids van Brussel.

                      Ikzelf ben ook een techniek-freak, en het technische gedeelte is een belangrijke factor in de fotografie (en hoe langer, hoe meer). Er mogen en moeten in zo een forum wel discussies kunnen bestaan over de verschillen van verscheidene en verschillende toestellen, maar daar nu gaan over bekvechten is toch niet meer van deze tijd. Wie weet gaan we na auto-, en PC-tuning, zeer binnenkort extravagante camera-tuning meemaken.

                      Een chef-kok gaat ook niet met zijn "concurenten" wedijveren over het merk mixers, canneleurs, kookfornuizen, maar wel over de ingredienten, de inspiratie, de creativiteit en uiteindelijk over het resultaat.

                      Opsplitsen in verscheidene merken, prijsklasses, wegwerp-, compact-, bridge- en DSLR- toestellen wordt toch een beetje teveel van het goede.


                      De woorden zijn reeds gevallen :
                      'Nikon tegen Canon oorlogen'
                      Is hier echt toch niet nodig, niettegenstaande dat ALLE oorlogen om de meest stupide en onzinnige redenen zijn gevochten, gewonnen en verloren.

                      Als dat hier het geval zou worden dan bel ik Suzanne, en dan ben je weg natuurlijk. Ik blijf als er op een vriendelijke opbouwende manier ideeen, suggesties, technieken, visies, en kritieken worden "besprenkeld" over het binnengekomen werk.

                      Ik denk, en velen met mij dat dit de hoofreden is dat we hier vele uren per week komen kijken, lezen, schrijven en bijleren.

                      Deze doorn in mijn oog, moest mij van het hart, het lag reeds te lang op mijn lever.
                      Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                      Comment


                      • #26
                        Re: D300 tips en trucs gevraagd

                        AUB Mod................maak hier een einde aan.

                        Ik kom graag hier om wat te leren maar dat oeverloos gezeur altijd.

                        Dit is een D300 tips en trucs topic en heb tot nu toe nog geen enkele tip gezien.

                        Open opmerking aan de forumleiding;
                        Als er staat......tips en trucs gevraagd..... en er komt een vraag over het fotograferen in een sporthal. Gooi deze gelijk in het goeie topic want het gezwam is werkelijk in iedere topic terug te vinden.

                        Sorry............maar moet het even kwijt.
                        Nikon spul

                        Comment


                        • #27
                          Re: D300 tips en trucs gevraagd

                          Volgende zaterdag organiseren wij met groepje vrienden een nachtelijke wandeling met fakkels en van die toestanden. Hier hoort ook een tussenstop met een natje en een droogje rond enkele vuurkorven bij. Als het niet regent gaat mijn fototoestel zeer zeker mee.

                          Beschik momenteel enkel over de 18-200 VR als lens. En de sb800 als flitser.

                          Wat doe ik best om enkele sfeerfoto's te nemen zonder te gaan sleuren met een statief ?

                          Comment


                          • #28
                            Re: D300 tips en trucs gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door PurePleasureSeeker Bekijk bericht
                            Volgende zaterdag organiseren wij met groepje vrienden een nachtelijke wandeling met fakkels en van die toestanden. Hier hoort ook een tussenstop met een natje en een droogje rond enkele vuurkorven bij. Als het niet regent gaat mijn fototoestel zeer zeker mee.

                            Beschik momenteel enkel over de 18-200 VR als lens. En de sb800 als flitser.

                            Wat doe ik best om enkele sfeerfoto's te nemen zonder te gaan sleuren met een statief ?
                            Niet te geloven zeg...............

                            Weer een tip voor de D300
                            Nikon spul

                            Comment


                            • #29
                              Re: D300 tips en trucs gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                              Als er staat......tips en trucs gevraagd..... en er komt een vraag over het fotograferen in een sporthal. Gooi deze gelijk in het goeie topic want het gezwam is werkelijk in iedere topic terug te vinden.

                              Sorry............maar moet het even kwijt.
                              Mike, jij bent degene die er langs zit nu
                              Ik ben degene die het topic opstartte.
                              Dat "gezwam" waar jij het over hebt klopt dus niet.
                              Ik stelde deze vraag alleen of er iets anders ingesteld moet worden bij sporthalfotografie met de D300 tov. een andere camera.

                              Dus degene die "zwamt" ben jij
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment


                              • #30
                                Re: D300 tips en trucs gevraagd

                                Ik stelde deze vraag alleen of er iets anders ingesteld moet worden bij sporthalfotografie met de D300 tov. een andere camera.
                                Dan stel je die vraag niet hier.

                                Of je topic titel is niet goed.

                                Het valt mij gewoon op als ik naar een tips en trucs topic ga ik dit niet terug vindt.

                                Niets persoonlijk maar er moet wel een beetje stuctuur in zitten vind ik.
                                Nikon spul

                                Comment

                                Working...
                                X