Vandaag weer een keer met mijn Bronica middenformaatcamera op pad geweest. Het was weer een verademing er mee te werken en om weer even herinnert te worden hoe duidelijk en simpel de instellingen zijn te veranderen op je camera en objectief. Door in een oogopslag je: sluitertijden; de lensopening; de iso-waarde en de afstand af te lezen ben je bewuster bezig waardoor je weinig fouten maakt.
Dit in tegenstelling met al die geautomatiseerde (digitale) camera's waarop je alleen vanaf een vaak onduidelijk LSD-schermpje en met behulp van een combinatie van toetsen je instellingen maakt. Waardoor veel fotografen geneigd zijn voordurend de camera op de P-stand te laten.
Het zou een weldaad zijn als er ook volledige handmatige digitale camera's komen zoals mijn oude analoge Bronica.
Dit in tegenstelling met al die geautomatiseerde (digitale) camera's waarop je alleen vanaf een vaak onduidelijk LSD-schermpje en met behulp van een combinatie van toetsen je instellingen maakt. Waardoor veel fotografen geneigd zijn voordurend de camera op de P-stand te laten.
Het zou een weldaad zijn als er ook volledige handmatige digitale camera's komen zoals mijn oude analoge Bronica.
Comment