Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] M-up testreeksje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [Nikon] M-up testreeksje

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Precies,ik bedoel het hele wegvallen van het spiegelhuis met prisma's,waardoor flink veel plaats vrijkomt om in de camerabody een hoog resolutie LCD scherm te plaatsen,dat dan kan bekeken worden met een vergrotend oculair.Het maken van een foto geschiedt dan met een elektronische zoeker,totaal trillingvrij.Weet wel dat dit nog toekomstmuziek is en niet in de eerstvolgend uitgebrachte DSLR zal zitten.Anderzijds zie je duidelijk pogingen van de producenten die in deze richting evolueren,een hele rits DSLR's heeft nu al live view.Tegelijkertijd merk je,ik op mijn D300 bv.,dat dit overgangscamera's zijn:het belachelijke geklikklak dat gepaard gaat met het gebruik van live view,dat gaan ze zo niet meer maken binnen 5 jaar.

Walter
    Ik vermoed dat dit wel eens de volgende generatie spotgoedkope instapmodellen zou kunnen worden. Bij de duurdere modellen blijft de spiegel een onmisbaar element voor supersnelle AF en de voor mij toch onmisbare optische zoeker

MVG,

Comment

Zelfs als ze thuis zitten blijven ze testen...
      Total geslaagd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Precies,ik bedoel het hele wegvallen van het spiegelhuis met prisma's,waardoor flink veel plaats vrijkomt om in de camerabody een hoog resolutie LCD scherm te plaatsen,dat dan kan bekeken worden met een vergrotend oculair.Het maken van een foto geschiedt dan met een elektronische zoeker,totaal trillingvrij.Weet wel dat dit nog toekomstmuziek is en niet in de eerstvolgend uitgebrachte DSLR zal zitten.Anderzijds zie je duidelijk pogingen van de producenten die in deze richting evolueren,een hele rits DSLR's heeft nu al live view.Tegelijkertijd merk je,ik op mijn D300 bv.,dat dit overgangscamera's zijn:het belachelijke geklikklak dat gepaard gaat met het gebruik van live view,dat gaan ze zo niet meer maken binnen 5 jaar.

Walter
        Dit soort camera's bestaan al, zoekercamera's .
        Maar serieus, probleem is daarbij dat je dezelfde sensor gaat gebruiken als voor de foto zelf, en dan zit je met dat er steeds spanning op zal moeten staan om een afbeelding te maken (= ruis) en een hele andere systematiek voor de autofocus. dit gebeurt nu nl. op het matglas.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Er bestaat nu al een Sony R1 hoor...;

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
          Dit soort camera's bestaan al, zoekercamera's .
          Maar serieus, probleem is daarbij dat je dezelfde sensor gaat gebruiken als voor de foto zelf, en dan zit je met dat er steeds spanning op zal moeten staan om een afbeelding te maken (= ruis) en een hele andere systematiek voor de autofocus. dit gebeurt nu nl. op het matglas.

een camera met een APS C sized sensor,dezelfde als die in de D2X,enkele mm kleiner gemaakt,met dezelfde pixeldensiteit.Als ze die camera zouden uitbrengen met verwisselbare lenzen,dan was het soort camera's dat ik voorsta,en waarmee je niet met BEANBAGS(bij tele,extreme macro enz.) zou moeten werken ,nu al een feit.Denk eigenlijk dat snelle focus het enige is dat nog serieus in de weg staat...

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ik vermoed dat dit wel eens de volgende generatie spotgoedkope instapmodellen zou kunnen worden. Bij de duurdere modellen blijft de spiegel een onmisbaar element voor supersnelle AF en de voor mij toch onmisbare optische zoeker

MVG,
            Inderdaad, het zou kunnen dat we een soort hybride toestelen krijgen(BTW waar zit het verschil dan nog met de bridge toestel, juist een bridge met verwisselbare lenzen).
            Maar de high end camera's zullen toch nog met een optische zoeker blijven omdat daar absoluut geen beeldvertraging is. Bij een electronische zoeker blijft dit probleem bestaan.
            Misschien dat we terug gaan naar de (D)DL camera.
            Een digitale dual lens camera. Gene prisma en spiegel meer maar wel telkens 2 lenzen.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Juist even de proef op de som genomen:

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Inderdaad, het zou kunnen dat we een soort hybride toestelen krijgen(BTW waar zit het verschil dan nog met de bridge toestel, juist een bridge met verwisselbare lenzen).
              Maar de high end camera's zullen toch nog met een optische zoeker blijven omdat daar absoluut geen beeldvertraging is. Bij een electronische zoeker blijft dit probleem bestaan.
              Misschien dat we terug gaan naar de (D)DL camera.
              Een digitale dual lens camera. Gene prisma en spiegel meer maar wel telkens 2 lenzen.

Hubert

mijn D300 LCD bekeken doorheen een loep,op zo'n manier dat het leek of ik door een FF zoeker keek.Dat zag er toch nog niet goed uit,ik denk dat op zijn minst 3MP nodig zijn om te kunnen wedijveren met een optische zoeker.Vanaf 5MP denk ik zul je niet kunnen zien of het optisch of elektronisch is(tenzij aan kleuren of beeldeffecten).
              Maar wat is dan het verschil met een bridge?Een heel groot verschil:veel grotere sensor én verwisselbare lenzen!
              Maar terug even over statieven,ik begin mij er nu pas wat in te verdiepen,mijn oude statief,nog van mijn vader zaliger,zakt gewoon door zijn poten als ik er de Bigma op monteer.Om nu trillingvrij te kunnen werken met een Bigma,in welke orde van grootte moet ik dan denken qua prijs voor een statief?

Walter
              D850

Comment

Bedankt voor de test . Dan ga ik mijn nieuwe draadontspanner
                nog goed kunnen gebruiken. Tot nu toe was het MLU en handmatig
                indrukken met de timer van het toestel.

Comment

Thnx voor de test: een OVERDUIDELIJK argument voor de implementatie van M-up i.c.m. zelfontspanner 5 of 10 sec.

Dit moet toch kunnen via een FW upgrade ?

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    Thnx voor de test: een OVERDUIDELIJK argument voor de implementatie van M-up i.c.m. zelfontspanner 5 of 10 sec.

Dit moet toch kunnen via een FW upgrade ?

Silent M.

Onbegrijpelijk ja,dat dat nog altijd niet kan,dat was al bij de D200 een tekortkoming.

Walter
                    D850

Comment

Ik heb deze mogelijkheden niet op mijn toestel dus vergeef me de loempe vraag.

Wat is het voordeel van een draadontspanner tov een timer als je beide combineert met MUP?

Wat is voorontspanning precies?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Wat is het voordeel van een draadontspanner tov een timer als je beide combineert met MUP?
                        Met de dradontspanner bepaal je zelf de afdruk, met de timer zit je gebonden aan je ingestelde sec 2,5,10,20.
                        Kan handig zijn als je afstelt op een bloem en het insect daald neer kan je afdrukken wanneer je wil, in zo een sytuaties helpt geen (zelf)timer
                        Mvg,
                        SW
                        BD1071BE

Comment

Een mooie illustratie van het nut van statief en M-up. Bedankt!
                          Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Ik heb deze mogelijkheden niet op mijn toestel dus vergeef me de loempe vraag.

Wat is voorontspanning precies?
                            Voorontspanning van 0.4s betekent dat de spiegel 0.4s opklapt alvorens de eigenlijke foto gemaakt wordt. Dit dient om de ergste trillingen van de spiegelklap te elimineren. Deze optie is aanwezig op D80, D100, D200, D300 en alle pro bodies. Ik gebruik deze optie vooral om portretten vanuit de hand te schieten aan 1/20-1/25s.

De timer en M-up zijn apart geïmplementeerd, wat een spijtige zaak is m.i. Zonder draadontspanner wordt de foto sowieso na 30s gemaakt. Eigenlijk moet dit instelbaar zijn bv op 1s, 2s, 5s, 10s, en dan ineens uitsluitend na de tweede druk op de knop om onnodige foto's te vermijden. Een draadontspanner heeft altijd als voordeel dat je zelf geen trillingen aan de camera doorgeeft wanneer je vanaf statief werkt en kan met elke modus gebruikt worden: S, Cl, Ch, timer en M-up.

De timer kan op zich ook wel gebruikt worden, en is dus i.c.m. voorontspanning een mogelijk alternatief voor D80 gebruikers die geen draadontspanner willen kopen. Hoe die draadontspanner op de D70s en D80 werkt is me ook niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat dit hetzelfde is dan de IR anfstandsbediening.

MVG,

Comment

De draadontspanner bij de D70s werkt in twee stappen:
                              halfindrukken -> scherpstellen en/ of lichtmeten
                              doordrukken -> opname maken
                              Met ir is het enkel opname maken.
                              Mvg,
                              SW
                              BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                                De draadontspanner bij de D70s werkt in twee stappen:
                                halfindrukken -> scherpstellen en/ of lichtmeten
                                doordrukken -> opname maken
                                Met ir is het enkel opname maken.
                                Bedankt voor de info

MVG,

Comment

Working...
                                X