Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag: CMOS versus CCD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Als dat de reden is vraag ik me wel af waarom gedurende meer dan 50 jaar het 35mm kleinbeeldsysteem de markt domineerde?
    Als ze destijds voor de 110 cartridges (13mmx17mm) of 126 cartridges (26.5mmx26.5 mm) uitgebriedere system hadden uitgebracht, zouden die welicht ook meer bijval gekend hebben. Alleen, de korrel op film liet het niet toe. Digitaal staan we nu veel verder dan film, zeker de film van toen.

    Ik blijf bij FF omdat ik uit de tijd van kleinbeeld kom...
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

    Comment


    • #17
      Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

      Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
      Dan zit een mens daar wel mooi met al zijn lenzen.
      Met in het achterhoofd dat er OOIT wel eens Nikon DSLR FF zou uitkomen, heb ik 4 jaar geleden "express" NIET voor de DX 17-55mm gekozen maar wel voor de 17-35.
      Toen was er sprake van dat Nikon nooit in de FF-markt zou stappen omwille van te dure sensor.
      Ik prijs mij nu gelukkig dat ik toen een beetje vooruitziend was....
      Last edited by Nickon; 18 januari 2008, 22:41.
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

      Comment


      • #18
        Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

        Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
        En DOF!
        Hangt gewoon van de situatie af. Sommige situatie wens je veel dof bij andere weinig.
        Kan zowel voor als nadeel zijn.

        Comment


        • #19
          Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Dat vind ik er eentje om in te lijsten het raakt kant noch wal .. warm en koud tegelijk blazen zogezegd ..
          Nee toch niet, je toont enkel dat je nog veel te leren hebt.
          Er is een verschil tussen beeldkwaliteit en ruis weet je.
          Dan heb je nog de fysische kwaliteit van de sensor zelf, daarmee bedoel ik stabiliteit enz..

          Kijk eens wat men in dit speelgoedje gebruikt: http://www.hasselblad.nl/
          ga naar H3DII

          Comment


          • #20
            Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Kijk eens wat men in dit speelgoedje gebruikt: http://www.hasselblad.nl/
            ga naar H3DII
            De sensor van zo'n Hasselblad is niet ontworpen om goede resultaten te geven bij hoge iso, zo'n camera zal meestal in de studio gebruikt worden, of op andere locaties waar er voldoende licht is.

            Als je naar de gegevens van de camera kijkt, dan zie je ook dat er een nadeel is aan die CCD, die kan vrij warm worden.
            Daarom zit er in de camera een "CCD cooling sink for lower noise" (een koelplaat dus om de warmte af te voeren om te voorkomen dat er meer ruis op de foto's komt doordat de sensor te warm wordt).

            Het stroomverbruik van een CCD is veel groter dan van een C-MOS, en net daardoor kan zo'n CCD erg warm worden.

            Je moet zo'n camera niet vergelijken met een "kleinbeeld" DSLR, ze hebben beiden hun specifieke toepassingsgebied (met een Hasselblad worden er bijvoorbeeld niet gemakkelijk sportfoto's gemaakt).

            Voor mij maakt het eigenlijk niet uit welk type sensor er in mijn camera zit, als de resultaten maar goed genoeg zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

              Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
              Als ze destijds voor de 110 cartridges (13mmx17mm) of 126 cartridges (26.5mmx26.5 mm) uitgebriedere system hadden uitgebracht, zouden die welicht ook meer bijval gekend hebben. Alleen, de korrel op film liet het niet toe. Digitaal staan we nu veel verder dan film, zeker de film van toen.

              Ik blijf bij FF omdat ik uit de tijd van kleinbeeld kom...
              Iedereen is blijkbaar vergeten dat er al een APS camera bestond die met filmrolletjes werkte. De negatieven waren 25,1 X 16,7 mm (voor een 3:2 foto, je kon er ook panoramafoto's mee maken en dan werden de negatieven breder), en er waren ook heel compacte camera's op de markt. Ik heb zelf ook nog een paar maanden zo'n kleine APS gebruikt, maar de resultaten waren ten opzichte van de EOS 1000F zo slecht dat ik dat ding heel snel doorverkocht heb.
              meer uitleg over dat systeem:


              Een APS sensor in een huidige DSLR geeft véél betere resultaten dan de APS fotorolletjes van toen...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                Crop sensors zullen denk ik altijd wel blijven, aangezien ze voor een hoop mensen gewoon handiger zijn dan full frame. Denk maar aan natuurfotografen die altijd meer mm nodig hebben. 300 mm wordt op een 1.6 cropsensor al 480 mm. Mensen die dus vooral voor tele gaan zitten denk ik helemaal niet te wachten op full frame en dat weten de producenten ook.
                Telefanaten kunnen de foto gewoon croppen op de pc Als je maar genoeg mp's hebt. Ik zie hier het voordeel van een crop sensor niet.
                Ik ben op zoek naar een MB-20.

                Comment


                • #23
                  Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                  Telefanaten kunnen de foto gewoon croppen op de pc Als je maar genoeg mp's hebt. Ik zie hier het voordeel van een crop sensor niet.
                  Het voordeel van een cropsensor is dat de resolutie van de sensor domweg veel hoger is dan het gecropte deel van een fullframe sensor.
                  Ook al heb je de allerbeste lens ter wereld, als de sensor het niet bijhoudt , gaat je plaatje achteruit.

                  Comment


                  • #24
                    Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                    Als ze destijds voor de 110 cartridges (13mmx17mm) of 126 cartridges (26.5mmx26.5 mm) uitgebriedere system hadden uitgebracht, zouden die welicht ook meer bijval gekend hebben. Alleen, de korrel op film liet het niet toe. Digitaal staan we nu veel verder dan film, zeker de film van toen.

                    Ik blijf bij FF omdat ik uit de tijd van kleinbeeld kom...
                    Ooit van ironie gehoord?

                    Comment


                    • #25
                      Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Hangt gewoon van de situatie af. Sommige situatie wens je veel dof bij andere weinig.
                      Kan zowel voor als nadeel zijn.
                      Een FF kan meer DOF geven indien gewenst een APS kan echter niet minder DOF geven. De FF heeft hier dus algemeen gezien een voordeel.

                      Het enige echte voordeel dat een crop camera heeft is zijn kostprijs.
                      De kostprijs om een crop sensor te maken zal altijd veel lager liggen dan die van een FF sensor. Zelfs als ze een yield van 100% zouden halen en dat doen ze zeker niet. En er zal dus altijd een markt voor zijn. Vooral omdat de grote nadelen van een crop camera voor veel mensen niet belangrijk zijn.

                      In de praktijk is het zo dat er ook nog altijd pixeldensiteits verschillen zijn die ook meespelen. Er kunnen op dit moment geen echte vgl tussen FF en APS gemaakt worden. Wel tussen camera's natuurlijk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Een FF kan meer DOF geven indien gewenst een APS kan echter niet minder DOF geven. De FF heeft hier dus algemeen gezien een voordeel.
                        Ik dacht dat de DOF NIET door de sensor werd bepaald maar door de lens, meer specifiek, haar lensopening.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #27
                          Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                          Maar je moet op een andere afstand staan om dezelfde compo/kadrering te hebben met dezelfde lens (en zelfde opening) op een FF en een cropcamera, waardoor een andere DOF?
                          Mijn foto's en fractals
                          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                          Comment


                          • #28
                            Re: beginnersvraag: CMOS versus CCD

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Ik dacht dat de DOF NIET door de sensor werd bepaald maar door de lens, meer specifiek, haar lensopening.

                            Hubert
                            Je hebt eigenlijk geen ongelijk hoor.

                            Maar in de praktijk heeft dit wel het gevolg dat omwille van de verschillende sensorgrote er ong 1 stop verschil is tussen FF en APS sensorgrote.

                            Heb nu geen tijd om er dieper op in tegaan maar moest je willen doe ik dat wel eens.

                            Zoek anders ook eens naar COC op google wat een onderdeel is van de dofberekening van je lens.

                            Comment

                            Working...
                            X