Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

jpeg xr komt er aan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: jpeg xr komt er aan

    ik snap niet waarom je de camera moet upgraden als je in Raw kunt fotograferen. Toen JPEG pas bestond had ik een 386 waarop een eenvoudige Jpeg file veel belasting van de processor vroeg bij het openen. Nu dit bij de snellere computers niet meer merkbaar is, vind ik het niet meer dan nodig, dat hier ook vernieuwing in komt. Maar dit duurt nog wel eventjes voordat dit in een DSLR of compactje ingebouwd is.

    Comment


    • #17
      Re: jpeg xr komt er aan

      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Persoonlijk zie ik jpg xr niet als een vervanging van raw maar van een gebakken beeldformaat ala tif of jpg.
      Het grote voordeel van raw is net dat het nog niet gebakken is (nog geen demosaicing, nog geen kleurruimte, geen gamma curve,...).

      Binnen de context van een camera lig ik er minder wakker van. Het werd vooral tijd dat het aloude jpg formaat eens werd vervangen.

      Voor fotografen die rechtstreeks in jpg fotograferen, zie ik wel een voordeel. Maar dat wordt dan weer een nieuwe camera vrees ik. De kassa moet blijven rinkelen he.
      Het bestand gaat idd zo goed als dezelfde datastructuur gebruiken als TIFF en zal ook dezelfde limiet van 4Gb hebben om op te slaan. Dit formaat is enkel en alleen leuk voor Microsoft (licentiehouder, wel open source als ik me niet vergis) en zal dan ook in eerste instantie echt bruikbaar zijn met programma's van eigen huis zelf. JPEG XR is ondermeer bekend als HD photo en de codec zou in Windows Vista al aanwezig zijn.
      Naar mijn mening zal het ook niet zo snel het RAW bestandformaat vervangen, het moet in eerste instantie ook nog zijn degelijkheid bewijzen, alsook gebruiksvriendelijkheid.
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

      Comment


      • #18
        Re: jpeg xr komt er aan

        Ik had ook hoge verwachtingen toen JPEG2000 nieuws was, maar er is nooit wat van gekomen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn natuurlijk. Voor het gebruik van JPEG2000 moesten rechten betaald worden als ik mij niet vergis.

        Hoe het nu zal uitdraaien met XP weet ik ook niet. Als er een Microsoft achter zit en als het vrij te gebruiken is kan er misschien wel wat van komen, maar anders... de originele JPG werkt nog altijd even goed!
        ...but I could be wrong...

        Comment


        • #19
          Re: jpeg xr komt er aan

          Wat is het verhaal hier nr transparantie?
          jpg heeft geen mogelijkheden, gif triestige mogelijkheden, png goede mogelijkheden maar triestige ondersteuning.

          Comment


          • #20
            Re: jpeg xr komt er aan

            Oorspronkelijk geplaatst door marcv Bekijk bericht
            Ik had ook hoge verwachtingen toen JPEG2000 nieuws was, maar er is nooit wat van gekomen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn natuurlijk. Voor het gebruik van JPEG2000 moesten rechten betaald worden als ik mij niet vergis.

            Hoe het nu zal uitdraaien met XP weet ik ook niet. Als er een Microsoft achter zit en als het vrij te gebruiken is kan er misschien wel wat van komen, maar anders... de originele JPG werkt nog altijd even goed!
            Hier misschien een antwoord op je vraag : http://sync.nl/microsofts-hd-photo-wordt-jpeg-xr/

            Tjerri

            Comment

            Working...
            X