Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ja de Ricoh caplio GX 100 kost een paar centen maar dan heb je 24mm en met losse opzet lens 19mm
DPReview:
To sum up, the GX100 isn't quite as good a camera as it thinks it is, because great features and handling cannot make up for a noisy sensor and questionable processing. It is also certainly not a camera I'd recommend for everyone - unless you want the 24mm equiv. lens and manual controls there are plenty of better options at not much more than half the price. But for the SLR user wanting a 'carry anywhere' pocket camera for mainly scenic work it has much to offer, and - despite our misgivings about some aspects of its performance - it is a camera we enjoyed using very much.
Wat noem je breedhoek en wat compact ?
Op mijn Canon powershot S5 kan ik ook nog een breedhoeklens plaatsen.
Maar dan past hij zeker niet meer in mijn binnenzak
Voor mij is een compact eigenlijk een toestel die goed werkt zonder dat je manueel veel moet instellen. De grootte van het toestel doet er maar weinig toe.
Nee, zelfs 19mm is geen groothoek voor een compact.
en toch altijd enen die da de wijsneus wil uithangen
zoals altijd bij het benoemen van het aantal mm's van een compactcamera, wordt dit aantal mm's uitgedrukt in hun 35mm equivalent (en niet het werkelijke aantal mm's, wat je wel op de lens zelf kan terugvinden)
en toch altijd enen die da de wijsneus wil uithangen
zoals altijd bij het benoemen van het aantal mm's van een compactcamera, wordt dit aantal mm's uitgedrukt in hun 35mm equivalent (en niet het werkelijke aantal mm's, wat je wel op de lens zelf kan terugvinden)
kort gezegd, betekent dit dat de lens van een compactcamera qua aantal mm's niet te vergelijken is met de lens van een SLR qua brandpuntsafstanden. Het aantal mm dat op de lens staat van een SLR is de werkelijke brandpuntsafstand van die lens. Maar het effect van die brandpuntsafstanden is verschillend op toestellen met andere grootte van sensoren. Hoe kleiner de sensor in vergelijking met de sensor van een FF DSLR, hoe meer tele deze lens je zal geven.
een lens van 24mm zal op een kleinere sensor een equivalent beeld geven van bvb een 36mm lens op een FF DSLR (in dit geval heb ik de nikon DX sensor als voorbeeld gebruikt, rekent gemakkelijk met zijn 1.5x crop factor)
en omdat de sensor van een compactcameraatje zo klein is, moet er dus ook een lens met zeer korte brandpuntsafstanden opstaan om uiteindelijk toch nog aan een goeie breedhoek te geraken.
zo zie je dat op de canon ixus 860 IS een lens van 4.6mm-17.3mm zit. Met deze getallen weet je meestal niet veel, en daarom wordt meestal het 35mm equivalent aangegeven. (bij de 860IS is dat equivalent 28mm-105mm)
ik heb het zo eenvoudig mogelijk proberen houden met toch nog wat technische uitleg, maar als je iets niet snapt in mijn uitleg, zeg het gerust, er zullen wel genoeg mensen hier op het forum zijn die het beter kunnen zeggen
Dus die 19mm is echt wel op kleinbeeld en dus wel degelijk erg groothoek
inderdaad, die 19mm is te vergelijken met één van de vele ultra wide angle lenzen zoals de tokina 12-24mm op 12mm (in combinatie met canon 1.6x crop toestel)
inderdaad, die 19mm is te vergelijken met één van de vele ultra wide angle lenzen zoals de tokina 12-24mm op 12mm (in combinatie met canon 1.6x crop toestel)
Comment