Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ18 of Nikon D40x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Panasonic FZ18 of Nikon D40x

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Wat stel jij dan voor?
    Voor vogelfotografie is 400mm echt wel een minimum.

Comment

Jij raadt minimaal 400 mm aan. In kleinbeeldformaat of niet? Een 18-250 is ongeveer een 27-375 in kleinbeeld. Dus? 25 mm in het verschil is verwaarloosbaar.
      Indien 600 mm in kleinbeeldformaat (400 x 1,5) bedoeld is, antwoord dan ook eens op mijn tweede vraag.

Comment

Jij raadt minimaal 400 mm aan. In kleinbeeldformaat of niet? Een 18-250 is ongeveer een 27-375 in kleinbeeld. Dus? 25 mm in het verschil is verwaarloosbaar.
        Indien 600 mm in kleinbeeldformaat (400 x 1,5) bedoeld is, antwoord dan ook eens op mijn tweede vraag.
        nabi,
        Ik bedoelde wel degelijk 600mm in kleinbeeldformaat.
        Dat dergelijk objectief heel veel geld kost, zal wel geweten zijn door iedere BD-fotograaf en het is aan iedereen om voor zichzelf uit te maken of hij/zij deze investering kan/wil doen om fatsoenlijk aan vogelfotografie te kunnen doen.

Comment

Ik begrijp wat je bedoelt maar mag ik even nuanceren?
          "Iedere BD-fotograaf" vind ik wat overroepen. Niet iedereen hier heeft 30 jaar ervaring. Niet iedere fotograaf hier heeft de kennis. (ik zeker niet )
          Juist daarom vindt je hier vragen die beginnen met "welk toestel..."
          En niet iedere fotograaf heeft de financiële middelen of wil ze vrijmaken. Misschien is daarom ook wel interessant dat we wat goedkopere en simpeler materiaal aanvoeren als een alternatief voor professionele apparatuur, vind je ook niet?

Om af te sluiten en te laten zien wat met 'simpele' middelen mogelijk is :
          Enkele vogelfoto's met een FZ18
          Enkele vogelfoto's met een FZ30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
            Vandaag (eindelijk binnen) m'n FZ18 gekocht. Is m'n eerste digitaal toestel en met al die toeters en bellen toch eventjes gewoon worden.
            Licht goed in de hand en ik moet zeggen dat hij mooie foto's maakt. Moet uiteraard nog veel leren.
            Blue band, we hebben vanalles geprobeerd en alleen bij tegenlicht zou het kunnen, anders alles perfect.
            Eerste indruk, een aanrader. Kost niet teveel (€450 met 1GB gehuegen), heeft veel functies en goede kwaliteit.
            Ge hebt daar heel goed aan gedaan om te starten met zulk type camera. Ik ben zelf begonnen met een FZ20, ik heb veel geprobeerd en geknoeid, maar ik heb ook pareltjes van foto's, waaronder van vogels. Het uitgangspunt van vogelfotografie is geduld, veel geduld, hoe duur je camera ook mag wezen. Spijtig dat de door mij gemaakte foto's op m'n andere computer staan, anders had ik ze hier wel even gepost.

Zet je rustig in je tuinhuis op een stoel, leg wat brood of iets anders op een mooi plaatsje in de zon en je zal mooie foto's kunnen maken.

Wil je dat in de vrije natuur doen, dan zul je echt wel een lange zoom moeten hebben maar vanaf 400 maak je geen top-foto's met de panasonic, ik heb het geprobeerd mét hulp van de stabilisator.

De beste openbare plaatsen om vogels "in het wild" te trekken is op terrassen, markten enz.

Veel succes Proficiat met de aankoop.
            Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

Comment

Ik denk dat je inderdaad hele mooie vogelfoto's kan maken met de compacts, maarrrrr... dan moeten ze wel stil blijven zitten. Op dit moment experimenteer ik met een analoge EOS met 500 mm, als dit leuke resultaten geeft koop ik een digitale waar deze lens gewoon oppast. Ik zal wat plaatjes moeten scannen om wat op dit forum te zetten.
              Janus: Ik kijk wel op van de opmerking dat 10x zoom nog niet alles zegt over de maximale vergroting! Wij konden al slecht begrijpen waar die 10x betrekking op had, bedankt dus voor de tip! Waar heb je de gegevens over de focuslengte vandaan?

Comment

Wat betreft het "Blue Band" probleem. Mijn camera, gekocht bij RedCoon in december vorig jaar, had dit probleem. Ik heb hem laten herstellen. Er was mij verteld door een medewerker van Redcoon dat de herstelling 4 tot 8 weken kon duren. Echter na een dikke twee weken was het toestel terug en werkt prima. Uiteraard alles onder garantie, ook de verzendkosten.
                Dus een pluim voor de service dienst van RedCoon !

PS: Gisteren heb ik de FZ18 bij Fnac gezien voor 449,00€. Ik heb hem voor 349,00€ gekocht!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pannyrules Bekijk bericht
                  Gisteren heb ik de FZ18 bij Fnac gezien voor 449,00€. Ik heb hem voor 349,00€ gekocht!
                  Bij Digital Street staat hij momenteel aan de heel scherpe prijs van 307 euro !

Comment

Digital street = buitenlands (vaak Engels) model, vandaar de (lage) prijs
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Wat stel jij dan voor? En wakosda?
                      250 EUR voor 803,6mm, voor goede (daarom niet uitstekende) kwaliteit, en zelfs 3214,4mm, mits inboeten aan kwaliteit
                      350 EUR voor 1767,92mm en zelfs 7071,68 mm En dat zonder met een vrachtwagen te moeten rondrijden.

FZ18 gekocht voor 250 EUR, kosten levering inclusief (refurbished); maximaal gewone optische zoom 504mm, extra optische zoom op 3mp tot 803,6mm en met 4x digitale zoom 3214,4mm.

Raynox 2,2x gekocht voor 100 EUR, kosten levering inclusief (occasie).

Ik heb het grote bereik nog niet uitgetest (zelfs de raynox 2,2 niet uitgeprobeerd, heb hem pas), maar de foto's op 504mm-803mm vallen mij zeer goed mee en ook de commentaren op de FZ18 zijn meestal toch wel goed. En ook de raynox krijgt meestal goede commentaren. Het digitaal inzoomen is natuurlijk de dood voor foto's, maar ik ben toch eens benieuwd wat ik met statief, FZ18 en Raynox gedaan krijg op pakweg 1700mm voor 3mp. Iemand die al zulke foto's kan tonen?

Comment

Dat is wel geen antwoord op mijn vraag van toen.
                        Die vraag was eigenlijk bedoeld naar DSLR lenzen toe. Ik vroeg niet naar de prijs van een FZ18.
                        Dus gelet op de originele vraag van Hugie (vliegende vogels fotograferen met een grote zoom) wil ik gerust jouw foto van die vliegende vogel, geschoten op 803,6 mm beoordelen. Dan kennen we het antwoord op mijn vraag. Of niet natuurlijk.

Comment

Working...
                        X