Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede instap reflex??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een goede instap reflex??

    Oorspronkelijk geplaatst door Peusy Bekijk bericht
    Heel vriendelijk.. maar toch twijfel ik ng tussen de D40 en de D40X

    maar maakt t aantal megapixels uit voor de kwaliteit vn de fotos? daarmee bedoel ik, zie je duidelijk het verschil tussen een foto getrokken met een toestel vn 6mp en een foto getrokke met een toestel vn 10mp??

    Want eerlijk gezegd wilde ik voor de D40X gaan, ma natuurlijk is de D40 goedkoper...
    Peusy,

    Thom denkt er zo over dwz hij denkt met de D40x z'n D80 niet zo veel meer te gebruiken:



    The D40x retains all the things that are likeable about the D40 and gives you a 10mp sensor that produces images that are arguably slightly better than the D80 can produce (at least for JPEG files). You pay for that extra resolution two ways: extra dollars up front and reduced flash flexibility due to the all-mechanical shutter. I don't expect to use my D80 much any more with the D40x being smaller and lighter. But someone with older AF lenses or who needs one of the D80's additional features might choose differently.


    Karel

    Comment


    • #17
      Re: Een goede instap reflex??

      Of je 6MP of 10MP wil hangt in belangrijke mate af van de grootte waarop je afbeeldingen wil afdrukken. Als je voornamelijk fotokes op normaal formaat (10cm) laat afdrukken voor in je album en occasioneel een A4'ke, volstaat 6MP.
      Wil je grotere afdrukken, of meer "marge" om je afbeelding te croppen, dan kies je best de 10MP.
      In elk geval zou ik niet weigerachtig staan t.o.v. een occasie. Dan heb je meer centen over om spoedig een goede all-round lens te kopen.
      Als je hobby dan serieus genoeg is, kan je de body upgraden en de lens behouden.

      Comment


      • #18
        Re: Een goede instap reflex??

        Oorspronkelijk geplaatst door durmebar Bekijk bericht
        Of je 6MP of 10MP wil hangt in belangrijke mate af van de grootte waarop je afbeeldingen wil afdrukken. Als je voornamelijk fotokes op normaal formaat (10cm) laat afdrukken voor in je album en occasioneel een A4'ke, volstaat 6MP.
        Wil je grotere afdrukken, of meer "marge" om je afbeelding te croppen, dan kies je best de 10MP.
        In elk geval zou ik niet weigerachtig staan t.o.v. een occasie. Dan heb je meer centen over om spoedig een goede all-round lens te kopen.
        Als je hobby dan serieus genoeg is, kan je de body upgraden en de lens behouden.
        10mp geeft als het goed is meer detail dan 6mp. En de D40x geeft meer detail dan de D40, velen vragen zich af waarom de D40 uberhaupt gelanceerd is, maar het moet uit commerciele gronden zijn.

        Karel

        Comment


        • #19
          Re: Een goede instap reflex??

          Dus toch best voor de D40X gaan dan?? en me dan even bezig houden met de kitlens 18-55 om later eentje met groter zoombereik tekopen?

          greetz


          http://www.cameranu.nl/artikel/6269/...5II_Zwart.html
          Ik vind dit toch wel een aardig prijsje, niet??

          Comment


          • #20
            Re: Een goede instap reflex??

            Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
            10mp geeft als het goed is meer detail dan 6mp. En de D40x geeft meer detail dan de D40, velen vragen zich af waarom de D40 uberhaupt gelanceerd is, maar het moet uit commerciele gronden zijn.

            Karel
            Alles wordt uitgebracht met commerciële bedoelingen

            6MP is voor veel toepassingen al meer dan resolutie zat Met goede objectieven kan je met gemak 20X30cm retescherpe afdrukken maken.

            Nog een link die heel verhelderend werkt

            MVG,

            Comment


            • #21
              Re: Een goede instap reflex??

              Oorspronkelijk geplaatst door Peusy Bekijk bericht
              Dus toch best voor de D40X gaan dan?? en me dan even bezig houden met de kitlens 18-55 om later eentje met groter zoombereik tekopen?

              greetz

              als de prijs voor jou in orde is (het is iets goedkoper dan waar ik m'n cams koop): ZEKER!

              Daar kan je wel "even" plezier van hebben en vooral veel mee leren.
              Natuurlijk kan het zijn dat je op een gegeven moment behoefte hebt aan méér zoom maar Rome en Parijs zijn niet op één dag gebouwd, nietwaar?

              Karel

              Comment


              • #22
                Re: Een goede instap reflex??

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Alles wordt uitgebracht met commerciële bedoelingen

                6MP is voor veel toepassingen al meer dan resolutie zat Met goede objectieven kan je met gemak 20X30cm retescherpe afdrukken maken.

                Nog een link die heel verhelderend werkt

                MVG,
                Frank,

                ik heb hier nog een 3e DSLR (D70) die best aardige fotos maakt. En ik gebruik 'm ook nog wel.

                Maar niet te vergelijken met D80 en al helemaal niet met m'n D300.

                Als ik zo eigenwijs mag zijn !!

                Bedankt,

                Karel

                Comment


                • #23
                  Re: Een goede instap reflex??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  als de prijs voor jou in orde is (het is iets goedkoper dan waar ik m'n cams koop): ZEKER!

                  Daar kan je wel "even" plezier van hebben en vooral veel mee leren.
                  Natuurlijk kan het zijn dat je op een gegeven moment behoefte hebt aan méér zoom maar Rome en Parijs zijn niet op één dag gebouwd, nietwaar?

                  Karel
                  Voor mij is die prijs ok, ligt ng binnen men budget (buiten de lenze gerekend dan )

                  Maar het is waar wat je zegt.. het zal toch beginnen met experimentere en het toestel verkennen.. en tegen dat de tijd rijp is komt er een 55-200 bij.. of zou ik ng groter gaan??

                  greetz

                  Comment


                  • #24
                    Re: Een goede instap reflex??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peusy Bekijk bericht
                    Voor mij is die prijs ok, ligt ng binnen men budget (buiten de lenze gerekend dan )

                    Maar het is waar wat je zegt.. het zal toch beginnen met experimentere en het toestel verkennen.. en tegen dat de tijd rijp is komt er een 55-200 bij.. of zou ik ng groter gaan??

                    greetz
                    Dat hangt van jou af, ik gebruik heel vaak de 18-200VR, ik heb wel 'langer' maar die gebruik ik eigenlijk alleen als ik mezen achterin m'n tuin fotografeer als die een nest hebben. Dan heb je ook een statief nodig.
                    Ik gebruik het meest: 12-24 Tokina, 18-200vr Nikkor en 50 1.4 Nikkor,

                    Karel

                    Comment


                    • #25
                      Re: Een goede instap reflex??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                      Frank,

                      ik heb hier nog een 3e DSLR (D70) die best aardige fotos maakt. En ik gebruik 'm ook nog wel.

                      Maar niet te vergelijken met D80 en al helemaal niet met m'n D300.

                      Als ik zo eigenwijs mag zijn !!

                      Bedankt,

                      Karel
                      Tuurlijk mag dat. Ik heb nu een D40 en D2X en een D300 op komst, en natuurlijk veegt de D2X de vloer met de D40 als het gaat om ultra precieze foto's met hoge resolutie, maar voor veel toepassingen is het gewoon niet nodig. De foto's die echter uit de D40 komen (mits toepassen van eigen beeldparameters zoals contrast en levendigheid) vind ik wel veel aangenamer dan wat vroeger uit mijn D70 rolde. Ik zou wel dringend eens wat RAW's van 2 jaar geleden met de D70 moeten vergelijken met die van de D40 nu.

                      MVG,

                      Comment


                      • #26
                        Re: Een goede instap reflex??

                        Dat zal dan wel allemaal mettertijd duidelijk worden...
                        een mens blijft toch experimentere

                        Comment


                        • #27
                          Re: Een goede instap reflex??

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Tuurlijk mag dat. Ik heb nu een D40 en D2X en een D300 op komst, en natuurlijk veegt de D2X de vloer met de D40 als het gaat om ultra precieze foto's met hoge resolutie, maar voor veel toepassingen is het gewoon niet nodig. De foto's die echter uit de D40 komen (mits toepassen van eigen beeldparameters zoals contrast en levendigheid) vind ik wel veel aangenamer dan wat vroeger uit mijn D70 rolde. Ik zou wel dringend eens wat RAW's van 2 jaar geleden met de D70 moeten vergelijken met die van de D40 nu.

                          MVG,
                          En de D70 is nog maar 3 1/2 jaar oud......

                          Ja, vergelijk de RAW's eens en dan speculeer ik een beetje dat het verschil alleen in de in-camera processing dwz JPEGs zit.

                          Maar mischien vergis ik me en is de metering van de D40 "veel" beter (en die van de D40X dus ook), dat komt echter niet door de 6Mp.

                          Karel

                          Comment


                          • #28
                            Re: Een goede instap reflex??

                            Al eens gedacht aan een Sony Alpha 100?
                            Voor iemand die op zoek is naar zijn eerste reflex , en het niet dadelijk uitmaakt welk merk of via lenzen niet al aan een merk gebonden is dit echt top prijs/kwaliteit.
                            Heb die vandaag voor 599 euro zien staan bij Bartok in Hasselt.
                            Dus ergens anders waarschijnlijk nog goedkoper
                            Je krijgt er een 18-70 lens bij die dus nog wat extra bereik meer heeft dan de 18-55 bij de D40 reeks.
                            En dan spreek ik nog niet over de ingebouwde beeldstabilisatie , de stofverwijderfunctie en de heerlijk werkende DRO functie.
                            Als je hem vergelijkt met de D40/D40X en de 400D van Canon ligt hij zelf ook veel beter in de hand , vooral de D40/x is echt wel klein voor een mannenhand.
                            En als ik persoonlijk uit eigen ondervinding nog een pluspunt er bij mag zetten : de menustructuur van Sony vind ik zeer overzichtelijk.

                            Mijn gedacht

                            Comment


                            • #29
                              Re: Een goede instap reflex??

                              Deze kan me natuurlijk ook bekoren... even duur en een groter bereik met de standard lens..
                              Knoemde nikon omdat ik int verleden een nikon heb gehad (compact) en altijd tevreden over deze was... en ik had me ook laten vertellen da nikon de beste lenze had.. geen idee of dat waar is..

                              greetz

                              Comment


                              • #30
                                Re: Een goede instap reflex??

                                Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                                En de D70 is nog maar 3 1/2 jaar oud......

                                Ja, vergelijk de RAW's eens en dan speculeer ik een beetje dat het verschil alleen in de in-camera processing dwz JPEGs zit.

                                Maar mischien vergis ik me en is de metering van de D40 "veel" beter (en die van de D40X dus ook), dat komt echter niet door de 6Mp.

                                Karel
                                3.5jaar is een eeuwigheid in digitale fotografie

                                Ik ben eens gaan terugkijken in mijn RAW bestanden, en de kleuren van de D40 zijn zeker prettiger en levendiger zonder overdreven over te komen. De automatische WB is ook een stuk aangenamer. Ik zie toch bij veel van mijn D70 foto's een lichte overheersing van groen en een neiging tot onderbelichting. De D40 daarentegen is iets te enthousiast en moet ik zelf ca. -0.7eV terugschroeven omdat ie makkelijk overbelicht. Dan nog valt het mee omdat uitgebrande delen redelijk goed terug te halen zijn in NX.

                                MVG,

                                Comment

                                Working...
                                X