Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: raad gevraagd

Het enige wat je met een SLR niet gaat kunnen is filmpjes maken, dus mocht dat interessant zijn..
    De meeste dames hebben wel een soort van handtas mee, misschien doe je haar een plezier met iets wat daarin past.
    Ik rij zelf niet paard, maar mocht ik dat wel doen zou ik eerder geneigd zijn mijn compact ( d-lux3 ) mee te nemen dan mijn SLR ( k10d ), die laatste weegt meer dan een kilo en wordt misschien niet zo graag door elkaar gerammeld, de eerste verdwijnt in de binnenzak... handig.
    Worden alle foto's op A3 afgedrukt of gewoon bekeken op scherm met sporadisch een 10x15 afdrukje?
    St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

Comment

Beste Netels,

Ik denk niet dat ze die gaat afdrukken op A3.
      Als we in de winkel zijn zullen we ook eens kijken naar zo'n Leica D-LUX 3.
      Ziet er mij ook interessant uit.
      Nogmaals ik ken totaal niets van fototoestellen.

Comment

Zeker ook eens kijken naar een Pentax K100D super (440,- € met kitlens bij konijnenberg).
        Volgens velen is de kitlens van Pentax stukken beter dan de kitlenzen van Canon of Nikon...
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ben net terug van konijnenberg, heb een cadeaubon genomen.

Comment

Goede keus, kan ze zelf kiezen tussen een camera met 3 sensors of met minstens 9 op de auto focus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seven Bekijk bericht
              Ben net terug van konijnenberg, heb een cadeaubon genomen.

Alhoewel je daar geen foto's mee kunt nemen lijkt mij dit toch verstandig.
              Neem alle tijd met het zoeken naar een camera.

Het belangrijkste is dat je weet dat je een heel systeem koopt, of dit nu Canon, Olympus, Pentax, Sony of Nikon is. Daar moet je naar kijken en niet naar alleen de camera.
              mvgr
              antoine200

Comment

Als je echt paarden en paardesport wil fotograferen : blijf dan weg van alle compact en bridge toestellen. Dit gaat gewoon niet. Hoe goed bedoeld de raad ook wel zal zijn van de mensen die je dit aanraden, zij hebben allicht geen ervaring in het fotograferen van paarden in actie en nog minder in binnepistes.
                Twee problemen waar je mee geconfronteerd wordt en voor geen van beide hebben compacts een antwoord : snelheid en licht.
                Een binnenpiste is sowieso armtierig verlicht, als je daar een snelle actie wil vastleggen zit je gauw aan ISO 1600, je sluitersnelheid moet minimaal 1/200"
                bedragen en het diafragma mag niet compleet open staan wil je én paard én ruiter nog scherp hebben. Dit is wat een compact gewoon niet kan.
                In de stallen is de toestand zo mogelijk nog slechter, daar kom ik alleen met een 50mm 1.8 nog redelijk uit de voeten. Snelheid speelt daar uiteraard geen rol, maar het licht in de stallen is om het zacht te zeggen armtierig.
                Voor de actie zelf : buiten én binnen doet een 70-200 2.8 uitstekend werk, een 24-70 2.8 eveneens, maar dan moet je kortbij kunnen komen.
                Een D40 zou ik ook niet aanraden alleen omwille van het gemis van autofocus
                op de 50 1.8, en dat is nou net een lensje dat in lichtzwakke omstandigheden kan werken.
                Tenzij je echt ervaren bent en bv. een sprong dermate kunt inschatten dat je gepast kan afdrukken (ben er zo nog niet teveel tegenkomen) is het ook zeer interessant een camera bij de hand te hebben die een paar beelden na mekaar kan schieten. Trouwens : dit geldt eveneens voor dressuur : kwestie van de gangen juist te hebben. En zelfs voor gewone geposeerde foto's : meestal schiet ik in highspeed 4-5 foto's na mekaar met de 70-200 en pik ik er dan die uit waarop het paard perfect vierkant staat.
                misschien komt dit alles wat verwarrend over, maar zoek maar eens wat rond op de gebruikte termen en bespreek dit eens met een ruiter, je zal wel snel licht in de duisternis zien. Succes !
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                  Zeker ook eens kijken naar een Pentax K100D super (440,- € met kitlens bij konijnenberg).
                  Volgens velen is de kitlens van Pentax stukken beter dan de kitlenzen van Canon of Nikon...
                  Van horen zeggen hoor je veel verkeerde dingen De AFS 18-55 f/3.5-5.6 II DX die met de D40 geleverd wordt , is tussen 18mm en 24mm scherper dan veel gerenommeerde klassiekers. Tussen 35mm-55mm is ze nog zeer goed

MVG,

Comment

Het zal er hoofdzakelijk van afhangen hoeveel balast je vriendin wil meezeulen als ze gaat paardrijden, en dat je vervolgens het toestel met de beste gewicht/volume/kwaliteit verhouding kiest...
                    En ook belangrijk: gaat ze paardrijden EN af en toe eens afstappen om te fotograferen of paardrijden OF fotograferen?
                    Ervaring heb ik er niet mee, maar bij paarden denk ik aan stof, modder, haar, vocht,... niet bepaald dingen die een fototoestel graag heeft ( zacht uitgedrukt ) tenzij er enkel voor het fotograferen gekozen wordt: dan is een SLR met lichtsterke tele ideaal uiteraard, maar dan wel voor een prijs die hier nog niet vernoemd is
                    Als er vooral buiten tussen twee ritten door eens een kiekje genomen wordt ( wat ik vermoed dat het zal zijn ), had je dan al eens aan een (spat)waterdicht toestel gedacht? Zo neem ik zelf op vakantie ook altijd een film-fototoestelletje mee dat tot 5m onder water kan, niet dat je daar veel paarden tegenkomt maar over de bovengenoemde vijanden van fototoestellen hoef je je geen zorgen te maken.

Aah, the difficulty of choise
                    St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

Comment

Working...
                    X