Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
live-view 40D, linkje
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: live-view 40D, linkje
Is in bepaalde gevallen zeer handig (macro, studio ..) maar dan zou je zoals in de betere uitvoeringen de mogelijkheid tot AF en draaibaar LCD scherm moeten hebben. HDMI connectie zou ook het gebruik kunnen optimaliseren.
Weet niet of de bijdrage echt groot is toz van preview systemen.
-
Re: live-view 40D, linkje
Blijkt uit de review dat de recensent de ballen verstaat van het verschil tussen 12 en 14 bits A/D conversie en weeral zit te emmeren over 12 en 14 bit kleurdiepte .. erbarmelijk toch ?
vreemd genoeg heeft hij bij de inleiding wel de klok horen luiden maar gaat hij gelijk uit de bocht .. "...en 14 bits helderheidinformatie per kleurkanaal..."
Comment
-
Re: live-view 40D, linkje
Hmm, ik dacht anders dat ik het aardig begrepen had.
Maar ik hoor graag van je wat ik verkeerd doe en hoe het dan volgens jou wel zit, Regulus.Photofacts; weblog over fotografie..
Comment
-
Re: live-view 40D, linkje
12 bit A/D conversie = analoog dynamisch bereik van de sensor geconverteerd via 2^12 = 4096 digitale stappen/trappen
14 bit A/D conversie = analoog dynamisch bereik van de sensor geconverteerd via 2^14 = 16384 digitale stappen/trappen ..
Wat de invloed daarvan is op de digitale "resolutie" van de weergave van het dynamische bereik van de camera moogt ge zelf uitvlooien ..
BTW de initiele kleurdiepte (meestal 48 bit, 3x16 in RAW?) verandert geen bit .. for AFAIK
Correct me if I'm wrong
Comment
-
Re: live-view 40D, linkje
Het is me nog niet duidelijk wat ik dan volgens jou fout begrepen heb.
Laten we even duidelijk vaststellen dat de A/D conversie op zich niks met het dynamisch bereik van de camera te maken heeft. Deze wordt dus ook niet groter of kleiner door meer of minder bits. Zie ook deze post op tweakers. Ik begrijp dat dit ook niet is wat jij beweerd, maar ik wil het voor de duidelijkheid vaststellen.
Het dynamisch bereik van een camera (verder irrelevant in deze discussie) wordt door de Analoog/Digitaal conversie omgezet in een x aantal stappen. Deze stappen worden opgeslagen als helderheden. Bij een 8 bits conversie (jpeg) zijn er dus 256 helderheden, bij 12 bits zijn er inderdaad 4096 helderheden en bij 14 bit dus 16.384 helderheden.
Het aantal helderheden verandert niks aan het bereik, deze wordt alleen opgeslagen in meerdere stappen.
De drie primaire kleuren worden elk opgeslagen met diezelfde helderheidstappen. Dus bij een 8 bit conversie worden maar 256 kleurtinten per kleur opgeslagen, bij 14 bit worden 16.384 kleurtinten opgeslagen.
De kleurdiepte per kleurkanaal (het aantal kleurtinten dat beschikbaar is) wordt dus groter. Uiteraard verandert hierdoor de kleurrange niet, er zijn alleen meer stappen beschikbaar.
In een RAW bestand worden al deze gegevens opgeslagen. De initiele kleurdiepte van een RAW bestand is volgens mij dus altijd afhankelijk van van je camera. Die is dus niet standaard 3 x 16, tenzij je een hele dure Hasselblad hebt wellicht.
Wat ik hier beschrijf is ook hoe het in mijn artikel over de 40D uitgelegt staat. Zo ver ik wete is dit correct, maar ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en als ik het fout heb hoor ik het graag zodat ik het in de toekomst wel goed kan doen.
Tot dusver heb je me nog niet duidelijk kunnen maken wat ik dan verkeerd begrijp, maar ik hoor het graag.
EljaPhotofacts; weblog over fotografie..
Comment
-
-
Re: live-view 40D, linkje
Oorspronkelijk geplaatst door Elja Bekijk berichtHet is me nog niet duidelijk wat ik dan volgens jou fout begrepen heb.
Laten we even duidelijk vaststellen dat de A/D conversie op zich niks met het dynamisch bereik van de camera te maken heeft. Deze wordt dus ook niet groter of kleiner door meer of minder bits. Zie ook deze post op tweakers. Ik begrijp dat dit ook niet is wat jij beweerd, maar ik wil het voor de duidelijkheid vaststellen.
Het dynamisch bereik van een camera (verder irrelevant in deze discussie) wordt door de Analoog/Digitaal conversie omgezet in een x aantal stappen. Deze stappen worden opgeslagen als helderheden. Bij een 8 bits conversie (jpeg) zijn er dus 256 helderheden, bij 12 bits zijn er inderdaad 4096 helderheden en bij 14 bit dus 16.384 helderheden.
Het aantal helderheden verandert niks aan het bereik, deze wordt alleen opgeslagen in meerdere stappen.
De drie primaire kleuren worden elk opgeslagen met diezelfde helderheidstappen. Dus bij een 8 bit conversie worden maar 256 kleurtinten per kleur opgeslagen, bij 14 bit worden 16.384 kleurtinten opgeslagen.
(http://www.cambridgeincolour.com/tut.../bit-depth.htm)
tenzij je bedoelt 12/14 bits PER KLEURKANAAL wat heel wat anders is ..
want dan worden er, voor bvb 12bits, per KLEUR (4096x4096x4096) primaire kleurtinten opgeslagen wat een heel ander verhaal is
(http://wordsandphotos.org/Commentary...GetItRight.htm)
De kleurdiepte per kleurkanaal (het aantal kleurtinten dat beschikbaar is) wordt dus groter. Uiteraard verandert hierdoor de kleurrange niet, er zijn alleen meer stappen beschikbaar.
In een RAW bestand worden al deze gegevens opgeslagen. De initiele kleurdiepte van een RAW bestand is volgens mij dus altijd afhankelijk van van je camera. Die is dus niet standaard 3 x 16, tenzij je een hele dure Hasselblad hebt wellicht.
Wat ik hier beschrijf is ook hoe het in mijn artikel over de 40D uitgelegt staat. Zo ver ik wete is dit correct, maar ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en als ik het fout heb hoor ik het graag zodat ik het in de toekomst wel goed kan doen.
Tot dusver heb je me nog niet duidelijk kunnen maken wat ik dan verkeerd begrijp, maar ik hoor het graag.
Elja
Volgens wat ik lees is er dus GEEN 16 bits raw wat er schijnbaar wel is dat is dat een RAW converter uit die RAW file wel een 16 bits kleurdiepte kan distilleren en dus vraag ik mij weeral af waar hij die ontbrekende kleurinformatie vandaan tovert omdat de "gemeten data" voor die ontbrekende 4 bits (en dat is omgerekend een grote hoop!) ten allen tijde ontbreken in de RAW file
Zoals gesteld in http://luminous-landscape.com/tutori...aw-files.shtml worden die 12/14 bits in RAW, door de raw converter, "uitgesmeerd" over de volle 16 bits in Tiff ...
Klassieke spraakverwarring tussen luminatie en chrominantie gegevens ?
als toemaatje (uit http://www.sigmacumlaude.com/The_Raw_Story.aspx)
"...... To begin with ,Raw files are Gray scale , they only represent luminance values, measured at each photosite and a reference to that photosite position coordinates in the Sensor, their color has to be calculated by referring to the photosite position in the Bayer Mosaic overlay , Color will only appear after Demosaicing, that is color is asigned rather than measured. This color however is linear and has to be converted to the nonlinear way that the human vision possess, that is, the real values captured by the sensor have to be distorted to correspond to the human perceptual color, and its corresponding non linear gamma....."
ergo .. in RAW is er geen "kleurdiepte" as such .. etc etc, enfin .. google is uw (en mijn) vriend
FWIW
Comment
Comment