Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
    Ik sta nog niet te springen om mijn D200 in te ruilen voor een D300
    Ik zie hier ook niet direkt een reden om mijn 20D en 40D in te ruilen voor een D300.

    De voorbeelden die ik hier zie zijn niet beter (maar ook niet slechter) dan wat ik al enkele jaren uit mijn 20D krijg, en mijn 40D doet het ook ongeveer hetzelfde (de hoge-iso ruisreductie van de 40D werkt wel heel goed om de kleurruis weg te werken, een 20D heeft die mogelijkheid niet).

    Een 20D/30D/40D gaat niet hoger dan iso 3200 omdat Canon vindt dat dan de resultaten te slecht zijn. Vergelijk het met een compactje (uitgezonderd de Fuji F30/31) dat je tegenwoordig ook op iso 1600 kan zetten, maar waaruit je dan toch geen bruikbare foto's meer haalt. Het zal voor Canon ook geen probleem zijn om de 40D op iso 6400 te laten werken, maar daar heb je niet veel aan als de foto's geen detail en veel teveel ruis krijgen om er nog wat mee aan te vangen.

    Nikon heeft eindelijk gelijkaardige resultaten als het op ruis aankomt, ze hebben Canon niet voorbijgestoken. Wat de hoge iso's betreft, maakt het dus helemaal niet uit welke van de twee je kiest, het verschil is volgens mij toch veel te klein.

    Wie dus nu een Canon inruilt om over te stappen naar Nikon, die maakt gewoon extra kosten voor een gelijkaardig resultaat, omgekeerd geldt natuurlijk net hetzelfde.

    Ik denk dat het tijd wordt dat iedereen weer foto's gaat maken, in plaats van eindeloze discussies te voeren welk merk het beste is...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Wie dus nu een Canon inruilt om over te stappen naar Nikon, die maakt gewoon extra kosten voor een gelijkaardig resultaat, omgekeerd geldt natuurlijk net hetzelfde.

      Ik denk dat het tijd wordt dat iedereen weer foto's gaat maken, in plaats van eindeloze discussies te voeren welk merk het beste is...
      Absoluut 100% gelijk!!!
      Frank
      Nikon D800
      www.fotodigiclub.be

      Comment


      • #18
        Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

        Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
        Vind deze foto toch een heel aardig voorbeeld. Maar om wat voorbeelden te laten zien met de D300 in slechte lichtomstandigheden hier een paar voorbeelden van gisteravond toen we in een "ruizig" zaaltje een reggaeband mochten bewonderen. De ruis is misschien èèn ding, maar belangrijker vond ik zelf de kleurweergave bij hoge iso's. M'n partner schoot met een D70s en het belangrijkste verschil zit hem voor mij in de kleuren op hoge iso's.
        Hier wat linkjes naar originelen. Hoge iso noise stond op Low en active-D-Lightning stond aan (wat een ramp is als je daarna in Capture wilt bewerken)

        -iso 1600
        -iso 2000
        -iso 2500
        -iso 3200
        -iso 5200



        Groetjes Edwin





        Heb net de 5200ISO foto bewerkt met Helicon noisewareerfect om af te drukken op A3,bij de D200 zou je hier moeten volstaan met een 10X18max.Ik vind het een groot verschil,op 2 manieren:de ruis is veel gemakkelijker verwijderbaar,en de randen,die bij een D200 al beginnen uit elkaar te vallen bij ISO800,blijven wonderwel behouden,en 't zijn die die de scherpteindruk van een foto bepalen.Nog steeds entoesiast over de D300



        Walter
        D850

        Comment


        • #19
          Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          zeker niet voor de hogere iso's want daar is de Fuji nog steeds sterker in.
          100% gelijk! (ik vergelijk de d200 en de Fuji s Pro5)

          Comment


          • #20
            Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

            We moeten helaas vaststellen, dat op ruisgebied het nog niet helemaal top is. De eerste foto, sorry, maar ik vind dat daar het detail weg is, dan is het niet moeilijk om de ruis weg te krijgen. Je moet voor de fun maar eens dezelfde foto op iso 200 en iso 1250 maken, (opgelet zelfde diafragma), en kijken wat je verloren bent aan detail!
            En zij die me kennen, weten dat ik GEEN Canon liefhebber ben, maar voorlopig kan ik niet anders

            Comment


            • #21
              Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

              Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
              Vind deze foto toch een heel aardig voorbeeld. Maar om wat voorbeelden te laten zien met de D300 in slechte lichtomstandigheden hier een paar voorbeelden van gisteravond toen we in een "ruizig" zaaltje een reggaeband mochten bewonderen. De ruis is misschien èèn ding, maar belangrijker vond ik zelf de kleurweergave bij hoge iso's. M'n partner schoot met een D70s en het belangrijkste verschil zit hem voor mij in de kleuren op hoge iso's.
              Hier wat linkjes naar originelen. Hoge iso noise stond op Low en active-D-Lightning stond aan (wat een ramp is als je daarna in Capture wilt bewerken)

              -iso 1600
              -iso 2000
              -iso 2500
              -iso 3200
              -iso 5200
              Heb enkel effen naar het eerste beeld gekeken, daar is een zeer agressieve ruis reductie op toegepast met verlies van detail als gevolg.
              Nu het is een beeld dat het meeste eist van je camera door het aanwezige gemengde kunstlicht, en dit zowel qua witbalans als wat ruis betreft.
              De WB is schitterend (kleuren) en kun je op de meeste cameras maar bereiken door in RAW te fotograferen. Hier komt de top kwaliteit van Nikon al naar voren. Wat de ruis betreft, die zou je haast volledig kunnen vermeden hebben indien je beeld goed belicht was. Het is onderbelicht en mist daardoor ook contrast. Histogram gebruiken en controleren tijdens opname kan leiden tot veel betere en haast ruis vrije resultaten met veel meer detail.

              Comment


              • #22
                Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Ik sta nog niet te springen om mijn D200 in te ruilen voor een D300
                Ik ook niet nu ik deze beelden gezien heb
                Eric Van Aerschot BD0730BE

                Comment


                • #23
                  Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Heb enkel effen naar het eerste beeld gekeken, daar is een zeer agressieve ruis reductie op toegepast met verlies van detail als gevolg.
                  Nu het is een beeld dat het meeste eist van je camera door het aanwezige gemengde kunstlicht, en dit zowel qua witbalans als wat ruis betreft.
                  De WB is schitterend (kleuren) en kun je op de meeste cameras maar bereiken door in RAW te fotograferen. Hier komt de top kwaliteit van Nikon al naar voren. Wat de ruis betreft, die zou je haast volledig kunnen vermeden hebben indien je beeld goed belicht was. Het is onderbelicht en mist daardoor ook contrast. Histogram gebruiken en controleren tijdens opname kan leiden tot veel betere en haast ruis vrije resultaten met veel meer detail.
                  Ik denk wel dat Edwin weet hoe ie een foto moet maken.Hij doet al jaren niks anders dan prachtige foto's maken
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #24
                    Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                    Vind deze foto toch een heel aardig voorbeeld. Maar om wat voorbeelden te laten zien met de D300 in slechte lichtomstandigheden hier een paar voorbeelden van gisteravond toen we in een "ruizig" zaaltje een reggaeband mochten bewonderen. De ruis is misschien èèn ding, maar belangrijker vond ik zelf de kleurweergave bij hoge iso's. M'n partner schoot met een D70s en het belangrijkste verschil zit hem voor mij in de kleuren op hoge iso's.
                    Hier wat linkjes naar originelen. Hoge iso noise stond op Low en active-D-Lightning stond aan (wat een ramp is als je daarna in Capture wilt bewerken)

                    -iso 1600
                    -iso 2000
                    -iso 2500
                    -iso 3200
                    -iso 5200
                    Toch moeilijk hier een goed oordeel over te vellen. Foto op ISO 1600 was diafragma F3.2 en 1/160 sluitertijd. Als er nu dezelfde foto genomen was met F2.8 aan 1/80. Dan heb je een heel andere belichting op de censor (ietje meer licht) en dan heb je een heel andere ruis in deze foto denk ik.
                    Ik zie het verschil al op mijn D200 gewoon daar het soort lens dat daar op staat. Mij ga je me niet vertellen dan Nikon nu ze een CMOS gebruiken niet vooruit is gegaan in kwaliteit van hun beeldweergave.
                    Zal het binnenkort zelf wel vaststallen als ik de D300 heb dan

                    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                    Hier op dit forum.

                    Comment


                    • #25
                      Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                      Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                      Ik denk wel dat Edwin weet hoe ie een foto moet maken.Hij doet al jaren niks anders dan prachtige foto's maken
                      Zal wel best zo wezen, maar ik ga af op het beeld dat ik hier te zien krijg.
                      (zie ook wel dat verder het opname moment en compositie dik in orde zijn)
                      Laad het beeld misschien eens op in PS, dan kun je zien of ik gelijk heb of niet.
                      Niet dat ik gelijk hoef te hebben hoor, wil enkel maar helpen he!
                      Ik kan met eenzelfde camera (en ik ben zekers geen tovenaar) 5 verschillende beelden van een zelfde onderwerp, onder zelfde licht maken, maar allen met verschillende ruis. (en de ISO instelling mag dan nog het zelfde blijven).
                      Juiste belichting is een zeer sterk gegeven bij het evalueren van ruis.

                      Comment


                      • #26
                        Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        Niet dat ik gelijk hoef te hebben hoor, wil enkel maar helpen he!
                        Bedankt voor de hulp
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #27
                          Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                          Puerte,

                          Laat uw fantastische foto's eens zien...
                          Kunnen we allemaal eens kijken hoe het moet....

                          Comment


                          • #28
                            Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                            Misschien zou het interessant zijn dat de vorige opmerkingen qua
                            ruis in dit beeld wat verduidelijkt worden.
                            Waar in dit beeld bemerken jullie ruis ( misschien een cirkeltje plaatsen
                            via photoshop waar je die terugvindt en posten in deze topic )
                            Zo zou deze discussie zinvoller worden denk ik!
                            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                            Comment


                            • #29
                              Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                              Kan Puerte wel volgen met z'n opmerking. Veel hangt af van de belichting, maar zeker ook van de camera-instellingen en die zijn legio met de D300.
                              Het was voor mij m'n eerste keer dat ik een concert fotografeerde en dan ook nog met een nieuwe camera dus perfect zullen de beelden niet zijn.
                              De voorbeelden die ik hier postte waren via Capture omgezet naar een SRGB bestand en dus met de camera-instellingen geladen. (stand neutraal verscherping +6! Ruisonderdrukking Low en Act.D-lightning aan). Vind zelf dat de D300 vrij snel z'n hoge lichten eruit laat knallen met name in het rode kanaal en daarom kies ik meestal voor de neutrale stand (of D2x mode1). Het was nogal een donker geheel daar zonder frontspots en dus koos ik voor Act D-lightning op aan. Had de foto's in Nef geschoten en vanmorgen even gespeeld met wat andere instellingen en dan bekom je een heel ander beeld inderdaad. Hieronder 3 verschillende 100% crops van die 1600 iso
                              normaal= zoals geschoten verscherping +6 RO-aan ActDL aan
                              neutraal= verscherping 0 RO-uit (via Capture) ActDL aan
                              Standaard= verscherping 0 RO-uit(via capture) ActDL uit

                              normaal

                              neutraal

                              standaard

                              Mijn mening is dat de algoritmes die Nikon in de D300 gebruikt het heel behoorlijk doen. Zal binnenkort de D200 eens naast de D300 zetten, maar ik denk dat ik de uitslag al weet...
                              Groetjes Edwin
                              Last edited by smartpics; 9 december 2007, 15:04. Reden: link aangepast...
                              Mijn Foto's

                              Comment


                              • #30
                                Re: ISO 1250 Nikon D300 - Ruis?

                                Als je wil vergelijken met een "oude 20D", dan kan je hier een full-size iso 1600 concertfoto bekijken die zo uit de camera komt.
                                Geen RAW, dit is dus een jpeg rechtstreeks uit de camera zonder ruisonderdrukking (toch niet meer ruisonderdrukking dan er standaard in de camera wordt toegepast):

                                (EXIF: 20D , iso1600 , f3,5 (diafragmavoorkeuze) , 1/640sec , 70-200 f2,8 L IS op 200mm)

                                De belichting viel tegen, aan beide kanten stonden 4 spots, telkens 1 witte, 1 gele, 1 oranje en 1 rode, daardoor zit er teveel rood in de foto.

                                De foto is zeker niet ruisvrij, maar als je zonder bewerking afdrukt op 20x30cm, dan zal je niet veel ruis zien.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X