Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over Nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vraagje over Nikon D80

Code:
    Bovendien is de D80 een camera voor beginners,

Tsja, of dat nu echt zo is. Ik heb er geen hoor, dus ik hoef mezelf niet te verontschuldigen.

Maar ik weet wel dat menigeen met hun D-turbo-gti-xlgsi.... niet zoveel betere foto's schieten dan al die "beginners" van jouw met hun D80.

Sorry hoor maar kan het ff niet laten.... vind het gewoon niet klinken dat een D80 (of gelijkwaardig toestel van ander merk) nu weer een beginners toestel is.

Greetz Forcipiger.

Comment

blijft toch nog steeds de vraag

met welke lens wil je dat kickboxen in beeld brengen??

nog belangrijker dan je juiste type toestel dacht ik
      D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
      Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
      en ewa flitsspeelgoed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forcipiger1 Bekijk bericht
        Code:
        Bovendien is de D80 een camera voor beginners,

Tsja, of dat nu echt zo is. Ik heb er geen hoor, dus ik hoef mezelf niet te verontschuldigen.

Maar ik weet wel dat menigeen met hun D-turbo-gti-xlgsi.... niet zoveel betere foto's schieten dan al die "beginners" van jouw met hun D80.

Sorry hoor maar kan het ff niet laten.... vind het gewoon niet klinken dat een D80 (of gelijkwaardig toestel van ander merk) nu weer een beginners toestel is.

Greetz Forcipiger.

De benaming komt van de constructeurs. De pre-programmes wijzen er ook duidelijk naar (als P&S).

Maar als jij andere DSLRs kent die wezenlijk anders zijn (lees meer voor beginners) dan de D80/40 ed dan begrijp ik jouw opmerking.

Hg,

Karel

Comment

Ik heb allebei maar de D300 is zichtbaar beter qua IQ en zeker ook qua noise. Bovendien is de D80 een camera voor beginners, de D300 zit daar boven. Een pakket zaken die te regelen zijn en dan weer makkelijk af te roepen. Je vind er geen portrait/landscape etc op zoals bij Point and Shoot cameras (en alle andere SLRs in de beginnersklasse dus). M'n film Nikons hadden dat ook niet dus ben ik nu weer "thuis".

Het andere voordeel van de D300 (naast alle andere technische voordelen) vind ik dat het een DX camera is.

Maar voor wie dat wil: het wachten op de D90 zal niet zo lang duren, vermoed ik, en dan zal er een vergelijk mogelijk zijn tussen die en de D300 als tussen de D200 en de D80. Ik denk toch dan ook een CMOS sensor.

Als je vergelijkt dan moet je weer vergelijken ! (oud spreekwoord)

Hg,

Karel

Wat er bedoeld wordt met het voordeel dat een D300 een DX camera is begrijp ik helemaal niet, de D80 is dat evenzeer net zoals 99 % van de andere DSLR's.
          Veelal gaan mensen ervan uit dat de uitgegeven euro’s hun fotografisch niveau bepaalt en dat is spijtig genoeg niet waar.
          Olympus 500 Nikon D300, D70s Nikon Nikon F5 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olympus500 Bekijk bericht
            Ik heb allebei maar de D300 is zichtbaar beter qua IQ en zeker ook qua noise. Bovendien is de D80 een camera voor beginners, de D300 zit daar boven. Een pakket zaken die te regelen zijn en dan weer makkelijk af te roepen. Je vind er geen portrait/landscape etc op zoals bij Point and Shoot cameras (en alle andere SLRs in de beginnersklasse dus). M'n film Nikons hadden dat ook niet dus ben ik nu weer "thuis".

Het andere voordeel van de D300 (naast alle andere technische voordelen) vind ik dat het een DX camera is.

Maar voor wie dat wil: het wachten op de D90 zal niet zo lang duren, vermoed ik, en dan zal er een vergelijk mogelijk zijn tussen die en de D300 als tussen de D200 en de D80. Ik denk toch dan ook een CMOS sensor.

Als je vergelijkt dan moet je weer vergelijken ! (oud spreekwoord)

Hg,

Karel

Wat er bedoeld wordt met het voordeel dat een D300 een DX camera is begrijp ik helemaal niet, de D80 is dat evenzeer net zoals 99 % van de andere DSLR's.
            Veelal gaan mensen ervan uit dat de uitgegeven euro’s hun fotografisch niveau bepaalt en dat is spijtig genoeg niet waar.
            DX heeft een crop factor en is dus niet een full frame als D3 e.a. Lenzen zijn dus handiger om mee te nemen natuurlijk vooral tele-zoom maar bovendien zijn die lenzen in het algemeen ook goedkoper (en eventueel van een iets mindere kwaliteit). Als je nu een lens van een analoge 35mm camera (vergelijkbaar met digitaal full-frame) op een DX camera zet dan moet je qua brandpuntsafstand rekening met de cropfactor houden, bij Nikon DX is die 1.5. Dus een 50mm full frame is daar 75mm (50x1.5crop).
            99% DX weet ik niet maar de D80 en de D300 zijn natuurlijk wel beiden DX cameras maar de D300 is wel wat beter. Goeie kwaliteit en DX: perfect voor mij. Niet te groot (ik vind de D80 wat klein trouwens -D70 was ok-, en die vooraf ingesteld programmas op de selectieknop hoeven van mij niet, daar heb ik P&S voor).

Het zou wel gemakkelijk zijn als uitgaven aan materiaal een niveau, welk dan ook, zou bepalen. Interesse, aanleg, kennis van zaken en goed materiaal, bepalen dat (zou ik denken).

Succes!,

Karel

Comment

Bovendien is de D80 een camera voor beginners, de D300 zit daar boven.
              Leuke contradictie; eerst een semi-professioneel toestel afschilderen als een toestel voor beginners, en dan nog eens zo'n cliché-uitspraak.

Ik geef u gelijk, een beginner met het beste toestel van de wereld zal minder mooie resultaten hebben dan een iemand die professioneel bezig is met fotografie en een gewone DSLR gebruikt. Maar toch, het toestel bepaalt veel. Je betaalt voor een bepaald aantal functies van een toestel, wat het fotografisch niveau toch (positief) kan beïnvloeden.

En nogmaals, een Nikon D80 is absoluut geen toestel voor beginners. Ik ken meerdere fotografen (ook hier op dit forum), die echt wel het maximum uit zo'n toestel weten te halen; en dat is niet altijd te overtreffen door een D300. Desalniettemin is de D300 ook een prachtig toestel.

On-Topic: 'k Denk dat een 18-135 mm lens wel geschikt is om kickbox-wedstrijden mee te fotograferen.
              | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

Comment

Het eerste stuk was een citaat van Peekaa dat ik verkeerdelijk niet als citaat heb aangegeven. Als je de posting voor die van mij had gelezen had je gezien dat die uitspraken niet van mij komen en dat ik juist het tegendeel beweer. Bij deze mijn excuses voor de verwarring.
                Olympus 500 Nikon D300, D70s Nikon Nikon F5 + glas

Comment

Tjonge! Wat een vergelijkingen allemaal...
                  De D300 is DUBBEL zo duur als een 80... het is dan maar normaal zeker dat die wat meer toeters en bellen heeft?! Of beter scoort op ruis?!

Ga voor de lichtsterke lens die je met het verschil in aankoopprijs nog wél kan betalen
                  Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

even een korte mening over dure camera's en live view

Mensen lopen soms met enorm dure camera's van 2000€ rond en ze maken dan foto's waarvan ik denk, ja dat kan je evengoed met een compactje doen
                    Ik loop ook rond met een (in mijn ogen al dure camera voor een student) rond.
                    Maar ik maak dan ook foto's die ik in mijn ogen niet zou kunnen maken met een compact ( ik denk dan aan portret, sportfotografie)

Live view, In de meeste gevallen vind ik dit niet goed.
                    Omdat als je live view gebruikt kijk je naar je scherm maar ook naar alles er rond waardoor je minder gaat letten op je compositie.
                    Als je door je zoeker kijkt ben je enkel bezig met je foto.
                    Maar live view kan dan wel weer handig zijn bij macro of studio fotografie
                    Het is maar voor wat je het gebruikt.

Hopelijk zit ik een beetje juist ??
                    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Het eerste stuk was een citaat van Peekaa dat ik verkeerdelijk niet als citaat heb aangegeven. Als je de posting voor die van mij had gelezen had je gezien dat die uitspraken niet van mij komen en dat ik juist het tegendeel beweer. Bij deze mijn excuses voor de verwarring.
                      En m'n reactie daar was weer een reactie op wat "frankyds" daarvoor zei en als dan de oorsprong van m'n reactie onduidelijk is dan is het per ongeluk ook nog onbegrijpelijk.

Dus iemand die een D80 koopt: goede camera (maar opvolger zal niet zo lang op zich laten wachten)
                      maar degene die me zegt: ik neem geen D300 want die heeft voor mij geen meerwaarde tov D80 dan zeg ik: bekijk en liefst test de D300 maar eens goed.
                      Dat scheelt wel ff met een D80. Ook normaal als je naar de centen kijkt!

hg,

karel

Comment

wat kan een d200 wat een d80 niet kan?

zit mijn inziens nauwelijks verschil op met uitzondering van het duurder materiaal van body (is nog stuk steviger)

ja goed, bij d80 zitten er wel voorkeuze programma's op zoals portret en zo, maar wie gebruikt dat? ik werk altijd in voorkeuze diafragma of sluitertijd, ofwel volledig manueel, en dat afhankelijk van situatie

en beeldkwaliteit met eenzelfde objectief op een d80 of d200 zal geen verschil maken

ik wacht wel af om over te stappen naar Dx00 reeks vanzodra deze fullframe ondersteunen voor een budget tot 2000 euro, dat is pas een meerwaarde

liveview heb ik echt mijn bedenkingen, ik denk dat er nu heel wat gaan beginnen schieten zoals een compactje ...waarvoor liveview niet bedoeld is maar wel bv om via statief via liveview in te zoomen om ergens in het zoomdetail scherp te stellen, of om niet op je buik moeten te liggen bij foto's met laag standpunt

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                        En m'n reactie daar was weer een reactie op wat "frankyds" daarvoor zei en als dan de oorsprong van m'n reactie onduidelijk is dan is het per ongeluk ook nog onbegrijpelijk.

Dus iemand die een D80 koopt: goede camera (maar opvolger zal niet zo lang op zich laten wachten)
                        maar degene die me zegt: ik neem geen D300 want die heeft voor mij geen meerwaarde tov D80 dan zeg ik: bekijk en liefst test de D300 maar eens goed.
                        Dat scheelt wel ff met een D80. Ook normaal als je naar de centen kijkt!

hg,

karel
                        Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ppweyt Bekijk bericht
                          alvast bedankt voor de tips kan ik zeker gebruiken
                          maar met de hoge iso's niet te veel ruis??????
                          of wat heb je daar voor gedaan?????
                          Wel de foto's op hoge ISO vertonen wel ruis maar binnen de perken en stoort veel minder dan een onscherpe foto. Zal eens zoeken naar enkele voorbeelden.
                          zoeker met hart en ziel

Comment

Als een D80 voor beginners is, wat is een D40 , ik denk dat een echte fotograaf al die toeters en bellen niet nodig heeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                              Als een D80 voor beginners is, wat is een D40 , ik denk dat een echte fotograaf al die toeters en bellen niet nodig heeft
                              D80, D70, D70s, D50, D40, D40x zijn allemaal "entry-level" DSLRs.

Dus is er nog steeds keuze binnen het huidige Nikon assortiment en dat is niet zo gek, lijkt me. Er zal dus ook een commercieel aspect aankleven.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                                Dit komt uit een D40:

100% crop

MVG,

Comment

Working...
                                X