Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Je bent niet de enige, hoor. Als iedereen nou gewoon diafragma zou gebruiken i.p.v. diafragmawaarde dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
    Eigenlijk wordt met diafragma altijd diafragma-getal bedoeld omdat eigenlijk het woord "diafragma" geen betekenis heeft. Als je met diafragma, de grootte van het gat bedoeld, dan is dat voor een compact echt een laag diafrgma-getal maar zal dat voor een DSLR al een hoog diafragma-getal zijn om dan nog een stuk hoger te zijn voor een FF DSLR.
    Om hiervan abstractie te nemen wordt de term absoluut diafragma nooit gebruikt en bedoeld men met diafragma dus altijd diafragma-getal.
    Het leven is toch simpel hé

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Het leven is toch simpel hé
      Ja, het leven is simpel, alleen jammer dat mensen zoals jij het onnodig gecompliceerd maken.

Eigenlijk wordt met diafragma altijd diafragma-getal bedoeld omdat eigenlijk het woord "diafragma" geen betekenis heeft.
      Hoezo wordt met diafragma diafragmagetal bedoeld? Dus jij zegt eigenlijk dat de zin "Bij een kleiner diafragma wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe." gelezen kan worden als "Bij een kleiner diafragmagetal wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe."?

Als je met diafragma, de grootte van het gat bedoeld, dan is dat voor een compact echt een laag diafrgma-getal maar zal dat voor een DSLR al een hoog diafragma-getal zijn om dan nog een stuk hoger te zijn voor een FF DSLR.
      Het diafragmagetal is de verhouding tussen brandpuntsafstand en daadwerkelijke diameter van de lensopening. Dat is juist zo gedefinieerd zodat we in dezelfde omstandigheden bij dezelfde ISO en sluitertijd steeds eenzelfde diafragmawaarde krijgen, ook al is door gebruik van bijv. verschillende soorten camera's de fysieke lensopening die daarbij hoort verschillend.

Lees les 2 nog eens door.

Comment

Eigenlijk wordt met diafragma altijd diafragma-getal bedoeld omdat eigenlijk het woord "diafragma" geen betekenis heeft.
        Sorry, maar dat is onzin: zie bvb wikipedia.
        Als er wind is, droogt de was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Ja, het leven is simpel, alleen jammer dat mensen zoals jij het onnodig gecompliceerd maken.

Hoezo wordt met diafragma diafragmagetal bedoeld? Dus jij zegt eigenlijk dat de zin "Bij een kleiner diafragma wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe." gelezen kan worden als "Bij een kleiner diafragmagetal wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe."?

Het diafragmagetal is de verhouding tussen brandpuntsafstand en daadwerkelijke diameter van de lensopening. Dat is juist zo gedefinieerd zodat we in dezelfde omstandigheden bij dezelfde ISO en sluitertijd steeds eenzelfde diafragmawaarde krijgen, ook al is door gebruik van bijv. verschillende soorten camera's de fysieke lensopening die daarbij hoort verschillend.

Lees les 2 nog eens door.
          Jongens,

Ik weet ook wel al lang dat diafragma-getal en diafragma niet getzelfde is maar in de gewone spraak zegt men dikwijls diafragma in plaats van diafragma-getal. Maar als jullie dat echt zo letterlijk willen nemen, dan flink voor jullie.
          Ik weet wel dat 95% zegt dat ze die of deze foto getrokken hebben met een diafragma van 2.8 of 4 en de moeite niet doen om diafragma-getal te zeggen.
          Dit is al wat ik bedoelde.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Jongens,

Ik weet ook wel al lang dat diafragma-getal en diafragma niet getzelfde is maar in de gewone spraak zegt men dikwijls diafragma in plaats van diafragma-getal. Maar als jullie dat echt zo letterlijk willen nemen, dan flink voor jullie.
            Ik weet wel dat 95% zegt dat ze die of deze foto getrokken hebben met een diafragma van 2.8 of 4 en de moeite niet doen om diafragma-getal te zeggen.
            Dit is al wat ik bedoelde.

Hubert
            Als je dit echt zo bedoeld hebt dan is het misschien wel waar maar volstrekt niet relevant voor deze discussie. In het geval van "diafragma 2.8" is er namelijk geen misverstand mogelijk. Maar wel als je zegt "met een groot diafragma krijg je meer licht binnen" of "met een klein diafragma krijg je meer scherptediepte". Daar ging het hier om. Zie de voorbeelden die ik #15 aanhaalde. Daarop baseerde ik mijn stelling "Als iedereen nou gewoon diafragma zou gebruiken i.p.v. diafragmawaarde dan zou de wereld er een stuk beter uitzien." die ik dan ook best wel wil veranderen in "Als iedereen nou gewoon diafragmawaarde zou gebruiken i.p.v. diafragma dan zou de wereld er een stuk beter uitzien."

Comment

ik gebruik meestal de term f-waarde
              da's ook beter te verstaan voor beginners
              want wat zie je op je toestel: inderdaad f-waardes

I rest my case

Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
              X