Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en Coolpix 5700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro en Coolpix 5700

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Hallo beste cp5700 gebruikers,

Kan het zijn dat bij volledig optisch inzomen in stand macro het onmogelijk is scherp te stellen onder de +/- 30 cm, zowel in autofocus-mode continuous als in single-mode?
    Ik dacht dat de 5700 van op 4 à 5 cm hiermee geen probleem had.Zou er een probleem zijn met mijn toestel of ondervinden jullie dit ook ?
    Heb overigens vandaag de vraag gesteld bij De Beuckelaer en daar vindt men het normaal.

Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Originally posted by Pol Callens
    Kan het zijn dat bij volledig optisch inzomen in stand macro het onmogelijk is scherp te stellen onder de +/- 30 cm, zowel in autofocus-mode continuous als in single-mode?
    Ik dacht dat de 5700 van op 4 à 5 cm hiermee geen probleem had.Zou er een probleem zijn met mijn toestel of ondervinden jullie dit ook ?
    Heb overigens vandaag de vraag gesteld bij De Beuckelaer en daar vindt men het normaal.
    Bij mijn oude Coolpix 950 is het in elk geval zo dat in macro-stand het gekende bloem-icoontje in de display komt. Je moet dan zodanig zoomen dat dat bloempje groen wordt. Zowel bij volledig uit- als volledig in-zoomen gaat macro niet deftig werken.
    Misschien is het bij de 5700 net hetzelfde (al eens gekeken in de handleiding ?).

Henk

Comment

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Hé henkvw,
      Ja inderdaad in de handleiding zegt men " Als het objectief is uitgezoomd naar of voorbij de middelste optische zoomstand, wordt het pictogram (bloemetje) in de monitor geel. Dit betekent dat er dichtbij-opnamen kunnen worden gemaakt tot op 3 cm van het objectief.Om vertekeningen van platte objecten als gedrukte tekst of visitekaartjes te minimaliseren, is het beter in te zoomen en de opnamestand te variëren totdat u een afstand bereikt waarop kan worden scherpgesteld."
      Dit is dus duidelijk dacht ik. Goed de handleiding lezen is dus wel een must, niet? Dank voor de reactie.
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Inderdaad, bij mijn nikon 950 stelt de lens niet meer goed scherp bij volledig inzoomen en bij macro-opnamen, uiteraard in de macrostand. Ik verondertel dat dit ook geldt voor de andere gelijkaardige modellen zoals de 5700.
        Een beetje uitzoomen is vaak voldoende om toch nog scherp te kunnen stellen.

Comment

Inderdaad Pol, je moet het toestel in de macro-mode zetten zodat het bloemetje zichtbaar wordt in de zoeker en dan in- of uitzoomen tot dit symbool geel wordt. Je hebt dan nog een klein bereik dat de zoom verder kan ingesteld worden.
          Best kan je ook een centraal focuspunt selecteren (of manueel scherpstellen).
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dag Hombre,
            Sorry voor de domme vraag misschien, maar met centraal focuspunt selecteren, bedoel je dan het apparaat instellen op spotmeting ?
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Originally posted by Pol Callens
              <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dag Hombre,
              Sorry voor de domme vraag misschien, maar met centraal focuspunt selecteren, bedoel je dan het apparaat instellen op spotmeting ?
              Neen, spotmeting is een manier van lichtmeting.

Wat ik bedoel is dat je het autofocus scherpstelveld zélf kiest, in plaats van dit automatisch door de camera te laten zoeken. In principe gaat de camera het dichtsbijzijnde onderwerp scherp afbeelden. In macro is dit minder interessant, je wil immers de bloem niet scherp maar wel de ogen van een insect bv.
              Door het scherpstelveld op manual te zetten kan je zelf kiezen met de multiselector welke van de vijf scherpstelvelden (autofocus area) voor jou belangrijk is.

Zie blz 112 van de Nederlandse handleiding.
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
                Dank je Hombre. Heb de test gedaan met de vijf instelvelden. Weer iets bijgeleerd.

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                X