Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus bij head-on actiefoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• autofocus bij head-on actiefoto's

Hallo allemaal,

Ik weet het, het is niet echt een vraag over digitale fotografie, maar over fotografie in het algemeen. Ik neem veel foto's van aanstormende sledehondengespannen - kijk maar op www.sleepingforest.tk - waarbij deze meestal recht op me af komen aan een redelijke snelheid. Bovendien is zo'n gespan vrij lang en zeer beweeglijk, al die honden bewegen elk op hun manier. Ik ben vrij nieuw in het wereldje.

Met mijn Nikon F55 met een Nikkor autofocus telelens (80-200) lukt het me vaak niet om zo'n gespan op afstand (met de tele) scherp te fotograferen. Ik gebruik de "sportstand" en volg het doel, terwijl ik de ontspanner half ingedrukt hou. In het begin volgt de camera wel, maar al snel moet hij afhaken en slaagt de autofocus er niet meer in het doel scherp te stellen. Ik dacht dat het aan de lens lag ...

Mijn fotograaf-winkelier vertelt me dat dit ligt aan mijn body, de autofocus van de F55 zou dit niet kunnen volgen. Hij raadt de F80 aan (de nieuwe F75 is ook niet krachtig genoeg). Ik wil hem best geloven maar wil toch eerst zoeken naar een betere oplossing. Moet ik overschakelen op manuele focus op dit moment? Kan een F80 uberhaupt wel volgen als de F55 dit niet kan? Is die investering het dan wel waard? Of ligt het aan mij?

Bedankt,

Tim

Originally posted by hogee
    Mijn fotograaf-winkelier vertelt me dat dit ligt aan mijn body, de autofocus van de F55 zou dit niet kunnen volgen. Hij raadt de F80 aan (de nieuwe F75 is ook niet krachtig genoeg). Ik wil hem best geloven maar wil toch eerst zoeken naar een betere oplossing. Moet ik overschakelen op manuele focus op dit moment? Kan een F80 uberhaupt wel volgen als de F55 dit niet kan? Is die investering het dan wel waard? Of ligt het aan mij?