Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, ik ben beginner!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help, ik ben beginner!

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
    Als je geen DSLR in je handen kunt houden om dingen uit te proberen ben je met al de boeken niets. Ga gewoon een toestel kopen.
    Dat is ook mijn mening, ik ga geen toestel kopen van 400 euro om na een jaar terug te moeten investeren in een DSLR.

Ik koop een toestel, speel er wat mee, leer al doende, waarschijnlijk zal er ook een avondcursus op volgen. En om zeker te zijn dat ik het goede gerief koop om een tijdje mee weg te kunnen en te leren vraag ik enkel wat advies.

Ik hoop van binnen x aantal maanden hier wat kwalitatieve foto's te kunnen posten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Bekijk bericht
      Koop voor € 400 een mooie panasonic. Fotografeer een jaar en bewijs jezelf dat je mooie platen maakt, goed belicht, scherp en...uniek! In dat jaar weet je wat je toestel niet kan. Dan weet je ook wat je nodig hebt. Daarna volgen de echte vragen en ga je je bezighouden met de beeldbewerking en de fotografische omstandigheden.
      dat snap ik nu helemaal niet hoor. een 400D zal niet veel moeilijker zijn qua instellingen dant zo'n panasonic van 400 euro hoor...
      dus waarom niet ineens voor een instap DSLR gaan...
      5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        dat snap ik nu helemaal niet hoor. een 400D zal niet veel moeilijker zijn qua instellingen dant zo'n panasonic van 400 euro hoor...
        Van mij mag een goedkopere bridge ook hoor! Maar meneer wil graag veel geld uitgeven....... Antwoord op de vraag: een bridge is sneller te leren dan een dslr. Of gaan we alleen kiekjes maken: dan maakt het niks uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
          Als je geen DSLR in je handen kunt houden om dingen uit te proberen ben je met al de boeken niets. Ga gewoon een toestel kopen.
          En kunt u die wijsheid met wat voorbeelden of ervaringen onderbouwen?

Comment

Uit wat ik hier opmaak, Remco, interesseren het materiaal en de mogelijkheden ervan je a priori eigenlijk niet. Je wil gewoon een camera in je handen om al "doende" te leren.
            Ik zou zeggen, vraag dan nu geen advies (dat je kennelijk niet of maar half begrijpt), koop de goedkoopste combinatie camera met kitobjectief - als je perse een spiegelreflex wil - en ga inderdaad aan de slag.
            Om de studie van de handleiding zal je alleszins niet heen kunnen. Anders wens ik je veel succes om alles "al doende" te ontdekken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
              Uit wat ik hier opmaak, Remco, interesseren het materiaal en de mogelijkheden ervan je a priori eigenlijk niet. Je wil gewoon een camera in je handen om al "doende" te leren.
              Ik zou zeggen, vraag dan nu geen advies (dat je kennelijk niet of maar half begrijpt), koop de goedkoopste combinatie camera met kitobjectief - als je perse een spiegelreflex wil - en ga inderdaad aan de slag.
              Om de studie van de handleiding zal je alleszins niet heen kunnen. Anders wens ik je veel succes om alles "al doende" te ontdekken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                Omdat een bridge je het beste van alle werelden bezorgt voor een lage prijs. Lichtsterk objectief, macromogelijkheden, ruime instellingen, etc.

Zelf heb ik me net ( na 2 jaar intensief bridge gebruik) een dSLR gekocht en het zal nog een hele tijd duren voor ik het zelfde bereik heb als met de bridge. dSLR's vragen grotere investeringen. Je dient je systeem uit te breiden naar gelang je behoeften ( telelenzen, macrolenzen, lichtsterke lenzen, flitser,...)

Voor een bescheiden body en tele zit je algauw aan € 1.000+. Net even wat anders dan een Panasonic van € 300 - € 400! Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik de stap zou zetten, maar bemoedigende kritieken van verschilende mensen, waaronder een pro, hebben me doen inzien dat het tijd werd om over te stappen.

Maar mijn Panasonic Lumix verkoop ik nooit. Ik ben te gehecht aan mijn "kleintje".

Maar hé, it's a free world... maar bedenk dat je soms toch wel wat kunt leren van mensen met een pak ervaring. Geloof me, ik voel me ook nog een groentje...
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

dubbel
                  Last edited by Remco_D; 25 november 2007, 23:52.

Comment

Ik kan krtitiek zeer goed verdragen maar doe aub eens de moeite om alles eens te lezen alvorens met het wijzend vingertje af te komen.

Een handleiding lezen, natuurlijk ga ik dat doen, ik heb trouwens ook al aangegeven dat ik avondschool wil gaan doen en de boeken er bij neem wanneer ik alles dat ik lees onmiddellijk in de praktijk kan omzetten.

Ik zal een vb geven, als je photoshop wil leren, ga je toch ook eerst het programma (the real deal) op je computer zetten en niet beginnen met paint en wat boekjes te lezen????

NEEN, je zet het programma op je computer, neemt wat tutorials door en gaat tenslotte avondlessen nemen omdat je het hele gegeven naar een ander level wil tillen.

En waaraan zou blijken dat ik de uitleg die me hier gegeven wordt niet zou begrijpen??? Ik heb in een vorige post al aangegeven dat ik elke lens die hier wordt vermeld als gegschikt opjectief ga opzoeken op het net, waardoor ik al heel wat heb geleerd.

@Omag, idd ik weet dat je heel wat kan leren van ervaren gebruikers, daarom dat ik hier kom vragen wat voor hetgeen ik wil het gepaste objectief is.
                    Last edited by Remco_D; 26 november 2007, 00:17.

Comment

als je photoshop wil leren, ga je toch ook eerst het programma (the real deal) op je computer zetten en niet beginnen met paint en wat boekjes te lezen
                      dure les : PhotoShop CS 3 ca. € 1 300.

Ik heb voor mijn 17-jarige ook een Ferrari F612 (een automatiekske) gekocht "om te leren".
                      Als het niet gaat stuur ik hem wel naar de rijles.
                      Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                        Ik kan krtitiek zeer goed verdragen maar doe aub eens de moeite om alles eens te lezen alvorens met het wijzend vingertje af te komen.
                        ik geef u groot gelijk, als je een dslr wil kopen maar je weet er nog niet zoveel van, dan is de beste manier om ermee te leren werken, hem zo snel mogelijk kopen, en zoveel mogelijk experimeteren
                        (en als je vragen hebt, ze hier stellen)
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Bekijk bericht
                          En kunt u die wijsheid met wat voorbeelden of ervaringen onderbouwen?
                          Alles is toch veel makelijker te leren als je het dadelijk in de praktijk kunt toetsen? Of niet soms? Anders zou het een beetje dom zijn als ze je achter een computer zetten op de cursus photoshop of in een auto steken op de rijles.
                          Boeken zijn ok, maar je kan er niet uit leren fotograferen zonder een fototoestel te hebben.

Ik snap trouwens niet waar jullie je druk over maken. Als Remco een DSLR wil kopen laat hem dan toch doen. Hij heeft het over een 400d en niet over een 1Ds Mark III met een hoop L glas (of een Ferrari)

Comment

Voor deze gelegenheid eventjes een oud spreekwoord aangepast:

"Wat baten kaars en bril, als de uil nog niet kan zien?"
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

En waaraan zou blijken dat ik de uitleg die me hier gegeven wordt niet zou begrijpen???
                              Je verklaart het zelf!:

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D
                              Ik heb zelf geen idee wat de cijfertjes betekenen die de types aangeven (bv.: 15 - 135)
                              Wees eens wat coherent. Je profileert je als grote leek, maar daar mag men je dan niet op aanspreken!

Comment

Een handleiding lezen, natuurlijk ga ik dat doen, ik heb trouwens ook al aangegeven dat ik avondschool wil gaan doen en de boeken er bij neem wanneer ik alles dat ik lees onmiddellijk in de praktijk kan omzetten.

Ik zal een vb geven, als je photoshop wil leren, ga je toch ook eerst het programma (the real deal) op je computer zetten en niet beginnen met paint en wat boekjes te lezen????

NEEN, je zet het programma op je computer, neemt wat tutorials door en gaat tenslotte avondlessen nemen omdat je het hele gegeven naar een ander level wil tillen.

En waaraan zou blijken dat ik de uitleg die me hier gegeven wordt niet zou begrijpen??? Ik heb in een vorige post al aangegeven dat ik elke lens die hier wordt vermeld als gegschikt opjectief ga opzoeken op het net, waardoor ik al heel wat heb geleerd.

@Omag, idd ik weet dat je heel wat kan leren van ervaren gebruikers, daarom dat ik hier kom vragen wat voor hetgeen ik wil het gepaste objectief is.
                                Uw voorbeeld van photoshop is mooi, maar zal het even verklaren wat men hier bedoeld.
                                VOOR je photoshop gaat leren ga je eerst overwegen of je photoshop nodig hebt of dat je met paint kan doen wat je wil. Daarvoor doe je dus de nodige kennis op over de verschillende programma's en wat ze kunnen en wat ze je bieden.
                                Vertaalt, je kan nooit het juiste toestel kopen als je niet weet wat je met het toestel kan doen en welke instellingen het heeft.

Wat ook heel handig is om de mensen hier u te laten helpen is het budget dat je wil uitgeven. Wij kunnen hier wel zeggen koop u een 24-70 2.8 en een 70-200 2.8 IS als jij denkt ik geef max 500€ aan lenzen.

De opmerking van ik wil direct een dslr om een jaar nadien niet terug te moeten investeren klopt ook niet helemaal. Ik heb mij vorig jaar een 400D gekocht en was voor mij ook een miskoop. Na een klein jaar heb ik die geruild tegen een 5D.

Dus de gouden raad is leer eerst waarvoor alles dient en wat je nodig hebt en kies dan welk toestel je gaat gebruiken.
                                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                                http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                                X