Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, ik ben beginner!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help, ik ben beginner!

Is deze kit trouwens het overwegen waard?:
    (kreeg in een Privé bericht deze als tip om mee te beginnen)

17-85 IS BE
    Last edited by Remco_D; 24 november 2007, 18:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
      Is deze kit trouwens het overwegen waard?:
      (kreeg in een Privé bericht deze als tip om mee te beginnen)

17-85 IS BE
      De 17-85 IS lens is geen lichtsterke lens. Diafragma waarde is hoger dan 2.8 dus heb je in donkere ruimte een flits nodig. Maar deze is goed om mee te beginnen. Dit is wat men noemt een standaard zoomlens omdat er de brandpuntafstand van 50mm in voorkomt. Ik ben van plan deze te verkopen. Bij mij was die reeds na enkele weken werkloos omwille van de overstap op L-glas.

Comment

De nieuwe kitlens : 18-55 IS zou blijkbaar ook heel goed zijn. Op photozone (zie link onder) is deze lens juist getest en hij zou echt wel heel goed zijn. Hij zou de vergelijking met veel duurdere lenzen kunnen weerstaan. Als ik zie dat deze lens maar 166 euro moet kosten lijkt mij dit in combinatie met de body van 560 euro een zeer goede combinatie. In december komt dan ook nog de nieuwe 55-250 IS uit.

Zelf twijfel ik ook tussen de 400 D en de olympus E510.

Comment

Dat is dus de reden waarom ik raad kom vragen
          Wat ben ik met veel boeken als zelf ervaren gebruikers elkaar tegenspreken wat objectief keuze betreft.
          met alle respect, remco, wat boekenkennis zal je helpen de antwoorden in context te plaatsen. Eén van de voordelen van een DSLR is dat je objectieven kan wisselen. Hét perfecte objectief voor iedereen in alle situaties bestaat dus niet. Je zegt dat de adviezen betreffende lenzen mekaar tegenspreken. Als je wat zelfstudie zou gaan doen zou je snappen dat de de 17-55 op de 400D en de 28-70 op de 5D equivalente lenzen zijn als je rekening houdt met de cropfactor. Als je wat zelfstudie zou gaan doen zou je ook snappen dat de voorgestelde kitlens (17-85) F4-5.6 (net zoals de 18-55 F3.5-5.6) in jouw geval geen goeie keus is want niet lichtsterk. In het algemeen kan je stellen dat, als je het financieel aankan, je een kitlens toch verkoopt na enkele maanden want onvoldoende. Een kitlens is een truuk van de producenten om de absolute beginner over de streep te halen wegens kwalitatief matig en dus goedkoop en de absolute beginner weet niet dat hij over enkele maanden toch een nieuwe lens koopt dus de fabrikant maakt nog een tweede keer winst.
          Zonder teveel te willen paternalizeren (wat ik nu dus toch ga doen), bij elke hobby komt een deel technische kennis kijken die je moet kennen, en daar kom je niet onderuit. Nadien kan je raad gaan vragen. Wat je nu doet is raad vragen zonder enige achtergrondkennis. Dat is zoals op het internet het antwoord vragen van het vraagstuk dat je leraar wiskunde je heeft opgegeven. Je krijgt een aantal antwoorden, maar als je zelf niet kunt uitmaken wie het goeie antwoord geeft, ken je geen wiskunde. Trouwens, als je eenmaal je camera hebt, ga je je technische kennis pas echt nodig hebben. Ga je voorkeur geven aan diafragmakeus of aan belichtingstijd? Wil je een wazige of een scherpe achtergrond? Kom je er nog uit zonder wazige beelden te maken of kan je niet anders dan je flitser te gebruiken? Je kan die vragen telkens weer komen stellen op dit forum (en dat mag je van mij gerust), maar als je er echt iets wil van meedragen ga je toch wat moeten 'studeren'. Daarbij mag ik niet vergeten te vermelden dat dat 'studeren' heel leuk kan zijn en dat je bovendien een massa ideeën opdoet.
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Beste,

Hier kunt u doormiddel van een schuifbalk zien wat de zoom inhoud:

Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              met alle respect, remco, wat boekenkennis zal je helpen de antwoorden in context te plaatsen. Eén van de voordelen van een DSLR is dat je objectieven kan wisselen. Hét perfecte objectief voor iedereen in alle situaties bestaat dus niet. Je zegt dat de adviezen betreffende lenzen mekaar tegenspreken. Als je wat zelfstudie zou gaan doen zou je snappen dat de de 17-55 op de 400D en de 28-70 op de 5D equivalente lenzen zijn als je rekening houdt met de cropfactor. Als je wat zelfstudie zou gaan doen zou je ook snappen dat de voorgestelde kitlens (17-85) F4-5.6 (net zoals de 18-55 F3.5-5.6) in jouw geval geen goeie keus is want niet lichtsterk. In het algemeen kan je stellen dat, als je het financieel aankan, je een kitlens toch verkoopt na enkele maanden want onvoldoende. Een kitlens is een truuk van de producenten om de absolute beginner over de streep te halen wegens kwalitatief matig en dus goedkoop en de absolute beginner weet niet dat hij over enkele maanden toch een nieuwe lens koopt dus de fabrikant maakt nog een tweede keer winst.
              Zonder teveel te willen paternalizeren (wat ik nu dus toch ga doen), bij elke hobby komt een deel technische kennis kijken die je moet kennen, en daar kom je niet onderuit. Nadien kan je raad gaan vragen. Wat je nu doet is raad vragen zonder enige achtergrondkennis. Dat is zoals op het internet het antwoord vragen van het vraagstuk dat je leraar wiskunde je heeft opgegeven. Je krijgt een aantal antwoorden, maar als je zelf niet kunt uitmaken wie het goeie antwoord geeft, ken je geen wiskunde. Trouwens, als je eenmaal je camera hebt, ga je je technische kennis pas echt nodig hebben. Ga je voorkeur geven aan diafragmakeus of aan belichtingstijd? Wil je een wazige of een scherpe achtergrond? Kom je er nog uit zonder wazige beelden te maken of kan je niet anders dan je flitser te gebruiken? Je kan die vragen telkens weer komen stellen op dit forum (en dat mag je van mij gerust), maar als je er echt iets wil van meedragen ga je toch wat moeten 'studeren'. Daarbij mag ik niet vergeten te vermelden dat dat 'studeren' heel leuk kan zijn en dat je bovendien een massa ideeën opdoet.
              Volgens mij bent U leerkracht ofzo

Bon, ik denk niet dat ik mezelf hoef te verantwoorden maar zal het toch nogmaals doen:

Ik heb me al boeken aangeschaft, maar wat mij betreft, ik leer VEEL beter al doende dan wat boekjes te lezen. Wat mij betreft is de technische uitleg zonder tot nog toe nog maar 1 DSLR gebruikt te hebben iets te saai, bovendien denk ik meer te leren via de ervarongsdeskundigen op BD. De boeken neem ik er tenslotte bij wanneer ik de camera daadwerkelijk in mijn bezit heb en alles wat ik lees onmiddellijk in de praktijk kan proberen om te zetten.
              Ik vraag me af ERIK waarom je daar problemen mee hebt, je hebt hier 2X een antwoord neergetikt waar je mij erop wijst dat ik EERST moet lezen en dan vragen moet komen stellen. Goed, dat is genoteerd, ik heb ook reeds verteld waarom ik dat niet doe.

Trouwens elk antwoord waar lenzen aan bod komen zoek ik op en kijk wat die lenzen juist voorstellen, ik heb dus al heel wat bijgeleerd in dit onderwerp (door heel deze site trouwens!)

Comment

Daag ik ben een absolute beginner maar ik wil graag viool leren spelen. Ik ga mij denk ik een Stradivarius aanschaffen. Maar ik heb een groot aantal vragen. Bijvoorbeeld waarvoor zijn die draaiknoppen en moet je altijd zo'n stok met een snaar gebruiken. Graag een duidelijk antwoord. Ik houd niet van muzieklessen. Maar ik kan wel heel goed koken......
                Last edited by Adriaan; 25 november 2007, 13:12.

Comment

Ben ook iemand die veel beter dingen leert door ze te doen, of door ze iemand anders te zien doen.
                  Ik denk persoonlijk dat je gewoon best zoekt naar een avondschool ivm fotografie, want zeg nu zelf... Je stelt vragen op het forum, krijgt daar antwoord op, maar... die antwoorden moet je ook lezen he...
                  En je kan inderdaad informatie opzoeken over welke lenzen standaard zijn, en welke lenzen voor welke doeleinden gebruikt kunnen worden, maar niemand kan jou vertellen wat je zelf in je collectie glas moet hebben.
                  Ik ga me binnenkort ook inschrijven, juist omwille van het feit dat praktijk mij meer bijbrengt dan theorie...
                  Zie het als een gouden raad van tante Kaat... "schrijf je in in een avondschool en oefen daarbuiten gewoon heel veel"

Grtz
                  Boke

Comment

Kleine tip... als je een absolute beginner bent, moet je misschien overwegen om eerst een bridge-toestel aan te schaffen. Zelf ben ik begonnen met een Panasonic FZ5. Dit ( ondertussen verouderde) toestel is een compact ( zonder verwisselbare lenzen), maar met dSLR-achtige instellingen.

Hiermee kon ik vollop experimenteren, leren over belichtingstijden en sluitertijden, hoe te composities te maken en verschillende stijlen van fotografie uit te proberen.

Voordelen? Lage kostprijs ( € 300 - 400), serieuze bereik van de lens ( 36 - 432 mm equivalent), lichtsterke lens, on board image stabilisatie, etc.

Nadelen? Een kleinere sensor en meer ruis dan de duurdere SLR's.

Dit laatste is dan ook de reden dat ik overgeschakeld ben op een spiegelreflex en nu begint de studie van voren af aan.

Stel dat het jou dan toch niet echt ligt, de fotografie, dan ben je tenminste geen fortuin kwijt...

't Is maar een idee...
                    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Beste Remco

Ik ben ook een beginner, een jaar geleden had ik hier ook mijn eerste post over welk toestel ik me diende aan te schaffen. (ging dan wel over een compact). Ben nu echter ook aan het uitzien naar een spiegelreflex aangezien ik verder wil.

Wat ik in het laatste jaar geleerd heb beschouw ik dan ook als de basis van m'n verdere kennis in de fotografie en deze basis is echt noodzakelijk als je verder wil gaan. Je kunt je moeilijk een spiegelreflex aanschaffen zonder iets te weten van diafragma, brandpuntafstand, ISO ed. Dit is echt de basis en onvermijdbaar.

Wat Adriaan hier wat cynisch zegt zal ik eens anders proberen te verwoorden : het is niet omdat je een pracht van een werkinstrument in je handen hebt dat je een stielman bent. Dit zal kennis en oefening vragen.

Daarom mijn tip naar jou is koop om te beginnen een wat geadvanceerd compacttoestel (vb powershot van canon) en wat deftige lectuur om die basis te snappen (vb momenteel bij de dagbladhandel is er een handleiding digitaal fotograferen met een refexcamera). Veel kans is er dat je compact na 6 maand geen geheimen voor je heeft... ok verkoop hem 2dehand en koop je dan je spiegelreflex. Het zullen geen verloren kosten zijn, geloof me vrij.

Maar... zeker het beste toe gewenst want fotografie is een pracht van een hobby waar je veel kanten mee op kunt.
                      Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

Comment

Jawadde,
                        kijk, ik koop me volgende week een toestel en een lens, als ik het in bezit heb ga ik wel lessen nemen. Maar ik ga me eerst een deftig toestel aanschaffen... Ik vraag me af wat daar mis mee is.

Als ge vroeger naar school ging dan ga je toch ook wanneer het jaar begint eerst je gerief kopen, ik heb praktisch mijn hele leven kunstonderwijs gelopen en ik heb altijd al doende kennis opgedaan...

Soit. Ik koop me een toestel en ik zal het al doende leren, ondertussen heb ik een aantal goede links doorgekregen via PB waar ik wat kan lezen welke lenzen het beste zijn voor welk werk.

Bedankt voor de vele tips voor de rest.

Comment

Jawadde,
                          kijk, ik koop me volgende week een toestel en een lens, als ik het in bezit heb ga ik wel lessen nemen. Maar ik ga me eerst een deftig toestel aanschaffen... Ik vraag me af wat daar mis mee is.

Als ge vroeger naar school ging dan ga je toch ook wanneer het jaar begint eerst je gerief kopen, ik heb praktisch mijn hele leven kunstonderwijs gelopen en ik heb altijd al doende kennis opgedaan...

Soit. Ik koop me een toestel en ik zal het al doende leren, ondertussen heb ik een aantal goede links doorgekregen via PB waar ik wat kan lezen welke lenzen het beste zijn voor welk werk.

Bedankt voor de vele tips voor de rest.
                          Zucht! Eigenwijs!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Bekijk bericht
                            Zucht! Eigenwijs!

Dus volgens jou moet ik eerst lessen nemen en dan een toestel kopen?

Comment

Dus volgens jou moet ik eerst lessen nemen en dan een toestel kopen?
                              Fotograferen is leuk! Maar een fototoestel is een stuk gereedschap. Als je nog nooit echt met een gereedschap hebt gewerkt moet je beginnen met iets makkelijks. Ga dus eerst eens foto's maken met een beginnerscamera (die heten niet voor niks "beginnerscamera").
                              Koop voor € 400 een mooie panasonic. Fotografeer een jaar en bewijs jezelf dat je mooie platen maakt, goed belicht, scherp en...uniek! In dat jaar weet je wat je toestel niet kan. Dan weet je ook wat je nodig hebt. Daarna volgen de echte vragen en ga je je bezighouden met de beeldbewerking en de fotografische omstandigheden. Dat hoeft niet met een cursus, dat hoeft niet met een boek (het werkt wel mee!) maar van oefening is nog nooit iemand slechter geworden. Als je niet eens weet welke omschrijving voor objectieven gebruikt worden (dus de termen if-ed , af en vr zijn je onbekend) dan moet je niet beginnen met een dslr. De industrie wil je anders doen geloven ('welcome to the playground') maar het resultaat zal altijd teleurstellend zijn. Als je dat een zorg is ok! Als je vragen stelt op een forum als dit dan wil je beter! Overigens krijg jij nu deze reacties over je heen. Kijk naar veel andere topics op dit forum en je ziet dezelfde vragen ("ik ga een Nikon d2x kopen..welke compact-flash kaart heb ik daarvoor nodig?) ...Daar wordt een echte liefhebber (ik fotografeer al 30 jaar) moedeloos van. Veel vragen, weinig kritische zelfvermogen en vooral veel eigenwijzigheid! Laat nou eerst maar een paar foto's zien: daar gaat het om!
                              Last edited by Adriaan; 25 november 2007, 19:30.

Comment

Als je geen DSLR in je handen kunt houden om dingen uit te proberen ben je met al de boeken niets. Ga gewoon een toestel kopen.

Comment

Working...
                                X