Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, ik ben beginner!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Help, ik ben beginner!

    Naar mijn mening zijn er 2 manieren om te beginnen:

    Men begint gewoon, koopt een body en een lens en gaat aan de slag. Of een bridge maakt niet uit. Dit is vaak de duurdere weg omdat men toch materiaal mis kan kopen. Aan de andere kant is dit wel een leuke weg omdat je proefondervindelijk gaat tegenkomen wat de problemen zijn en je naar aanleiding van die problemen oplossingsgericht kunt werken.

    Manier 2, je gaat eerst jezelf goed verdiepen. Haalt boeken uit de bibliotheek, neemt online de handleidingen door en je probeert een weloverwogen aanschaf te doen. Persoonlijk is dit niet mijn manier, maar dit is volledig persoonsgebonden.

    Een geruststellende gedacht, welke camera je ook kiest. Een "miskoop" in de digitale spiegelreflex wereld bestaat niet meer. Alle camera's voldoen. Het kan alleen zijn dat ze niet helemaal voldoen aan jouw manier van fotograferen en dan zul je of tevreden moeten zijn of moeten overstappen. Natuurlijk koop je jezelf in in een flexibel systeem. Hoe langer je bezig bent hoe meer je gaat zien waar jouw interesses liggen. Dan kun je je systeem daarop afstemmen.

    Veel plezier met de aanschaf en deze leuke hobby.

    Bart

    Comment


    • #47
      Re: Help, ik ben beginner!

      Hey Remco,

      Luister, ik stond de vorige weken voor dezelfde beslissing. Ik wou veel meer uit de fotografie halen door te experimenteren, maar ben ook een absolute leek. Ik heb mij tweedehands een Panasonic Lumix FZ50 gekocht voor € 300. De camera is een paar maand oud en geen enkele vorm van gebruikssporen. Ik heb zelfs de breedhoek voorzetlens erbij gekregen + extra batterij. Sinds mijn aankoop ben ik al volop bezig geweest met het begrijpen van de fenomenen : brandpuntafstand, iso , sluitertijd, diafragma, ... Het is een hele boterham en ik ben echt blij dat ik zo goedkoop kan oefenen met voor mij "de ideale bridge". Als ik dan later zo gek van fotografie zou zijn, dan kan ik nog altijd een dslr kopen, maar die FZ50 hou ik voor altijd. Je kan er prachtige foto's mee maken en heel veel leren. Jij moet het weten, maar als je € 1000 gaat uitgeven, met teleurstellende foto's als gevolg door de weinige kennis, zal je misschien hem moeten verkopen voor € 600. Da's veel meer dan mijn bridge en een prachtige hobby armer !

      Jij beslist natuurlijk !

      Veel succes
      Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

      Comment


      • #48
        Re: Help, ik ben beginner!

        Ik ga me straks een boek halen, op raden op 1 van de vele GOEDE tips die ik via PB heb gekregen.
        Daar ga ik me de rest van de week in verdiepen. Ik heb ondertussen al wel een idee welke lens ik nodig heb, de rest zal me wel in de loop van de week duidelijk worden.

        Bedankt voor de goede tips.

        Comment


        • #49
          Re: Help, ik ben beginner!

          Mijn eerste camera was een Practica (ik meen de STL 1000). Goedkoop en een prima instrument om mee te leren. Nou heeft Praktica geen DSLR camera's meer maar er zijn genoeg alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan Nikon D80 of een Canon 400D. Goede camera's voor een goede prijs en prima om als starter mee te leren.
          En niet alles gelijk op de programmastand, maar ook eens kijken naar sluitertijd, diafragmavoorkeuze en al die vele andere mogelijkheden.
          Een mooi eenvoudig maar wel goed lensje erbij en leren maar ! Succes !

          Comment


          • #50
            Re: Help, ik ben beginner!

            Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
            Is deze kit trouwens het overwegen waard?:
            (kreeg in een Privé bericht deze als tip om mee te beginnen)




            17-85 IS BE
            Dit is inderdaad een goede starterskit. Misschien niet helemaal top voor de beoogde doelstellingen. Maar je moet ook naar je budget kijken hé.
            Trouwens je moet ook nog eerst leren en pas na enkele maanden zal je meer weten over wat je echt nodig hebt of wilt.

            De meeste lenzen kan je 2de hands wel doorverkopen. Je verliest uiteraard wel wat, maar toch niet de volledige aanschafprijs.

            En niets aantrekken van sommige die hier lopen te zeveren. Iedereen moet leren. En met alleen een boek of kursus kom je er niet. Je moet ook direct een camera hebben. Want het beste kan je leren door zelf te experimenteren.

            Wat ben je pagina's uitleg over scherpte-diepte als je niet een reeks foto's kan nemen om die theorie uit te testen.

            Zonder dat er mensen op dit forum posten, is het dood.
            Er komt hier geen enkele vraag aan bod die niet al ooit ergens is behandeld. Maar dan mag je niets meer posten hé.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #51
              Re: Help, ik ben beginner!

              Ik geef mijn voorganger gelijk. Je gekozen toestel is prima als starter.
              Dit toestel heeft ook nog alle preset's zoals portrait, landscape,..... Dus als je het niet meer weet, gebruik ze !

              Voor de rest veel lezen, veel proberen en leren uit je fouten.
              Maar ik zou wel een boek zoals 'fotografie voor dummies' kopen. Hierin worden bijna alle facetten van de Digitale fotografie aangeraakt en uitlegd.

              Succes met je nieuw hobby
              Last edited by JePe; 26 november 2007, 19:54.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment

              Working...
              X