Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO waarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ISO waarden

    Hoi Iedereen,

    Kan iemand mij uitleggen waar ISO waarden zo belangrijk voor zijn en of je de verschillen op vakantie en huis tuin en keuken foto's ziet als je een camera zou aanschaffen die maar een iso stand heeft (bijv iso 100)?

    Alvast bedankt
    IF you do something, DO IT GOOD!!!

  • #2
    De ISO waarde van film is een indicatie van de lichtgevoeligheid van het materiaal. Hoe hoger, hoe gevoeliger. Vanaf 800 ga je stelselmatig meer filmkorrel waarnemen op de afdrukken. Sommigen vinden dit storen, anderen vinden het wel iets hebben.

    Bij digitaal is er doorgaans een basiswaarde van bv. 100, 160 of 200. Wanneer je hogere ISO waarden selecteert, wordt een hogere lichtgevoeligheid gesimuleerd door versterking van het signaal. Wanneer je een signaal versterkt, verhoog je echter ook het ruisniveau. Buiten een handjevol DSLRs zijn er heel weinig camera's die een echt bruikbare ISO 400 of hoger hebben - al is dat dan ook weer afhankelijk van je persoonlijke eisen en verwachtingen.

    Als je nu een camera met enkel ISO 100 zou aankopen (de Fuji S304?) dan heb je als belangrijke beperking dat je bij een gering lichtniveau vastzit aan trage sluitertijden. Waar je met een andere camera nog naar een hogere ISO kan overschakelen om uit de hand te kunnen fotograferen, zal je met deze camera snel een statief nodig hebben.

    Ikzelf gebruik met de Fuji 6900 per definitie ISO 100, en schakel enkel over op ISO 200 als het echt niet anders kan. ISO 400 heb ik enkel gebruikt om vergelijkingen te maken, maar nooit om echt foto's mee te schieten.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Maar heb je er echt last van als je alles op 100 iso neemt? Ik bedoel als ik 's avonds bij zwak licht met de flitser een foto maak, zie ik dan een donkere foto hoe moet ik dat zien en hoe kan je bij hogere iso waarden de korrel tegen gaan? Je had het over dslr of zo iets bij welke camera's kan ik dit vinden?

      Many questions you see.....
      IF you do something, DO IT GOOD!!!

      Comment


      • #4
        Maar heb je er echt last van als je alles op 100 iso neemt? Ik bedoel als ik 's avonds bij zwak licht met de flitser een foto maak, zie ik dan een donkere foto hoe moet ik dat zien en hoe kan je bij hogere iso waarden de korrel tegen gaan? Je had het over dslr of zo iets bij welke camera's kan ik dit vinden?
        ISO 100 is een lage waarde en niet zo geschikt voor in het donker tenzij je langere sluitertijden gebruikt, de meeste camera's die verkocht worden hebben iso waarden tussen de 100 en de 400, hoe hoger de isowaarde hoe meer korrel/ruis je verkrijgt, die kan achteraf wel deels weggewerkt worden met fotoverwerkingsprogramma's, die DSLR die hebben isowaarden tot 800 en soms tot 1600, en hebben veel minder last van ruis maar je betaald er ook voor.
        Als je nu bv een camera koopt die alleen iso 100 heeft zal je die niet kunnen gebruiken in slechte lichtomstandigheden, die is er gewoon niet voor gemaakt.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          buiten de DSLR's beginnen ze wel allemaal serieus wat ruis te produceren vanaf iso400, dus zo'n ramp is het niet.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #6
            Hoi Neo,

            Geen Matrix mode deze keer...

            Een toestel met alleen iso 100 geeft prima resultaten bij huis-tuin-en-keuken gebruik. Als je de flits gebruikt, dan krijg je gewoon een goed belichte foto omdat je dan een korte sluitertijd gebruikt.

            Een DSLR is een digitale spiegelreflexcamera. DUUUHHUUUURR!!!
            Dat is ver boven jouw 500 euro budget. (And I can only dream... )

            Ik had voorheen een HP715 en was daar qua fotos niet ontevreden over. Ik ging alleen zoveel fotos nemen dat ik vrij snel tegen de beperkingen van dat toestel (eigenlijk alleen een point and shoot) opliep. Ik wilde graag wat meer controle over witbalans, sluitertijden, diafragma, iso etc.

            Ik ben voor de G3 gegaan omdat die plenty intstelmogelijkheden had en ik toch niet vaak fotos neem met veel zoom. Veel zoom is leuk, maar geeft vaker (zeker bij weinig licht en ik schiet bijna alles bij kunstlicht) een onscherp resultaat. Voor de weinige keren dat ik wel 8x zoom wil, gebruik ik wel een 2x adapter.

            En duur? Mwoa, voor rond de 750 euro in de winkel, of wat minder over het net...

            Als je zelf iets goedkopers koopt loop je het risico (zoals ik) om het echt leuk te gaan vinden en weer snel te willen upgraden.

            [Matrix2mode] Ah...Upgrades. [/Matrix2modes]



            Dus niet al teveel beknibbelen. Maar dat is mijn advies maar.
            Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

            Comment


            • #7
              Originally posted by tom314
              buiten de DSLR's beginnen ze wel allemaal serieus wat ruis te produceren vanaf iso400, dus zo'n ramp is het niet.
              Het is inderdaad niet zo'n ramp en met NeatImage kan je bv. al heel wat rechtzetten. Maar jij bent een beetje verwend, natuurlijk, want de 602 is toch wel één van de absolute toppers op ISO 400. (Enfin, anders ook maar dat doet nu even niet ter zake.)

              Mijn 6900 doet het toch niet zo aardig op ISO 400, hoor. Voor 10x15 prints is het te doen, maar je moet absoluut de resolutielimieten van de camera niet gaan opzoeken met zo'n foto. Maar ik leef op hoop, want ooit worden die 10D's wel eens geleverd, en dan...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Neo
                Maar heb je er echt last van als je alles op 100 iso neemt? Ik bedoel als ik 's avonds bij zwak licht met de flitser een foto maak, zie ik dan een donkere foto hoe moet ik dat zien en hoe kan je bij hogere iso waarden de korrel tegen gaan? Je had het over dslr of zo iets bij welke camera's kan ik dit vinden?
                Je hebt zeker geen last van die ISO 100. Integendeel, met ruisproblemen ga je weinig of nooit te kampen hebben. Zoals ik al zei: als er weinig licht beschikbaar is, zullen je sluitertijden snel te lang worden om uit de hand foto's te nemen. Dat is geen probleem op zich, tenzij de situatie een snelle sluitertijd vereist. In sommige gevallen kan de flitser uitkomst bieden, maar hou er ook rekening mee dat de bruikbare werkafstand van de flitser ook van de ISO afhankelijk is. Dus bij ISO 100 mag je ook niet verwachten dat je flitser een onderwerp belicht dat ettelijke meters van je camera verwijderd is.

                Fredericom zegt dat een camera met enkel ISO 100 het niet goed doet in slechte lichtomstandigheden, maar dat durf ik tegen te spreken. Ten eerste heb je al het voordeel van de mindere ruis - zeker bij langere sluitertijden (meerdere seconden). Ten tweede maakt het bij flitsen kwalitatief niet uit - ikzelf neem al mijn flitsfoto's met ISO 100. Enkel als je over een grote afstand met flitslicht wil belichten, kan een hogere ISO uitkomst bieden (en dan nog). Ten derde is het probleem van de autofocus bij weinig licht, waarvan wel meer digicams last hebben, onafhankelijk van de ISO waarde.

                Sorry als je overdonderd was door mijn eerste reply. Ik kan jouw ervaring van hieruit moeilijk inschatten hé. Mijn conclusie: alleen ISO 100 is kwalitatief verre van slecht, maar het beperkt wel de veelzijdigheid van het toestel. Als je bv. enkel vakantiefoto's gaat maken (dat zijn wellicht zowat 90% van alle genomen foto's) dan zal je er geen last van hebben.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X