Re: Ode aan de D40 vervolg
Het blijkt helemaal geen duistere zone te zijn, maar pure fysica (waar ik overigens zelf helemaal niet zo sterk in ben
)
Ik heb me eens ingegraven in het onderwerp, en verschillende artikels gelezen. Het komt er op neer dat elke camera door zijn pixel afmetingen tot een specifiek diafragma zijn volle geadverteerde resolutie haalt, en dan simpelweg afvalt in scherpte, no matter welk objectief je dan nog gebruikt. Enkele waarden voor verschillende (soms al wat oudere) DSLR die in een vereenvoudigde formule berekend is door ene Nathan Myhrvold op Luminous Landscape.
Je kan de lijst dus zelf verder aanvullen aan de hand van de pixelgrootte. Om dus de volle 10MP uit b.v. een 4/3 sensor te halen zal je met een berescherp objectief onder f4.8 moeten blijven, wat natuurlijk absoluut niet wil zeggen dat je tussen f8-f11 geen goede resultaten kan halen 
Het komt er dus uiteindelijk op neer dat de allerbeste objectieven het meest diffractie gelimiteerd zijn door hun extreme scherpte. Mindere zooms die softer zijn door lensfouten en abberaties en pas pieken tussen f11 en f16 zullen dus op een kleiner diafragma dan de uitgerekende diffractiegrens een scherper resultaat afleveren, maar ze zullen nooit het volledige potentieel uit de sensor kunnen halen. En dat klopt dus ook volledig met mijn bevindingen
Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar de Nikon MTF grafieken op photozone.de die uitgevoerd zijn met een D200 met een uitgerekende limiet van f6. De beste primes zullen dus ook pieken op f5.6 met waarden op of over 2200LW/PH (Imatest line widths per picture height - 2320max) De meeste zooms zullen ook wel hoog pieken op hun beste focale lengte, maar dikwijls zie je dat ze ook hun zwaktes hebben en de primes op die zwakke focale lengte het toch ruim beter doen.
Het komt er dus op aan de juiste prioriteiten te leggen voor je fotografische noden, je voldoende te documenteren alvorens materiaal aan te kopen dat hierbij aansluit en je hierbij holle marketing slogans voldoende weet te doorprikken en je ook nog je eigen emoties onder controle kan houden
MVG,
Oorspronkelijk geplaatst door puerte
Bekijk bericht

Ik heb me eens ingegraven in het onderwerp, en verschillende artikels gelezen. Het komt er op neer dat elke camera door zijn pixel afmetingen tot een specifiek diafragma zijn volle geadverteerde resolutie haalt, en dan simpelweg afvalt in scherpte, no matter welk objectief je dan nog gebruikt. Enkele waarden voor verschillende (soms al wat oudere) DSLR die in een vereenvoudigde formule berekend is door ene Nathan Myhrvold op Luminous Landscape.
The formula is max f-stop = P x 1.054 Where P = pixel size in microns. Here are a couple examples
Camera Max f/stop Max practical f/stop
Canon 5D f/8.6 f/9
Canon 1Ds f/9.3 f/9
Canon 1Ds Mark II f/7.6 f/8
Nikon D2X f/5.8 f/5.6
Canon 20D f/6.76 f/7.1
Canon G7 f/2.06 f/2
Camera Max f/stop Max practical f/stop
Canon 5D f/8.6 f/9
Canon 1Ds f/9.3 f/9
Canon 1Ds Mark II f/7.6 f/8
Nikon D2X f/5.8 f/5.6
Canon 20D f/6.76 f/7.1
Canon G7 f/2.06 f/2

Het komt er dus uiteindelijk op neer dat de allerbeste objectieven het meest diffractie gelimiteerd zijn door hun extreme scherpte. Mindere zooms die softer zijn door lensfouten en abberaties en pas pieken tussen f11 en f16 zullen dus op een kleiner diafragma dan de uitgerekende diffractiegrens een scherper resultaat afleveren, maar ze zullen nooit het volledige potentieel uit de sensor kunnen halen. En dat klopt dus ook volledig met mijn bevindingen

Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar de Nikon MTF grafieken op photozone.de die uitgevoerd zijn met een D200 met een uitgerekende limiet van f6. De beste primes zullen dus ook pieken op f5.6 met waarden op of over 2200LW/PH (Imatest line widths per picture height - 2320max) De meeste zooms zullen ook wel hoog pieken op hun beste focale lengte, maar dikwijls zie je dat ze ook hun zwaktes hebben en de primes op die zwakke focale lengte het toch ruim beter doen.
Het komt er dus op aan de juiste prioriteiten te leggen voor je fotografische noden, je voldoende te documenteren alvorens materiaal aan te kopen dat hierbij aansluit en je hierbij holle marketing slogans voldoende weet te doorprikken en je ook nog je eigen emoties onder controle kan houden

MVG,
Comment