Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke combo 40d of 5d???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke combo 40d of 5d???

Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
    dat zijn al een hoop uiteenlopende reacties, voor mij althans.
    Als ik de "meerderheid" volg kom ik steeds terug bij de 5d of zijn eventuele opvolger.
    Maar waarom en wanneer kies je nou voor fullframe, het gaat toch om meer dan de grotere zoeker en de meer lichtabsorberende sensor, neem ik aan???

Kan iemand daar wat meer over kwijt??

In ieder geval wil ik reeds iedereen bedanken voor de posts,

Steven
    Beeldkwaliteit:
    5D is gewoon beter dan de 40D. Hoeveel? Meer dan genoeg voor mij.

Funkties?
    40D is veel beter dan de 5D. Hoeveel? Niet genoeg om het verschil in beeldkwaliteit te compenseren VOOR MIJ!

Beide cameras geven topresultaten, maar IK prefereer de Dino 5 ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      Volgens dpreview was de nieuwprijs van de 30D +18-55 1500 euro.
      Nu kost een nieuwe 30D + 18-55 bij top-foto nog 879 euro.
      En dat is dus niet tweedehands na 1 of 2 jaar.
      Jan.
      ach zo ... initiële (bruto) nieuwprijs ... dan klopt het enigzins

een beetje meer on topic

http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=375932 ... oei terug opgeslagen ... was gisteren nog 2504 ... gisteren geboden op een tweedehands set ... helaas was de laagst mogelijke prijs gelijk aan de actuele nieuwprijs

helemaal on topic : size matters ... en dus is er geen weg voorbij aan de 5D (II) ... mits je de meerprijs voor FF lenzen ook wilt betalen ... anders 40D ... heb hem vorige week in mijn pollen gehad ... heel fijne camera ... maar de D300 niet vergeten he ... eindelijk een alternatief in zicht

Comment

Het grootste verschil tussen full frame en APS sensors is de cropfactor voor canon 1,6 dacht ik. De rest zijn meestal bijverschijnselen van deze crop
        zoals kleinere scherpte diepte.

Scherpte diepte wordt bepaalt door de afstand tot het object, de diafragma waarde (f-waarde) en brandpuntafstand. Hoe kleiner de afstand tot object hoe kleiner de DOF
        Daar een 50 mm lens op APS-c fungeert als +/ 75 mm, ga je verder van het onderwerp staan dan met 50mm op FF voor dezelfde beeld uitsnede te verkrijgen. Dus met FF kun je een kleinere DOF verkrijgen, de andere kant van de medaille en de veel meer belangrijke is, dat je bij APS-C een grotere DOF kunt bereiken met een kleinere F-waarde. (minder licht)

Zoals je weet zijn lenzen en vooral de zooms scherp in het middenveld en verliezen ze kwaliteit aan de randen. Het zelfde geld voor vervorming, CA, en vignettering. Bij APS worden de randen niet gebruikt en stellen die problemen veel minder, de laatste 3 items kunnen min of meer SW-matig opgevangen worden.
        APS stelt hogere eisen aan de resolutie van de lens maar je kunt stellen dat de FF-frame toch veel meer veel eisen stelt aan de lens om dezelde kwaliteit te behalen.

Diffractie bij FF is in principe kleiner dan bij APS maar wordt gedeeltelijk tenietgedaan, omdat je een grotere DOF hebt bij eenzelfde F-waarde bij APS

Breedhoek lenzen komen beter tot hun recht met FF, maar met APS heb je weer meer tele. Voor bvb landschap fotografie is dit niet zo,n groot nadeel dat je minder breedhoek hebt, je maakt een paar opnames en je plakt ze aan elkaar krijg je nog een veel beter beeld met minder vervorming.

De grote van de pixel is uiteraard bepalend voor de kwaliteit van een beeld.
        (meer photonen -> groter signaal ->minder ruis -> beter dynamisch bereik)
        Maar merk op dat dit enkel geld binnen een bepaalde technologie en productie platform. Daarbij heb je nog andere factoren zoals aantal ADC's, afstand tot ADC's, output ADC (bit diepte) correctie circuits on chip, en beeld verwerking processors , etc etc. Als je naar de output van de Nikon D40 vergelijkt met d70 of d70s, welke quasi dezelfde sensor gebruiken zie je dat de beeldkwaliteit op 3 jaar tijd geweldig verbetert is zonder teveel aan de sensor te prutsen.

Je ziet de meeste voordelen werken ook als nadelen, maar in principe is binnen dezelfde technologie FF beter tot zelfs veel beter dan APS, maar de zaken veranderen als je een FF met een technologie van een paar jaar terug, gaat vergelijken met een APS van nu. Je ziet het zo al, het dynamisch bereik van de 40d overtreft, deze van de 5d, en dit zal ook zo wel zijn met de kleurtonaliteit.(volgens de meetmethoden van philleke ashley)

En dan heb je nog de camera technische items, welke toch ook heel belangrijk zijn of het moet zijn dat je nog foto's wenst te maken als in de jaren stillekes.
        En op dat punt kun je een camera van een paar jaar terug, binnen zelfde fabrikant, met elkaar niet meer vergelijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          APS stelt hogere eisen aan de resolutie van de lens maar je kunt stellen dat de FF-frame toch veel meer veel eisen stelt aan de lens om dezelde kwaliteit te behalen.

Dit word nogal eens beweert, vooral door mensen die veel lezen en geen ff digitaal gebruiken. Wel ik kan je vertellen, dat zowat iedere lens die ik op de Dino5 zet, beter presteerd, de Dino5 haalt meer uit dezelfde lens door zijn grotere pixels. En je zou versteld staan hoe goed de meeste lenzen ook aan de rand wel zijn!
          Toplenzen doen het uiteraard NOG beter op de Dino5, maar er is goed beter best.
          Ik durf gerust een 28-135 IS (matige lens op crop), op mijn Dino5 te zetten, en er mooie scherpe beelden mee maken.

Comment

Wel als ik uit deze combinaties moest kiezen zou het 40D + 17-55 + 70-200 f2.8 zijn.

5D is zeker qua beeldkwaliteit nog de betere. Gezien zijn voorsprong in de hoge iso's. Maar de lenzen die je bij de 40D zou kopen veranderen het beeld en maken de 40D setup op zijn minst zo goed waarschijnlijk zelfs beter.

Voor de rest is de 40D een body die op dit moment iets geavanceerder is en daarom verkies ik dit dus.

Later ga je misschien over naar FF of niet maar die 70-200 blijft sowieso een toplens. En de 40D+17-55 geraak je gemakkelijk kwijt. Het verschil in verlies van geld wanneer je een nieuwe body koopt gaat niet zo erg groot zijn. En dat wordt gecompenseerd door de betere lens die 70-200 die je dan nog steeds hebt.

Als voor de verschillen tussen FF en APS. Tja FF is onmiskenbaar in het voordeel want FF kan alles wat een APS kan maar een APS kan niet alles wat een FF kan. Maar het kostenplaatje van een FF zal ook altijd een stuk hoger zijn.

Naar Puerte moet je niet teveel luisteren voor de zoveelste keer bewijst ie dat hij wel ong weet waarover het gaat maar het niet echt gesnapt heeft.

Comment

Uw overzicht is duidelijk en goed.
              Toch de volgende opmerking:

Je ziet de meeste voordelen werken ook als nadelen, maar in principe is binnen dezelfde technologie FF beter tot zelfs veel beter dan APS, maar de zaken veranderen als je een FF met een technologie van een paar jaar terug, gaat vergelijken met een APS van nu. Je ziet het zo al, het dynamisch bereik van de 40d overtreft, deze van de 5d, en dit zal ook zo wel zijn met de kleurtonaliteit.(volgens de meetmethoden van philleke ashley)
              P. Askey meet niet het dynamisch bereik van de 40D of van de 5D sensor.
              Je kan veronderstellen dat dit dynamisch bereik zo goed als gelijk is.

P Askey meet het dynamsch bereik van het jpg geconverteerde resultaat.

Dit is alsof je het dynamisch bereik van analoge film kan bepalen door het dynamisch bereik van de foto afdruk te meten.

Voor wie in jpg fotografeert is er in de praktijk geen verschil en zijn de test resultaten van P Askey correct.
              Voor wie in raw wil fotograferen is dat niet het geval.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                5D is zeker qua beeldkwaliteit nog de betere. Gezien zijn voorsprong in de hoge iso's.
                Naar mijn (zeer) bescheiden mening is de beeldkwaliteit van de 5D ook in de lagere iso's (heel) wat beter, voor mij was het allesszins een openbaring na de 300D, 20Den 30D wat een beeldkwaliteit de 5D aflevert, ik stond er echt van versteld, ik moet hierin ook Rudy bijtreden ivm de lenzen.

Comment

wordt er niet gemakkelijker op zo,

Wat betreft het wachten op de opvolger voor de 5d(als die er komt tenminste) ben ik weer x-aantal maanden verder en wordt er tegen dan weer iets "beter en nieuwer" aangekondigd en kan ik weer wachten ik zou ten laatste voor 31 dec mijn besluit willen nemen daar ik met de cashbacks toch enige euro's kan terugkrijgen.

Hebben jullie enige ervaringen met het feit dat het "geforceerde" kortingen zijn, of gaan de prijzen zowiezo nog dalen na de cashbacks anders kan ik gerust wachten natuurlijk, maar ik denk het niet.
                  Groetjes Steven

Comment

Toch wel.
                    Het betekent eenvoudig dat je niets verkeerd kan kopen.

Je kan toch moeilijk van ons verwachten dat wij gaan zeggen dat de 40D slecht is of dat de 5D slecht is.

Wat vind je nu zelf van de 40D foto kwaliteit op dpreview.
                    Dat zou toch het belangrijkste moeten zijn.

Wat betreft het wachten op de opvolger voor de 5d(als die er komt tenminste) ben ik weer x-aantal maanden verder en wordt er tegen dan weer iets "beter en nieuwer" aangekondigd en kan ik weer wachten ik zou ten laatste voor 31 dec mijn besluit willen nemen daar ik met de cashbacks toch enige euro's kan terugkrijgen.
                    De 5D was nieuw volgens dpreview 3700 euro.
                    Het kan altijd dat de nieuwprijs van de 5D opvolger meer dan 1000 euro lager is dan de nieuwprijs van de originele 5D maar dat verwacht ik niet echt.

Als nu een 5D ´bijna´ te duur is dan is het ook niet zinvol om op de opvolger te wachten.
                    Maar als er wel een 5D opvolger is dan gaat de prijs van de huidige 5D onmiddelijk een stuk lager.

´x-aantal maanden verder´ betekent 3 tot 4 maanden.
                    En daarna kan je nog wel een jaar of langer wachten voor er nog iets anders is van Canon.
                    De 5D is meer dan twee jaar oud en de 40D is nieuw.

Hebben jullie enige ervaringen met het feit dat het "geforceerde" kortingen zijn, of gaan de prijzen zowiezo nog dalen na de cashbacks anders kan ik gerust wachten natuurlijk, maar ik denk het niet.
                    Groetjes Steven
                    De prijs van de 5D is nu reeds heel laag.
                    Maar zoals gezegd kan dat nog altijd lager als er een opvolger is.

En de prijs van de 40D is nu nog vrij hoog en gaat heel waarschijnlijk nog een stuk lager zodra er voldoende Nikon D300 in de winkel liggen.

Maar of de prijzen voldoende dalen en vlug genoeg dalen om het cash back voordeel in te halen is weer een andere vraag.

Ik heb wel al meerdere keren opgemerkt dat tijdens cash back de prijzen toevallig iets hoger zijn en na de cash back toevallig evenveel dalen.
                    Maar dat is niet altijd en overal het geval.

Jan.

Comment

Wat vinden jullie van dit artikel?

Ik weet dat Ken Rockwell meestal niet geloofwaardig is maar beelden spreken voor zich natuurlijk... (lezen op eigen risico dus... )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                        Uw overzicht is duidelijk en goed.
                        Toch de volgende opmerking:

P. Askey meet niet het dynamisch bereik van de 40D of van de 5D sensor.
                        Je kan veronderstellen dat dit dynamisch bereik zo goed als gelijk is.

P Askey meet het dynamsch bereik van het jpg geconverteerde resultaat.

Dit is alsof je het dynamisch bereik van analoge film kan bepalen door het dynamisch bereik van de foto afdruk te meten.

Voor wie in jpg fotografeert is er in de praktijk geen verschil en zijn de test resultaten van P Askey correct.
                        Voor wie in raw wil fotograferen is dat niet het geval.

Jan.
                        Ik weet dat philekke zijn DR tests eerder simpel zijn, daarom heb ik ook de referentie meegegeven. Maar zijn DR testen bestaan uit 2 luiken het JPEG gedeelte en het RAW (headroom) gedeelte met daarbij vergelijkende curve JPEG en RAW ACR standard en ACR best. Ik baseer me op het laatste.
                        Daarbij zijn beide tests uitgevoerd op dezelfde wijze maar toch met verschillen in het voordeel van de 40d. (versie ACR is wel verschillend !!).

Als je puur in JPEG fotografeert heb je met de 40d nog het extra voordeel van higlight tone priority waarmee je nog betere DR resultaten mee kunt verkrijgen.

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                        Naar mijn (zeer) bescheiden mening is de beeldkwaliteit van de 5D ook in de lagere iso's (heel) wat beter, voor mij was het allesszins een openbaring na de 300D, 20Den 30D wat een beeldkwaliteit de 5D aflevert, ik stond er echt van versteld, ik moet hierin ook Rudy bijtreden ivm de lenzen.
                        Zal zo wel zijn maar de beeldkwaliteit van de 40d is er ENORM op vooruit gegaan toz van de 30d. Laat me ook duidelijk zijn daar is een verschil tussen een beetje ruis (100%)en beeldkwaliteit he. Een beeld moet je in zijn totaliteit beoordelen.

Maar toch, op DPREVIEW in de sample galleries, vind je voorbeelden van beide camera's op verschillende ISO's, JPEG en RAW, en dit in 100%. Kun je me een beeld aantonen waarvan je zegt dat de 5d merkelijk beter presteert dan de 40d. Laat 3200 ISO beelden buiten beschouwing aub.

Groetjes Steven
                        Als je echt nood hebt aan FF is de keuze vlug gemaakt, alhoewel dat ik dan zou wachten op de opvolger van de 5d. Maar waarschijnlijk heb je die nood niet anders had je dit draadje waarschijnlijk niet gestart.
                        Maar ik heb het gevoel dat de 40d ruim gaat voldoen aan je verwachtingen, en koop met het gespaarde geld een extra of een beter lenske.
                        Kijk eens goed naar de beelden op dpreview, voor een camera geldt zekers volgende uitspraak: "Een beeld zegt meer dan duizend woorden" daarbij is het gebruikersgemak, en zijn de mogelijkheden van de 40d nu eenmaal groter dan van de 5d.

Let wel als je tijd en geld hebt is de keuze tussen de 40d en de opvolger 5d ook vrij simpel namelijk de laatste.

Comment

[QUOTE=puerte;1622293]

Maar toch, op DPREVIEW in de sample galleries, vind je voorbeelden van beide camera's op verschillende ISO's, JPEG en RAW, en dit in 100%. Kun je me een beeld aantonen waarvan je zegt dat de 5d merkelijk beter presteert dan de 40d. Laat 3200 ISO beelden buiten beschouwing aub.

/QUOTE]

Theorie is 1 ding, praktijk nog iets totaal anders. 2 dingen die op papier gelijk zouden moeten zijn kunnen in echte situaties compleet anders reageren.

Ik ken de 2 toestellen, praktisch. En ik durf gerust zeggen dat de 40D nog steeds een 'tamelijk' 'achterop' ligt tov een 5D. Niet om 40D eigenaars af te breken, daar gaat het uiteraard niet over, de 5D is gewoon een trapje hoger. Het is niet voor niks een 1-cijfer-canon camera.

De 40D heeft zijn snelheid die veel beter is dan de 5D, dat is in de praktijk een belangrijk voordeel. Maar de 5D heeft door zijn sublieme (FF) sensor qua beeldkwaliteit nog steeds les, wees daar maar zeker van

Comment

Ik weet dat philekke zijn DR tests eerder simpel zijn, daarom heb ik ook de referentie meegegeven. Maar zijn DR testen bestaan uit 2 luiken het JPEG gedeelte en het RAW (headroom) gedeelte met daarbij vergelijkende curve JPEG en RAW ACR standard en ACR best. Ik baseer me op het laatste.
                            Daarbij zijn beide tests uitgevoerd op dezelfde wijze maar toch met verschillen in het voordeel van de 40d. (versie ACR is wel verschillend !!).

Als je puur in JPEG fotografeert heb je met de 40d nog het extra voordeel van higlight tone priority waarmee je nog betere DR resultaten mee kunt verkrijgen.
                            Als ik alle nieuwe mogelijkheden van de 40D bekijk en als ik de totaal onscherpe fotos van de 1DsIII bekijk dan heb ik de opvolger van de 5D nu ongeveer besteld.

Zal zo wel zijn maar de beeldkwaliteit van de 40d is er ENORM op vooruit gegaan toz van de 30d. Laat me ook duidelijk zijn daar is een verschil tussen een beetje ruis (100%)en beeldkwaliteit he. Een beeld moet je in zijn totaliteit beoordelen.

http://www.dpreview.com/gallery/canoneos40d_samples2/
                            Goed bedacht:

Ik ga voor de volgende twee fotos:
                            2 keer ISO1600 en 2 keer geconverteerd met Canon DPP.
                            5D
                            40D

Aan u de keuze.

Als je echt nood hebt aan FF is de keuze vlug gemaakt, alhoewel dat ik dan zou wachten op de opvolger van de 5d. Maar waarschijnlijk heb je die nood niet anders had je dit draadje waarschijnlijk niet gestart.
                            Maar ik heb het gevoel dat de 40d ruim gaat voldoen aan je verwachtingen, en koop met het gespaarde geld een extra of een beter lenske.
                            Kijk eens goed naar de beelden op dpreview, voor een camera geldt zekers volgende uitspraak: "Een beeld zegt meer dan duizend woorden" daarbij is het gebruikersgemak, en zijn de mogelijkheden van de 40d nu eenmaal groter dan van de 5d.
                            Ik denk ook dat de 40D goed genoeg is om mee te starten. (ik ben gestart met 6 MP)
                            En de 40D met dure lenzen is 10 keer beter dan de 5D met goedkope lenzen.
                            En later kan je altijd nog overstappen op de 5D opvolger, die na 6 maand toch altijd sterk in prijs wordt verlaagd.
                            (Wat ook over de 40D moet worden gezegd)

Let wel als je tijd en geld hebt is de keuze tussen de 40d en de opvolger 5d ook vrij simpel namelijk de laatste.
                            Overduidelijk. Als er een opvolger is.

Jan.

Comment

Niet echt een goeie keuze van foto's voor een vgl vind ik Jan maar dat is eigenlijk op deze manier toch een onbegonnen zaak.

Maar ik ben eigenlijk verbaasd hoe goed de 40D uit deze vgl komt.

Maar cinneken wat ik mij op dit moment afvraag is waarom zou je de 5D combinatie verkiezen. Hij kost nog steeds een pak meer en uiteindelijk ga je die ook upgraden. En of je minder verlies gaat maken bij de verkoop valt nog af te wachten. Misschien wel een beetje natuurlijk maar die 500€ die je nu minder zou betalen compenseren al heel veel als niet meer dan alles. En dan heb je nog altijd de beste lens van allemaal in je pakket zitten ook. Dat is ook nog geld waard.

Comment

Ik kwam bij de 5d terecht door het kostenplaatje van de 40d(compleet met de 2 lenzen erbij), daar zit niet zoveel verschil qua prijs op, daarom wou ik ook weten of ik voor dat verschil in prijs er ook een betere kamera voor had,
                                En of het vershil tussen beide groot was qua beeldkwaliteit, daarom wou ik jullie advies over de pro's en contra's van beide toestellen.
                                Ik weet ook dat de door mij gekozen lenzen op de 40d ietsje duurder waren en lichtsterker waren dan op de 5d maar ik dacht dat de ff body beter was en bvb met f4 lenzen ipv f2,8 lenzen ook nog topfoto's leveren, ...
                                en ook het feit als ik wauw foto's tegenkom ze 75% uit een ff komen, hangt natuurlijk af van de persoon ook daar ben ik me van bewust.
                                klinkt misschien wat raar allemaal, maar kan het niet anders verwoorden
                                Groetjes Steven

Comment

Working...
                                X