Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale compactcamera gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Digitale compactcamera gezocht

Heb gehoord dat de Panasonic (Lumix) ook de moeite is, die hebben trouwens een lens van Leica Misschien is de FX30 iets voor jou?

Comment

ik heb daar idd ook al goede dingen over gehoord... Weet iemand hier nog iets meer van?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanaat Bekijk bericht
        heb je hem al, yidaki ? de ricoh R6? laat me zeker weten hoe de fotos er uitzien !
        Yep ik heb hem!

Enkele eerste indrukken (vergeet wel niet dat ik maar een amateurke ben hé):

klein en erg compact toestel, kleine knopjes (mijn vingers zijn zelfs iets te dik waardoor het soms moeilijk navigeren is in het menu), maar een erg mooi en groot scherm!
        Ik had in enkele reviews gelezen dat de topjes nogal lossjes aanvoelen, een beetje als 'brol' overkomen maar deze indruk heb ik zeker niet. Alles zit stevig vast en voelt goed aan.

De opening voor de batterij en sd card is nogal ongelukkig gekozen, onderaan het toestel en gaat erg vlot open door te schuiven. Er zit gelukkig wel een klepje voor de batt zodat ze er niet zomaar kan uitvallen. Ook de plaats van de flits is niet zo perfect, net onder de zoomregeling en ontspanner. Effe wennen om je vingers goed te houden. (Ik heb grote handen, mijn vrouw heeft er geen last mee)

Het menu van het toestel is heeeel erg uitgebreid, ik ken er nog niet veel van, ben momenteel de stand 'auto' aan het uitpluizen en de stand 'scene' waar je verschillende voorgeprogrameerde settings hebt (sport, nacht, portret, ...) Het menu is in het Engels of andere talen maar geen Nederlands. Tot mijn erg grote verbazing zit er wel een handleiding (192blz) in het Nederlands bij! Ik had overal gelezen dat dit niet het geval was. Dus iets opzoeken is ook al geen probleem meer.

De camera zelf reageerd erg snel bij het aan en uitzetten, op 2 sec kan je foto's trekken.

Aan het automatisch scherpstellen moet ik persoonlijk nog erg wennen. Dit duurt wel even en maakt ook heel wat lawaai. Het kan ook even duren voor hij het onderwerp gekozen heeft, je drukt de ontspanner half in en dan zoekt hij de scherpte en belichting, soms herneemt hij dit enkele keren na elkaar zodat het effe duurt voor je de foto kan nemen. Druk je direct door op de ontspanner, dan lukt het helemaal niet... Hij moet eerst scherpstellen en dan trekt hij de foto, dus dan krijg je effe een zwart schermpje en toch nog een foto erna. (kan tot 3 sec duren).
        Neem dit alles wel met een korrel zout want ik moet nog erg wennen aan de bedieningsmogelijkheden.

Aangezien het buiten nog steeds k*t weer is, heb ik nog geen mooie dagopnamen kunnen schieten, binnenhuis al wel en ik moet zeggen je kunt er mooie resultaten uithalen met toch een beperkte verlichting! Ik heb een zwarte hond die onmogelijk te fotograferen valt (met men vroeger compactje) nu is het resultaat aanvaardbaar!
        Ook de macro doet het verbazend goed, je kan kleine tekst duidelijk fotograferen op 1cm afstand met je lens.

Het resultaat met flits valt dan weer wat tegen, maar dat had ik niet anders verwacht van een compact toestel. (vergelijkbaar met andere compactjes.) Gezichten worden al snel overbelicht en natuurlijk heb je weerkaatsing.

De zoom is fantastisch, het lukt me om details scherp te krijgen op ong 7m zonder flits met erg beperkt licht. (sfeerverlichting in living) De beeldstabilisator doet goed zijn ding dus, het toestel gewoon op de knie stilgehouden. Om de zoom echt in de hand te gaan gebruiken mag je wel echt niet bewegen. Een nadeel is wel dat de zoom suprsnel reageerd, effe wennen. Heb gelezen dat er een update is voor he toestel die dit aanpast zodat het makkleijker is, maar heb er nog niet naar gezocht. (Het lukt zo ook wel hoor)

Ik heb ook even een filmpje gemaakt aangezien die optie er toch ook opzit. Leuk dat je digitaal kan zoomen tijdens het filmen! Het resultaat is zoals bij andere compactjes, dus niet echt fantastisch maar gewoon leuk.

Nog iets over die 'ruis'. Als je met beperkt licht foto's neemt zie je idd ruis op de foto's, maar ik had dit ook bij mijn vorig compactje en had er zelfs nog nooit bij stilgestaan. Nu dat jullie hierover het een en ander zeggen valt het natuurlijk op. Storend? Nee, toch voor mij niet.

Conclusie:

Ik verwachte een erg klein maar deftig toestel met tal van mogelijkheden, grote zoom en eventueel macro. Een toestel voor vakaties, snelle familliefoto's en uitstapjes. Dit is ook wat dit toestel in huis heeft!
        de mogelijkheden zijn enorm (meer als andere compactjes) maar het kan ook eenvoudig voor als mijn vrouw een foto wil trekken.

Hopelijk heb je hier iets aan, ik ben geen kenner en heb deze kleine review te verwoorden in niet-kenners woorden... Ik zet er enkele foto's bij die binnenhuis getrokken zijn. Verwacht geen pareltjes, dat is voor later als ik de settings doorheb

Groeten,

Yidaki
        Last edited by Yidaki; 11 november 2007, 12:26.

Comment

wow, bedankt voor deze kritische complete review in mensentaal
          Ik heb hier zeker iets aan, de fotos die je tot nu toe getrokken zijn vind ik echt nog wel goed. Alleen op die eerste foto van in de auto is veel ruis te zien maar dit is echt normaal denk ik.

Ik wacht nog even op andere fotos die je ermee trekt.

Comment

het "enkele seconden" zoeken naar de juiste instelling, is dit storend? Of valt het nog mee, hebben andere compactcameras dit mss ook?

Comment

wow, bedankt voor deze kritische complete review in mensentaal
              Ik heb hier zeker iets aan, de fotos die je tot nu toe getrokken zijn vind ik echt nog wel goed. Alleen op die eerste foto van in de auto is veel ruis te zien maar dit is echt normaal denk ik.

Ik wacht nog even op andere fotos die je ermee trekt.
              idd op die eerste foto is de ruis goed zichtbaar, maar toch is hij aanvaardbaar als je weet dat hij getrokken is in het donker (6u30 deze morgen) en dat het vollop aan het regenen was. + Vanuit de wagen, door het glas tegen 120km/h.

Ik denk dat het scherpstellen veel gemakkelijker zal gaan wanneer er licht is. Nu zoekt hij een object waarop hij zich moet baseren wat misschien niet altijd zo duidelijk is.

Ik zal binnenkort zeker nog is foto's posten. Eerst nog wat oefenen

lees zeker ook deze mensen hun beoordeling eens, door deze reviewkes heb ik mijn beslissing gemaakt.

Comment

ahja idd, als het donker is heeft de camera het idd wat moelijk om het juiste object te vinden. Heb ik zelfs bij de eos400D van m'n vriendin.

yup, die link had ik al eens gelezen, maar aan tekst heb ik niet veel, ik bekijk graag plaatjes

Comment

hier nog een leuke review:

Review ricoh R6

Er mag eigenlijk geen twijfel meer bestaan eh, de ricoh is het toestel dat ik zocht

Comment

hier nog een leuke review:

Review ricoh R6

Er mag eigenlijk geen twijfel meer bestaan eh, de ricoh is het toestel dat ik zocht
                    Tenzij je niet valt over de omvang van een DSLR, maar hoofdzakelijk over het "gesleur", dan zou de FZ18 van Panasonic een alternatief kunnen zijn.

Valt wel wat buiten je voorziene budget.
                    Wat voorbeelden vindt je op http://www.pbase.com/nc_bill/panasonicfz18&page=all
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

bedankt voor de tip nete, idd prachtige fotos dat je er mee kunt trekken. Maar vind het toch ook net wat te groot.

Ik denk dat ik met de ricoh en de EOS400D waarover ik al kan beschikken de juiste combinatie ga hebben

Comment

Ben al een tijdje de reviews aan 't volgen over de Canon powershot SX100 is en las zonet volgende reactie op http://www.kieskeurig.nl/
                        (dus niet door mij geschreven)
                        Ik kocht deze camera als extraatje bij mijn Canon 400D, voor als ik geen zin heb om de hele rugzak met 400D en lenzen mee te sjouwen. Tot mijn verbazing komt de kwaliteit van de foto's van de SX100 IS behoorlijk dicht bij die van mijn 400D (Sigma lenzen). Het is waar dat er meer ruis in zit boven de ISO 100, maar door de uitstekende beeld stabilisator hoef je niet vaak hoger te gaan. Bovendien heeft hij toch één van de laagste ruiswaarden onder de compactcameras. De macro stand functioneert subliem; ongelofelijk scherp en door het compact formaat een zeer grote scherptediepte. De keerzijde daarvan is dat je niet zo'n mooie wazige achtergrond (bokeh) kan krijgen als met de 400D.
                        Het feit dat je de flitser met de hand open moet doen vind ik een groot voordeel; hij blijft gewoon zitten waar hij zit tenzij ik er echt gebruik van wil maken.
                        De mogelijkheden en hand-instellingen zijn enorm.
                        Al met al ver boven verwachting. (een maand in bezit)
                        Flickr

Comment

bedankt voor de tip saint lambert !! maar ook hier, ik vind hem net iets te "groot". Ik zoek echt een compactje...Ik heb trouwens nu mijn oog laten vallen op een Ricoh R7, de opvolger van de 6. Bij zercom.nl kan je hem kopen voor 238.

Comment

Er staat een artikel in test aankoop over online kopen en ze hebben online kopen getest door het aankopen van een digitale camera...

Heel interessant om eens door te lezen, zo is pixmania echt niet zo een aanrader wat dienst na verkoop betreft.

Als je wil scan ik het in en stuur ik het door?

Groeten!

Comment

ah interessant, ik ga het eens lezen. Mijn vader heeft ook een abonnement op test aankoop.

Nog tevreden over je R6? Nog ergens nieuwe fotos online staan?

Comment

ah interessant, ik ga het eens lezen. Mijn vader heeft ook een abonnement op test aankoop.

Nog tevreden over je R6? Nog ergens nieuwe fotos online staan?
                                Heb vandaag voor de eerste keer buiten wat foto's kunnen trekken, in het zonnetje...

Ik heb eentje dat goed gelukt is online geplaatst:

De kleuren komen mooi uit en hij is ook erg scherp.

Oordeel zelf maar.

Groeten!

Comment

Working...
                                X