Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens gezocht voor Nikon D40(X)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    daar heeft Nikon volgens mij een steek laten vallen
    Heel erg juist. M.i. is die D40 ook op andere vlakken een slag in het water. Veel te klein, bijvoorbeeld. Zet er een flitser en een flinke lens op en je weet niet meer waar je 'm moet vastpakken. Goeie camera misschien voor wie het gemak van een compactje wil combineren met de hogere kwaliteit van een SLR - maar als "basis" voor een creatief systeem... ?
    Last edited by misti; 31 oktober 2007, 11:45.

Comment

Het is steeds de vraag "wat zoek je en wat wil je ?"
      Zelf heb ik een jaar geleden de D40 gekocht met kitlens als instap van compact naar DSLR.
      Na een jaar kan mijn toestel en kitlens nog steeds meer dan ik.
      Als ik een jaar geleden een D200 zou gekocht hebben was ik waarschijnlijk in de mogelijkheden verzopen en er absoluut geen plezier aan beleefd hebben.
      Mijn D40 leert me bijna dagelijks nog nieuwe dingen.
      Mis ik de interne AF-motor? Ja, absoluut !!
      Maar als eerste DSLR had ik me geen zaliger toestel kunnen bedenken.

Boony

PS: mijn persoonlijk gedacht over de zaken natuurlijk.
      I would, if I could ...

Comment

bedankt voor jullie reacties, het wordt er eigenlijk wel niet makkelijker op

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
        ik weet niet of je al een lens hebt of je direct voor de sigma wil gaan, anders zeker voor de sigma gaan !!!.
        Ik heb nog geen toestel of lens gekocht, maar zoals reeds zei zat ik met de Nikon D40 in gedachten. Ik vind het wel een groot minpunt dat deze camera geen ingebouwde AF-motor heeft en je dus lenzen met ingebouwde motor moet kopen voor autofocus.

Is dit bij de Canon 400D ook het geval? Want met cashback bij fotokonijnenberg (70 euro) is het verschil in prijs met een Nikon D40 niet zo groot (je hebt dan wel geen kitlens erbij maar dat is niet zo'n erg als ik toch een betere lens wil kopen)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          blijkbaar want die HSM bestaat alleen met Nikon mount... Denk ook dat je als beginnende liefhebber niet veel verschil zal merken tussen de D40 & D40x... ga ze eens in je handen houden misschien dat daar kleine verschillen zitten...
          Dan zal je zeker geen verschil voelen, want de verschillen zitten alleen van binnen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door E31 Bekijk bericht
            Is dit bij de Canon 400D ook het geval? Want met cashback bij fotokonijnenberg (70 euro) is het verschil in prijs met een Nikon D40 niet zo groot (je hebt dan wel geen kitlens erbij maar dat is niet zo'n erg als ik toch een betere lens wil kopen)...
            bij de Canon heb je dit probleem niet... die heeft AF op alle lenzen. Als je nu toch aan het bekijken bent voor een andere lens, kan je inderdaad de body apart kopen en bv de sigma 18-50 2.8 kopen... ik ben daar uiterst tevreden over (zie bv foto Kerk Orsmaal in Fotodiscussie)
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Wat denken jullie van de volgende? Sigma 17-70mm F2.8-4.5

Is zowel beschikbaar voor Canon als voor Nikon (en als ik me niet vergis met interne scherpstelling)
              Prijs ligt rond de 300 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                is dat zo? ik zie nochthans de huisfotografe van de Delite in Halen niet met flits werken... Die gebruikt een D70(s) als ik me niet vergis... De foto's daar zijn toch niet slecht vind ik...

natuurlijk als je niet volopen werkt en je diafragma dichtknijpt, zal het niet anders kunnen...
                correctie, vervang in mijn post 'feestje' door fuiven... Daar is een externe flits absolute noodzaak omdat er gewoon nagenoeg géén licht op je onderwerpen, enkel op de achtergrond
                diafragma dichtknijpen op een fuif doe ik nooit. Altijd volopen werken want de scherpte voor fuiffoto's is helemaal niet zo belangrijk. Het licht is het belangrijkste dus groter diafragma hoe beter
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door E31 Bekijk bericht
                  Wat denken jullie van de volgende? Sigma 17-70mm F2.8-4.5

Is zowel beschikbaar voor Canon als voor Nikon (en als ik me niet vergis met interne scherpstelling)
                  Prijs ligt rond de 300 euro
                  Ik heb geen ervaring met die lens, maar ik vind die niet zo interessant ! de 50 tot 70mm zal je zelden nodig hebben op party's en fuiven. Ook zal die lens enkel bij 17mm maar diafragma 2.8 hebben, en zal het vanaf 18mm vlug minder lichtsterk worden... Ik zou hem niet nemen, een constant diafragma over het hele bereik is gewoon veel beter.

Comment

laat die D40X vallen en ga direct naar een D80 , D80 heeft net als D40X (en niet bij D40) een iso 100, 10 mp naast nog vele andere extra's ook die ingebouwde motor die een D40(x) niet bezit. als je van plan bent om verschillende lenzen te kopen zul je het prijsverschil vlug uitgespaard hebben door niet steeds nikkor AF-S of sigma HSM lenzen te kopen.
                    Wens je gewoon een zeer compact toestel opteer gewoon voor een D40 , het prijsverschil voor die X is te veel en schaf je een nikkor 18-200 Af-S VR , dan kun je al zeer veel
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      laat die D40X vallen en ga direct naar een D80 , D80 heeft net als D40X (en niet bij D40) een iso 100, 10 mp naast nog vele andere extra's ook die ingebouwde motor die een D40(x) niet bezit. als je van plan bent om verschillende lenzen te kopen zul je het prijsverschil vlug uitgespaard hebben door niet steeds nikkor AF-S of sigma HSM lenzen te kopen.
                      Wens je gewoon een zeer compact toestel opteer gewoon voor een D40 , het prijsverschil voor die X is te veel en schaf je een nikkor 18-200 Af-S VR , dan kun je al zeer veel
                      Wel, die D80 gaat wat over mijn budget, vergeet ook niet dat het mijn eerste DSLR wordt hé
                      Dan denk ik dat ik beter ga voor een Canon 400d, die heeft ook 10mp en een ISO100.. en als ik me niet vergis een ingebouwde motor? Of is het zo dat gewoon alle lenzen voor Canon zelf een ingebouwde motor hebben?

Ik veronderstel dat die Sigma 18-50 2.8 macro ook beschikbaar is voor de Canon, of is daar nog een leuk alternatief voor?

Comment

Als je jouw camera vooral voor party en evenementen gaat gebruiken zal je geen meerwaarde ondervinden aan ISO 100, je zal dat nooit gebruiken daarbij.
                        Als je voor canon gaat, zal je die sigma ook kunnen kopen, maar dan nog niet de HSM versie. De HSM versie is stiller en vooral net iets sneller in autofocus dan zijn niet HSM/ canon versie...

Je kan misschien ook altijd eens uitkijken naar een 2de handse D70(s) of D50, die hebben een ingebouwde motor en zijn ideaal voor zo een werk.

Comment

enkele bedenkingen.

- je zoekt een lichtsterke lens. Lichtsterke lenzen kosten geld. Elk fragment van een diafragmastop die je lens lichtsterker is wordt cash betaald. Eén van de opties die je hebt is de volgende: in plaats van een zoom zou je een fixed focus kunnen nemen. Fixed focuslenzen zijn geoptimaliserd voor één enkele focaal in plaats van voor een range zoals een zoom. Een fixed focus zal dus tegelijkertijd goedkoper én scherper zijn dan de zoom waarin zijn focaal is inbegrepen. Een 'standaard' 50 mm 1.8 levert je meer dan een stop winst op ten opzichte van een f2.8 zoom, en bijna twee stops ten opzichte van een f3.5, en een 50 mm 1.4 is nog lichtsterker, hoewel wat duurder. Je zou ook naar een 30 mm kunnen gaan zoals de 30 mm f1.4 van sigma. Bedenk hierbij dat 50 mm op een DX camera eigenlijk een beetje tele is (equivalent 75 mm op fullframe, wat traditioneel als 'portretlens' gebruikt werd), en 30 mm eerder standaard is (equivalent 45 mm). Bedenk ook dat lichtsterkte een relatief gegeven is, want de basisvariabele is je fototechniek: hoe vaster je hand is (en hoe beter je de technieken beheerst om je toestel te immobiliseren), hoe langer je sluitertijd mag zijn; bedenk ook dat je sluitertijden langer mogen worden naarmate je focaal korter wordt - een 30 mm zal qua bewegingsonscherpte wat vergevender zijn dan een 50 mm lens.

- je gaat ervan uit dat een D40x voor jou de beste keuze is. Ik heb hier zware twijfels aan. Een D40 variante is een instapmodel in de digitale spiegelreflexwereld. De commerciële doelgroep van Nikon met de D40-reeks zijn de zuivere amateurs die eigenlijk een digitaaltje met vaste lens gingen kopen, en die door de prijs verleid worden een spiegelrefex (cq een D40 of D40x) te kopen in dezelfde prijsklasse. Nikon hoopt daardoor deze kopers te fideliseren in de toekomst, omdat je overdraagbare onderdelen hebt (je lens, mogelijk een externe flash, en wat extra lenzen). Iedere lens die je bijkoopt is een reden méér om bij Nikon te blijven in de toekomst. Om een D40 prijskompetitief te maken met een digitaaltje met vaste lens is onder andere de motor in de camera eruit gegooid, zodat AF enkel werkt met lenzen met eigen motor (bij Nikon de AF-S lenzen).

Het prijsverschil tussen een D40 en een D40x is enorm, en ik denk echt niet dat het dit waard is.

Na de aankoop van je body en lens en het uitproberen zijn er voor jou drie mogelijheden.
                          De eerste is dat je het niet echt leuk vindt, en dan ga je je toestel over enkele maanden weer verkopen. Hoe goedkoper je het toetsel gekocht hebt, hoe minder geld je gaat verliezen.
                          De tweede mogelijkheid is dat je het echt leuk vindt, dat de microbe je te pakken krijgt, en dan zal een D40 maar ook een D40x snel 'te klein' zijn voor jou (als eerste toestel tenminste, je zal hem graag houden als backup), als eerste toestel zal je iets willen waaraan je meer kan prutsen zoals een D80 of een D300.
                          De derde mogelijkheid is dat je het wel leuk vindt zonder dat je echt koortsachtig naar een upgrade gaat zoeken, en dan zal zowel een D40 als een D40x ruim voldoen en jaren meegaan. Mijn advies: denk er eens serieus over na of je echt een D40x en niet een D40 gaat kopen. Bedenk dat je met het uitgespaarde geld de echte kroonjuwelen kan gaan kopen, namelijk de lenzen,

- want, denk altijd aan de fundamentals van de digitale fotografie: (goeie) lenzen zijn zoals een bouwgrond: een langetermijnsinvestering die zijn waarde behoudt. Je body is zoals een auto: zodra je de winkel uitstapt is hij reeds een derde van zijn aankoopprijs kwijt, en over enkele jaren is hij nog nauwelijks wat waard. De levenscyclus van een digitaal fototoestel gaat vele malen sneller dan indertijd van de analoge toestellen; de tijd waarin een fotograaf 20 jaar met hetzelfde goeie toestel op zijn buik (of op zijn rug) rondloopt is definitief voorbij. Vergelijk je toestel met wat je indertijd betaalde voor film, ontwikkeling en afdrukken: het is geworden wat franstaligen noemen 'les consommables' en waarvan ik niet meteen de goeie nederlandstalige term kan bedenken (gebruikskosten?), je betaalt ze alleen ineens bij aankoop in plaats van gespreid over de tijd.

veel succes!
                          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

hey erikdk, fijn dat je eens een ander licht werpt op mijn keuze van een objectief. Ik kan begrijpen dat een lichtsterke fixed focus lens prijsaantrekkelijker is, maar daarvoor moet je de mogelijkheid om te zoomen laten vallen; Dat is niet direct mijn opzet, omdat mijn foto's voornamelijk publiekoverzichten en groepsfoto's zijn. Belangrijk is dat ik foto's kan trekken in een brede hoek, maar ook snel even kan zoomen op een groepje mensen. En veel lenzengewissel zie ik niet zitten op feesten/fuiven

Wat betreft het verschil tussen de D40 en de D40x ben ik het volledig met je eens, het prijsverschil is groot en zijn die paar verschillen (oa. 10mp ipv 6mp) mij niet waard. Als ik kies voor Nikon, dan wordt het een D40 en geen D40x.

Ik kom van een Minolta Dimage F200 (http://www.pma-show.com/2003/news/mi...e_f200_nl.html) waarmee ik altijd manueel foto's mee nam (dus steeds manueel instellen ipv auto-modus) en zou graag wat verder gaan door een instap-DSLR te kopen.

Mijn plan is het volgende: Ik koop een kit (Nikon D40 + AF-S 18-55mm) en experimenteer eerst wat met de kitlens. Ik verwacht na een poosje een veel beter idee te hebben naar welke lens ik op zoek ben; vervolgens ga ik er in de winkel enkele bekijken/testen.
                            Lijkt me beter dan nu direct te investeren in een extra lens terwijl ik eigenlijk nog geen ervaring heb objectieven.

Bedankt voor jullie antwoorden, i'll keep you guys posted.

Comment

10mp is echt te veel voor partyfotografie. Door de slechte omstandigheden moet je zowizo je foto's resizen naar een kleiner formaat om een betere foto over te houden. Als je veel partyfoto's maakt zullen ze meestal toch op internet komen, en dan zijn ze nog max 600 of 800 pixel breedt.

E31, ik spreek uit ervaring, koop gewoon die D40 + kitlens, en investeer wat meer in een goede externe flits, je zal er veeel meer deugd aan hebben dan een lichtsterke lens. Ik heb er ervaring mee !

Comment

Ik heb een canon 350D met een canon 17-85 IS USM lens + een externe flitser de canon speedlight 430ex. Nu vroeger trok ik ook met de interne flister maar deze is simpel weg niet genoeg.

Nu is het veel makkelijker om foto's te nemen + (geld alleen voor canon) je maakt de mensen niet blind met dat stroboscoop voor flitsen.

Ieder zaterdag sta ik op fuiven, de kit dat ik nu heb gaat dat perfect, 10 MP heb je idd niet nodig, maar foto's op het net zetten op grote van 800x600, die tijd zijn we toch wel al voorbij... 1024x768 lijkt mij wel het uiterst minimum.

Comment

Working...
                                X