Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewone digitale camera of spiegel reflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Het verwondert mij dat hier nog niemand het heeft gehad over de FZ50, een bridge die even makkelijk te bedienen is als een DSLR .
    snip
    wat mij verwondert is dat vrijwel de enige bridge die hier steeds weer ter sprake komt de FZ50 is als de rest lijkt wel marginaal (want als het de 50 niet is dan is het een andere FZ ) vreemd

Comment

Goede wijn behoeft eigenlijk geen krans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurke Bekijk bericht
        Mijn verkoper raadt mij aan om voor de ZF18 te kiezen , omwille van het feit dat er qua kwaliteit in foto's geen verschil is,
        dat is natuurlijk bull****. De sensor van een bridge is vele malen kleiner dan die van een reflexcamera. Met als gevolg dat een bridge bij hogere ISO's een pak meer ruis zal vertonen dan een DSLR!
        Anders gezegd: bij ISO 80 en 100 ga je misschien weinig verschil merken, maar bij de hogere ISO's zal de bridge meteen door de mand vallen. En gezien het regelmatig schemerige weer in België zal je meer dan je lief is gebruik moeten maken van hogere ISO's....

zelf ben ik na twee jaar van een FZ5 overgeschakeld naar een 2dehandse D50. Ik betreur nu dat ik die FZ5 ooit gekocht heb want het als ik nu terugblik was dat werkelijk weggegooid geld! Die foto's zijn gene zak waard vanaf ISO400 terwijl mijn foto's van de D50 zelfs bij ISO 1600 nog altijd fabuleus goed zijn !

Maar ja, die FZ5 is eigenlijk ook wel mijn instap in de digitale fotografie geweest, en zonder die tussenstap was ik misschien nooit naar een reflex overgestapt ! Zo zie je dat alles aan elkaar hangt.
        Last edited by Muug; 24 oktober 2007, 15:55. Reden: aangepast: het rood
        Know what you know, and don't know what you don't know.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
          dat is natuurlijk bull****. De sensor van een bridge is vele malen kleiner dan die van een reflexcamera. Dat resulteert in VEEEEEEEEEEEEEEL minder ruis bij ISO's van meer dan 100!
          Anders gezegd: bij ISO 80 en 100 ga je misschien weinig verschil merken, maar bij de hogere ISO's zal de bridge meteen door de mand vallen. En gezien het regelmatig schemerige weer in België zal je meer dan je lief is gebruik moeten maken van hogere ISO's....

zelf ben ik na twee jaar van een FZ5 overgeschakeld naar een 2dehandse D50. Ik betreur nu dat ik die FZ5 ooit gekocht heb want het als ik nu terugblik was dat werkelijk weggegooid geld! Die foto's zijn gene zak waard vanaf ISO400 terwijl mijn foto's van de D50 zelfs bij ISO 1600 nog altijd fabuleus goed zijn !

Maar ja, die FZ5 is eigenlijk ook wel mijn instap in de digitale fotografie geweest, en zonder die tussenstap was ik misschien nooit naar een reflex overgestapt ! Zo zie je dat alles aan elkaar hangt.

Niet minder maar meer!
          De foto's van je D50 zijn beter omdat de D50 een beter toestel dan de FZ5 (overigens al lang verouderd), geen discussie mogelijk, maar ook beter omdat je iets geleerd hebt door je FZ5 te gebruiken
          Tenzij je wil discuteren, natuurlijk,

Comment

WOW

groot gelijk, groot gelijk, dikke lapsus van mijn kant.

Bij een DSLR is er natuurlijk MINDER ruis dankzij de grote sensor. Scusi

====> ik heb mijn reaktie aangepast om de onduidelijkheid weg te werken
            Last edited by Muug; 24 oktober 2007, 15:56.
            Know what you know, and don't know what you don't know.

Comment

Goede wijn behoeft eigenlijk geen krans
              .. en wijn uit de Delhaize is ook wijn he .. zeker als men niets anders kent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                .. en wijn uit de Delhaize is ook wijn he .. zeker als men niets anders kent
                In de Delhaize vindt men ook goede wijn. De champagne van 'den Aldi' is door kenners al jaren verkozen als de beste, boven gekende dure merken.
                Wat wil je nu zeggen?

Wel graag 'on topic'!

Comment

Op dit forum heb ik gelezen dat de opvolger van de FZ50 op komst zou zijn, weet iemand hier al meer over?

Comment

In de Delhaize vindt men ook goede wijn. De champagne van 'den Aldi' is door kenners al jaren verkozen als de beste, boven gekende dure merken.
                    Wat wil je nu zeggen?

Wel graag 'on topic'!
                    dat keuzes relatief zijn en dat de algemene trend van "aanraden" in dit forum het doel van de vraagsteller in veel gevallen heel ver voorbijschiet .. .. het lijkt wel dat een "minder ambitieuze" geinteresseerde die zich uitspreekt voor een P&S'ke direct gestigmatiseerd wordt alsof hij/zij een "vieze ziekte" heeft ..
                    geloof je het niet ? lees er het archief maar op na

Comment

Aangezien de TS de keuze tussen een goedkope spiegelreflex van 700 euro en een goede digitale camera van 500 euro moeilijk vindt (en dat kan ik heel goed begrijpen) valt een FZ50 (die zoals ik hier ergens heb gelezen al voor een 420 euro verkrijgbaar is, en misschien zelfs minder) zeker te overwegen. Zeker en vast omdat de FZ50 een DSLR in gebruik en ergonomie benadert. Zonder de mogelijke lenzenwissel dan.

Waarom zou ik dan een andere en mogelijk duurdere bridge aanraden? Omdat de merknaam zoveel beter klinkt? Goedkopere wijn is dikwijls beter dan de duurdere, ook als men andere kent

Maar inderdaad, de toestellen die hier doorgaans worden geadviseerd overstijgen meer dan regelmatig het budget en de doelstelling van de vraagsteller, laat staan of hij/zij met de goedbedoelde raad is geholpen.

Comment

Het komt gewoon neer op het volgende:

Wil je een lichte kleine camera voor in de binnenzak moet je een compactje kopen.

Wil je veel zoom en DSLR-benaderende bedieningsmogelijkheden voor relatief weinig geld zijn er de bridgetoestellen.

Wil je aan actie, sport en low light fotografie is een DSLR een absolute must.

Kijk dan naar wat je nodig denkt te hebben en wat je in één keer kan en wil betalen en maak dan je keuze

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          ...knip...Kijk dan naar wat je nodig denkt te hebben en wat je in één keer kan en wil betalen en maak dan je keuze
                          ...knip...
                          maar dat is nou net één van de voordelen van een D40: als het je bevalt, kan je een lens bijkopen, en een flitser, en als het je écht bevalt, kan je over enkele jaren upgraden naar een body met meer mogelijkheden...

met andere woorden: reflex is gewoon soepeler...
                          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

€700 budget... Ik zou niet twijfelen (wat keuze voor dslr ipv bridge/compact betreft ;-) ).

€394 Olympus E400 kit
                            €429 Pentax K110D kit
                            €439 Nikon D40 kit
                            €448 Pentax K100D kit
                            €459 Olympus E500 kit
                            €519 Canon 350D kit
                            €600 Canon 400D kit
                            €605 Nikon D40x kit
                            €625 Sony a100 kit
                            €699 Pentax K10D kit (alhoewel je hiermee wel over de €700 gaat als je nog een geheugenkaartje en extra batterij nodig hebt...)

prijslijstje tweakers

Ik zou zeggen: testen/reviews lezen én checken of jouw voorkeur op basis van die informatie ook bevestigd wordt wanneer je die spullen eens in de hand neemt.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Ik denk dat je weinig kent van P&S cameras om zulke statements over de F waarde te maken en die dan te linken aan de DOF en dan te zeggen dat die slechte beelden geeft met weinig speelruimte voor DOF dan is dat een kompleet ongenuanceerde stelling .. tenzij je er iets anders mee bedoelt .. Die f/8 limitatie bestaat wel degelijk op P&S toestellen en met reden maar als je die optisch extrapoleert (met de P&S "crop" factor) dan kom je aan dSLR equivalente waarden van f/32 of (veel) hoger en dan verzuip je met een dSLR in diffractie problemen. Het probleem dat er WEL bestaat met zo'n P&S is dat je met zo'n lens vrijwel geen "onscherpe" achtergronden kan krijgen (bokeh) om de zeer eenvoudige reden dat zo'n type lens een enorme scherptediepte heeft, vrijwel altijd .. ergo voor documentiare fotos van mijn planten gebruik ik dan ook meestal mijn Sony H5'ke .. en die gaat tot 734,4mm met mijn Sony 1,7x teleconverter en IS .. kijk maar test shot op 40m afstand, avondzon
                              probeer je het ook eens met een dSLR ? vergeet het prijskaartje niet te vermelden
                              http://the-parodia.net/collection/schoor.jpg
                              http://the-parodia.net/collection/lamp.jpg

oh & BTW .. deze is gemaakt op f/8 .. zo'n blauw vierkantje is 1 viekante millimeter, slecht he
                              http://i72.photobucket.com/albums/i1...ias/mic2-s.jpg
                              laten we het zo stellen dat bij een P&S camera van 2.8 tot 8 in minder stappen verloopt als van 1.4 tot 32 bij een reflex camera. Meer speelruimte dus bij een reflex wat diafragma betreft. En ja met een P&S camera maak je mooie foto's. Maar de grote ergernis hierbij vind ik de ruis; en het meestal ontbreken aan extra mogelijkheden. Ook zijn reflex cameras sneller in scherpstellen, dus geschikter voor aktiefotografie. De RAW-functie bij een DSLR is ook een pluspunt.
                              Last edited by powerkiller; 3 november 2007, 23:48.

Comment

Working...
                              X