Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D RGB Adobe

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 10D RGB Adobe

Ik wou eens vragen of er een verschil op het uitzicht van een foto als men de RGB instelling inschakeld op de 10D?
    Ik zelf heb het nog niet geprobeerd maar wou eens horen wat jullie ervaring is en of jullie de instellingen contrast en scherpte op neutraal laten staan of wijzigd.

Alvast bedankt voor de info.
    Mous
    http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

ik ken niet alle profielen op de 10D maar er zit denkelijk wel op :

- sRGB
    - Adobe RGB 1998

Standaard zal sRGB geprofileerd zijn, het Adobe profiel is iets rijker, maar deze workflow is beperkter, je ben verplicht in photoshop deze workflow te selecteren en dan kan je alle kleurschakeringen betrouwbaar aanpassen. MAar vanzodra je een foto post, en iemand anders is niet in staat de Adobe RGB te laden, zal je foto niet kleurrealistich meer overkomen.

Samengevat, voor webpublicaties ben je sowieso aangewezen op sRGB.
    Wil je net dat beetje meer, schiet dan in Adobe RGB maar voorzie thuis dat photoshop dit profiel inlaadt bij het laden van een foto. Je kan dan achteraf printen / bewaren.

Comment

Ok, Thanks Phille

Mous
      http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

Comment

Hallo Phille
        Mijn D100 staat in sRGB ,dus dat is dan niet goed?
        Wat is de instelling op Uw D100? (heb net mijn D100 weer terug van Inca)
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

Comment

Volgens Phil Askey, die de 10D testte (zie zijn test op dpreview), biedt Adobe RGB weliswaar het voordeel van een groter kleurenbereik maar kan men geen enkele andere parameter (scherpte, saturatie, enz. in de camera) instellen als men kiest voor Adobe RGB.

Rare beperking lijkt me. Zal wel een technische verklaring voor zijn.

Frank

Comment

Even een snelle vraag, sRGB wordt toch niet weergegeven in een Browser? Ik doe meestal 'geen kleur manegment' in PS dan is de foto tenminste overal gelijk (toch).

Originally posted by Phille
            ik ken niet alle profielen op de 10D maar er zit denkelijk wel op :

- sRGB
            - Adobe RGB 1998

Standaard zal sRGB geprofileerd zijn, het Adobe profiel is iets rijker, maar deze workflow is beperkter, je ben verplicht in photoshop deze workflow te selecteren en dan kan je alle kleurschakeringen betrouwbaar aanpassen. MAar vanzodra je een foto post, en iemand anders is niet in staat de Adobe RGB te laden, zal je foto niet kleurrealistich meer overkomen.

Samengevat, voor webpublicaties ben je sowieso aangewezen op sRGB.
            Wil je net dat beetje meer, schiet dan in Adobe RGB maar voorzie thuis dat photoshop dit profiel inlaadt bij het laden van een foto. Je kan dan achteraf printen / bewaren.

Groeten,
            Ronald
            http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Ik werk op sRGB mode I in 98 % van de gevallen, soms bij landschappen maak ik een tweede foto in sRGB III. Dit resulteert in iets meer groen saturatie.

Als je je foto's in photoshop inlaadt, dan is het ingebakken profiel namelijk Nikons sRGB wat uiteraard overeenstemt met he tstandard sRGB profiel. Dit is het kleurbereik van een monitor (en internet afbeeldingen).

Adobe RGB 1998 heeft een wijder bereik, maar de kleuren worden buiten Photoshop niet meer correct weergegeven, dus als je in PS in Adobe RGB werkt, en je maakt je foto' zo met je D100 kan je die wijdere kleuring benutten (als je in PS blijft bekijken of printen) maar eens je dus buiten PS werkt of op internet publiceert zien anderen de kleuren dus niet meer hetzelfde.

Ik zit zelf in een experimenteerfaze waarin ik tracht uit te zoeken of mijn printwerk beter zit met Adobe RGB, maar al wat ik op bD publiceer is in sRGB

Comment

Originally posted by Phille
                Ik werk op sRGB mode I in 98 % van de gevallen, soms bij landschappen maak ik een tweede foto in sRGB III. Dit resulteert in iets meer groen saturatie.

Als je je foto's in photoshop inlaadt, dan is het ingebakken profiel namelijk Nikons sRGB wat uiteraard overeenstemt met he tstandard sRGB profiel. Dit is het kleurbereik van een monitor (en internet afbeeldingen).

Adobe RGB 1998 heeft een wijder bereik, maar de kleuren worden buiten Photoshop niet meer correct weergegeven, dus als je in PS in Adobe RGB werkt, en je maakt je foto' zo met je D100 kan je die wijdere kleuring benutten (als je in PS blijft bekijken of printen) maar eens je dus buiten PS werkt of op internet publiceert zien anderen de kleuren dus niet meer hetzelfde.

Ik zit zelf in een experimenteerfaze waarin ik tracht uit te zoeken of mijn printwerk beter zit met Adobe RGB, maar al wat ik op bD publiceer is in sRGB
                Hallo Phille
                Bedankt voor deze uitleg het is mij nu duidelijker
                D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                www.langenacker.nl

Comment

kun je nog even verder vertellen wat jou ondervinding is met RGB ik heb hier ook foto's van laten afprinten en ik vind dat de kleuren fletser zijn minder kleurrijk dus wat vindt jij ik heb wel maar een minolta dimage 7hi

Comment

Re: 10D RGB Adobe

Adobe RGB is in alle gevallen alleen geschikt als je de foto zelf gaat afdrukken of in drukwerk gaat gebruiken.
                    Voor schermweergave MOET de foto geconverteerd worden naar sRGB. Je mag dan bij het opslaan geen profiel insluiten anders worden je kleuren flets in een browser.
                    Ik heb mijn 10D op sRGB gezet en de saturatie en scherpte lichtjes aangepast. Al mijn foto's zijn nu meteen afdrukbaar, zonder bijkomende correctie.
                    Maar om ze op mijn website te publiceren moet ik ze opnieuw opslaan zonder profiel.
                    aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                    grtz
                    marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel
                      Ik heb mijn 10D op sRGB gezet en de saturatie en scherpte lichtjes aangepast. Al mijn foto's zijn nu meteen afdrukbaar, zonder bijkomende correctie.
                      Maar om ze op mijn website te publiceren moet ik ze opnieuw opslaan zonder profiel.

Webdisplay is sRGB, je moet dus helemaal niet opnieuw opslaan zonder profiel.

Al mijn foto's worden voor het web juist omgezet van mijn workingspace (ProPhotoRGB, nog breder dan AdobeRGB) naar sRGB.

edit : trouwens, in een ander draadje zeg je dat zelf : " Als je je foto's op het web gaat publiceren MOET je naar sRGB converteren."
                      Last edited by hvr_oosterzele; 23 augustus 2005, 16:43.

Comment

Klopt, maar toch is er nog verschil wanneer ik ze met of zonder profiel op de site zet. Ik heb een jaar lang gezocht naar een juiste manier. Telkens verslapten de kleuren en het contrast. Nu ik geen profiel meer insluit blijven het contrast en de kleuren goed.
                        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                        grtz
                        marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel
                          Klopt, maar toch is er nog verschil wanneer ik ze met of zonder profiel op de site zet. Ik heb een jaar lang gezocht naar een juiste manier. Telkens verslapten de kleuren en het contrast. Nu ik geen profiel meer insluit blijven het contrast en de kleuren goed.
                          Zal ik eens testen zie, dat is de eerste keer dat ik dat hoor

sRGB embedded :

no ICC profile :

Last edited by hvr_oosterzele; 23 augustus 2005, 20:56.

Comment

Ik lees geen reacties hierop. Mijn inziens is er helemaal niets verslapt in die sRGB versie .

Comment

@HVR Er is een uiterst licht verschil, bijna niet merkbaar (zoals trouwens in de meeste van mijn opnamen dit ook het geval is)

En is daar geen oplossing voor ? (want dit is blijkbaar mijn kleurzweem-probleem)
                              zie topic
                              Last edited by mexicano; 24 augustus 2005, 15:36.
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                              X