Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D, objectief geblokkeerd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd (update)

Ik heb ondertussen heel wat bijgeleerd over garantie en dergelijke, dus hier een paar tips (you never know), misschien wisten jullie dit allemaal al, maar voor mij was dit nieuw...

(zie http://www.eccbelgie.be/NL/infocente...p?h=10&nID=356)

- theoretisch heb je in Belgie 2 jaar garantie op een toestel, maar...

- de eerste zes maand is het aan de verkoper te bewijzen dat jij iets fundamenteels fout gedaan hebt, om eventueel de garantie te weigeren

- na zes maand draaien de rollen om, dan is het aan jou om te bewijzen dat er iets fout was bij het toestel bij aankoop, iets wat uiteraard heel moeilijk is.

- m.a.w., die extentie van die garanties (zoals bij Fnac tot 5 jaar), is eigenlijk compleet verloren geld..., probeer na 4 jaar maar eens te bewijzen dat er iets fout was met het toestel bij levering...

Wat betreft mijn 400d..., ik zit in de fase van de aangetekende brief, test-aankoop, geen reactie, enz..., Fnac en Canon antwoorden zelfs niet meer... (niettegenstaande ik in de eerste 6 maand ben... zelfs in de eerste 3 weken!)

ik probeer me niet te enerveren, maar "it's not easy" (zonder camera sinds 17/9).

William

Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
    Het ziet er naar uit dat één of andere "held" bij de Fnac het zelf heeft proberen op te losen, en het toestel heeft beschadigd. Waarschijnlijk proberen ze het nu op u af te schuiven om te mijden dat deze "Fnac technieker" problemen zou krijgen door zijn of haar "geklungel". Heb je al eens contact opgenomen met een verantwoordelijke bij de Fnac?

Ik zou in ieder geval een aangetekende brief naar zowel de directie van de Fnac als Canon sturen welke duidelijk uw situatie beschrijft.

Fnac, Carrefour, Makro, etc... allemaal hetzelfde, verwacht geen advies dat op iets trekt, en vermijd hun technische dienst als de pest!

Comment

Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
      Fnac, Carrefour, Makro, etc... allemaal hetzelfde, verwacht geen advies dat op iets trekt, en vermijd hun technische dienst als de pest!
      Ik heb nooit problemen gehad met de makro, altijd goed verlopen.
      Iets wat niet ging kreeg ik mijn geld terug. Pak nog niet open zeker geen probleem. Bij mijn Canon Powershot G5 na 10 maand tft scherm naar de bliksem, heb wel 1 maand moeten wachten, maar zonder enig probleem toestel herstelt en mooi in orde!
      Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

Comment

Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd (update)

Oorspronkelijk geplaatst door lanckwi Bekijk bericht
        Ik heb ondertussen heel wat bijgeleerd over garantie en dergelijke, dus hier een paar tips (you never know), misschien wisten jullie dit allemaal al, maar voor mij was dit nieuw...

(zie http://www.eccbelgie.be/NL/infocente...p?h=10&nID=356)

- theoretisch heb je in Belgie 2 jaar garantie op een toestel, maar...

- de eerste zes maand is het aan de verkoper te bewijzen dat jij iets fundamenteels fout gedaan hebt, om eventueel de garantie te weigeren

- na zes maand draaien de rollen om, dan is het aan jou om te bewijzen dat er iets fout was bij het toestel bij aankoop, iets wat uiteraard heel moeilijk is.

- m.a.w., die extentie van die garanties (zoals bij Fnac tot 5 jaar), is eigenlijk compleet verloren geld..., probeer na 4 jaar maar eens te bewijzen dat er iets fout was met het toestel bij levering...

Wat betreft mijn 400d..., ik zit in de fase van de aangetekende brief, test-aankoop, geen reactie, enz..., Fnac en Canon antwoorden zelfs niet meer... (niettegenstaande ik in de eerste 6 maand ben... zelfs in de eerste 3 weken!)

ik probeer me niet te enerveren, maar "it's not easy" (zonder camera sinds 17/9).

William
        Er is nog een verschil tussen wat de verplichte "wettelijke" garantie inhoudt en een eventueel garantiecontract dat je aangaat. Betalen voor zo'n contract is niet meteen weggegooid geld zoals je aangeeft als dat contract specifieert wie welke bewijslast heeft.

Zelf betaal ik altijd met plezier voor die extra "garantie" als ik een huishoudtoestel koop bij Vandenborre. Onze wasmachine is al meerdere malen uitgevallen en ze komen elke keer opnieuw met plezier en maar goed ook!

Dave
        pixelpusher

Comment

Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd (einde)

Hallo,

Aangezien ik heel wat reacties gekregen heb hierover (ook per email), ziehier het eind van het verhaal (en de lessen die ik er uit geleerd heb).

Gisteren ben ik uiteindelijk de gerepareerde camera en lens kunnen gaan oppikken bij Fnac Brussel... gratis... na exact 9 weken.

Zoals velen mij aangeraden hebben is het echt kwestie van de druk er op te houden..., eerst moest ik 310 Euro betalen, nadien 155 Euro, en uiteindelijk niets.

wat hebben we geleerd vandaag...:

1. Zelf aandringen helpt (met aangetekende brief, mondeling, enz...)

2. Op Test-aankoop kan je niet rekenen (ik ben lid), geen enkele reactie op mijn emails en op het ganse dossier dat ik hen toegestuurd heb (gedurende die 9 weken). Aan de telefoon heel vage raadgevingen (ze zouden moeten..., normaa gezien..., enz)

3. Klacht in gediend bij ministerie (consumentenzaken), geen idee of dit iets uitgehaald heeft...

4. Uiteindelijk is het de rechtsdienst van Arcopar die het dossier opgelost hebben (ik had ontdekt dat door één of ander aandeel ik recht had op consumentenbijstand bij Arcopar). Echt heel actief die mensen.

5. Canontoestellen van Fnac Brussel worden gerepareerd bij S-Inter Frankrijk (je weet nooit waar dit goed voor is). Heb ik niet gecontacteerd.

6. Canon antwoord snel op klachten (als je het emailadres vindt), maar weigeren enige discussie..., ze verwijzen naar S-Inter en Fnac.

7. Onder deze druk doet Fnac een commerciele geste (zoals ze dat zo mooi zeggen). Dus uiteindelijk is het toch Fnac (en niet Canon) die me gedepaneerd heeft.

8. Als je geen woordje frans spreekt kan je het 9 keer op 10 vergeten aan de reparatiebalie van Fnac Brussel.

en als het nu nog goed weer wordt van 't weekend...

William

Hallo,

Eind augustus kocht ik bij Fnac Brussel een Canon 400D met de standaard 18-55mm lens. 14 Dagen later kocht ik de Canon 50mm lens.

Na 2 dagen geraakte deze lens op de éen of andere manier geblokkeerd op mijn 400D. Onmogelijk om deze er nog af te krijgen (maar toestel werkte prima). Je drukt de lens release in, je kan de lens 2 cm draaien, en dan blokeert ze. Je draait ze terug, en het toestel werkt weer...

De verkoper in Fnac had dit ook nog nooit gezien, en stelde voor om het toestel in reparatie te sturen.
          Nu weigeren ze dit toestel te repareren onder garantie, en vragen ze de standaard 300 Euro!

Wat kan ik in s'hemelsnaam verkeerd doen bij het mounten van een lens? Ik heb er in mijn leven al heel wat verwisseld.
          Nergens vond ik iets terug over geblokkeerde objectieven, is er iemand die dit ook al meegemaakt heeft?

Anderszijds, is er iemand die me kan helpen op welke manier ik dit moet aanpakken? (schrijven naar Canon, Fnac, Test-Aankoop?)

Bedankt voor alle nuttige tips die jullie me kunnen bezorgen, zodat ik eindelijk kan genieten van dit toestel (gedurende die 14 dagen had ik er al 500 kiekjes mee genomen!).

William

Comment

Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd (einde)

Hallo,

Aangezien ik heel wat reacties gekregen heb hierover (ook per email), ziehier het eind van het verhaal (en de lessen die ik er uit geleerd heb).

5. Canontoestellen van Fnac Brussel worden gerepareerd bij S-Inter Frankrijk (je weet nooit waar dit goed voor is). Heb ik niet gecontacteerd.

6. Canon antwoord snel op klachten (als je het emailadres vindt), maar weigeren enige discussie..., ze verwijzen naar S-Inter en Fnac.

William
            Interessant .. Ik heb ook een hele kruisweg achter de rug ivm onderbelichting met m'n 400D .. Ook oa naar S-Inter gebeld (Noord Frankrijk) maar daar wisten ze al evenmin van toeten noch blazen ..

Via welk Canon kanaal heb je snel antwoord gekregen op je klachten ? Het gewone web formulier ?
            Als het dat is .. daar vertellen ze om het even wat .. Drukke correspondentie gevoerd met ETBASS .. die brengen het niet verder dan "stuur de camera op" .. wat nutteloos is als ze geen weet hebben van het probleem ..
            Digital Service Point in Nederweert schijnt nog het dichtste bij de oplossing van mijn probleem te zitten alhoewel het mij ook "natte vinger" werk leek maar ze waren tenminste aanspreekbaar en behulpzaam (zelf naar ginder gereden 2x 300Km, &x brengen &x halen )
            Naar Canon Belgie ook nog gebeld, die vegen aan klantenproblemen cq klachten kompleet hun g@t ..
            FWIW

Comment

Working...
            X