Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d200 versus 5d (nikon canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

    Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
    Met naast de kwestie te praten, kunnen we ons leven vullen.
    Man man, wat er ook is, een aantal mensen vinden de canon UI niet in orde, mogen die dat dan niet ventileren? omdat JIJ het goed vind IS het goed?
    Zo werkt dat niet. Uiteraard passen we ons aan, we hebben nog steeds Canon hé. Maar het kan beter!

    Comment


    • #47
      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

      tjonge jonge. wat kunnen we hier toch zeveren om een knopje

      foto's maken met die dingen. Daar zijn ze voor gemaakt !!
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

      Comment


      • #48
        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Man man, wat er ook is, een aantal mensen vinden de canon UI niet in orde, mogen die dat dan niet ventileren? omdat JIJ het goed vind IS het goed?
        Zo werkt dat niet. Uiteraard passen we ons aan, we hebben nog steeds Canon hé. Maar het kan beter!

        Dat naast de kwestie praten, dat gaat over ISO en auto-ISO. Das hetzelfde als over versnellingen en toerentallen praten en dan afkomen met een fullautomaat zonder manuele stand. Doet niets ter zake de ISO-knop om een vaste ISO waarde te kiezen als je dat wil.

        Ik versta best wel dat er mensen zijn die problemen hebben met de UI, mijn pa is er ook één van. Maar dat ligt gewoon niet aan CANON. Je kan geen UI maken die iedereen goed vindt. Het probleem is dat jij niet voelt welk knopje je 'beet' hebt, net als mijn pa, die dikke minder voelende vingers heeft met eelt dan ik. Dat is een probleem. 1 waarvoor geen oplossing is behalve die 3 knoppen een ander oppervlak geven. Het grotendeel van de gebruikers gaat die knop wel kunnen orienteren. Buitenkant vinger van de ontspanner, tellen 1-2, desnoods 1-2-3 en de middelste kiezen.

        In alles kiest men in het voordeel van de majoriteit. Hier stelden ze dus 3 mooie gelijke knoppen als voldoende.

        Comment


        • #49
          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

          Last edited by Jan_10D; 28 september 2007, 09:07.

          Comment


          • #50
            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

            We geven weer serieus van katoen. Iemand een paar knuppels?

            Mijn idee. Nikon is serieus bezig met ergonomie en is daar toch beter in. Maar Canon heeft de beste sensors.

            Is ergonomie allemaal gewoonte?
            Neen. Er zijn verschillende zaken in grootteorde waar je rekening moet mee houden.
            1) Een aantal zaken zijn puur instinctmatig. --> mag je absoluut niet tegen zondigen
            2) Een aantal zaken moeten cognitief compatibel zijn met ons referentiekader ---> ook niet tegen zondigen.
            3) Een aantal zaken zijn cultuurgebonden/rasgebonden
            4) Een aantal zaken zijn gebonden aan gewoontes

            Ik heb in de tijd 2 cursussen ergonomie gehad dus ik weet er toch wel iets van.

            Toestellen zijn ook gemaakt dat het het best werkt voor de grootste hoop van de doelgroep. Als een camera voor u gewoon goed werkt, wees dan gewoon content. Meer heb je niet nodig. Het hangt ook af wat je preciese noden zijn.

            Pas je een systeem dat sinds lang stabiel is aan, omdat het beter kan. Da's zoiets als backward compatibel he. Moeilijke vraag.
            Mijn antwoord : je moet echt wel een goede reden hebben. Anders laat je het beter zo. Er is niets zo moeilijk als afleren, tenzij de vroegere situatie gewoon barslecht was en de nieuwe situatie de evidentie zelf is. Vb een control die vloekt tegen regel nr 1 hierboven mag je gerust aanpassen want regel 1 is belangrijker dan regel 4.
            Last edited by PSG; 27 september 2007, 02:57.

            Comment


            • #51
              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              We geven weer serieus van katoen. Iemand een paar knuppels?

              Maar Canon heeft de beste sensors.

              .
              Huuuuuuuh ?????

              toch wel erg nieuwsgierig waar je dat op baseert
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #52
                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Is ergonomie allemaal gewoonte?
                Neen. Er zijn verschillende zaken in grootteorde waar je rekening moet mee houden.
                1) Een aantal zaken zijn puur instinctmatig. --> mag je absoluut niet tegen zondigen
                2) Een aantal zaken moeten cognitief compatibel zijn met ons referentiekader ---> ook niet tegen zondigen.
                3) Een aantal zaken zijn cultuurgebonden/rasgebonden
                4) Een aantal zaken zijn gebonden aan gewoontes

                Ik heb in de tijd 2 cursussen ergonomie gehad dus ik weet er toch wel iets van.
                Mooie opsomming en het geeft eigenlijk ook weer wat ik bedoel. Want er zijn geen DSLR's op de markt die tegen punt 1 en 2 zondigen. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de verschillen neerkomen op gewoonte verschillen.

                Pas je een systeem dat sinds lang stabiel is aan, omdat het beter kan. Da's zoiets als backward compatibel he. Moeilijke vraag.
                Mijn antwoord : je moet echt wel een goede reden hebben. Anders laat je het beter zo. Er is niets zo moeilijk als afleren, tenzij de vroegere situatie gewoon barslecht was en de nieuwe situatie de evidentie zelf is. Vb een control die vloekt tegen regel nr 1 hierboven mag je gerust aanpassen want regel 1 is belangrijker dan regel 4.
                Absoluut en daarom vind ik het ook heel raar dat ze de op de 40D de functies van de knoppen een andere functie geven.

                Comment


                • #53
                  Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  Mijn idee. Nikon is serieus bezig met ergonomie en is daar toch beter in.
                  Idd. Maar als je iemand in de verte met zijn gebogen linkerarm in de lucht ziet staan, weet je meteen :' Ha die heeft een NIKON en hij is zijn ISO-waarde aan het aanpassen!'

                  En die knuppels... Niet veel gewoon? Jij ziet overal een NIKON-CANON bashing in zeker? Ik trek graag met beide, analoog trok ik Nikon FM2. Op persoonlijk vlak wordt gewoon gezegd wat men denkt. Als iemand mijn opmerkingen in het belachelijke wil trekken, moet hij maar zien dat het daadwerkelijk ook zo gezegd was.

                  Men mag gerust persoonlijke ongemakken ervaren, ik verdedig geen merk. Ik vind gewoon dat die personen redelijk moeten blijven en verstaan waar het echt op neerkomt. Een massaproduktietoestel is nooit voor een individu gemaakt.

                  Als je 2.10m bent, koop je toch ook geen Matiz om dan te klagen dat je moeilijk kan sturen met je wagen en dat je stuur niet verstaalbaar is? Hij was bedoeld als kompacte goedkope wagen.

                  Het is jouw geheugen of jouw orientatie die tekortschiet. Misschien is dat hard om aan te nemen...

                  Ik ervaarde geen problemen met de Nikon omdat ik hem zo gewoon was. IK ervaar nu geen enkel probleem met de 30D die ik heel logisch in elkaar zitten vind. Behalve de ISO-knop, die ik aan de buitenkant zou steken omdat het de enige bediening is die je via de VF kan volgen, de andere volg je op de top-LCD. Maar ik heb er geen enkel probleem mee, ik scoor dan wel heel goed in coördinatie-testen. Ik kan alles blind bedienen waar ik aan moet zonder verpinken. DOF-knop kunnen ze misschien wel iets groter maken zodat iedereen er makkelijker aankan.

                  En nu hebben ze dat op de 40D zo aangepast, wellicht omdat er een groter aantal mensen hier voordeel bij heeft. Als je nu nog die knop niet weet te vinden, vind ik dat redelijk hopeloos.

                  Dus rudy, als je een 5DII koopt, zal de ISO-knop wellicht aan de buitenkant zitten en zal je niet meer missen. En zowiezo ga je dan minder met de oude 5D trekken.

                  Comment


                  • #54
                    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht

                    Dus rudy, als je een 5DII koopt, zal de ISO-knop wellicht aan de buitenkant zitten en zal je niet meer missen. En zowiezo ga je dan minder met de oude 5D trekken.
                    Dat zal wel, maar als het een meer dan 1 funktieknopje is, blijf ik het slecht vinden.
                    En merkgebonden ben ik zeer zeker niet, ik wil gewoon van alles het betse, en dat is nu onmogelijk, want de beste sensoren zitten in de slechtste body's

                    Comment


                    • #55
                      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de verschillen neerkomen op gewoonte verschillen.
                      Euh, heb ik niet gezegd he.

                      Comment


                      • #56
                        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                        En die knuppels... Niet veel gewoon? Jij ziet overal een NIKON-CANON bashing in zeker? Ik trek graag met beide
                        Ik had het niet specifiek op u hoor. Ik ga trouwens met veel van uw stellingen akkoord.


                        Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                        Het is jouw geheugen of jouw orientatie die tekortschiet. Misschien is dat hard om aan te nemen...
                        Maar niet met deze. De klant heeft altijd gelijk. Als testen uitwijzen dat het (voor een representatief staal) niet goed werkt, dan is dat zo. Machines worden gemaakt voor de mens en niet omgekeerd.

                        Comment


                        • #57
                          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                          Idd. Maar als je iemand in de verte met zijn gebogen linkerarm in de lucht ziet staan, weet je meteen :' Ha die heeft een NIKON en hij is zijn ISO-waarde aan het aanpassen!'
                          Jeetje Je zal dan enkel kunnen concluderen dat die persoon met de D200 werkt De D40/X en D80 moet je in het menu wijzigen en de D2 onder het LCD scherm

                          MVG,

                          Comment


                          • #58
                            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Jeetje Je zal dan enkel kunnen concluderen dat die persoon met de D200 werkt De D40/X en D80 moet je in het menu wijzigen en de D2 onder het LCD scherm

                            MVG,

                            Het wordt nog erger, de faculteit Ergonomie van NIKON verandert het per toestel !!! En Canon krijgt er van langs als ze een stukje van de UI logischer inrichten!

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG
                            Maar niet met deze. De klant heeft altijd gelijk. Als testen uitwijzen dat het (voor een representatief staal) niet goed werkt, dan is dat zo. Machines worden gemaakt voor de mens en niet omgekeerd.
                            Het is geen steak é die je naar wens bakt. Je stelling loopt mank als je rekening houdt met de diversiteit van de mens. Meeste firma's maken machines voor de grootst mogelijke doelgroep, als ze voor elke uitzondering in de marge een aanpassing moeten voorzien of een modified gaan er veel verschillende bestaan. Het is gewoon jammer voor wie er niet goed mee kan werken maar dat is inherent aan onze diversiteit en het kiezen van een UI voor een toestel.

                            Een communist uit Brussel moet ook omgaan met het gegeven van democratie.

                            Vind je overgens niet dat Rudy zijn probleem opgelost is? Buitenste knop nabij de ontspanner. Je drukt er op en in de VF zie je ALLEEN DE ISO die je dan en dan alleen kan aanpassen. Moet er nog een stemmetje zeggen 'YOU ARE NEAR THE ISO-BUTTON'?

                            Sommige lefty's zullen een DLSR als onnatuurlijk ervaren en moeilijk kunnen hanteren. Dat is wellicht nog de grootste benadeelde groep. Andere linkers zouden met een 'linkshandige' niet meer kunnen werken omdat ze de standard gewoon zijn. Blijkbaar loont het niet om de spiegelkamera te spiegelen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                              ...blablabla...
                              Djeezes....gij kunt een pakske zagen....

                              Comment


                              • #60
                                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                                Zo slecht vind ik de ergonomie van de 5D toch ook niet zenne mannekes
                                Ik werk persoonlijk liever met mijne Canon dan met menne Nikon ...

                                Comment

                                Working...
                                X