Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d200 versus 5d (nikon canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

    Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
    Dit is voor mij het beste bewijs dat Canon totaal niet weet wat de betekenis is van gebruiksvriendelijkheid.
    Grappig, het is niet goed kwa ergonomie maar ze mogen het niet veranderen want dan is het verwarrend.

    Als gebruikers opmerkingen maken, houden ze er misschien rekening mee. Voor mij zal het niks uitmaken want ik zal van 5D naar 40D switchen en weten waar die knop zit. 1 positie van 3 knopjes (want de 4e zit 'out of reach' en niet IN de rij) , er zijn moeilijker dingen in het leven om te onthouden.

    Het is een verbetering dat hij buitenaan zit, kan je minder missen. Dus een aanpassing die eigenlijk beter is.

    Verder, als ik lees dat NIKON zijn ISO-waarden laat aanpassen met meer moeite dan een CANON blijkbaar want je moet 'stoppen met fotograferen', wat zit iedereen hier dan CANON af te breken op dat detail. Ze scoren er dan eigenlijk beter. Dat NIKON een auto-iso heeft is een andere kwestie als het gaat over het handmatig kiezen van je ISO-waarde. Zeker een goede tool maar daarom kan je nog niet makkelijk je ISO waarde manueel veranderen.
    Last edited by VoN_DamN; 25 september 2007, 12:16.

    Comment


    • #32
      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

      Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
      Grappig, het is niet goed kwa ergonomie maar ze mogen het niet veranderen want dan is het verwarrend.

      Als gebruikers opmerkingen maken, houden ze er misschien rekening mee. Voor mij zal het niks uitmaken want ik zal van 5D naar 40D switchen en weten waar die knop zit. 1 positie van 3 knopjes (want de 4e zit 'out of reach' en niet IN de rij) , er zijn moeilijker dingen in het leven om te onthouden.

      Het is een verbetering dat hij buitenaan zit, kan je minder missen. Dus een aanpassing die eigenlijk beter is.

      Verder, als ik lees dat NIKON zijn ISO-waarden laat aanpassen met meer moeite dan een CANON blijkbaar want je moet 'stoppen met fotograferen', wat zit iedereen hier dan CANON af te breken op dat detail. Ze scoren er dan eigenlijk beter. Dat NIKON een auto-iso heeft is een andere kwestie als het gaat over het handmatig kiezen van je ISO-waarde. Zeker een goede tool maar daarom kan je nog niet makkelijk je ISO waarde manueel veranderen.
      Ik zou niet weten wat er moeilijk aan is om de iso te veranderen. Bij de d200 knopje boven op de camera indrukken en middels draaiwieltje juiste iso kiezen.
      Bij d2x zit het knopje aan de achterkant. helemaal niets moeilijks aan
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

      Comment


      • #33
        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

        Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
        Verder, als ik lees dat NIKON zijn ISO-waarden laat aanpassen met meer moeite dan een CANON blijkbaar want je moet 'stoppen met fotograferen', wat zit iedereen hier dan CANON af te breken op dat detail. Ze scoren er dan eigenlijk beter. Dat NIKON een auto-iso heeft is een andere kwestie als het gaat over het handmatig kiezen van je ISO-waarde. Zeker een goede tool maar daarom kan je nog niet makkelijk je ISO waarde manueel veranderen.
        Bij de D200 zit dat ISO knoppeke op de camera bediening links bovenaan, dus als je goed weet waar het staat, hoef je je oog niet van de viewfinder te halen. Gewoon drukken en scrollen Bij de D2 zit ie iets beter: links onderaan de LCD Ook hier drukken en scrollen

        http://a.img-dpreview.com/reviews/Ni...s/inhand02.jpg

        MVG,

        Comment


        • #34
          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

          Ik snap niet hoe je auto-ISO kan afbreken... is toch altijd een toegevoegde waarde...

          Nikon-gebruikers hebben tenminste de keuze om het te gebruiken...

          Comment


          • #35
            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ik vraag me eigenlijk af waarom?
            Ik wens gewoon te weten op welk kwaliteitsniveau ik bezig ben. Ik zit namelijk toch bijna sowieso in de hoge iso en iso 800 of iso 3200 dat is een heel groot verschil. Voor sommige foto's heeft iso 3200 gewoon geen zin maakt niet uit of ik daarmee genoeg sluitertijd haal of niet. Maar ik breek AUTO-iso niet af hoor. Zoals ik reeds zei ik zou het zeker ook gebruiken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Kevlar, niet 3 maar 4 knopjes. En wat ik nu net goed vond aan de 40d, is dat het eerste knopje de iso verandert! Ik ga het iso knopje eens ruw maken, dan voel ik het verschil tenminste, als ik de camera voor mijn oog heb, en in the heat of the game moet veranderen! Veranderen ga ik er ook niet voor doen.
            Sorry maar het zijn maar 3 knopjes. Het lichtknopje staat totaal ergens anders. Je daarmee vergissen dan ga je met alles een vergissing maken. En Rudy ik weet niet hoor als je nu niet weet dat het tweede knopje de iso verandert waarom zou je op een 40D dan wel weten dat het eerste knopje de iso verandert?.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Het is mogelijk alleen mijn probleem maar ik kan dat niet onthouden.
            Maar als ik hiermee een probleem heb dan zijn er mogelijk nog enkele Canon gebruikers die een probleem hebben.
            En dan zijn niet wij, maar is Canon totaal verkeerd.
            Absoluut Jan als je er een probleem mee hebt is het verkeerd. Alhoewel ik mij niet goed kan inbeelden dat je er nog echt een probleem mee hebt voor de funties die je vaak gebruikt.
            Dit had ik nog niet opgemerkt.
            Ik vind dit ongelooflijk.
            Ja echt onbegrijpelijk vind ik dat.
            Dus als ik later een 5DII samen met een 5D wil gebruiken heb IK een groot probleem.
            Niet voor jou he Jan vermits je het nu nog niet kan onthouden

            1 knop moet 1 functie hebben. Zeker alle knoppen die nodig zijn tijdens het fotograferen.
            Is dit niet het geval dan is de ergonomie slecht. Punt.
            Probleem is natuurlijk dat op alle camera's de knoppen meer dan 1 functie hebben. Dus als je dat canon verwijt moet je het ook bij de anderen doen.

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Bij de D200 zit dat ISO knoppeke op de camera bediening links bovenaan, dus als je goed weet waar het staat, hoef je je oog niet van de viewfinder te halen. Gewoon drukken en scrollen Bij de D2 zit ie iets beter: links onderaan de LCD Ook hier drukken en scrollen

            http://a.img-dpreview.com/reviews/Ni...s/inhand02.jpg

            MVG,
            Hmm moet je mij toch eens uitleggen hoe je tegelijkertijd op die knop drukt en je lens nog ondersteunt? Sorry maar ik geloof niet dat er iemand op BD handen heeft die daar groot en flexibel genoeg voor zijn. Het heeft niets te maken met het niet kunnen vinden maar gewoon niet kunnen bereiken terwijl je aan het fotograferen bent.

            Comment


            • #36
              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Sorry maar het zijn maar 3 knopjes. Het lichtknopje staat totaal ergens anders. Je daarmee vergissen dan ga je met alles een vergissing maken. En Rudy ik weet niet hoor als je nu niet weet dat het tweede knopje de iso verandert waarom zou je op een 40D dan wel weten dat het eerste knopje de iso verandert?.
              Jij gaat ook nooit verstaan dat iemand anders andere
              gedachten heeft hé?

              Altijd je gelijk willen halen .. tjonge tjonge..

              Comment


              • #37
                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                Grappig, het is niet goed kwa ergonomie maar ze mogen het niet veranderen want dan is het verwarrend.
                Dus als je op hetzelfde moment met twee dezelfde fototoestellen dezelfde fotos maakt, maar een aantal dezelfde knoppen zit niet op dezelfde plaats dan vind jij dit grappig.

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Ja echt onbegrijpelijk vind ik dat.
                Niet voor jou he Jan vermits je het nu nog niet kan onthouden
                Ik kan in dit geval niets anders dan je volledig gelijk te geven.

                Jan.

                Comment


                • #38
                  Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Hmm moet je mij toch eens uitleggen hoe je tegelijkertijd op die knop drukt en je lens nog ondersteunt? Sorry maar ik geloof niet dat er iemand op BD handen heeft die daar groot en flexibel genoeg voor zijn. Het heeft niets te maken met het niet kunnen vinden maar gewoon niet kunnen bereiken terwijl je aan het fotograferen bent.
                  Zwaardere objectieven rusten bij mij sowieso op een statief of monopod wat de bewegingsvrijheid sterk vergroot. Als ik toch bv met mijn 200mm vanuit de hand in kritische lichtomstandigheden werk en waarbij ik op elk moment moet kunnen afdrukken, komt de voorgenoemde auto-ISO zeer goed van pas

                  MVG,

                  Comment


                  • #39
                    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Jij gaat ook nooit verstaan dat iemand anders andere
                    gedachten heeft hé?

                    Altijd je gelijk willen halen .. tjonge tjonge..
                    Tja Rudy hier kan ik nu exact hetzelfde zeggen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Zwaardere objectieven rusten bij mij sowieso op een statief of monopod wat de bewegingsvrijheid sterk vergroot. Als ik toch bv met mijn 200mm vanuit de hand in kritische lichtomstandigheden werk en waarbij ik op elk moment moet kunnen afdrukken, komt de voorgenoemde auto-ISO zeer goed van pas

                      MVG,
                      Vermits jij altijd een statief gebruikt dan is het voor jou geen probleem natuurlijk. Maar een statief moeten gebruiken om je toestel handig te kunnen bedienen dat noem ik toch geen uitmuntende ergonomie.

                      Comment


                      • #41
                        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Vermits jij altijd een statief gebruikt dan is het voor jou geen probleem natuurlijk. Maar een statief moeten gebruiken om je toestel handig te kunnen bedienen dat noem ik toch geen uitmuntende ergonomie.
                        Een objectief van 3kg vanuit de hand is ook geen toonbeeld van uitmuntende ergonomie

                        MVG,

                        Comment


                        • #42
                          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Een objectief van 3kg vanuit de hand is ook geen toonbeeld van uitmuntende ergonomie

                          MVG,
                          Daarom dat je ook maar beter je 2 handen tot je beschikking hebt he

                          Comment


                          • #43
                            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            Tja Rudy hier kan ik nu exact hetzelfde zeggen.
                            Point proven. I rest my case.

                            Comment


                            • #44
                              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Point proven. I rest my case.
                              Hehe het is goed dat je dat dan toch ook inziet

                              Comment


                              • #45
                                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                                Dus als je op hetzelfde moment met twee dezelfde fototoestellen dezelfde fotos maakt, maar een aantal dezelfde knoppen zit niet op dezelfde plaats dan vind jij dit grappig.

                                Ik kan in dit geval niets anders dan je volledig gelijk te geven.

                                Jan.
                                Jij doet ook altijd je best om 'grappig' uit de hoek te komen, het wordt geapprecieerd maar helaas ben je geen Urbanus.

                                Dat er toestellen bestaan van eenzelfde merk met een verschillende inrichting van knoppen, vind ik verwarrend. VOOR mensen die dat verwarrend kunnen vinden. Ik heb daar geen last van, ik zal de link leggen van , aja 30D 2e knop. AJA 400D, hier achteraan.

                                Grappig is dat men klaagt over die inrichting en als ze het dan verbeteren, dat het een teken is van
                                dat Canon totaal niet weet wat de betekenis is van gebruiksvriendelijkheid
                                terwijl het eigenlijk het omgekeerde is.

                                WANT nu met de 40D zullen minder mensen moeten denken en zoeken waar de ISO-kop zit (de enige van de 3 die je kan bedienen zonder je LCD te moeten checken) ze zullen hem ook beter 'blind' vinden. Een ondergeschikt detail is dat er mensen zijn die meerdere toestellen tegelijkertijd bedienen waarvan er een beperkt aantal hiermee problemen zal hebben. Een voordeel is dat iedereen die van de 40D start nooit die problemen zal ervaren. Ze moeten het toch ooit veranderen?

                                Neen dan vind ik gewoon dat Canon een aanpassing deed die een verbetering is. Wees niet kinderachtig en denk logisch dat vanaf nu die knop niet meer in het midden zal zitten maar aan de buitenkant, dus beter bereikbaar. Dat was de klacht. Jammer voor de gebruikers van de vorige toestellen die daar last van hebben om te switchen, al kan dat niet meer lang duren. Het probleem was dat ze 'misten' van knop wat nu bijna niet meer kan. 3 simpele multi-functional knopjes niet kunnen onderscheiden, dat is pas 'grappig'. Nou niet meteen een billenkletser maar de 2 die er problemen mee hebben geven Canon de schuld terwijl het gewoon eraan ligt omdat 1 het niet kan onthouden en 2 geen fijngevoeligheid in zijn vingers heeft, ik kan blind de knopjes bedienen en het backlightknopje zit ten eerste echt ver en staat dan nog eens uit de lijn, wat ik meteen voel. De een zou het oplossen met nog meer dedicated knoppen, wat meteen een probleem zou zijn voor de andere want die kan al geen 3 knoppen onthouden. (waarbij ik je verdenk van te grappen want ik kan dat niet geloven) Als je ISO indrukt zie je dat in de VF, ook bij de oudere modellen. De ISO en alleen de ISO verschijnt dan om aan te passen. Als je daar problemen mee hebt, ligt dat niet aan de kamera maar aan de bediener want er zijn er legio die er geen moeite mee hebben.

                                Mijn oom van 62 is technieker op rust en kan geen film opnemen met zijn video, zijn vader van 87 neemt programma's op en DVD's. Ligt dat aan de video van mijn oom?

                                Ergonomie is persoonlijk, mijn maat zijn pa is timmerman en heeft knoerten van handen. Hij kan nauwelijks een GSM bedienen. En klaagt daar dan over. Staat hij daar met een samsung slimline met microscopische knopjes te zagen dat samsung slechte gsm's maakt. Koop er één die past bij jezelf.

                                Oplossing, maak het knopje ruw of maak een inkeping er in. Een andere oplossing is er niet. Meer knoppen is niet voor iedereen de oplossing.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                                Ik snap niet hoe je auto-ISO kan afbreken... is toch altijd een toegevoegde waarde...

                                Nikon-gebruikers hebben tenminste de keuze om het te gebruiken...
                                Niemand breekt dat af... sjeezs. Het gaat net omgekeerd, de ISO-knop van Canon zit helemaal verkeerd! Dat wordt gezegd. Door iemand die Canon trekt maar eigenlijk vroeger NIKON had. Wel ik had vroeger ook NIKON.

                                Met de Canon kan ik zonder de VF te verlaten ISO aanpassen MET DE RECHTERHAND. Ik moet mijn kamera niet afwenden.

                                Bij de D200 moet je ofwel je lens lossen en dan sta je daar met je linkerhand half in de lucht, of met je duim de ISO knop te bedienen ofwel ga je met de rechterhand langs je rechter/linkeroog heen naar die knop (waarbij je misschien in je oog kan steken ) en zeker niet meteen een foto kan nemen.

                                Dat mag een ingewikkelder handeling heten waarbij meer coördinatie vereist is.

                                auto-ISO, zoals IEDEREEN zegt hier, is zeer goed. Maar als het over handmatig je ISO-waarde aanpassen gaat, heeft auto-ISO geen functie. Canon heeft ook auto-ISO, op de full auto stand.

                                Met naast de kwestie te praten, kunnen we ons leven vullen.

                                Comment

                                Working...
                                X